Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
Olen,ostin pääsylippuja huvipuistoon Ruotsin lomalla,koska olin ainoa ruotsinkielen osaava.Myyjä todella puhutteli minua ruotsiksi ja muu perhe oli pitkään ylpeä meidän äidin kielitaidosta;)
En koskaan. Ei sille ole käyttöä täällä Savon perukoilla.
Tiällä huastetaan savvoo... hilijoo ja kovvoo, muulla ee pärjee! ;-)
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:06"]
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
[/quote]
Minä tarvitsen omaa kielitaitoani (niin suomen, ruotsin, englannin kuin venäjänkin taitoani9 työssäni päivittäin. Jos joku noista puuttuisi, en olisi pätevä työhöni eli olen todella kiitollinen että minun vanhempani eivät aikoinaan istuttaneet minuun asennetta että toinen kotimainen olisi "pakko-opittava".
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 02:48"]
Suomi on kaksikielinen lakipykälien mukaan vain, koska suuret rantaruottalaiset pääomat on voitelemalla saaneet pidettyä tätä valtaisaa ja kallista sirkusta pystyssä. Suomi on käytännössä yksikielinen ja monikielinen. Missään muualla maailmassa ei pidetä 5% vähemmistölle tällaista ylikallista sirkusta pystyssä, varsinkin kun jokainen siitä 5% vähemmistöstä osaa vallan mainiosti valtakieltä ja ne jotka eivät ole vielä tänä päivänä opetelleet, voivat katsoa peiliin.
No onneksi tämä kallis pelleily tulee vihdoin päätökseensä. Ensin lähtee pakkoruotsi jo parin vuoden sisään ja ensi vuosikymmenellä kaksikielisyys, tämä on fakta. Ruotsin kielelle riittää vallan mainiosti virallinen vähemmistökielen asema, niin kuin riittää tuon kokoisille kieliryhmille kaikkialla muuallakin.
Siis mitä ihmeen vikinää toi nyt on, että Suomessa kaksi kansaa ei ymmärrä toisiaan??? Suomessa asuu kymmeniä eri kansallisuuksia, joiden kielellä ei ole mitään asemaa Suomessa ja hyvin heitäkin ymmärretään ja hekin ymmärtävät, nimittäin joko suomen kielellä tai sitten englanniksi. Sitäpaitsi minkäänlaista ymmärrys ongelmaa ei ole suomalaisten ja rantahurrien välillä, nimittäin rantahurreista 99% osaa aivan mainiosti suomea (kuten sinäkin) ja ne jotka eivät vieläkään osaa, vaikka ovat tässä massa syntyneet, niin äkkiä opettelemaan!
[/quote]
Vai, että englanninkielellä jos ei suomenkielellä? Oletko ikinä yrittänyt saada asioitasi hoidettua englanniksi suomessa? En usko, koska silloin tietäisit, että se ei toimi. Valitettavasti aivan liian suuri osa suomenkielisistä eivät osaa puhua englantia riittävän hyvin, että kommunikaatio sujuisi. Ja on meitä "rantahurreja" paljonkin jotka ei puhu suomea yhtään. Pohjanmaalla on montakin paikkakuntaa joissa ei kuule suomenkieltä juuri koskaan ja sen takia sielläpäin on myöskin paljon ihmisiä jotka eivät osaa suomea. Ja väite, että muita kansalaisuuksia ymmärretään hyvin suomessa ei pidä paikkaansa. Ulkomaalaisille on iso haaste saada esim. veroasioita taika kelatukiasioita hoidettua juuri kielimuurin takia. Sitäpaitsi suuri osa maahanmuuttajista oppisi mieluummin ruotsia koska se on heille paljon helpompi kieli. En ymmärrä mistä ajatus tulee, että maan on oltava yksikielinen? Ihan hyvin tässä on toiminut elää kaksikielisesti tähänkin asti.
[/quote]
Suomenkieliset kyllä puhuvat pääsääntöisesti paremmin englantia kuin ruotsia eli asian hoitaminen englanniksi onnistuu paremmin. Itse olen joutunut asioimaan englanniksi esim. Naistenklinikalla, jossa portugalilaiset opiskelijat olivat keskenään kierrolla. Tämä tapahtui kun makasin osastolla sängyssä sektion jälkeen morfiinihuuruissa.
