Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kolposkopia/koepalojen otto?

Vierailija
07.01.2014 |

Otsikossa kysymys. Olen menossa kyseiseen toimenpiteeseen ja pelotellut itseni hengiltä erilaisilla videoilla ja kauhukuvilla, joten kertokaapa lisää :D Saakohan puudutuksen halutessaan?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puuduteta, valitettavasti.

Puudutettu osa menettää ominaisuutensa, eivätkä koetulokset olisi sen takia luotettavia.

Koepala otetaan siihen suunnitellussa telineessä, siitä on youtubessa muutamia pätkiä, hakusanoja en nyt heti muista. Ne taisi olla jotain Jugoslavialaisia dokumentteja.

Kivunlievitystä annetaan, mutta vasta koepalan oton jälkeen.

Olin taannoin itse samanlaisessa toimenpiteessä ja voin sanoa, että en haluaisi mennä toista kertaa.

Sain kivunlievitykseen lääkettä kuukauden ajan.

Se helpotti, mutta jälkitautina tuli krooninen ihottuma ja aistiyliherkkyys.

Onneksi koepala oli sormenpään kokoinen, joskus ottavat ihmisistä isompiakin kimpaleita!!!

Tsemppiä Sulle ja muista kertoa miten tilanteen koit. 

Vierailija
22/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kolmosen kokemus kyllä tuntuu aika ekstremeltä. Varmistetaan nyt, että kyseessä oli kolmosella oikeasti kohdunsuun tutkimus esim. normaalin papa-testin jälkeen. Ja jos näin oli, niin kuinka isoa muutosta siellä  epäiltiin?

Itselläni myös otettu koepala kaksi kertaa papan jälkeen. Mitään käsitystä ei ole, kuinka iso pala kerralla, mutta tuskin nyt sormenpäänkokoista sentään. Kokemukset melko lailla samanlaiset kuin kakkosella. Ei juuri sattunut, ei operaation aikana eikä sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua erityisemmin sattunut. Ei se kivaa ollut, mutta ei kivuliastakaan. Mustakin kuulostaa, että kolmonen puhuu jostain muusta toimenpiteestä.

Vierailija
24/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kokemukset kuin kolmosella. Enemmän ihmettelen puhutteko te muut nyt samasta? Miten voi olla, että kolposkopia tehty heti papan jälkeen samalla käynnillä? Itselläni (ja oletan että kaikilla) se meni niin, että papassa kaksi tai kertaa kertaa (vuoden väli, en muista nyt tarkemmin) muutoksia, ja sitten otettiin papa sillä oletuksella, että mikäli vielä muutoksia niin sitten kolposkopia. Ja sitten oli muutoksia eli kolposkopia, ja se sattu aivan perhanasti. Kokemus siis sama kuin kolmosella. Papakin tuntuu otettaessa, joten ehkä oli oletettavaa että tuokin tulee koskemaan. Olen ehkä herkempi emättimestä kuin moni, joten siksi tuokin sattui enemmän (seksissä hyvä juttu, näissä ei). Itse hölmönä menin seksiä harrastamaan liian aikaisin, ja tunsin kuinka ne koepalapaikat aukesivat uudestaan. 3 viikkoa taitaa olla se aika ettei saisi seksiä harrastaa/uida infektioriskin takia.

Vierailija
25/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla myös sattui tosi paljon, en muista että mikään olis ennen tai jälkeen ko. kokemuksen sattunut yhtä paljon. Enkä usko että mulla olisi mitenkään erityisen alhainen kipukynnys.

Vierailija
26/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni 3 päivää on aika, mitä pitäisi välttää seksiä kolposkopian jälkeen, ei missään tapauksessa viikkoja! Konisaation jälkeen tuo aika on 3 viikkoa. Ja onko joku todella saanut kivunlievitystä kolposkopian jälkeen? Missä muodossa?

