Sattuuko kolposkopia/koepalojen otto?
Otsikossa kysymys. Olen menossa kyseiseen toimenpiteeseen ja pelotellut itseni hengiltä erilaisilla videoilla ja kauhukuvilla, joten kertokaapa lisää :D Saakohan puudutuksen halutessaan?
Kommentit (53)
Ja minulta löydettiin syövän esiasteita jotka hoitamattomana voivat johtaa kohdunkaulan syöpään MUTTA ne hoidetaan pois Loop hoidolla eli sähkösilmukkahoidolla. Pelkona oli minulla että joutuu vielä koko kohdunpoistoon kun minulla ei ole lapsia ja olen jo 34 v.! Ja kovin lasta koitamme ja vuosia jo yrittäneet! Lääkäri rauhoitteli että nämä muutokset eivät aiheuta lapsettomuutta ja tosiaan hoidettavissa pois pelkällä Loop hoidolla. Mitään esteitä ei pitäisi lapsen saannille olla... mutta siltikään ei ole natsannut. Se meitä ihmetyttää.
Mäkin kävin tämän ketjun lukemassa 3 viikkoa sitten ennen näytteenottoa. Menin kauhusta kankeena lääkärin luo. Kohta lääkäri jo totesikin, että näytteet on otettu eli ei sattunut ollenkaan. Tänään pitäisi tulla tulokset. Jännittää sikana
Multa otettiin ulkosynnyttimistä koepala. Nyt siinä on n. 5mm reikä, paraneeko tämä? Pelottaa kauheasti, että jää reikä.
Viikko sitten tehtiin kolposkopia, ei ollut papa-näytettä kummempi kokemus. Otin buranaa ennen toimenpidettä. Koepalat (4kpl) eivät tuntuneet miltään, jälkikäteen oli muutaman tunnin ajan lievää kuukautiskipumaista tunnetta. En vuotanut verta. Elämä jätkui normaalisti heti toimenpiteen jälkeen. Toimenpiteessä ei siis ollut yhtään mitään pelättävää.
Eilen oli kolposkopia ja koepalojen otto, koepalojen otto sattui vietävästi ja itkua tuli, papa kokeen ottokin sattuu mua. Sain kaksi kipulääkkettä toimenpiteen jälkeen ja kirjoittivat ylös, että jatkossa puudutettava. Mutta todella toivon, että mun ei tarvii kärsiä moista enää ikinä! Ei mulle sanottu seksin harrastuskiellosta mitään, vuoto loppui jo heti eilen. Tänä aamulla seksiä ja oli kuin joku olis teurastettu, hyytynyttä vertakin mukana. Ja taas on vuoto loppunut
Kolposkopia toista kertaa jo, olen n26. Olen kontrolloitavana vuoden välein papa-muutosten vuoksi. Vielä ei ole ollut mitään hoidettavaa, nyt myös lääkäri sanoi alueen olevan siisti. Koepalojen otto ei ole sattunut. Etikka tuntuu kyllä epämiellyttävältä. Ja on nopeasti ohi, koko toimenpiteessä menee noin vartti itsessään kun lääkäri tutkailee ja jos rauhassa etenee.
Kävin viime viikolla kolposkopiassa, eikä sattunut yhtään, koepalojen otto hieman nipisti. Ei kannata jännittää liikaa, koko juttu menee kuitenkin nopeasti ohi. Verta tuli muutama tippa jälkikäteen.
Olen käynyt oli pahanlaatuinen muutos. Kolposkopia ei tuntunut juuri miltään ja kesti todella vain hetken. Tämän jälkeen myös edessä oli loop hoito. Ei sekään kyllä sattunut. Puuduteaine sai jalat tärisemään mikä oli kummallinen tunne. Ei se loop hoitokaan kestänyt kuin hetken. Jos on kauhean hajuherkkä niin varmaan kannattaa siihen varautua että grilli käryää.
Olin eilen Tyksissä kolposkopiassa ja tehtiin sähkösilmukkahoito samalla, koska löytyi jotain muutoksia.
Kolposkopia nyt oli vähän ikävää ronklaamista, mutta ei nyt sentään synnytykseen verrattavaa.
Lääkäri Virpi Rantanen oli todella kokenut ja kertoi sopivasti asioista ja mulle sopi myös pieni huumorin käyttö tilanteessa.
Sähkösilmukkahoitoon tehtiin puudutus ja se ei sattunut yhtään. Eikä jälkeenpäinkään ole tullut mitään.
Jännitys oli kova jo etukäteen, tilanteessa oli kyllä tunteet todella paljon pinnassa. Jännityksen laukeamiseen meni kyllä eilinen päivä
Vanha ketju mutta pakko jakaa oma mielipide, ehkä se auttaa vähän koska tuntuu että olen tällä hetkellä shokissa tp:n takia. Jouduin käymään tässä, mietin monta kertaa, että olisi pitänyt perua. Niin olisikin pitänyt tehdä. Käynti oli ihan järkyttävää kiduttamista. Kävin vielä yksityisellä puolella, koska olen pelkopotilas monestakin eri syystä. Monet sanoo, että kerro gynelle jos pelottaa. Ei sillä ole mitään merkitystä, ei ne siitä välitä, pelottaako sinua. Päinvastoin tuntuvat saavat jotkut kiksit siitä, kun toinen itkee pelkoa ja kipua. Tämä on usein ollut oma kokemukseni, minkä takia en mene gynelle kuin pakon edestä. Tulee mieleen, että nämä ihmiset ovat jotain psykopaatteja. Jos minä näen, että joku toinen itkee tai häneen sattuu, ensimmäisenä mulle ei kyllä tule mieleen tuomita ihmistä tai haukkua häntä. Päinvastoin, tulee huoli ihmisestä. Mutta näiden ihmishirviöiden kanssa ei todellakaan tarvitse miettiä, tuntevatko he empatiaa sinua kohtaan. Puudutuksen laitto sattui aivan älyttömästi, eikä se edes auttanut mitään. Levitin levitti mun alapään rikki ja se tuntuu ihan levinneeltä, turha siis haaveilla enää seksistä kun alapää on tuollainen levennyt halkio. Huusin lääkärille että ota se pois, ei ottanut - eikö tuo riko minun itsemäärämisoikeutta? Lääkäri ei nähnyt mitään muutoksia, halusi silti ottaa koepalat. Sanoin (huusin) että ei saa ottaa, otti silti - eikö tuo riko itsemääräämisoikeuttani? Sanoin, että en halua nähdä ruudulta mitään, silti hokivat "katso nyt tätä, katso katso". Pyörryin käynnillä kolme kertaa, kaksi kertaa suorasta kivusta. Koepalojen otto oli ihan täyttä kidutusta, iho revittiin irti ja nyt alapää on ihan silvottu. Se kipu koepalojen ottamisesta oli jotain aivan järkyttävää. Joten on ihan turha valehdella, ettei tuo käynti satu. Enkä ole ainoa, joka on pyörtynyt kivun takia. Ensimmäisellä kerralla löin pääni, nyt huolettaa, voiko olla aivotärähdys?? Oksensin kivusta, lääkäri ja hoitaja sanoivat että jäänkö itse siivoamaan omat sotkuni (mitä vttua, kuka puhuu noin??). Mulla on ihan kamala, rikkoutunut ja silvottu olo. Mulla oli joku lievä muutos, ja en enää ikinä mene yhdellekään gynekäynnille. Otan mieluummin mahdollisuuteni syövän kanssa (kyllä, mulla on kuollut läheisiä syöpään joten tiedän mitä se on). Mut on rikottu ja mun elämä ei enää joka tapauksessa ole elämisen arvoista. Järkyttävää, että terveydenhuollon "ammattilaiset" saa satuttaa ihmistä noin paljon.
Haluan jakaa oman kokemukseni, jos siitä jollekin on hyötyä.
Kävin tänään noin kaksi tuntia sitten kolposkopiassa. Olen todella paha pelkopotilas, minulla on OCD ja kärsin traumoista sairaaloihin ja tutkimuksiin liittyen. Lisäksi minulla on todella kovat kuukautiskivut, sekä ne ovat runsaat. Kaiken lisäksi olen myös tehnyt yhden abortin hyvin aikaisilla viikoilla ja kokemus oli aivan kamala ja todella kivulias. Tein abortin siis sairaalassa ja sain useita kipupiikkejä ja oksentelin. 
Näistä kaikista syistä pelkäsin kolposkopiaan menemistä todella paljon. Soitin sairaalaan etukäteen ja pyysin nukutuksen, mutta käskivät ensiksi tulla varatulle ajalle. No, sinne mentäessä gyne oli todella ystävällinen ja kertoi miten toimenpiden kulkee. Hän ymmärsi pelkoni ja rauhoitteli. Olin etukäteen päättänyt, että en tutkimukseen suostu, mutta gyne osasi minua rauhoitella tarpeeksi. Olin siis aivan paniikissa, tärisin ja raavin kynsillä käsiä. 
Itse tutkimus olikin positiivinen kokemus omiin pelkoihin ja paniikkiin nähden. Hyvin paljon verrattavissa normaaliin gynetutkimukseen. Tottakai se tuntui epämiellyttävältä, kun alapäätä venytetään sillä metalliasialla. Papakoe ja HPV-näytteen otto itsellä ei tuntunut ollenkaan, en edes huomannut kun niitä otettiin. Ennen nämäkin tuntuneet epämiellyttäville "kouraisuille" ja paineelle. Itse koepalojen otto tuntui omaan pelkoon ja kipuherkkyyteen nähden hyvin vähälle. Pien nippaisu tuntui, mutta paljon pienempi kipu, kuin esimerkiksi hammaslääkärissä puudutuksen laitto. Eniten koko tutkimuksessa siis sattui se metalliasia alapäässä. Lisäksi etikkaliuoksen laitto kirveli jonkin verran, mutta meni pian ohi.
Nyt tutkimuksen jälkeen vuodan aika paljon verta ja alavatsa on yllättävän kipeä. Mutta tämäkin kipu (ainakin vielä) verrattavissa kuukautiskipuihin. En ennen tutkimusta tajunnut särkylääkettäkään ottaa.
Suosittelen rohkeasti siis menemään tutkimukseen! Tottakai kipu on yksilöllistä ja voi koskea jollain vaikka kuinka paljon. Itsellä kuitenkin aina kaikki koskeminen sattunut kohdunkaulalla, ihan myös yhdyntä, niin pelkäsin ja silti en kokenut juuri ollenkaan kipua. Eli tutkimus voi olla lähes kivuton, vaikka aiemmet vastaavat olleet kamalia.
Tsemppiä jokaiselle tutkimukseen ja tuloksien odotteluun, se ehkä pahin osuus kun pelottaa.

Olin kauhusta kankeana kun menin papamuutosten vuoksi Kolposkopiaan. Pelkään lääkäreitä,kipua yms. No oli mun rakas vieressä tukemassa niin auttoi sekin. Turhaan kuitenkin pelkäsin! Ikinä ei olisi pitänyt netin juttuihin luottaa! Monesta paikkaa luki täysin ihmeellisiä juttuja ja muka kovia kipuja jne. EI ollut kivuliasta, kunhan rentona täysin koittaa olla! Lääkäri sanoi että milloin ottaa näytepalan ja en edes huomannut sitä! Olin vain että "otitko jo"? Eli missään ei tuntunut vaikka 3 koepalaa otettiin. Puudutuksia ei tarvita elleivät sitten ota ulkosynnytimistä. Kaikki on ohi 10 minuutissa. Älkää pelätkö. Vuotoa tuli minulla jälkikäteen tod.runsaasti kyllä. Ja esilääkityksenä olin ottanut 2 Buranaa ja rauhoittavan n. tuntia ennen toimenpidettä. Ehkä niistä sitten oli apua ja siitä että osasi rentoutua täysin. Loop hoito on edessä ja siihen sitten saa täyden puudutuksen. Seksiä saa harjoittaa heti kun vuoto on loppunut eli muutamien päivien kuluessa. Murheet pois naiset ja rohkeasti tutkimuksiin eikä ihan kaikkea uskota netistä!:-)