Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
141/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin kolme kilometriä farkut jalassa. Jalat sinersivät ja olivat pinnasta tunnottomat. Mittarissa oli -33. Samoilla jaloilla kävellään yhä.

Vierailija
142/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan. Asuin silloin keski-Suomessa, ja olin talven ulkotöissä. Se hyvä puoli siinä  oli, etten sairastanut kertaakaan koko vuonna, ilmeisesti pöpötkin pelästyi sitä pakkasta :) Huono puoli oli, että mittausvehkeet jäätyi usein, ja monta hetkeä istuttiin vaan taukotuvassa pelaamassa korttia ja puhumassa paskaa kun odoteltiin koneiden sulamista!

Sinä talvena pilkkihaalari ja villasukat oli kyllä ahkerassa käytössä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin, koko tammikuu 1987 asuin teltassa Haminan rantametsässä, 38-42 pakkasta, teltassa sisällä kamina punaisena ja - 15 pakkasta. Hyvin nukutti. Osa joutui lasarettiin pikkupaleltumien vuoksi..

Vierailija
144/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse muista, olin tuolloin 5-vuotias. Mutta anoppi muistaa, sillä mieheni oli silloin sen viisi, ja pikkusiskonsa 3, ja lisäksi heillä oli vastasyntynyt. Mihinkään ei anoppi voinut kotoa niin pienen vauvan kanssa lähteä, joten mielikuvitusta sai käyttää että sai kaksi isompaa lasta edes jotenkin päin olemaan järjissään, sisällä siis. 

Ei kyllä käy kateeksi :) Sen jälkeinen kesä varmaan tuntui ihanalta :)

Sen jälkeinen kesä oli kylmä ja sateinen, mutta -88 lyötiin helle-ennätyksiä. Kuka muistaa?

Kesä -88? Minä muistan. Olin kesätöissä kotikaupungissani Lounais-Suomessa ja asustelin kotona rintamamiestalossamme. Huoneeni oli totta kai yläkerrassa peltikaton alla eikä siellä nukkumisesta tullut mitään, vaikka ikkuna oli auki vuorokaudet ympäri. Raahasin vanhan patjan kamarin lattialle alakertaan ja sen päällä nukuin siten, että keittiön ja kamarin ikkunat olivat auki ja muodostui läpiveto. Isä ja äiti nukkuivat sen minkä nukkuivat huoneessaan yläkerrassa, mutta enimmäkseen taisivat olla mökillä meren saaressa. Siellä ei ollut sentään hellettä, vaikka lämmintä oli sielläkin.

145/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyöräilin -37 kouluun. Isä rajamiehenä tuolla rajalla -49, tuumas jot kylymä 8h.partiovuoros yöllä

Vierailija
146/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. The 10th Anniversary Album ilmestyi!

Vierailija
147/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen viikon ajan oli hyytävät 35 pakkasastetta. Kummastelin ns. hellepäivää eräänä aamuna. Pakkasta oli enää 18 astetta. :))

Samanlainen muistikuva. En yrittänytkään käyttää autoa noilla 35 asteen pakkasilla. Kun sitten lauhtui -18 asteeseen, tuntui tosi lämpimältä ja otin auton taas käyttöön.

Vierailija
148/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpömittari Helsingissä näytti -34 ja siinä pysyi koko tammikuun. Onneksi sisällä meillä oli lämmintä.

Minun piti ilmoittautua yliopistossa ruotsin kurssille. Odotimme kaikki ratikkaa Katajanokan K-kaupan tuulikaapissa. Kauppias tuli katsomaan, muttei sanonut mitään.

Sporaa ei kuulunut, joten lähdin kävelemään. Minulla oli kaikki mahdolliset vaatteet päällä, mutta posket tietysti jäivät paljaaksi. Pian alkoi tuntua siltä, kuin kasvoihini olisi painettu kylmä metallinaamio, kun kasvoja ei pystynyt liikuttamaan.

Se kurssikin oli tietysti jo täynnä.

Vierailija
149/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Olimme 17-vuotiaita. Pohjanmaalla oli -28 astetta, mutta minun ja kaverini oli päästävä bussilla toiselle paikkakunnalle katsomaan jotain bändiä (olisiko peräti ollut Popeda), ja muistan miten meitä vilutti kun odoteltiin ulkona bussia ja kun bussi ajoi jonkun rakennuksen ohi jossa oli ulkona lämpömittari niin tajusimme vasta kuinka kylmä oikeasti oli. Toisaalta jos on ollut ulkona käymässä -15 asteen pakkasessa muutaman päivän ja tottunut siihen niin ei tuo -28 tuntunut enää sen kummemmalta, kun ilma oli kuitenkin kuiva eikä tuullut yhtään.

Vierailija
150/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko peräti niin että Itä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla oli kylmintä tuolloin? Pohjoisessa ja lännessä ei yhtä kylmä?

Vierailija
151/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Asuin hyytävän kylmässä vetoisessa yksiössä Lauttasaaressa lähellä merta. Kerran otin taksin Erottajalta kotiin, kun olisi pitänyt odottaa bussia joku 10-15 minuuttia.

Vierailija
152/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
153/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin! Kaakkois-Suomessa silloin asuttiin ja olin 5. luokalla koulussa. Eräänä aamuna, kun lähdin kouluun kävelemään, mittari näytti -42c. Koulumatkaa semmonen 2,5km. Hieman oli vilpoista..

Vierailija
154/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko peräti niin että Itä-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla oli kylmintä tuolloin? Pohjoisessa ja lännessä ei yhtä kylmä?

Kainuussa oli ainakin monen viikon paukkupakkaset.

Vierailija
155/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muista. Ihmettelin että miksi en muista, mutta olenkin silloin ollut Ranskassa vaihto-oppilaana. Kerrankin oikeaan aikaan pois Suomesta :)

Vierailija
156/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaset alkoivat jo marraskuun alussa -86 ja päättyivät joskus helmikuussa -87. Oliko pakkasta Lapissa -51 astetta?

Opiskelun ohessa kävin töissä nahka- ja turkisliikkeessä ja kaikki takit, hatut, rukkaset vietiin käsistä, hyvään hintaan ja myytiin ei oota ja kaikki kelpasi. Saatiin varastot tyhjäksi ja tuotanto kävi täysillä.

Vierailija
157/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Synnyin vasta maaliskuussa 1994.:-(

Vierailija
158/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu se oli se talvi kun tällä Etelä-Suomen alueellakin n. 30-35 asteen pakkasia oli muistaakseni ainakin kaksi tai jopa kolme viikkoa. Ja oli sitä pakkasta sitä ennen ja sen jälkeenkin. Järkyttävän kylmä talvi, mutta tavallaan ihan hienoa oli, muistaakseni revontuliakin näkyi jonain iltana, olin silloin jotain 15 vuotias.

Vierailija
159/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itäises osas maata tuli viikkotolkut ensin vettä. Sitten yksi aamu oli eläinten virtaspytyt umpijäässä, ja muta oli pihoilla jähmettynyt äkkiä.

Muistan talvesta sellaisen työkohteen suomenpystykorvan, joka ei millään suostunut olemaan tuvassa yötä. Isäntänsä metsästyskamu ja pihapiirin vartija, mutta se vaati muristen päästä ulos kun isäntänsä koetti pakottaa sen tupaan.

Aamulla mietin töille mennessä missä talon kissa ja pystykorva mahtavat olla. Rehusuojan puolella heinätaapelissa oli onkalo. Kun työnsin käsivarteni siihen, tunsin lämmön- ja karvaista. Sieltä ne mönkivät peräkkäin, kissa ja pystykorva- toistensa kaverit.

Ymmärsin että koira oli halunnut ulos juuri siksi että sillä oli tehtävä- huolehtia kissasta. samalla oli helppo valvoa navettaa. Kun kerroin isännälle, hän helpottui- koiran oli ollut sangen hyvä olla koko yön.

Vierailija
160/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi, muistan kyllä, mulla oli pitkä koulumatka ja jouduin menemään kahdella bussilla. Se, kun ensin odottaa siellä pakkasessa ihan jäässä ja vihdoin bussi tulee, mutta menee ohi koska on jo liian täynnä :-(

Yhdellä lähempänä koulua (2,7km päässä) asuvalla kaverilla oli reipas tapa kävellä aamuisin kouluun. Hänellä paleltui korvat, kun pipo ei ollut tarpeeksi syvällä päässä.

Kyllä tuo -30C on sellainen missä viimeistään heitetään kaikki tyyliseikat narikkaan ja kääritään kaulaliinakin kasvoille niin että vain silmät jää näkyviin. Miehetkin taittaa turkislakeistaan läpät korvien päälle ja sitovat narut leuan alle kiinni.