Olen joutunut käyttämään huonoa ruotsinkieltäni. Harmittaa näin jälkeenpäin oma asennevammani koulussa. Enemmän mahdollisuuksia huippuduuneihin jos osaat ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:35"]
Toisten pakottaminen ei ole koskaan sivistystä, eikä ruotsi ole ole minun perimääni.
[/quote]
Et ole suomalainen perimältäsi?
Ja, jag har behövt svenska varje dag. Inte någon "tvångssvenska", utan frivillig svenska. Har haft glädje av kunskapen varje dag!
En ole eivätkä ne ruotsia puhuvatkaan paremmin pärjää koska murteet ovat niin vahvoja. Eikös meidän pitäisi koulussa opiskella suomenruotsia, joka selvästi eroaa oikeasta ruotsista? Jag grillade makkara
Suomalaisilla ja ruotsalaisilla ei ole sama perimä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomalais-ugrilaiset_kansat
Suomalaiset kuuluvat suomalais-ugrilaisiin kansoihin ja ruotsalaiset kuuluvat mihinlie germaanisiin kansoihin kuulunevatkaan.
On se jännä miten kova tarve joillakin on mitätöidä suomalaisuus.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:04"]
Suomalaiset kuuluvat suomalais-ugrilaisiin kansoihin ja ruotsalaiset kuuluvat mihinlie germaanisiin kansoihin kuulunevatkaan.
[/quote] Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, eivät ruotsalaisia.
Jännä miten vähän osa suomalaista omaa kulttuuriperimäänsä arvostaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:04"]
[/quote]
Tottakai ovat kansalaisuudeltaan, eivät kuitenkaan historialliselta syntyperältään. Sanoohan sen nimikin suomenRUOTSALAINEN.
Itse olen tutkinut omaa sukuani vuosisatoja ja olen ihan paljasjalkainen suomalainen ja savolainen. Ruotsalaisuus ei kuulu millään lailla minun identiteettiini, eikä siihen suomalaisuuteen, joka tällä seudulla ilmenee.
En ole ruotsia tarvinnut ja tuskin tulen tarvitsemaankaan, koska sen käyttö vähenee koko ajan, samoin kuin muidenkin kielien, paitsi englannin. Englanti on se kansainvälinen kieli, jolla aivan satavarmasti toimitetaan kaikki asiat lähitulevaisuudessa jo. Mulle on ihan ok, että Suomi on kaksikielinen maa, vaikka se onkin kallista. Mutta se, että kaikki pakotetaan opiskelemaan suomenruotsia on kyllä silkkaa hulluutta. Kukaan ei ole vielä koskaan osannut missään perustella, että mitä järkeä siinä on. Ihan oikeasti, jokainen yrityselämässä mukana oleva tietää, että ruotsia ei todellakaan tarvitse kansainvälisessä kanssakäymisessä. Ruotsalaisilla on varmaan maailman paras kielitaito englannin osalta ja johtuu varmasti siitä, että siellä ei ole pakoteta opiskelemaan mitään yhdentekeviä pikkukieliä.
Omasta mielestäni olisi järkevää, että englannin opiskelu aloitettaisiin jo ekaluokalla ja toinen vieras kieli oman valinnan mukaan vitosluokalla. Seiskalla lisää kieliä jos haluaa.
[/quote]
Itseasiassa suomenruotsalaiset ovat suomeeen muuttaneita ruotsalaisia. Ihan kuin ruotsin suomalaiset jotka ovat muuttaneet suomesta ruotsiin. Kuinkakohan moni hyväksyisi esim. suomenvenäläisen puolueen?
Olen asunut kolmessa kaksikielisessä kaupungissa ja työskennellyt ammateissa jotka sisältävät asiakaspalvelua, joten ruotsin kieli on tullut tarpeeseen. Myös armeijassa käytin ruotsinkieltä.
Olen muuten huomannut, että turkulaiset ruotsinkieliset ovat tosi "nirsoja" eli kun puhut ruotsia sitä on puhuttava täydellisesti tai muuten kieli vaihtuu suomeksi. Myöskään se, että toinen puhuu suomea ja toinen ruotsia ei onnistu vaan on puhuttava jompaa kumpaa. Mitenköhän kieltä oppii jos sitä ei käytä? Ja siitäkin voi olla montaa mieltä onko puhuttu suomenruotsi oikeaa ruotsia. Pääkaupunkiseudulla taas ruotsinkieliset ottavat mielellään palvelua vastaan ruotsiksi vaikka sitä ei täydellisesti osaisikaan, mikä on tosi mukavaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:22"]
Itseasiassa suomenruotsalaiset ovat suomeeen muuttaneita ruotsalaisia. Ihan kuin ruotsin suomalaiset jotka ovat muuttaneet suomesta ruotsiin. Kuinkakohan moni hyväksyisi esim. suomenvenäläisen puolueen?
[/quote]
Itseasiassa monella suomenruotslaisella on pidempi "suomalaisuushistoria" kuin monella suomenkielisellä suomalaisella. Oma sukuni on asunut todistettavasti täällä jo 1500-luvulla, mutta luultavasti jo aiemmin, mutta siitä ei ole dokumentteja. Minkäänlaisia kytköksiä ei Ruotsiin ole (Skasaan ja Ranskaan kylläkin). Ja suomenruotsalaisia ollaan - ja ollaan aina oltu.
Mietityttää, että mistä se johtuu, että monen suomenkielisen mielestä on liikaa vaadituu, että oppisi kolmea kieltä sujuvasti? Ruomenruotsalaisilta se kyllä sujuu. Onko suomenruotsalaisilla parempi kielipää?
No mutta eihän se suomenopiskelu näytä ruotsinkielisiltä oikein sujuvan, kun pitää palvelut saada ruotsiksi. Jos oppisivatkin suomen, ei tarvitsisi 95%:n enemmistön opiskella pikkuruista hyödytöntä kieltä, oman pikkuruisen kielensä lisäksi, vaan voitaisiin keskittyä opiskelemaan jotain oikeasti hyödyllistä kieltä.
Itse en ole ruotsia tarvinnut opiskelujen jälkeen mihinkään. Kielenä se on mulle ihan samanarvoinen kuin vaikka mandariinikiina tai venäjä tai mikä tahansa, mutta sen opiskelu oli osaltani silkkaa ajanhukkaa. Opiskelin kyllä kahden minulle vieraan kielen, eli ruotsin ja englannin, lisäksi saksaa ja ranskaa ja olisin mielelläni opiskellut ruotsin sijaan venäjää tai espanjaa. Eniten olen tarvinnut englantia, toiseksi eniten ranskaa, saksaa hyvin vähän ja ruotsia en siis sanaakaan. Venäjää olisin tarvinnut ja nykyisessä työssäni espanjaa, jota olenkin alkanut omatoimisesti opiskella.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:02"]
Mietityttää, että mistä se johtuu, että monen suomenkielisen mielestä on liikaa vaadituu, että oppisi kolmea kieltä sujuvasti? Ruomenruotsalaisilta se kyllä sujuu. Onko suomenruotsalaisilla parempi kielipää?
[/quote]
Yhtä monta kieltä opiskellaan edelleen, vaikka ruotsin tilalle saisikin valita esim. saksan.
Minua ei kiinnosta pätkääkään suomenruotsalaisten genetiikka, haluan vain pakkoruotsin pois.
Suomenruotsalaiset tuovat nämä perimä- ynnä kulttuuriseikat keskusteluun, osa suomensuomalaisista menee lankaan ja sitten suomenruotsalaiset syyttävät väestönosaansa kohdistuvasta syrjinnästä.
Näin se useimmiten menee, eikö kukaan voisi jo hoksata?
Ruotsalaisen kollegan kanssa yleensa puhumme englantia ihan tasapuolisuuden vuoksi, mutta vapun kunniaksi huikkasin hanelle "Glada Vappen". Eihan se mitaan ymmartanyt. Todettiin, etta puhutaan vaan englantia jatkossakin.