Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti velkojen takia

Vierailija
16.01.2014 |

Luottotiedot meni 22-vuotiaana, olen nyt 30. Ulosotossa on 34 000 euroa ja perintäfirmoilla pyörii jokunen tonni palautuneita velkoja. Sain vakituisen duunin lokakuussa ja siitä lähtien lyhentänyt 700e/kk velkoja. Tätä ennen velat lähinnä kasvaneet korkoa koska työtilanne vaihdellut pätkätöiden ja työttömyyden välissä. Jos jotain hyvää tässä niin lisää velkaa en ole vähemmän yllättäen tehnyt viimeisen 8 vuoden aikana...

Miehen kanssa oltu yhdessä 2,5 vuotta ja velkatilanne ollut kokoajan tiedossa. Mies ollut keikkatöissä ulkomailla suurimman osan vuodesta koko yhdessäoloajan ja Suomessa asuttu sitten mun yksiössä aina pari kuukautta kerrallaan. Nyt oli tarkoitus miehenkin hommata pysyvä työ Suomesta ja asettua tänne aloilleen.

Vaan ongelma on se että yhdessä hakiessa ei saada asuntoa koska mulla ei luottotietoja, ja yksinäinen mieshakija ei ole kauheesti vuokranantajien suosiossa. VVO/Sato ei anna yksinhakijalle isompaa, ja mies haluais välttämättä kolmion (meillä varaa maksaa kolmion vuokra pk-seudulla, noin 1200e/kk). Mies ei saa asuntolainaa yksin koska ei säännöllisiä tuloja Suomessa (ulkomaiset työnantajat ja palkka tulee ulkomaalaiselle tilille). Asumisoikeutta ollaan mietittyä mutta sitäkin varten pitäisi säästää joitain vuosia, sopivan asunnon ao-maksut tuntuvat olevan 30 tonnin puolin ja toisin. Mulla menee kaikki rahat tällä hetkellä velan maksuun tuon ulosoton lisäksi, ei jää mitään säästöön.

Oltais saatu kaupungilta rivitalokolmio suht OK-alueelta ja käytiin kattomassakin, mutta mies ei halunnut muuttaa koska viereisen asunnon perhe oli nimen perusteella mamu ja mies pelkäsi että alueella on rauhatonta asua. Itselle asunto olisi kelvannut OK, mutta mies ei halunnut ottaa sitä vastaan.

Hirveät riidat ollut tässä jo useita kuukausia ja toissapäivänä mies sitten pakkasi laukkunsa ja lähti koska totesi ettei tässä ole enää mitään järkeä ettei edes asuntoa saada velkojen takia. Itse olen varmaan jonkinlaisessa jälkishokissa kun mietin että ei tää nyt yllätyksenäkään oo voinut tulla kun velkatilanne on ollut tiedossa koko yhdessäolon ajan. Omien laskelmieni mukaan olisin 5-7 vuoden kuluessa velaton jos vaan saan pitää työni ja palkka pysyy samana tai nousee jonkun verran. 

Ilmeisesti mies luuli että vuokranantajat katsovat läpi sormien luottotietojen puutetta kunhan vaan säännölliset tulot. Itsehän herra muutti aikoinaan vanhempien luota perintökämppään ja myi sen sitten lähteäkseen ulkomaille töihin. Ei siis mitään kokemusta työttömyydessä saati velkavankeudesta, joten sinänsä en ihmettele empatian puutetta...

Noh, mitäs mieltä AV? Eikös vaan että velka on ihan OK syy jättää? Vai ylireagoiko mies?

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatun nosto että maksaa velkansa. JA nyt toivon että moni lukee tämän. Ensinäkin talovelat ovat isoja ja ihmisen ei tartte kun sairastua kun se menee, ja tilanne on sama, PÄÄ asia on se järjestelmä, joka ei tee millään muotoa mahdolliseksi ihmisen selvitä edes pienistä veloistaan!!!! Ja juuri tähän ahneet paskat eli perintätoimisto, ja sen jälkeen käräjätoimiston NS! oikeuskulut 200e per lasku ja sen jälkeen ulosottokulut, ja se lasku on ihan sama. Esimerkki velkaa 15000e PELKKIÄ kuluja 10 000e!!! Jokaikiselle pikkulaskuellkertyy kuluja. älkää ikinä ajatelko että se on ihmisen syytä, hän on usein tehnhyt kaikkensa että saa maksettua. Sosiaalinen luotto on 10 000e asti, mutta toivottavasti se muutetaan jatkossa pääoman osalata. Takuusäätio toimii juuri siten että ne kulut ja korto ei kasva herrranjumala enää. JÄRJESTEMÄ on läpipaska, sanon sen suoraan. Pikavipit ja muut mainostavat ja vetävät korot, ja sen jälkeen oikeuskulut, se on kuin liero käärme joka houkuttelee ja sitten alkaa kulut nousta törkeästi koko ajan kohti oikeudellista perintää eli sitä että EI ole oikeusistuntoja, se yksi papaein lähetys makssa 200e noin, ja korkoja koko ajan. Ruotsissa näin ei saa toimia. Voisiko poliitikot maksaa talostaan kaksinkertaisen hinnan tekemällä niskavääränä työtä vaikka pesemällä niitä mummoja, selkä rikki???JA sanotaan sellainen 3 vuotta putkeen, ilman että saa itse palkaa lainkaan, kaikki menee ahneidne pasojen huijausjärjestelmään. JA nuoret joilla on velkoja eivät kulujen takia edes halua töitä, velka paisuu kulujen ja korkojen takia. Verratkaa tavalliseen pankkilainaan, joka ratkaisisi asian velallisen kohdalla, silloin ei enää ajeta kuluilla ja koroilla todelliseen ahdonkoon ihmistä, ja silti velkoja saa omansa. EI NE poliitikot tajua lainkaan, ja suomesssa ties miten monta kymmentä tuhatta samassa tilassa!!!! Selviätte veloistanne kun taistelette, ja neuvottelette perintätoimiston kanssa, joka omistaa velkanne, ja voivat ottaa sen myös pois ulosotosta kun ehdotatte kk maksusuoritusta tai kertamaksua joilloin aina ehdotatte  kuluje ja korkojen kohtuulllistamista. Varmasti pääsete ratkaisuun kun vain edes vähän alatte lyhentämään!!!voimia hullun byrokratian kanssa, muutetaan yhdessä se  sekä velallisia että velkojia auttavaksi ja normaaliksi!!!! 

Vierailija
2/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen, joka vivuttaa henkilökohtaisen taseensa kuten Lehman Brothers ei tietenkään ole ahne, eihän? Osalla ihmisistä nyt vaan on enimmäkseen oikeuksia ja oikeuksia oikeuksien perään, ilman mitään velvollisuuksia.

Creative destruction.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua mutta mulle nousi sellainen kuva tästä miehestä että velat olivat vain tekosyy jättää sinut. Ymmärsinkö oikein että mies asui ilmaiseksi sinun maksamassasi vuokra-asunnossa? ja miksi ihminen joka lähtee ULKOMAILLE töihin, kavahtaa sitä että naapurissa ehkä asuu mamu? Et taida tietää paljonkaan miehen elämästä ulkomailla etkä sitäkään millaisia luurankoja hänen kaapissaan on. Mihin on käyttänyt asunnon myynnistä saamansa rahat jos on samaan aikaan ollut töissä? vai ONKO ollut töissä? Ehkä hänellä on ollut toinen nainen ulkomailla. 

Ottamatta kantaa velka-asiaasi sanoisin että kykynne käsitellä ongelmia on jo alkujaan niin huono ettei tuosta suhteesta olisi pidemmän päälle tullut mitään. 

Vierailija
4/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestä, aika raskas taakka. Hoida ensin asiasi kuntoon ja mieti sitten parisuhdetta. Mies on jo 2,5 vuotta kestänyt tilannettasi ja vielä 7 vuotta olisi edessä ennenkuin voi aloittaa oikean elämän? Hei, ei se mieskään siitä nuorene.

Vierailija
5/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi rakastua luottotiedottomaan. tietyt asiat pitää saada heti tietoon.

Vierailija
6/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta selityksesi ontuu. Velkaannuit 18-22 -vuotiaana ja vasta VIIME lokakuussa aloit lyhentää velkojasi ja olet 30. Onhan sulla ollut vuosia aikaa hoitaa ongelma, mutta vasta nyt aloit sitä tehdä. Ei ole miehenkään kannalta kauhean mukavaa, että tähän asti on eletty hurlumhei ja nyt sitten mies joutuisi "siivoamaan" sotkua, jonka kanssa ei ole mitään tekemistä.

Itse menin aikanaan luottotiedottoman miehen kanssa yhteen. Erona oli vain se, että mies oli koko ajan käynyt töissä eli lähtökohta oli siinä mielessä lupaavampi. Jos olisi selittänyt, että velat on tuolla roikkunut 10 vuotta ja nyt muutama kuukausi sitten päätti mennä töihin, niin ei hirveän uskottavalta tuntuisi. Joka tapauksessa ne velat risoi mua niin kauan kuin niistä päästiin eroon. Asunnon ostin minä, kaikki puhelinliittymiä avasin minä jne. Välillä tuntui, että mulle jäi sotku siivottavaksi siitä, mitä toiset oli nauttinut. Velat oli syntynyt monestakin syystä, mutta olihan se mukava matkustella eksän kanssa ympäriinsä ja nauttia elämästä. Lasku jäi miehelle maksettavaksi ja minä välillisesti maksoin sitä menneen elämän (miehen ja eksän) touhua. Hmm. Sanotaanko, että lapset tuli nopeasti ja siksi ei tästä niin vaan lähdetä. Ja asiahan on nyt takana, mutta kyllä kehottaisin muutaman kerran vastaavassa tilanteessa miettimään. Hyvä mies sinällään ja olen onnellinen, mutta kyllä nuo raha-asiat on sen verran isoja, ettei rakkaushuumassa kannata olla naiivi.

