Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
Kyllä, harmittaa etten koulussa keskittynyt Ruotsin opiskeluun, joten nyt kertauskurssilla. Tarvitsen työssäni ruotsia länsi-suomessa asun ja asikaspalvelutyö. Myös minulla on sukulaisia ruotsissa ja hekin opiskelevat suomea joten on myös kiva itse osata Ruotsia, ja tykkään matkaustaa Ruotsissa, ja kaiken lisäksi Ruotsia on kiva opiskella, minulle se ei ole mikään "pakko" Ruotsi!
En ole koskaan tarvinnut. En lisäksi osaa edes sitä ruotsia yhtään, kyllähän se on jo ajat sitten unohtunut kun ei ole koulun ulkopuolella ikinä ollut tarvetta.
Kyllä. Töissä olen tarvinnut säännöllisesti ja ihan Savossa asun. Samoin puolisoni, joka on eri alalla.
Vähältä piti, kun ruotsinkielisen rannikkokaupungin naapurissa olin töissä. Mutta suomeksi selvisin, eikä pakkoruotsista olisi ollut mitään hyötyä. Norjassa kalatehtaallakin puhuttiin englantia, norjaa vain kuunneltiin sujuvasti.
Jaa mutta olenpa, kerran: yliopiston ns. virkamiesruotsin kokeessa, jonka selvitin rimaa hipoen hyväksytysti.
Olen tarvinut työelämässä. Samaten mieheni puhuu "pakkoruotsia" viikottain työssään. Keski-Suomessa asutaan.
En ole koskaan tarvinnut, asun pk-seudulla ja olen teinistä asti työskennellyt sekä ravintola-alalla, kiskoilla että kaupan puolella. Jos joskus asiakas on itsepintaisesti puhunut ruotsia, olen sanonut englanniksi että ikävä kyllä en ymmärrä. Muuten ovat heti sitten siirtyneet suomeen tai englantiin, mutta kertaalleen eräs mummo jatkoi vaan sitä ruotsia ja korotti koko ajan ääntään kunnes huusi naama punaisena ruotsiksi. Sanoin suomeksi, että kutsun vartijat jos hän huutaa sillä lailla, ja johan hiljeni ja hoiti tilauksensa englanniksi. Sanoi lähtiessään, että hänellä tulisi olla oikeus ruotsinkieliseen palveluun. Sanoin "niin, no, on tai ei, minä en sitä ruotsia opi tässä nyt puhumaan."
Pääkaupunkisedulla asun ja useammassa työpaikassa ruotsia olisi tarvittu. Ja koska opiskeluaikana minulla oli asenne että kyllä englannilla pärjää niin eipä tullut ruotsiin panostettua ja nyt harmittaa ja kaduttaa. Pakko on ollut opetella, mutta helpommalla olisin päässyt kun koulussa olisi panostanut saman verran kuin muihin kieliin niin ei nyt vanhemmalla iällä tarvitsisi kiusata itseään iltaisin kielikursseilla.
Omassa kaveripiirissä noin puolet ovat työelämässä tarvinneet ruotsia.
Olen tarvinnut monessakin työpaikassa ja harmi vaan en osaa ruotsia kovin hyvin.
Olen tarvinnut monesti elämän varrella. Työssä saa usein palvella asiakkaita ruotsiksi, ja jos osaa ruotsia saa myös parempia töitä. Ei ole tarvinnut raksalle vääntäytyä siivoojaksi ;) Niin, ja onhan se nyt aika paljon parempi että me jotenkin edes ollaan yhteydessä pohjoismaiseen ja länsimaiseen kulttuuriin omalla ruotsin kielellämme. Ollaanhan me oltu osa Ruotsiakin jo yli 700 vuotta. Toivotaan vaan ettei pakkoruotsista kohkaavat saa aikaiseksi sitä että kouluihin tulee pakkovenäjä! Siihenhän kun ei ole vaikeaa keksiä syitä nykytilanteessa.
Olen tarvinnut, päivittäin työssäni. En edes olisi saanut työtäni, jos en puhuisi ruotsia. Lisäksi olen naimisissa suomenruotsalaisen miehen kanssa, joten lapsemmekin on kaksikielinen ja ruotsinkielisessä päiväkotiryhmässä. Olisi äärettömän noloa jos en ymmärtäisi/puhuisi ruotsia.
Olen. Se on ratkaissut myös työpaikansaannissa monesti.
