Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnin juna tulee!

Vierailija
31.10.2025 |

Länsiradan osakaskunnat ja valtio saavuttivat hetki sitten sovun Länsiradan eli Turun tunnin junan rakentamisesta.

Kuntien osuus Länsirata-kakusta on 400 miljoonaa euroa ja valtion summa sama. Tämän päälle hankeyhtiö Länsirata Oy voi ottaa lainaa reilut 500 miljoonaa euroa.

 

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/78073d2a-07d4-4655-a504-283a281a5…

 

Suuri voitto suurelle johtajalle! Suomi nousee! Onneksi velkajarru ei koske valtionyhiöitä.

Kommentit (101)

Vierailija
1/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä! Helsingin ja Turun välillä asuu yli miljoona suomalaista joilla ei tällä hetkellä ole juuri muuta mahdollisuutta käydä töissä, opiskelemassa tai asioimassa kuin oma auto. 

Jos olisin Lohjan, Salon asukas niin poksauttaisin skumppapullon auki. 

Lisäksi kaikki hankkeeseen investoitava raha jää suomen talouteen, suurimpia hyötyjiä ovat rakennusalan duunarit, kaivinkone ja maansiirtoauton kuljettajat jne. Heidän palkkoihinsa se raha menee ja palaa parissa kuukaudessa verotuksen kautta takaisin valtion kassaan. 

Vierailija
2/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä! Helsingin ja Turun välillä asuu yli miljoona suomalaista joilla ei tällä hetkellä ole juuri muuta mahdollisuutta käydä töissä, opiskelemassa tai asioimassa kuin oma auto. 

Jos olisin Lohjan, Salon asukas niin poksauttaisin skumppapullon auki. 

Lisäksi kaikki hankkeeseen investoitava raha jää suomen talouteen, suurimpia hyötyjiä ovat rakennusalan duunarit, kaivinkone ja maansiirtoauton kuljettajat jne. Heidän palkkoihinsa se raha menee ja palaa parissa kuukaudessa verotuksen kautta takaisin valtion kassaan. 

 

Niinno.

"Länsiradan ensivaiheessa on määrä toteuttaa osuudet EspooVihtiLohja, SaloHajala sekä NunnaKupittaa.

Lohjan ja Salon väli sekä Hajalan ja Nunnan välit jäisivät mahdolliseen toiseen vaiheeseen, josta ei ole valtion puolelta päätöstä."

 

Siitä välistä jää 70 kilometrin pätkä rakentamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne junaliput tulee maksamaan niin paljon sillä, ettei kellään ole varaa matkustaa, paitsi ministereillä.

Vierailija
4/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAHAA ON.

Mitäs sulle saatais? 

Vierailija
5/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeee, vihdoinkin Itä-Helsingistä pääsee suoraan Turkuun,

Vierailija
6/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa? 

Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi rakensi infraansa miinuskorkoisilla lainoilla 2008 finanssikriisin jälkeen,ja se teki heidän taloudelleen ihmeitä.

Vierailija
8/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurraa. 3000 miljoonaa turun kauppakamarille. Kunnallisvero varmaan kiristyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ois kiva päästä reissaa nopeilla yhteyksillä.

Vierailija
10/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne junaliput tulee maksamaan niin paljon sillä, ettei kellään ole varaa matkustaa, paitsi ministereillä.

EIkä ne ehkä taida kulkea. Lentäminen on jotenkin trendikkäämpää.

Valtio tukee finnairia n1000 euroa lentävä asiakas/matka näillä kotimaan muuten kannattamattomilla reiteillä pikkukaupunkeihin.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ois kiva päästä reissaa nopeilla yhteyksillä.

Mihinkä se pikaputki on unohtunut? 

Vierailija
12/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kärkihankkeelle. Suomi nousuun ja turkulaiset tunnissa Helsinkiin 😁

Jännityksellä seuraan mihin maahan rahat päätyvät eli kuka voittaa urakoiden kilpailutuksen ja kuinka pitkät alirakointiketjut saadaan aikaiseksi. 😌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa? 

Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla. 

 

Ei mene. Nyt rakennetaan vain Lohjalle ja Saloon saakka, eli se väliin jäävä osuus on seuraavan hallituksen päänvaiva. 

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_1080,w_1920,x_0,y_0/ar_…

Vierailija
14/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsi rakensi infraansa miinuskorkoisilla lainoilla 2008 finanssikriisin jälkeen,ja se teki heidän taloudelleen ihmeitä.

Suomessa pyöriteltiin käsiä. Silloin olisi pitänyt investoida niin teiden pääväyliin ja ratahankkeisiin moninkertaisesti, mutta ei noista meidän poliitikoista ole mihinkään. Käytännössä kaikki suuret puolueet ehtivät olla vallassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-suomalaiset (5-tien venäjän puoli) valmistautukaa muuttamaan länsi-suomeen. Teidän on täysin turha odottaa mitään valtion tukea mihinkään hankkeeseen.

Virkamies

Vierailija
16/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin, joita ei ole.

Vierailija
17/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule! Persut torppaa sen.

Vierailija
18/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa? 

Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla. 

 

Ei mene. Nyt rakennetaan vain Lohjalle ja Saloon saakka, eli se väliin jäävä osuus on seuraavan hallituksen päänvaiva. 

https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_1080,w_1920,x_0,y_0/ar_…

No eihän se mikään tunnin juna turkuun sitten ole. 

Vierailija
19/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itä-suomalaiset (5-tien venäjän puoli) valmistautukaa muuttamaan länsi-suomeen. Teidän on täysin turha odottaa mitään valtion tukea mihinkään hankkeeseen.

Virkamies

Turku, valmistautukaa ottamaan vastaan liuta Itä-Suomen pakolaisia.

Vierailija
20/101 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ministeriön mukaan Suomen valtion rahoitussitoumusten enimmäismäärä ei kuitenkaan voisi ylittää missään tilanteessa 920 miljoonaa euroa lisättynä vieraan pääoman rahoituskustannuksilla."

 

Koskee siis vain tätä ensimmäistä vaihetta. Eihän sitä keskenkään voi oikein jätää, eli toinen vaihe vaattii seuraavalta hallitukselta vastaavan panoksen, eli puhutaan 2 miljardista eurosta.