Vierailija
7/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette katsoneet vuokra-asuntoa yksityisiltä markkinoilta? 

Vierailija
8/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää aina nämä, oliko tämä oikea syy jättää kyselyt. Jos kokee, että toisen kanssa eläminen ottaa enenmmän kuin antaa, niin kai silloin saa lähteä - tuskin tässä mitään oikeaa syytä on? Ei sinun mies miltään unelmatapaukselta kuulosta, jos pelkää vierasmaalaista niemä naapurin ovessa - pk-seudulla nyt alkaa olla maahanmuuttajia aika tavalla.

Kerropa ap, mitkä syyt sinusta on rittäviä parisuhteen lopettamiseen?

Vierailija
9/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eletty suu säkkiä myöten aina, itse myös välillä ulkomailla töissä. Puolisolla erittäin hyvät tulot Suomessa. Mitään ei osteta velaksi tai osamaksulla tai edes luottokortilla. Kaikki on velatonta asuntoa myöten.

En voisi katsoa puolisoani kauan jos rahat on hassattu. Suomessa on muutenkin eläminen kallista. Toivottavasti elämässäsi pääset uuteen nousuun, ja pääsetkin - summat eivät ole isoja kunhan vain linjasi pitää.

Vierailija
10/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä samaa mietin, että on se kummallista, ettei toista saisi jättää. Jättää saa vaikka vääränmallisten kynsien takia, jos se kerran vaivaa enemmän kuin suhde tuo positiivista. Eikä sitä tarvi perätä perään ja ihmetellä.

Vuosia sitten tapailin yhtä miestä 3-4kk. Oltiin toki ihastuneita, mutta asuttiin eri paikkakunnilla, joten näähtiin vain 1-3- krt/vko, lähinnä viikonloppuisin. Mua alkoi nopeasti suhde nyppiä joka tasolla ja ihastuskin laantui, joten jätin miehen. Sitten alkoi kauhea syyllistäminen. Vielä 10kk myöhemmin saattoi laittaa sähköpostia, kuinka olen pilannut kaiken ja voisinko uudelleen harkita jne. Haloo? Mitä se halusi? Eikö se nyt käynyt ilmi, ettei kiinnosta. Mikä on riittävä syy jättämiseen? Ja pitäisikö minun olla velvollisuudentunnosta hänen kanssaan? Kun hän haluaa?

Vierailija
11/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen jättänyt miehen sairaalloisen mustasukkaisuuden takia, liian takertuvuuden vuoksi ja muistakin syistä. Velat olisivat voineet olla yksi syy jos se olisi haitannut elämää kovin oleellisesti. Senkin takia voi jättää ettei seksi suju, toisen naama ärsyttää jne. Ap:n tapauksessa ne olivat velat tai kenties jokin muukin - onhan mies tiennyt niistä koko ajan. Niin tai näin, mies lähti ja ap jatkaa nyt elämäänsä, hoitaa velat kuntoon jne. Ei tuo mies niin unelmatapaukselta kuulosta että sen perään kannattaisi surra. 

Vierailija
12/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on ollut ulkomailla duunissa eikä  vain pyörinyt kotinurkilla silmälaput silmillä ikänsä, miten ihmeessä hän tuomitsee maahanmuuttajia häiriköiksi, heitä edes tuntematta. Hyvä kun pääsit tuollaisesta mätämunasta eroon.

Vierailija
13/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei olisi häipynyt, sanoisin tässä vaiheessa JÄTÄ SE. Ei vaikuta kovin fiksulta kaverilta mamukommenttiensa ja loisimisensa perusteella. 

Vierailija
14/81 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan valtaosa on ollut hölmö jossain vaiheessa elämää mutta jos tänä päivänä maksat velat ulosoton kautta olet vieläkin hölmö.

Velkajärjestelyyn, mars.

Miehen työpaikalle tuli uusi työntekijä, jolla oli tapahtunut vaikka mitä hölmöä, alkoholistivanhemmat, vaimo jätti ja kävi ilmi että pariskunnan lapset olivatkin tämän kenen vuoksi vaimo jätti.

Hän eli jollain tuuliajolla pari vuotta, vaimolle oli jäänyt luottokortti miehen nimiin, ei edest tajunnut sitä katkaista.