Vierailija
27/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutteko te jotkut loop-hoidosta? Sen jälkeen pitää olla muutama viikko ilman seksiä tms, ja siinä poistetaan isompia paloja. Kolposkopian yhteydessä otetaan nuppineulanpään kokoisia koepaloja jos otetaan, ja ilman seksiä, ammekylpyjä ym. pitää olla nelisen päivää. Tulen toki tänne kertomaan omat kokemukseni, kunhan olen toimenpiteessä käynyt! - Ap

Vierailija
28/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut sen kummemmin kuin papan otto.

Kai tämäkin on sitten yksilöllistä, jos toiset kokevat tutkimuksen kivuliaana ja minä puolestani en lainkaan.

Vierailija
29/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap ihan rauhassa vaan.

Minulla ei tuntunut edes papan oton vertaa. Eikä olisi tullut mieleenikään ottaa mitään särkylääkkeitä moiseen.

Jos haluat, voithan ottaa normisärkylääkkeen varmuuden vuoksi etukäteen.

Minulle ei jäänyt mitään jälkikipuja eikä vuotoakaan.

Vierailija
30/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan pelkää etukäteen :) Itse kävin marraskuussa, ja vaikka se vähän epämiellyttävää toki on, niin toisinaan on papan otto sattunut enemmän. Gyne selitti koko ajan mitä tekee seuraavaksi, ja ihan hyvä mieli jäi eikä tullut jälkivuotoakaan. Kivunlievitystä ei ollut eikä tarjottukaan.

Vierailija
31/53 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esilääkitsin itseni yhdellä Buranalla. Toimenpide tuntui ikävältä ja vuotoa oli pari päivää sen jälkeen. Kierukan asennus oli mielestäni pahempi.

Vierailija
32/53 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolposkopia on nyt takanapäin. Ensin tutkittiin niin, että paineltiin kohtua ja ultrattiin, että kaikki on ok. Sitten tähysteltiin mikroskoopilla ja otettiin koepalat. Minulta otettiin viisi koepalaa; yksi tuosta emättimen aukolta ja neljä kohdunkaulan tietämiltä. Ne sisäiset koepalat eivät sattuneet oikeastaan, tunsin enemmän sellaisen rouhaisun (niinkuin papassakin sillä pulloharjalla) ja sellaista tylppää jomotusta (kuin kuukautiskivuissa). Se emättimen aukolta otettu koepala sattui, vaikka siihen laitettiinkin puudutus. Kuulemma se leikkuri oli tylsä ja venytti turhaan sitä kohtaa, siksi se sattui enemmän (aikalailla samaa luokkaa kuin lävistyksen ottaminen). Nyt jälkeenpäin olo on vähän hellä ja kirvelee, vuotoa on tosi vähän. Saa nähdä miten tämä tästä etenee. Kyllä tuosta hengissä selviää! Gyne myös selitti kaiken oikein hyvin ja oli kannustava, kun tiesi että pelkään. -ap

Vierailija
33/53 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi kertaa olen käynyt ja eka kerralla sattui paljon ja vuosin verta useamman päivän. Piti jäädä saikulle. Toka kerralla oli kivuton ja todella vähän vuotoa. 

Vierailija
34/53 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:35"]

Mitä teillä on miehet tuumanneet näistä kolposkopioista ja papa-muutoksista? Mulle pahinta oli puolison asenne "kenenköhän kanssa vaan oot pannut kun oot tommosen saanut", ja myös lääkärin jotenkin vastenmielinen suhtautuminen. Kohteli kuin saastaista lihanpalaa ja otti kaikki sp-tautinäytteet "varmuuden vuoksi". Äärettömän nöyryyttävä kokemus, sen lisäksi että kolposkopia ja näytteen otto sekä myös papa olivat tämän lääkärin tekeminä kivuliaita, vaikka yleensä papa ei tunnu miltään.

[/quote]

Voi ei hirveää! Miehesi ei varmaan vain tiedä mikä HPV on ja mistä sen voi saada? Oletan siis että sinulla on HPV ja sen vuoksi papassa muutoksia? Olethan voinut saada sen myös häneltä ja hän olla se "saastainen". 

Itse olin kolposkopiassa viime viikolla papa-testin tuloksen takia ja pakko sanoa, että olin äärettömän peloissani klinikalle mennessäni. Kivun tunteminen tuntuu olevan varsin yksilöllistä. Itse en tuntenut suoranaista kipua, enemmänkin kuukautismaista kramppausta. Otin 2 x 400mg buranaa ennen toimenpidettä!:D EIhän tuo miellyttävää ole mutta kyllä siitä selviää! Voimia kolposkopiaan joutuville! Jos minä selvisin niin selviätte tekin :) Olen pahin arkajalka jonka maan päällään kantaa. Ja huom! On erittäin tärkeää löytää gyne jonka kanssa "synkkaa". Itselläni kävi tuuri ja oli hyvä gyne ja en vaihda häntä enää mihinkään.

Vierailija
35/53 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöseen tulee kutsu, kyllä jännittää. Sekä tulos että toimenpide.

Vierailija
36/53 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään tuli käytyä ja hoitaja selitti minulle ensim toimenpidettä yms. Niin kauan kun tulee verta on vältettävä kylpemistä ja seksiä. Joillakin loppuu päivässä ja joillakin 2-4pv. Kyse ei ole tosiaankaan viikoista.

Mutta itse toiminpide jännitti ihan hirveesti ja myös tuloksia.. Olin pelotellut itteni lukemalla täältä netistä kaikenlaista. En itse ottanut mitään buranaa ym ennen, aattelin et se kestää niin vähän aikaa (alle 10min) et kyl mä saakeli sen kestän. Itselläni on kyllä aika korkee kipukynnys (ainakin omasta mielestä :D)

Toimenpide alotettiin ja se levitin/spekula/ankka mikälie, niin sattui jotenkin aika paljon ku se vaan survastiin nopealla voimalla sisään??! Sitten etikka, ja kyl se kirveli.. Ok, vielä ihan kestettävä. Seuraavaks koepalat.. Jeesus mitä ihmettä se tekee siel??- pyöri vaan päässä. Eka pala, auts. Toka pala, mmmmm pikkuauts. Viimenen, ja karjasin vaan siinä penkissä et ai ju*alauta! Huh huh, sit vielä kerättiin soluja ja lääkäri sano et useimmat pitää tätä kaikista epämiellyttävimpänä.. Apua älä sano noin kun meen vaan entistä enemmän paniikkiin. Jalat vaan tärrää telineellä, pylly nousee penkistä, tuskan hiki otalla. Ota ny äkkiä ennekun pökrään tähän.

Huuuuh viimeinkin loppusuora ja pahin ohi. Ottais nyt vaan sen levittimen pois!

Hetken makoilen siinä ja hyppään alas, verta tulee jonkin verran, ei pahasti.

Toimenpiteen jälkeen alapää tärräs jännästi n. Tunnin ajan.

Kipuilua ja kipristelyä tuntu n. 7h.

Onneks nyt se on ohi, ja nyt vaan jännitellään tuloksia. Kyl oon silti ylpee et menin ja hoidin asian pois alta, kun se että tuolla toosassa rupeis muhiin jotain vakavempaa.

Kaikille tsemppiä toimenpiteeseen, kaikilla se on kuiteskin hyvin yksilöllistä. Jotakin sattuu enemmän kun toisia näin se vaan on.

Peace :)

Vierailija
37/53 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään skolposkopiassa (otettiin koepala) ja olin lukenu tätä ketjua joten olin ihan paniikissa. Mutta ei ollut paha hieman hävettikin et olin täällä netissä antanut itseni joutua kauhun valtaan. Lääkärikim sanoi et käy nyt ihmeessä ilmottamassa niille siel netissä ettei kannata turhaan pelätä !!

Vierailija
38/53 |
27.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lueskelin tätä ennen omaa kolposkopia käyntiäni viikko sitten, ja katselin kaikenmaailman Youtube videot kun pelotti että sattuu.

Itselläni papa kokeet on aina olleet kivuliaita. Jo se pelkkä levittimen sisään työntäminen on sattunut. Jännitti siis, että miten käy kun sieltä aletaan nipsimään vielä palojakin irti :(

Tälläkin kertaa se levittimen sisään työntäminen sattui, mutta muut toimenpiteet ei onneksi sattunut. Ainut miten sitä kuvailisi on tylppä epämukava tunne.

Koko homma kesti vain parisen minuuttia, eli oli tosi nopeasti ohitse. Kiipeät hoitopöydälle -> Jalat tukiin -> yritä rentoutua -> Levitin sisään -> lääkäri etsii kohdunsuun -> sivelee kohdunsuulle vanupuikolla mietoa etikkaliuosta joka voi vähän kuumotella, muttei ainakaan omalla kohdallani ollut poltteleva, kirvelevä eikä varsinkaan kivulias tunne -> kohdunsuu tarkistetaan mikroskooppilaitteella -> Lopuksi lääkäri nappaa 1-5 nuppineulan pään kokoista näytepalaa pitkällä ohuella laitteella, ja itsellä ensimmäinen näytepala ei tuntunt rehellisesti sanottuna yhtään miltään - en edes huomannut sitä. Toinen näytepala tuntui lievästi epämukavalta, lähinnä verrattavissa siihen tuntemukseen/kipuun mikä tulee kun puraisee itseään niin, ettei hampaista edes jää ihoon mitään jälkeä. Ja mitään kipua/jomotusta ei senjälkeen tunnu.

Vessassa kun kävi sen näytteenoton jälkeen, niin meinasin kyllä pyörtyä kun näin miten paljon sitä verta yhtäkkiä oli siteessä, mutta vuoto loppui parissa päivässä. Lieviä kramppeja tuntui silloin tällöin, tai sellaista polttelevaa tunnetta vatsanseudulla, muttei onneksi ollut verrattavissa niihin kramppeihin mitä joskus on menkkojen aikana.

Jännitän ihan satavarmasti seuraavaa käyntiäkin, kun eihän sitä koskaan tiedä jos seuraava näytepala onkin sellaisessa kohdassa jossa on hermo. Mutta lääkärin mukaan siellä kohdunsuulla/emättimen pohjassa on todella vähän hermoja, että todennäköisesti on yhtä kivuton reissu taas.

Vierailija
39/53 |
09.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin käsittämätöntä, että ihmiset pelottelee täällä.

Kolposkopiassa ei todellakaan oteta sormenpään kokoista koepalaa vaan nuppineulanpään kokoinen.

Etikkaliuos kirpaisi hieman, mutta ei niin, että olisi varsinaista kipua aiheuttanut. Koepalan otto sattui minua vähemmän kuin papakokeen ottaminen. Ei tuntunut juuri miltään.

Älkää ihmiset suotta pelätkö, toimenpidekin oli todella nopeasti ohi. Kehottaisin kaikkia menemään reippaasti ilman turhaa jännitystä.

Vierailija
40/53 |
20.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla miten monilla teillä tutkimuksissa olleilla sitten on todettu jotain todellisia muutoksia mitkä ovat vaatineet jatkohoitoa? Eli jos kolposkopiaan saa lähetteen toistuvien epämääräisten papa-näytteiden perusteella, onko kuinka monella teistä todella ollut aitoa huolenaihetta? Itse sain tällaisen kutsun juuri ja odotan tutkimuksiin pääsyä. Niinkään ei jännitä se tutkimus vaan mitä siitä seuraa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi