Tunnin juna tulee!
Länsiradan osakaskunnat ja valtio saavuttivat hetki sitten sovun Länsiradan eli Turun tunnin junan rakentamisesta.
Kuntien osuus Länsirata-kakusta on 400 miljoonaa euroa ja valtion summa sama. Tämän päälle hankeyhtiö Länsirata Oy voi ottaa lainaa reilut 500 miljoonaa euroa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/78073d2a-07d4-4655-a504-283a281a5…
Suuri voitto suurelle johtajalle! Suomi nousee! Onneksi velkajarru ei koske valtionyhiöitä.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä! Helsingin ja Turun välillä asuu yli miljoona suomalaista joilla ei tällä hetkellä ole juuri muuta mahdollisuutta käydä töissä, opiskelemassa tai asioimassa kuin oma auto.
Jos olisin Lohjan, Salon asukas niin poksauttaisin skumppapullon auki.
Lisäksi kaikki hankkeeseen investoitava raha jää suomen talouteen, suurimpia hyötyjiä ovat rakennusalan duunarit, kaivinkone ja maansiirtoauton kuljettajat jne. Heidän palkkoihinsa se raha menee ja palaa parissa kuukaudessa verotuksen kautta takaisin valtion kassaan.
Niinno.
"Länsiradan ensivaiheessa on määrä toteuttaa osuudet EspooVihtiLohja, SaloHajala sekä NunnaKupittaa.
Lohjan ja Salon väli sekä Hajalan ja Nunnan välit jäisivät mahdolliseen toiseen vaiheeseen, josta ei ole valtion puolelta päätöstä."
Siitä välistä jää 70 kilometrin pätkä rakentamatta.
Ne junaliput tulee maksamaan niin paljon sillä, ettei kellään ole varaa matkustaa, paitsi ministereillä.
Jeee, vihdoinkin Itä-Helsingistä pääsee suoraan Turkuun,
Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa?
Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla.
Ruotsi rakensi infraansa miinuskorkoisilla lainoilla 2008 finanssikriisin jälkeen,ja se teki heidän taloudelleen ihmeitä.
Hurraa. 3000 miljoonaa turun kauppakamarille. Kunnallisvero varmaan kiristyy.
Kyllä ois kiva päästä reissaa nopeilla yhteyksillä.
Vierailija kirjoitti:
Ne junaliput tulee maksamaan niin paljon sillä, ettei kellään ole varaa matkustaa, paitsi ministereillä.
EIkä ne ehkä taida kulkea. Lentäminen on jotenkin trendikkäämpää.
Valtio tukee finnairia n1000 euroa lentävä asiakas/matka näillä kotimaan muuten kannattamattomilla reiteillä pikkukaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ois kiva päästä reissaa nopeilla yhteyksillä.
Mihinkä se pikaputki on unohtunut?
Kuulostaa ihan kärkihankkeelle. Suomi nousuun ja turkulaiset tunnissa Helsinkiin 😁
Jännityksellä seuraan mihin maahan rahat päätyvät eli kuka voittaa urakoiden kilpailutuksen ja kuinka pitkät alirakointiketjut saadaan aikaiseksi. 😌
Vierailija kirjoitti:
Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa?
Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla.
Ei mene. Nyt rakennetaan vain Lohjalle ja Saloon saakka, eli se väliin jäävä osuus on seuraavan hallituksen päänvaiva.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_1080,w_1920,x_0,y_0/ar_…
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi rakensi infraansa miinuskorkoisilla lainoilla 2008 finanssikriisin jälkeen,ja se teki heidän taloudelleen ihmeitä.
Suomessa pyöriteltiin käsiä. Silloin olisi pitänyt investoida niin teiden pääväyliin ja ratahankkeisiin moninkertaisesti, mutta ei noista meidän poliitikoista ole mihinkään. Käytännössä kaikki suuret puolueet ehtivät olla vallassa.
Itä-suomalaiset (5-tien venäjän puoli) valmistautukaa muuttamaan länsi-suomeen. Teidän on täysin turha odottaa mitään valtion tukea mihinkään hankkeeseen.
Virkamies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö perille asti? Budjetti tulee vähintään tuplaantumaan tästä. Kuka tätä tarvitsee ja paljonko maksaa?
Paljon tärkeämpää olisi tehdä tupla rata lappiin saakka ja vauhtia 200km/h. Ei tarvitsisi lentää, autoilla tai mennä bussilla.
Ei mene. Nyt rakennetaan vain Lohjalle ja Saloon saakka, eli se väliin jäävä osuus on seuraavan hallituksen päänvaiva.
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/c_crop,h_1080,w_1920,x_0,y_0/ar_…
No eihän se mikään tunnin juna turkuun sitten ole.
Vierailija kirjoitti:
Itä-suomalaiset (5-tien venäjän puoli) valmistautukaa muuttamaan länsi-suomeen. Teidän on täysin turha odottaa mitään valtion tukea mihinkään hankkeeseen.
Virkamies
Turku, valmistautukaa ottamaan vastaan liuta Itä-Suomen pakolaisia.
"Ministeriön mukaan Suomen valtion rahoitussitoumusten enimmäismäärä ei kuitenkaan voisi ylittää missään tilanteessa 920 miljoonaa euroa lisättynä vieraan pääoman rahoituskustannuksilla."
Koskee siis vain tätä ensimmäistä vaihetta. Eihän sitä keskenkään voi oikein jätää, eli toinen vaihe vaattii seuraavalta hallitukselta vastaavan panoksen, eli puhutaan 2 miljardista eurosta.
Todella hyvä! Helsingin ja Turun välillä asuu yli miljoona suomalaista joilla ei tällä hetkellä ole juuri muuta mahdollisuutta käydä töissä, opiskelemassa tai asioimassa kuin oma auto.
Jos olisin Lohjan, Salon asukas niin poksauttaisin skumppapullon auki.
Lisäksi kaikki hankkeeseen investoitava raha jää suomen talouteen, suurimpia hyötyjiä ovat rakennusalan duunarit, kaivinkone ja maansiirtoauton kuljettajat jne. Heidän palkkoihinsa se raha menee ja palaa parissa kuukaudessa verotuksen kautta takaisin valtion kassaan.