Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies jätti velkojen takia

Vierailija
16.01.2014 |

Luottotiedot meni 22-vuotiaana, olen nyt 30. Ulosotossa on 34 000 euroa ja perintäfirmoilla pyörii jokunen tonni palautuneita velkoja. Sain vakituisen duunin lokakuussa ja siitä lähtien lyhentänyt 700e/kk velkoja. Tätä ennen velat lähinnä kasvaneet korkoa koska työtilanne vaihdellut pätkätöiden ja työttömyyden välissä. Jos jotain hyvää tässä niin lisää velkaa en ole vähemmän yllättäen tehnyt viimeisen 8 vuoden aikana...

Miehen kanssa oltu yhdessä 2,5 vuotta ja velkatilanne ollut kokoajan tiedossa. Mies ollut keikkatöissä ulkomailla suurimman osan vuodesta koko yhdessäoloajan ja Suomessa asuttu sitten mun yksiössä aina pari kuukautta kerrallaan. Nyt oli tarkoitus miehenkin hommata pysyvä työ Suomesta ja asettua tänne aloilleen.

Vaan ongelma on se että yhdessä hakiessa ei saada asuntoa koska mulla ei luottotietoja, ja yksinäinen mieshakija ei ole kauheesti vuokranantajien suosiossa. VVO/Sato ei anna yksinhakijalle isompaa, ja mies haluais välttämättä kolmion (meillä varaa maksaa kolmion vuokra pk-seudulla, noin 1200e/kk). Mies ei saa asuntolainaa yksin koska ei säännöllisiä tuloja Suomessa (ulkomaiset työnantajat ja palkka tulee ulkomaalaiselle tilille). Asumisoikeutta ollaan mietittyä mutta sitäkin varten pitäisi säästää joitain vuosia, sopivan asunnon ao-maksut tuntuvat olevan 30 tonnin puolin ja toisin. Mulla menee kaikki rahat tällä hetkellä velan maksuun tuon ulosoton lisäksi, ei jää mitään säästöön.

Oltais saatu kaupungilta rivitalokolmio suht OK-alueelta ja käytiin kattomassakin, mutta mies ei halunnut muuttaa koska viereisen asunnon perhe oli nimen perusteella mamu ja mies pelkäsi että alueella on rauhatonta asua. Itselle asunto olisi kelvannut OK, mutta mies ei halunnut ottaa sitä vastaan.

Hirveät riidat ollut tässä jo useita kuukausia ja toissapäivänä mies sitten pakkasi laukkunsa ja lähti koska totesi ettei tässä ole enää mitään järkeä ettei edes asuntoa saada velkojen takia. Itse olen varmaan jonkinlaisessa jälkishokissa kun mietin että ei tää nyt yllätyksenäkään oo voinut tulla kun velkatilanne on ollut tiedossa koko yhdessäolon ajan. Omien laskelmieni mukaan olisin 5-7 vuoden kuluessa velaton jos vaan saan pitää työni ja palkka pysyy samana tai nousee jonkun verran. 

Ilmeisesti mies luuli että vuokranantajat katsovat läpi sormien luottotietojen puutetta kunhan vaan säännölliset tulot. Itsehän herra muutti aikoinaan vanhempien luota perintökämppään ja myi sen sitten lähteäkseen ulkomaille töihin. Ei siis mitään kokemusta työttömyydessä saati velkavankeudesta, joten sinänsä en ihmettele empatian puutetta...

Noh, mitäs mieltä AV? Eikös vaan että velka on ihan OK syy jättää? Vai ylireagoiko mies?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:45"]Mistä noin isot velat ovat tulleet?

[/quote]

Shoppailusta ja matkustelusta

t. AP

Vierailija
42/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:43"]Eikö luuseri olisi nimenomaan sellainen joka vaan makaisi kotona sossun rahoilla? Luuserista ei tule ekana mieleen työssäkäyvä ihminen joka yrittää aktiivisesti maksaa velkojaan pois.

t: ap

[/quote]

Luuseri on sellainen, joka on itse sössinyt asiansa.

[/quote]

On aina hienoa, kun tapaa edes näin virtuaalisesti kaltaisesi täydellisen ihmisen, joka ei ole koskaan tehnyt mitään virheitä!

Tervehdin sinua kunnioittaen jumalhahmo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaatteessahan se tuokin on syy jättää. Mutta hyvä kuitenkin, että olet maksamassa velkojasi pois ja vielä pääsetkin niistä joku päivä eroon.

Enpä oikein muuta osaa sanoa, tuomitsevia viestejähän tulet saamaan veloistasi tässä keskustelussa, vaikka ei pitäisi tuomita, jokaiselle (vaikka olisi kuinka päättänyt) voi tulla elämässään se tilanne, että raha- tai muutkaan asiat eivät mene ihan niin kuin on suunniteltu. Toki moni elää ihan tietoisesti yli varojen eikä piittaa pätkääkään, mutta joillakin voi olla takana ihan oikeakin syy.

Vierailija
44/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nuorena (18-22v) olin tyhmä enkä tajunnut raha-asioista mitään. En edes kiistä. Nyt olen kuitenkin vanhempi ja viisaampi. Ilmeisesti nuoruuden mokailuista pitää kärsiä koko loppuelämänsä?

Hitto, onneksi AV tietää. Taidanpa lopettaa duunit, muuttaa Thaimaahan rantapummiksi enkä maksaa enää penniäkään velkojani. Täältä tullaan elämä!

ap

Vierailija
45/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hei, miehiä on muitakin. Ole vaikka ilman miestä siihen asti, kun olet maksanut velat.

Vierailija
46/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap. hakeudu velkajärjestelyyn? Ulosoton kautta kun maksaa, menee korkoihin ja ulosottomaksuihin suuri osa. Velkajärjestelyn kautta saisit palkjon edullisemman maksusysteemin.

Vierailija
47/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja joutuisit maksamaan vain kolme vuotta, jos pääset sinne ja sitten puhtaat paperit. edellinen.

Vierailija
48/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 x luottokorttivelka

2 x kulutusluotto

1 x opintolaina 

osamaksuja

Alkuperäinen velkasumma oli siis 15 000 euroa (vuonna 2006) mutta se ehtii aika mukavasti kasvaa korkoa ennen kuin menee ulosottoon asti. Yksin kulutusluotoissa on 26% vuosikorko.

t: se alkuperäinen ap

Vierailija
49/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:45"]Mistä noin isot velat ovat tulleet?

[/quote]

Shoppailusta ja matkustelusta

t. AP

[/quote]

Pyöritkö jotenkin itseäsi varakkaammissa piireissä nuorempana vai miten päädyit hassaamaan rahasi tuolla lailla?  Varmaan se nyt kaduttaakin mutta asiallehan ei enää voi mitään.

Vierailija
50/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:43"]Eikö luuseri olisi nimenomaan sellainen joka vaan makaisi kotona sossun rahoilla? Luuserista ei tule ekana mieleen työssäkäyvä ihminen joka yrittää aktiivisesti maksaa velkojaan pois.

[/quote]

Luuseri on sellainen, joka on itse sössinyt asiansa.

[/quote]

On aina hienoa, kun tapaa edes näin virtuaalisesti kaltaisesi täydellisen ihmisen, joka ei ole koskaan tehnyt mitään virheitä!

Tervehdin sinua kunnioittaen jumalhahmo!

[/quote]

Jokainen on oman onnensa seppä. En edes sylkisi luottotiedottomaan mieheen päin.

Vierailija
51/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:48"]Joo, nuorena (18-22v) olin tyhmä enkä tajunnut raha-asioista mitään. En edes kiistä. Nyt olen kuitenkin vanhempi ja viisaampi. Ilmeisesti nuoruuden mokailuista pitää kärsiä koko loppuelämänsä?

Hitto, onneksi AV tietää. Taidanpa lopettaa duunit, muuttaa Thaimaahan rantapummiksi enkä maksaa enää penniäkään velkojani. Täältä tullaan elämä!

ap

[/quote]

Tuskinpa sinusta on siihen. Kunhan poskeasi louskutat soitat vaan.

Vierailija
52/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin velkaneuvojalla josta sanottiin että 2 vuotta pitäis maksaa ulosoton kautta säännöllisesti ennen kuin hakeutuu velkajärjestelyyn, jolloin paremmat mahdolliset saada järjestely. Kuulemma jos ensimmäinen järjestelyhakemus hylätään niin toista ei sitten enää saakaan, eli pitää olla näyttöä siitä että on jatkuvaa maksukykyä. Oon ollut ulosotossa ennenkin mutta se on aina keskeytynyt kun määräaikainen työsuhde on loppunut.

ap

Vierailija
53/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:43"]

Eikö luuseri olisi nimenomaan sellainen joka vaan makaisi kotona sossun rahoilla? Luuserista ei tule ekana mieleen työssäkäyvä ihminen joka yrittää aktiivisesti maksaa velkojaan pois.

[/quote]

On sulla pokkaa haukkua sossun rahoilla "kotona makaavia". Monelta on esim. terveys ja työkyky mennyt, muttei ole tarpeeksi sairas päästäkseen eläkkeelle. Jos et olisi ollut niin onnekas, että sait hyväpalkkaisen työn, jolla maksaa velkojasi, olisit itsekin samassa jamassa! Mene itseesi ja mieti.

Vierailija
54/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan tarkkaan ottaen käsitä, että mikä sun todellinen maksukykysi on nykytilanteessa. Kerrot, että "mulla menee kaikki rahat tällä hetkellä velan maksuun tuon ulosoton lisäksi, ei jää mitään säästöön." Kuitenkin mainitset myös, että "meillä varaa maksaa kolmion vuokra pk-seudulla, noin 1200e/kk". Eli tarkoittaako toi sitä, että vuokra olis tosiasiassa jäänyt miehen maksettavaksi vai olisitteko jotenkin maksaneet vuokran yhdessä?

Vierailija
55/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:48"]no hei, miehiä on muitakin. Ole vaikka ilman miestä siihen asti, kun olet maksanut velat.

[/quote]

Miehen ansaitsee vasta, kun osaa hoitaa asiansa. Ei kukaan tasokas mies halua taakakseen naista, jolla asiat sekaisin.

Vierailija
56/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:48"]

Joo, nuorena (18-22v) olin tyhmä enkä tajunnut raha-asioista mitään. En edes kiistä. Nyt olen kuitenkin vanhempi ja viisaampi. Ilmeisesti nuoruuden mokailuista pitää kärsiä koko loppuelämänsä?

ap

[/quote]

Ei nyt ainakaan tuon miehen takia kannata luovuttaa- oletettavasti ero olisi tullut joka tapauksessa. Olen kyllä itsekin sitä mieltä omissa talousvaikeuksissani, että jos tapaisin miehen samassa tilanteessa kuin missä itse olen, niin ei nämä rahaongelmat nyt ainakaan mikään turn on olisi, mutta sinulla on kuitenkin nyt hyvä tilanne ja vakituiset tulot, ei nyt kannata siis tehdä samoja mokia kuin nuorempana.

Vierailija
57/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:43"]

Eikö luuseri olisi nimenomaan sellainen joka vaan makaisi kotona sossun rahoilla? Luuserista ei tule ekana mieleen työssäkäyvä ihminen joka yrittää aktiivisesti maksaa velkojaan pois.

[/quote]

On sulla pokkaa haukkua sossun rahoilla "kotona makaavia". Monelta on esim. terveys ja työkyky mennyt, muttei ole tarpeeksi sairas päästäkseen eläkkeelle. Jos et olisi ollut niin onnekas, että sait hyväpalkkaisen työn, jolla maksaa velkojasi, olisit itsekin samassa jamassa! Mene itseesi ja mieti.

[/quote]

Sossussa ramppaavat ovat laiskoja paskoja, piste.

t. ap

Vierailija
58/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 17:51"]

Pyöritkö jotenkin itseäsi varakkaammissa piireissä nuorempana vai miten päädyit hassaamaan rahasi tuolla lailla?  Varmaan se nyt kaduttaakin mutta asiallehan ei enää voi mitään.

[/quote]

Kaikki kaverit olivat 2000-luvun alkupuolella rahakkaissa IT-alan duuneissa kun itse olin vielä opiskelija. Yritin kuulua joukkoon ja omistaa samoja hienoja asioita, joten osamaksut, kulutusluotot ja luottokortit tulivat sen myötä. 

Nykyään tosin ihmettelen että kuka hitto myöntää 20-vuotiaalle Visan kymppitonnin rajalla kun takana on vain kuukausi työsuhdetta... Onneksi ehdin paukuttaa siihen vain kahden tonnin edestä ostoja ennen kuin kortti otettiin pois.

ap

Vierailija
59/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten näkyy, tähänkin on monta mielipidettä. Mun mielipide on se että on outoa käytöstä mieheltä! Jos hän olisoikeasti kunnolla rakastanu sua ei olis raha/velka-asiat ollut syy eroon.

Omalla miehellänikin joku 10 000 velkaa, jonka tehnyt yhdessäolo aikanamme (3v), vaikka välillä on todella koville ottanutkin, ei se ole ainakaan mulle ollut syy erota. Kaikesta selviää! JA sun tapauksessa hyvinkin kun noin hienosti hoidat asioitasi kuntoon, eri asia jos tosiaan lusmuilisit kotona tekemättä veloille mitään.

Vierailija
60/81 |
16.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai velkäjärjestelyyn pääse, jos on tehnyt puhtaasti itse sitä velkaa ja jättänyt maksamatta? Ainakin luulin, että sinne pääsee vain, jos on velkaantunut yrityksen konkurssin, takaamisen tms. yhteydessä.

En yritä väittää ymmärtäväni ap:tä. Nuori olen itsekin ollut ja elää kitkuttanut, tehnyt töitä joka välissä ja aika ankeaa se elämä oli kaurapuuron ja he-ma-pa-pussin kanssa. Ei oikeasti tullut edes mieleen, että varastaisin muilta shoppaillakseni ja matkustaakseni.

Mutta, mies tiesi ap:n velat, joten kyse ei ole mistään moraalisesta paheksunnasta. Lisäksi aikamoisen luuserimaiselta vaikuttaa itsekin, kun ei esim. löydy rahaa isompiin vuokriin. Mihin se omistusasunnon pääoma on kadonnut? Mieshän voisi vaikka ostaa asunnon ja laittaa ap:n sitten maksamaan lainanllyhennystä itselleen 600 euroa/kk, mutta ilmeisesti on rahat tuhlattu siinäkin päässä.

On selvää, että velat on vain tekosyy, jolla jättää, kun ei kehtaa sanoa, ettei yhteinen elämä kiinnostakaan. Mies tässä on se luuseri, koska ap on ainakin ollut rehti ja reilu omien mokiensa suhteen. Mies taas käyttää ap:n virheitä tekosyinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme