Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Muistanpa hyvinkin. Asuin silloin Lapissa, Suomen kylmimmässä kunnassa, jonne tuli jopa ulkomailta toimittajia ihmettelemään yli -50 asteen pakkasta. Huvitti, kun ne tuli hyvin keveissä vaatteissa ja niille piti koota paksumpia vaatteita ja jalkineita. Ihmeellistä oli, että hurjista pakkasista huolimatta koulukyydit ja sanomalehtien jakajat kulkivat ajallaan. Minulla oli Kuomien tapaiset talvilenkkarit ja niiden pohjat kovettuivat ja katkesivat päkiän kohdalta työmatkalla. Kun pukeutui kunnolla ja muisti, ettei hengitä suoraan raakaa pakkasilmaa, niin pärjäsi ihan hyvin, sillä tuulta ei ollut lainkaan, joten kylmyys ei tuntunut kovin pahalta. Ja kun vielä jätti metallisankaiset silmälasit pois, niin posketkaan eivät paleltuneet. Kun pakkanen sitten lauhtui - 20 asteeseen, tuntui kuin olisi tullut helle!
Vierailija kirjoitti:
Täällä Turussa talvi 87 oli niin kylmä että yks spurgu kuoli siihen.
No mutta kyllä oli kylmää Turun seudulla viikkotolkulla myös talvella -85.
Olin raskaana, päälle mahtui iso hupullinen pilkkihaalari, mikä oli ainoa tarpeeksi lämmin vaate mennä ulos. Hevoseni asui piharakennuksen entisessä autotallissa. Rakennuksen toisessa päädyssä oli pihasaunamme, jonka vesipadan kuumensin joka päivä, että hepo tarkeni. Kosteuttahan tästä tietysti seurasi ja talliosan heinäpaaleja piti heittää pois kun homehtuivat. Hevonen puhkui lämpöä sieraimet huurussa.
Päivän lehden hain vajaan kilometrin päästä hevosen selässä. Paksu karvapeite lämmitti kivasti omaa ahteria. -35 astetta oli mittarissa 2-3 viikkoa
Hyvin muistan. Poikani syntyi 1.1.87 ja auto alkoi keittämään paukkupakkasilla. Ohi mennyt taksikuski ei ottanut kyytiin vaikka sanoin että ois kiire sairaalaan koska hänellä tilaus. Oli kaiken kaikkiaan pitkä juttu ennen kuin sairaalaan pääsin.
Hesan talvipakkaset oli kyllä kaikkein pahimmat, se tuuli, jota vastaan koitat pakertaa menemään.. Meinasi joskus itku päästä, kun käveli töistä kotiin, tuntui että silmämunat jäätyy ja räsähtää rikki kuin ohut lasi.
Hyvin muistan (voi olla että olen jo kirjoittanutkin tähän ketjuun :))
-37C näytti omakin mittari, mutta niin vaan fillarilla lähdin viemään lasta päiväkotiin. Onneksi se ei ollut kaukana ja oli alamäkeä. Ei siltikään meinannut pyörä liikkua. Ja päiväkodilta töihin oli pitempi matka ja se lievää ylämäkeä puoliksi. Kyllä siinä ei pallut, kun polki hulluna. Hiki tuli. Yleensä kunnon pakkasissa minulla palelee fillaroidessakin varpaat, koska aina välillä joutuu väkisinkin seisomaan paikallaan ja odottamaan valojen vaihtumista tai muuten tien yli pääsyä. Naamaakin saattaa vähän palella, mutta meikki suojaa. Nyt en omista edes sellaisia toppahousuja, joilla ei palelisi, toivon, ettei tuollaisia pakkasia ainakaan tänä talvena tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.
Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?
Olen ollut tuolloin alkuvuonna -99 6-vuotias, mutta minäkin muistan että silloin oli älyttömän kylmä! Ja pitkin talvea oli valtavat lumihanget jopa kotiseudullani Länsi-Suomessa - mikä on siellä päin erittäin harvinaista.
Muistan kans, kun kävelin rivakkaasti töihin lyhyen matkan ja näin ison ulkolämpömittarin jo kaukaa. Se näytti -32 astetta ja ajattelin, että voi miten kiva, kun on jo pakkanen laskenut.
Oli nimittäin ollut jo lähes -40 monena päivänä Keski-Suomessa.
Kyllä täällä palstalla on vanhoja ihmisiä. Eikö tämä olekaan vauvoille?
Olen Lapista kotoisin, mutta pahimmat pakkaset olen kokenut Hesassa. Se kostean kylmä pakkanen oli ihan hirveää, ja mielestäni oli pahempaa kuin Lapin kuivat 40 asteen pakkaset.
Vierailija kirjoitti:
Ou jeah! muistan, että silloin "kaikilla" oli sellainen kasaripastellivärinen monitupsupipo (mikä hitto sen merkki nyt oli??), muita pipoja ei "voinut" käyttää. Moonbootsit piti olla ja kivipestyt Levikset sekä Fjällrävenin reppu. Jos ei omistanut tuota oikeanmerkkistä pipoa, piti olla paljain päin. Moni oli jokatapauksessa, koska fleda olisi mennyt muuten lyttyyn ja permis sähköiseksi. Sosiaalinen itsemurhaan se olisi ollut, herranjumala.
Ylikireiden Levisten seuraksi piti laittaa pastellivärinen untuvatakki, näytimmekin sitten kaikki valokuvissa tikkareilta tai vaahtokarkeilta tikun päässä.
Ah, teinivuodet.
Neljäntuulenpipo :) (lainaus tipahti edellisestä viestistä ;D)
Opel lähti käyntiin -35C pakkasessa hienosti ilman mottorilämmitintäkin, kun oli hyvä akku ja talviöljyt.
Vierailija kirjoitti:
Muistan rukkaset, jotka minulla oli silloin. Kun ne otti R-kioskin luukulla pois, kädet ehtivät jäätyä maksamisen yhteydessä. Sitten yritti saada käsiä taas rukkasten sisällä lämpimiksi sen jälkeen.
Hauska anekdootti! 👍
Tuo konkreettisesti mieleen, että se talvi oli tottavie pirun kylmä.
Olin ekassa työpaikassani tuolloin: sisällä toimistossa oli +13 astetta. Vallilassa bongasin ihmisen jolla oli patalaput korvien lämmikkeenä. Hitto että oli kylmä, hrrrr.
Kuulemma syntyessäni maaliskuun alkupuolella sinä vuonna oli vielä -10 astetta pakkasta. Äitini aina muistelee että oli hyvä kun olin häntä lämmittämässä sinä talvena.
Muistan! Ei tarvinnut mennä kouluun kun bussit ei pakkasen takia kulkeneet.
Muistan hyvin. Olin sairaanhoidonopiskelija ja tein joululoman töitä Helsingissä. Asuin sairaalan asuntolassa ja pidin maitotölkkiä huominen ikkunalaudalla. Pysyi hyvin kylmänä.
Olin 6. luokalla ja mittari pahimmillaan näytti -42 astetta. Kouluun mentiin ja kylmä oli. Miten ihmeessä sitä tarkeni.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Olin sairaanhoidonopiskelija ja tein joululoman töitä Helsingissä. Asuin sairaalan asuntolassa ja pidin maitotölkkiä huominen ikkunalaudalla. Pysyi hyvin kylmänä.
Sä kerroit tän saman jutun tässä ketjussa jo aiemmin, luin äsken koko ketjun.
Opiskelin Helsingissä ja pakkasen tuntua pahensi se tuuli. 32 pakkasta ja pysäkillä venaamassa dösää. Kun ilma lauhtui niin -20 oli jo lauha! Huhtikuun alussakin oli pakkasta. Kun wappuna tuli kesä olivat ihmiset ihan sekaisin.