Olen. Kaikissa työpaikoissani olen puhunut ruotsia, osassa se on ollut työn kannalta välttämätöntä, osassa taas olisi joutunut "jengin" ulkopuolelle ilman ruotsin taitoa. Pääkaupunkiseudulla siis.
Onneksi opettelin ruotsin jo koulussa hyvin, sittemmin kotikieleksenikin tuli ruotsi. (Ruotsin lisäksi osaan englantia ja saksaa hyvin, ranskaa ja italiaa välttävästi. En ymmärrä miten ruotsin lukeminen koulussa olisi muista kielistä pois.)
Olen siis ruotsin osaamiseeni enemmän kuin tyytyväinen, mutta en silti kannata pakkoruotsia.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:21"]
Pakko on ollut opetella, mutta helpommalla olisin päässyt kun koulussa olisi panostanut saman verran kuin muihin kieliin niin ei nyt vanhemmalla iällä tarvitsisi kiusata itseään iltaisin kielikursseilla.
Omassa kaveripiirissä noin puolet ovat työelämässä tarvinneet ruotsia.
[/quote]
Ihmettelen tätä, kun usein korostetaan kuinka hankalaa on muka tarvittaessa opiskella se ruotsi aikuisena. Itse olen työni takia opiskellut 2 kieltä, saksan ja espanjan, aikuisena ja se oli ihan mielettömän helppoa ja nopeaa, kun oli motivaatio kohdallaan toisin kuin kouluaikoina... Kansalaisopiston kurssille koko lukuvuoden kirjaksi tarkoitetun oppikirjan paukutin päähäni kotona yksin alle kuukaudessa ja tehostin oppimista katsomalla opiskeltavan kielen kielisiä tv-sarjoja, youtube-videoita jne. Ihan nakki homma. Muutamassa kuukaudessa jo sain kielitaidon jolla voi aloittaa puhumisen yrittämisen livetilanteissa. Ei olisi ruotsin kanssa yhtään vaikeampaa.
Joo, ihan jatkuvasti tarvitsen. Olen kielenkääntäjä ja käännän myös ruotsista suomeen. En ole ruotsia opiskellut muuta kuin pakolliset peruskoulussa, lukiossa ja yliopistossa. Lisäksi olen tarvinnut ruotsia matkaillessani Pohjoismaissa.
Olen tarvinnut, itse asiassa olisi jäänyt maailman ihanin työ saamatta, jos en olisi vaan rohkaissut itseäni ja työhaastattelussa takellellut pari sanaa ruotsiksi ja luvannut treenata kieltä :) Nyt käytän sitä päivittäin ja tuntuu hyvältä oppia "uusi" kieli! Koen muutenkin, että ymmärrän suomen historiaa ja nykyisyyttä vasta nyt, opittuani ruotsia ja saatuani kokemuksia suomenruotsalaisuudesta :D
On ollut helpompaa myyjänä, vaikkei se myyjällekään ihan välttämätöntä ole. Ruotsi on myös avannut minulle mahdollisuuksia harrastuksen parissa. Ylipäänsä se on ollut enemmän mahdollisuus kuin pakko, olen voinut hyödyntää ruotsia, toki mun on pitänyt myös opiskella sitä lisää. Mutta pystyn jopa asioida ruotsiksi, mikä tuntuu kivalta (kävin juuri maassa, jonka kieltä en osannut ja tajusin että hei, ruotsiksihan jopa selviän asiointitilanteista).
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:28"]
Suomen kieltä äidinkielenään puhuvan ruotsi ei kelpaa kaksikieliselle.
Keskipitkästä ruotsista kirjoitin yo-kokeissa eximian, minkä lisäksi pääsin kirkkaasti läpi ruotsin kurssin yliopistossa. Muutamilta suomenruotsalaisilta on tullut pilkkaa ja haukkuja ruotsistani. Niinhän se on, että en puhu kouluruotsiani yhtä sujuvasti kuin äidinkieltäni suomea.
Ruotsinkielisten asenteen takia en enää edes yritä puhua ruotsia. Olen päättänyt pärjätä suomen kielellä silloin, kun olen Suomen rajojen sisäpuolella.
[/quote]
Tämä on törkeää!
Jos yrittää puhua ruotsia ja lausuminen on ihan oikein vaikka se saattaa kuulua "hassulta" natiivin korvissa, niin ei missän tapauksessa saa pilkata.
Hyi!