Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:51"]
Tänään soitti yksi. Ymmärsin vain pomoni nimen puheesta. Muuten puhui niin epäselvästi, nopeasti ja outoa murretta, ettei ysi kouluruotsista riittänyt.
[/quote]
Eiväthän kaikki suomenruotsalaisetkaan ymmärrä toisiaan. Niin siinä käy, jos elää vain pienessä kuplassa.
[/quote]
Kyllä minun suomenkielisenä on vaikea ymmärtää esimerkiksi savon murretta. Joutuu oikein miettimään, että mitä vastapuoli puhuu. Sama juttu se on muidenkin kielien murteiden kohdalla, myös ruotsin. Mikä tässä on ihmeellistä?
[/quote]
Kummallista, että tuo kaikkivoipa ruotsi ei sitten autakaan ymmärtämään edes ruotsia, vaikka sen avulla juttelee vaikka islantilaisten kanssa ja kiinaakin oppii niin helposti.
Kuulin, että Putinin kanssa on neuvoteltu ruotsin kielellä.
Eipä ole ollut tarvetta. Ruotsalaiset puhuvat ihan mielellään englantia, eikä heille tulisi mieleenkään vaatia ulkomaalaiselta ruotsin osaamista.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:30"]
Vai ei ole sukkien parsimisen ja tuolin sorvaamisen vuosikausien opettelulle vaihtoehtoja?
Kyllä on. Lopetetaan turhat maatalous-Suomen tarpeisiin räätälöidyt tunnit ja siirrytään 2000-luvulle!
Tällaisten turhien aineiden ei pitäisi olla PAKKOaineita koko ikäluokalle, koska niistä ei ole mitään hyötyä kenenkään uralla ja elämässä. Ne ovat harrasteaineita, joiden pitäisi olla vapaavalintaisia niille, jotka ovat niistä kiinnostuneet.
Pois turhat höpöhöpöaineet ja tietotekniikkaa ja kieliä niiden tilalle!
[/quote]
Koska näköjään et pysty edelleenkään perustelemaan pakkoruotsia, niin vedät keskustelun täysin sivuraiteille.
Erilaisten kädentaitojen opettaminen lapsille on tärkeää, jotta heistä ei tulisi täysin uusavuttomia, jotka joutuvat viemään paitansa ompelijalle, jos nappi lähtee irti. Näitä taitoaineita ei voi korvata tietoaineilla. Itse aineella ei ole niin väliä, kunhan siinä tehdään käsillä muutakin kuin näppäillään tietokonetta.
Yritä nyt ensin perustella, miksi pakkoruotsi on tärkeämpi aine kuin englanti, joka on valinnainen, niin sitten voidaan ehkä keskustella muistakin aineista.
[/quote]
Yritä sinä ensin perustella miten tikku-ukkojen piirtämisen tai sukkien parsimisen opettaminen koko ikäluokalle on tärkeämpää kuin opettaa Suomen toista tuhatvuotista kansalliskieltä?
Miten sukkien parsimisen osaaminen auttaa yksilöä saamaan hyvän työpaikan ja etenemään urallaan? Tai miten se hyödyttää Suomen yhteiskuntaa?
Vastaa sinä ensin noihin kysymyksiin ja sen jälkeen voidaan keskustella muista aineista.
En pakkoruotsia, mutta ruotsia kyllä. Takasi mulle työpaikan.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 17:34"]
Olen tarvinnut ja paljon. Lisäksi tykkään lukea dekkareita ruotsiksi ja muutenkin arvostan skandinaavisia naapureitamme. Olen myös ylpeä tavastamme kohdella etnistä vähemmistöämme, varsinkin näin Ukrainan kriisin aikaan, kun kaikki näkevät, mihin etninen riitely pahimmillaan voi johtaa.
Vaikka asuin täysin suomenkielisellä paikkakunnalla kouluaikana, en kokenut ruotsia sen kummemmin pakkoaineeksi kuin vaikkapa matematiikkaa tai kemiaa. Jälkimmäisiä en muuten ole tarvinnut työssäni, ruotsia sen sijaan lähes päivittäin.
t. Ulkomaantoimittaja
[/quote]
Entäs kaikki muut etniset vähemmistömme? Miksi meillä ei ole pakkosaamea? Miksi maahanmuuttajien pitää opiskella pakkoruotsia? Miksi ruotsinkieliset pääsevät helpommin korkeakouluun kuin suomenkieliset? Miksi RKP kunnioittaa miestä, jonka mielestä suomenkieliset ovat alempaa rotua?
[/quote]
saamenkielisillekin on palvelut omalla äidinkielellä. Toisin kuin ruotsinkielisiä, saamenkielisiä ei asu koko maassa, vaan asuinalue on rajatumpi.
Ruotsinkieliset eivät pääse korkeakouluun sen helpommin. Heille ei ole pääsykokeissa ruotsalaisuuspisteitä. Joihinkin ruotsinkielisiin tiedekuntiin tai oppilaitoksiin on helpompi päästä, koska hakijoita on vähemmän kuin vastaaviin suomenkielisiin, mutta hei: suomenkielinen voi ihan vapaasti hakea ruotsinkielisiin korkeakouluihin, ei sitä ole kielletty. Itsellänikin on muutama supisuomalainen kaveri, jotka ovat opiskelleen sos och komissa tai Hankenilla.
Viimeinen väitteesi on ufo. En tiedä, kehen viittaat. Minä en äänestä RKP:tä, enkä katso olevani vastuussa sen puolueen linjauksista. Kunhan nyt muistutan vaan, että rasisteja kannattaa etsiä ihan toisesta puolueesta, koetapa arvata mistä...
Oho, täällä on vieläkin sama keskustelu käynnissä. Ilmeisesti aloittajalle otti luonnon päälle, kun meitä ruotsia todellakin työelämässä koulun jälkeen tarvinneita ilmoittautui. Mitäs kysyy sellaista, mihin ei halua rehellistä vastausta.
Minulle tosin itselleni on ihan sama, onko pakkoruotsia vai ei. Mutta omien kokemusteni nojalla minun lapsillani tulee sitten olemaan pakkoruotsi jatkossakin joka tapauksessa. Niin paljon olen itse kyseisen kielen osaamisesta hyötynyt.
Terveisin se, joka sai ensin arvokasta kesätyökokemusta Ahvenanmaalta ja on sen jälkeenkin kaikissa muissakin työpaikoissaan sekä yrityksissä että julkisella puolella käyttänyt ruotsia.
Ruotsia en ole tarvinnut. Joissain tilanteissa sen käyttö olisi ollut mahdollista mutta ilmankin olen pärjännyt.
Yhtään kommenttia ei ole vielä tullut, josta kävisi ilmi, että pakkoruotsia tarvitaan. Ei ole tarvitsemista se, että jostakin on kiva sanoa jotain ruotsalaisille kollegalle.
olisin. Kerran työhaastattelussa sekä sen takia jättänyt parit työt hakematta. Lisäksi olisi kiva ollut vaihtaa pari sanaa ruotsiskis ruotsalaisen tuttuni kanssa
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:04"]
Totta kai yleissivistäviä aineita tarvitaan. Kaikki muut kouluaineet ovat yleissivistäviä paitsi ruotsi. Muumiruotsi on "yleissivistävä" vain suomessa. Opiskellaanko Ruotsissa yleissivistävää suomea, koska on naapurimaa? No ei opiskella.
[/quote]
Jotain järkeä näihin kommentteihin, kiitos.
Ruotsin kieli on ollut Suomessa toinen kansalliskieli noin tuhat vuotta ja on edelleenkin.
Suomen kieli ei ole ollut Ruotsin kansalliskieli yhtään päivää.
Kannattaisi opiskella sitä historiaa, eikä kirjoittaa näin idioottimaisia kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:34"]
En ole. Muutin ulkomaille heti lukion jälkeen. Harmittaa ruotsin opiskeluun tuhlatut vuodet, muut kielet ovat tulleet paljon enemmän tarpeeseen.
[/quote]Sama juttu mulla. Tiesin jo lukiossa, etten Suomeen tule jäämään. Kumpa tuonkin ajan olisin voinut käyttää Ranskan ja Espanjan opiskeluun.
[/quote]
Epäilen vahvasti, että sinulta on jäänyt koko lukio käymättä. Kun ei tuo äidinkielikään näytä oikein sujuvan.
Suomessa ei ole sanaa "kumpa". Se on kunpa, kun + pa-pääte.
Lisäksi kielten nimet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, ranska = ranskan kieli, espanja = espanjan kieli. Ranska ja Espanja ovat maita ja niitä opiskellaan maantiedon tunneilla.
Nämä asiat opetetaan jo peruskoulun ala-asteella. Sinun ei olisi todellakaan kannattanut opiskella pakollisten kielten lisäksi yhtään kieltä, vaan paneutua äidinkielen säälliseen oppimiseen siellä peruskoulussa. Lukioon olisit tuskin edes päässyt.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:08"]
saamenkielisillekin on palvelut omalla äidinkielellä. Toisin kuin ruotsinkielisiä, saamenkielisiä ei asu koko maassa, vaan asuinalue on rajatumpi.
Ruotsinkieliset eivät pääse korkeakouluun sen helpommin. Heille ei ole pääsykokeissa ruotsalaisuuspisteitä. Joihinkin ruotsinkielisiin tiedekuntiin tai oppilaitoksiin on helpompi päästä, koska hakijoita on vähemmän kuin vastaaviin suomenkielisiin, mutta hei: suomenkielinen voi ihan vapaasti hakea ruotsinkielisiin korkeakouluihin, ei sitä ole kielletty. Itsellänikin on muutama supisuomalainen kaveri, jotka ovat opiskelleen sos och komissa tai Hankenilla.
Viimeinen väitteesi on ufo. En tiedä, kehen viittaat. Minä en äänestä RKP:tä, enkä katso olevani vastuussa sen puolueen linjauksista. Kunhan nyt muistutan vaan, että rasisteja kannattaa etsiä ihan toisesta puolueesta, koetapa arvata mistä...
[/quote]
Ruotsinkielisiä ei asu koko maassa, saamelaisia on muuttanut muuallekin opiskelemaan. Ruotsinkielisille on omat kiintiönsä, joihin päästäkseen pitää todistaa kielitaitonsa, suomenkielisiä kiintiöitä ei ole.
RKP jakaa Freudenthal-mitalia, ja kyseinen tyyppi oli sitä mieltä, että suomenkieliset ovat alempaa rotua kuin ruotsinkieliset.