Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
Asun Ruotsissa, joten tarvitsen päivittäin. Täällä ei pärjää englannilla samaan tapaan kuin Suomessa.
Ai niin, tarvitsin myös ruotsia, kun olin opiskelujen ohella töissä puhelinvaihteessa.
En ole. Muutin ulkomaille heti lukion jälkeen. Harmittaa ruotsin opiskeluun tuhlatut vuodet, muut kielet ovat tulleet paljon enemmän tarpeeseen.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:21"]
Pakko on ollut opetella, mutta helpommalla olisin päässyt kun koulussa olisi panostanut saman verran kuin muihin kieliin niin ei nyt vanhemmalla iällä tarvitsisi kiusata itseään iltaisin kielikursseilla.
Omassa kaveripiirissä noin puolet ovat työelämässä tarvinneet ruotsia.
[/quote]
Ihmettelen tätä, kun usein korostetaan kuinka hankalaa on muka tarvittaessa opiskella se ruotsi aikuisena. Itse olen työni takia opiskellut 2 kieltä, saksan ja espanjan, aikuisena ja se oli ihan mielettömän helppoa ja nopeaa, kun oli motivaatio kohdallaan toisin kuin kouluaikoina... Kansalaisopiston kurssille koko lukuvuoden kirjaksi tarkoitetun oppikirjan paukutin päähäni kotona yksin alle kuukaudessa ja tehostin oppimista katsomalla opiskeltavan kielen kielisiä tv-sarjoja, youtube-videoita jne. Ihan nakki homma. Muutamassa kuukaudessa jo sain kielitaidon jolla voi aloittaa puhumisen yrittämisen livetilanteissa. Ei olisi ruotsin kanssa yhtään vaikeampaa.
[/quote]
Kyllä minä koen että olisi ollut helpompi opetella se kieli silloin kun niillä tunneilla kuitenkin tuli istuttua. Nyt jokainen kurssi on pois ajasta lasten kanssa. Neljä lasta joilla harrastuksia niin ei ne kielikurssit ole ollut helppoja järjestää. Ja niin kuin viestissäni sanoin, minulle olisi ollut helopompaa opetella se kieli nuorempana kun aikaa oli vaikka muille jakaa. En kuitenkaan sanonut että se mitenkään mahdotonta olisi näin aikuisiällä.
Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä ole paras ratkaisu toiselle.
Kyllä, nykyään tarvitsen ruotsia lähes päivittäin, vaikken sitä kouluaikoina aavistanut. Olen koulutukseltani toimittaja ja luulin saavani elantoni kirjoittamalla suomeksi. Tällä hetkellä kuitenkin kommunikoin jatkuvasti ruotsalaisten päämiesten kanssa ruotsiksi ja myös käännän paljon ruotsin kielestä. Tämä elämänvaihe alkoi, kun olin noin 45. Sitä ennen tarvitsin ruotsia vain satunnaisesti, kun kirjoitin ruotsalaisten lehtitietojen ym. materiaalin pohjalta.
En ole tarvinnut "pakkoruotsia" mutta ruotsinkieltä kyllä.
Käytän sitä päivittäin työssäni ja esim. luen paljon sillä kielellä ihan mielikseni.
Yhdellä sanalla: en. Ja olen vielä kieli-ihminen ammatiltani...
En ole tosin koskaan suhtautunut pakkoruotsiin muuna kuin kasvatuskeinona. Yläasteen ruotsinmaikka aikanaan nöyryytti luokan poikia, jotka eivät oppineet ruotsia sanomalla, että turhan kielen opiskelu kasvattaa luonnetta. Noh, kai siinä joku oppi nöyryyttä kun ruotsia ylioppilaskokeisiin luki. Meidän luokalla oli eräs matemaattisesti lahjakas poika, joka sai hirveällä tuskalla ja vaivalla yo-ruotsista a:n. Olisi kiva tietää onko hän tarvinnut ruotsia sittemmin :)
Olen. Ratkaissut työpaikan minullakin.
Tämän paikan sain osaksi koska osaan selvitä suomeksi, englanniksi JA ruotsiksi asiakaspuheluista (rahoitusala) sekä aikaisemmin se oli suuri etu työpaikan saannin kannalta kaupan alalla. Pääkaupunkiseudulla asun.
Kyllä. Opetan yliopistossa (teknillisellä alalla), ja yliopistossamme ruotsinkielisillä opiskelijoilla on oikeus vastata tentteihin ruotsiksi ja kirjoittaa harjoitustyönsä ruotsiksi. Joudun siis arvostelemaan ruotsinkielisiä vastauksia monta kertaa vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:33"]Asun Ruotsissa, joten tarvitsen päivittäin. Täällä ei pärjää englannilla samaan tapaan kuin Suomessa.
[/quote]
Miksi ei pärjää englannilla?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:44"]Olen. Ratkaissut työpaikan minullakin.
Tämän paikan sain osaksi koska osaan selvitä suomeksi, englanniksi JA ruotsiksi asiakaspuheluista (rahoitusala) sekä aikaisemmin se oli suuri etu työpaikan saannin kannalta kaupan alalla. Pääkaupunkiseudulla asun.
[/quote]
Aikaisemmin? Eikö enää ole?
En ole koskaan tarvinnut ruotsia missään ja nyt olen jo unohtanut sen vähänkin, mitä oli pakko opetella koulussa. Ihan turha kieli.
T. Nainen, 30-v., toimin viestinnän alalla
Kerran Tukholmassa Mäkkärissä, kun tilasin ruokaa. Siinäkin olisi varmasti riittänyt englanti.
Kyllä, työssäni joka päivä jo 15 vuoden ajan. Ja olen vaikka olen itä-Suomesta kotoisin, ei ruotsi ollut minulle mitään "pakkoruotsia" vaan ihan mielelläni opiskelin sitä.
Olen tarvinnut.
Menin suomenruotsalaisen kanssa avioon.
Olisi äärimmäisen noloa, jos en pysyisi kärryillä miehen ja lasten keskusteluissa...
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:10"]
Liikuntaa muutettava täysin. Kilpailijat ja kunto-urheilu erikseen. Pesäpallo ja murtomaahiihto veke. Tarjolle myös voimistelua, tanssi-liikuntaa yms. Liikunta-ohjelmisto nykyisellään suosii poikia, niin kuin läpeensä koko peruskoulu.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: miksi murtomaahiihto pitäisi poistaa?
En tiedä, milloin sinulla on ollut viimeksi koululiikuntaa, mutta minulla oli (mielestäni) jatkuvasti jotain voimistelua, tanssia tms.. Itselläni kun on kaksi vasenta jalkaa, niin tällaiset koordinaatiota vaativat lajit olivat yhtä helvettiä.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:13"]
Kyllä minusta on mukava osata vaihtaa muutama sana ruotsalaisten kolleegojen kanssa ruotsiksi vaikka en kovin hyvä kielessä olekkaan
[/quote]
Joo tosi järkevää istua vuosikausia pakkoruotsin tunnilla, että saa sitten sanottua pari sanaa ruotsalaisille kollegoille.
Sanoivatko he pari sanaa suomeksi takaisin? Ihan googlesta voin hakea pari sanaa kielellä kun kielellä, ei siihen kansakunnan voimavaroja tarvitse tuhlata pakkoruotsin muodossa.
[/quote]
Oot varmaa just niitä ihmisiä jotka ei kykene mihinkään ilman googlea?
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:21"]
Kävin ostoksilla Närpiössä ja pärjäsin ihan hyvin suomen kielellä. Ei ole ihan todellista pakottaa koko kansaa opiskelemana ruotsia vaan sen takia, että jos ne joskus joutuu käymään Närpiössä.
[/quote]
Näin voisi ajatella oikeastaan ihan mistä tahansa oppiaineesta, mitä koulussa opetetaan. Mitä hyötyä minulle on ollut matematiikasta, musiikista, liikunnasta..? Matikasta riittää osata yhteen-, vähennys-, jako-, kerto- ja prosenttilaskut. Mihin tarvitaan yhdeksän vuotta peruskoulun matikkaa? Sen kaiken voisi opiskella parin viikon intensiivikurssilla jonain kesänä työväenopistossa ;-)
En ole tarvinnut pakkoruotsia, mutta ruotsia olen puhunut paljon aikuisiällä, erittäin hyödyllinen taito ja auttaa työpaikkojen saamisessa. Vain juntit eivät opiskele ruotsia, koska se on "pakollista". Olette noloja. Ni är så dumma, jag förstår inte varför vill man inte lära svenska, det är ju bara bra att kunna tala det och förstå det. Anteeksi kirjoitusvirheet, epäilen että moni ei siltikään ymmärtänyt mitä tuossa luki! :)