Työpaikalla palkanlaskija heti laittoi asiat eteenpäin, ex-vaimolle tuli joku syyte luottokorttilaskuista ja sitten pääsi velkajärjestelyyn.

Niskasta kiinni akka ja tee jotain.

Vierailija
15/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet ap onnistunut ottamaan itseäsi niskasta kiinni ja lopettamaan törsäksen? Kaipaisin neuvoja, koska itselläni on tosi paljon velkaa eikä mitään tietoa työpaikasta, vaikken onneksi vielä ulosotossa olekaan...

Ja alkuperäiseen kysymykseen: mies oli mielestäni kohtuuton. Voit kuitenkin ajatella asian niin päin, että olisitko todella halunnut olla miehen kanssa, jolle raha on noin tärkeässä asemassa ja menee ihmissuhteiden ohi.

Vierailija
16/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:22"]

Jos hankkii tuollaiset velat, vaikka olisi ollut jotain 20-v, niin on idiootti (on varmaan harvinaisia marginaalisia poikkeuksia, mutta kuitenkin). Kertoo kyllä, että on vinksallaan, ja "aikuistuminen" ei asiaa muuta. Suurin osa meistä ei sössi asioitaan noin.

[/quote]

Kuten ap itsekin ketjun alussa sanoi - eikö idiootti nimenomaan ole se joka jättäisi kaiken maksamatta ja pakoilisi vastuutaan hamaan tulevaisuuteen, eikä edes yrittäisi parantaa elämäänsä?

[/quote]

Tuollainen myös, mutta jos kerää tuollaiset velat, vaikka ei ole mitään tarvetta, niin, joo, on idiootti, ja normaalit ihmiset varoo tuollaisia, vaikka miten olisivat setvineet sittemmin asiansa. Elämässä tulee muutenkin eteen tilanteita, jossa eletään kädestä suuhun. Itse olen keski-ikäinen opiskelija opintotuella ja asun solussa. Pakko on ollut ottaa opintolainaa. 20-v ei olisi tullut tai nytkään ei tule mieleenkään ottaa pikavippejä tai kulutusluottoja. Minulta ei heru sympatiaa.

Vierailija
17/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa riittää ap sulle ymmärrystä ja haleja. Älä välitä näistä luuusereista täällä, ovat sen verran ilkeitä että taitavat olla sössineet omar raha-asiansa pahasti.

Mieshän periaatteessa on samassa tilanteessa kuin sinä. Suomeen muuttanutta joka tienaa rahansa ja maksaa veronsa muualle kohdellaan kuin luottotiedotonta. Eli sun miehen "luottotiedot" ovat Suomen systeemin mukaan negatiiviset. Ja tuntuu etteivät hänen asiansa muutenkaan ole kunnossa. Hän ei tule asuntoa saamaan yksinkään.Mihin se hänen perintönsä suli jos töissä on käynyt? 

Vierailija
18/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:25"]

Jos hankkii tuollaiset velat, vaikka olisi ollut jotain 20-v, niin on idiootti (on varmaan harvinaisia marginaalisia poikkeuksia, mutta kuitenkin). Kertoo kyllä, että on vinksallaan, ja "aikuistuminen" ei asiaa muuta. Suurin osa meistä ei sössi asioitaan noin.

[/quote]

Kuten ap itsekin ketjun alussa sanoi - eikö idiootti nimenomaan ole se joka jättäisi kaiken maksamatta ja pakoilisi vastuutaan hamaan tulevaisuuteen, eikä edes yrittäisi parantaa elämäänsä?

[/quote]

Tuollainen myös, mutta jos kerää tuollaiset velat, vaikka ei ole mitään tarvetta, niin, joo, on idiootti, ja normaalit ihmiset varoo tuollaisia, vaikka miten olisivat setvineet sittemmin asiansa. Elämässä tulee muutenkin eteen tilanteita, jossa eletään kädestä suuhun. Itse olen keski-ikäinen opiskelija opintotuella ja asun solussa. Pakko on ollut ottaa opintolainaa. 20-v ei olisi tullut tai nytkään ei tule mieleenkään ottaa pikavippejä tai kulutusluottoja. Minulta ei heru sympatiaa.

[/quote]

Ei muiltakaan sinulle ja surkeudellesi, spede.

Vierailija
19/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 18:25"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei muiltakaan sinulle ja surkeudellesi, spede.

Vierailija
20/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Tyhmä syy eroon jos kerran hoidat asioita. Jokainen mokaa elämässään! Velkoihin voi jäädä muullakin tavalla... vaikka olis ottanu ihan "tarpeeseen", jos nyt asuntoa (omaa) voi tarpeeksi sanoa. Jos tulee eroja, tyä

öttömyyttä tms. niin jokainen voi olla joskus kusessa. Sama se mihin se velka on periaatteessa otettu. Tyhmä ukko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän