Mies jätti velkojen takia
Luottotiedot meni 22-vuotiaana, olen nyt 30. Ulosotossa on 34 000 euroa ja perintäfirmoilla pyörii jokunen tonni palautuneita velkoja. Sain vakituisen duunin lokakuussa ja siitä lähtien lyhentänyt 700e/kk velkoja. Tätä ennen velat lähinnä kasvaneet korkoa koska työtilanne vaihdellut pätkätöiden ja työttömyyden välissä. Jos jotain hyvää tässä niin lisää velkaa en ole vähemmän yllättäen tehnyt viimeisen 8 vuoden aikana...
Miehen kanssa oltu yhdessä 2,5 vuotta ja velkatilanne ollut kokoajan tiedossa. Mies ollut keikkatöissä ulkomailla suurimman osan vuodesta koko yhdessäoloajan ja Suomessa asuttu sitten mun yksiössä aina pari kuukautta kerrallaan. Nyt oli tarkoitus miehenkin hommata pysyvä työ Suomesta ja asettua tänne aloilleen.
Vaan ongelma on se että yhdessä hakiessa ei saada asuntoa koska mulla ei luottotietoja, ja yksinäinen mieshakija ei ole kauheesti vuokranantajien suosiossa. VVO/Sato ei anna yksinhakijalle isompaa, ja mies haluais välttämättä kolmion (meillä varaa maksaa kolmion vuokra pk-seudulla, noin 1200e/kk). Mies ei saa asuntolainaa yksin koska ei säännöllisiä tuloja Suomessa (ulkomaiset työnantajat ja palkka tulee ulkomaalaiselle tilille). Asumisoikeutta ollaan mietittyä mutta sitäkin varten pitäisi säästää joitain vuosia, sopivan asunnon ao-maksut tuntuvat olevan 30 tonnin puolin ja toisin. Mulla menee kaikki rahat tällä hetkellä velan maksuun tuon ulosoton lisäksi, ei jää mitään säästöön.
Oltais saatu kaupungilta rivitalokolmio suht OK-alueelta ja käytiin kattomassakin, mutta mies ei halunnut muuttaa koska viereisen asunnon perhe oli nimen perusteella mamu ja mies pelkäsi että alueella on rauhatonta asua. Itselle asunto olisi kelvannut OK, mutta mies ei halunnut ottaa sitä vastaan.
Hirveät riidat ollut tässä jo useita kuukausia ja toissapäivänä mies sitten pakkasi laukkunsa ja lähti koska totesi ettei tässä ole enää mitään järkeä ettei edes asuntoa saada velkojen takia. Itse olen varmaan jonkinlaisessa jälkishokissa kun mietin että ei tää nyt yllätyksenäkään oo voinut tulla kun velkatilanne on ollut tiedossa koko yhdessäolon ajan. Omien laskelmieni mukaan olisin 5-7 vuoden kuluessa velaton jos vaan saan pitää työni ja palkka pysyy samana tai nousee jonkun verran.
Ilmeisesti mies luuli että vuokranantajat katsovat läpi sormien luottotietojen puutetta kunhan vaan säännölliset tulot. Itsehän herra muutti aikoinaan vanhempien luota perintökämppään ja myi sen sitten lähteäkseen ulkomaille töihin. Ei siis mitään kokemusta työttömyydessä saati velkavankeudesta, joten sinänsä en ihmettele empatian puutetta...
Noh, mitäs mieltä AV? Eikös vaan että velka on ihan OK syy jättää? Vai ylireagoiko mies?
Olen pahoillani puolestasi, mutta mielestäni mies on aikamoinen ääliö, jos ei voi ottaa asuntoa, koska naapurissa on maahanmuuttajia. Eikö hänelle tule mieleen, että vaikka kaikki naapurit olisivat sillä hetkellä olleet kantasuomalaisia, mikään ei takaa, että tilanne pysyy aina samana.
Tuollaisen miehen kanssa olisit joutunut muuttamaan yhtenään ympäriinsä aina sen mukaan, kun lähistöllä vilahtaa ulkomaalainen. Muutenkin outoa, että mies, joka itse on asunut ulkomailla, ei voi sietää ihmisiä, jotka muuttavat muualta Suomeen.
Tsemppiä sinulle ap!