Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
On saavutus jauhaa keskenään ap 14 sivua, menee ketjun terveiset rutiinilla ? 😅
Muistan hyvin, kun lähdin opiskelupaikkakunnalta hakemaan kotoa jotain lämmintä villavaatetta ja tapasin tällä reissulla tulevan mieheni. Tänään 31 v sitten :) ja hyvin on lämmittänyt!
Itse en ollut syntynyt vielä, mutta olen kuullut muiteloita jostain 80-luvun loppupuolen talvesta, jolloin täällä etelässäkin oli yli 40 astetta pakkasta.
Muistan. Olin seiskalla ja en käyttänyt pipoa... oli niin noloa muka olla pipo päässä. Sain jonkun järkyttävän kuumetaudin ( vaikka eihän flunssat kylmästä tule ) ja yskän joka jatkui kuukausitolkulla. Yskin vielä kylmänä kesänä -87 😣 Muistan myös hellekesän 88 vastapainona... uimavesi oli niin lämmintä ettei se edes virkistänyt kun tulin kesätöistä mansikkipelloilta hikisenä. Oi nuoruus 😍
Se oli kauhea talvi. Asuin Helsingin keskustassa ja työpaikka oli kehä kolmosen ulkopuolella tehdasalueella. Sinne kulki yksi ainoa bussi harvoilla vuoroilla. Jos myöhästyi, piti rämpiä takaisin töihin, ettei jäätynyt pystyyn. Tein paljon ylitöitä ja umpiväsyneenä seistessäni siellä jalkakäytävättömällä tienpenkalla ajattelin usein, että varmaan kuolen tänne joku ilta ja minut löydetään vasta kesällä nojaamassa pysäkin tolppaan.
Muistan että meiltä hajos lämmityssysteemitkin talosta. Nukuttiin tuplaverkkarit päällä, mutta ei siitä ikäviä muistoja jääny, sellasta se vaan talvella ennen oli. Koulussa oltiin sisällä ja tais olla joku päivä kun ei tarvinnut mennäkään.
Nyt nolottaa tunnustaa, että tuntuu tuo -3 astetta kylmältä nollakelien jälkeen :/
En valitettavasti muista. Olin juuri täyttänyt 8v.
Muistan hyvin nuo pakkaset. Esikoiseni täytti joulun alla vuoden ja silloinkin oli kylmää!! Hän oli vähän flunssainen niin vein ulos seuraavan kerran vasta helmikuussa kun ilmat lauhtuivat. Kävin tammikuun opetusharjoittelussa koulussa, joka oli noin kilometrin päässä kotoamme ja kyllä meinasin totaalisesti jäätyä sinne kävellessäni. Eräänä aamuna ylittäessäni tietä vihreillä valoilla huomasinkin istuvani auton konepellillä. Joku ukkeli törmäsi minuun sangen pehmeästi tosin. Hän oli järkyttyneempi kuin minä itse. Hänen päässään oli valtava sudennahkainen karvalakki, joka oli varmaan estänyt näkyvyyttä!
Tuon talven muistan myös! Isä vei autolla kouluun kun oli niin kylmä. Meillä oli vaihto-oppilas Australiasta, joten sai kunnon kylmäkokemuksen hän.
Oliko se vasta -87? Olisin voinut vaikka vannoa että ne tosi kovat pakkaset oli jo -85...
Vierailija kirjoitti:
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Muistan hyvin. Junat tosiaan myöhässä. Helsingissä julman kylmä, raitiovaunuissa ikkunat huurussa. Pukeuduin järkevän lämpimästi enkä palelluttanut mitään.
Minä muistan varmaan loppuelämäni!
Auto (uudehko) ei käynnistynyt varmaan kolmeen viikkoon. Parivuotiasta kuskattiin vällyihin käärittynä päiväkotiin ja silti posket paleltuivat.
Olimme häissä Hämeenlinnassa, junalla päästiin sinne, mutta kun päätimme lähteä ajoissa kotiinpäin, kun ei vuoroista pakkasen takia tiennyt ja soitimme asemalle, että milloinkas juna Tampereelta, jonka pitäisi olla kymmeneltä H-linnassa, tulee. Vastaus oli, etteivät tiedä, kun kuudelta lähtenyt juna ei ole vielä saapunut... kello oli n. 21.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se vasta -87? Olisin voinut vaikka vannoa että ne tosi kovat pakkaset oli jo -85...
Tammikuussa `87. Aloitin Helsingin yliopistossa syksyllä 1986, ja pakkaset olivat tammikuussa 87 palatessani ekalta akateemiselta joululomalta.
Muistan -87 pakkaset. Myös 2002 talvi oli kylmä! Esikoiseni syntyi ja olimme sisällä pari kuukautta. Jouluna alkoi kovat pakkaset ja jatkui helmikuulle.
Muistan! Olin tokalla luokalla. Isä vei onneksi minut ja kaverini kouluun. Kaverin kaulahuivi jäi auton oven väliin. Ja kerran unohdin reppuni autoon ja sain unohdusrastin. Välitunnit vietimme liikuntasalissa riehuen.
Vierailija kirjoitti:
Muistan Rovaniemeltä montakin kylmää talvea.
Kovat pakkaset olivat lähinnä tammikuussa 1987. Olin silloin armeijassa Haminassa (RUK). Oli oikein kivaa metsäleireillä. Yöt nukuttiin kaksinkertaisessa teltassa eli kaksi puolijoukkuetelttaa päällekkäin. Siten eritys oli parempi. Varusteiden lämpimyys ei etelärannikolla päätä huimannut, joten kaikki laitettiin päälle, mitä vaatekaapista löytyi eli noin seitsemän vaatekerrosta. Eräälläkin metsäleirillä olimme neljä yötä kovan pakkasen aikaan ja nukuimme kaksi tuntia per yö. Lopun aikaa tarvoimme puolimetrisessä hangessa ja tärisimme. Kuorma-auton lavalla oli kiva matkustaa 30 asteen pakkasessa. Istuimme lavan lattialla kuin sillit purkissa. Lavan ympäri käärityn pressun väleistä tuuli lavalle ja kylmä ilma pyörteili kivasti viilentäen kuumaa tunnelmaa. Yhdestäkään paleltumisesta en kuitenkaan kuullut.
Ei tuo vielä niin kylmää ollut. Muistan kun talvisodan aikana pakkasta oli välillä yli 50 astetta. Ja vihollinen painoi päälle. Konekiväärillä tarjottiin takasin. Vyötä vyön perään. Klykolit välillä kiehui. Lumiaukosta pantiin vaippaan lunta jäähdykkeeksi. Eipä ole tästäkään pakkastalvesta traumat vaivanneet.