Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Muistan sen, mutta eihän silloin ollut etelässä kuin 25-30 astetta pakkasta ;) talvella
-85 (tai -86) oli Lieksassa oli 40 astetta pakkasta. Muistan erittäin hyvin, kun tulin yöllä töistä, oli pankin mittarissa -42 astetta :D Silloin oli vähän olo, että huhhuh !
Muistan. Asuin Pohjois-Savossa Rautalammilla ja kävin peruskoulun ala-astetta.
Kuusi viikkoa oli pakkasta vähintään 30 astetta josta 2-3 viikkoa oli noin 40 astetta. Oi niitä aikoja ja talvia!
Vierailija kirjoitti:
Pipoja piti olla 2 päällekkäin. Niiden päällä vielä iso pitkä huivi, jonka päät kiedottiin kaulan ympärille.
Ihmiset olivat paksuja kuin tankit kaikkine tamineineen ja huvittavan näköisiä, mutta sillä ei ollut yhtään mitään väliä.
Pääasia, ettei palellut.
Pakkasella ei tosiaan ole tyylikkyydellä väliä, huomaa silti ettei ihmisillä ole juurikaan villatamineita kun on pakkaskeli. Pidän miesten parkatakkia kun alle 20 astetta.
Muistan, olin nuori ja ilman pipoa mentiin lähes 30 asteen pakkasessa. Piti olla koko ajan liikkeessä ettei olisi jäätynyt paikalleen. Koko naama huurussa...
Minä muistan: Koiran ulkoiluttaninen oli tosi vaikeaa, sillä oli vaikeuksia seistä paikallaan pissatessa ja kakatessa, jalkoi paleli.
Minäkin muistan, olin 3. luokalla koulussa ja saatiin olla kaikki välitunnit sisällä. Se on jäänyt mukavana muistona mieleen.
Muistan, olin 20 ja juuri rakastunut. Olimme käymässä tammikuussa Imatralla tuoreen poikaystäväni, piankin aviomieheni äidillä. Oli tosi pakkanen. Ihanat muistot.
Muistan nuo kylmät talvet 1980-luvulta. Olen pohjoisesta kotoisin ja elohopea laski välillä alle 40 ja mittari ei enää riittänyt. Kyllä siinä naama meinasi jäätyä, kun piti mennä kouluun mutta käärin itseni lähes kokonaan ja silmiä piti vaan räpyttää välillä.
Äitini kuskasi koko rivitalon lapset kouluun. Auton renkaat olivat liikkeellelähtiessä ihan kantikkaat. Oli varmaan rengaskumi vähän erilaista kuin nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan. Löydettiin kissa ulkoa, oli värjötellyt pari päivää roskiksen takana ja sisko kaverin kanssa oli käynyt katsomassa. Yritti välillä viereisen talon rappuun, mutta joku aina ajoi sen pois. Äiti sanoi että hakekaa se meille ja me houkuteltiin se Tähtimissellä (kissanruoka) syliin ja kotiin. Kissa kehräsi taukoamatta useamman päivän. Tassuissa oli paleltumia ja korvissa myös niin että korvista tippui kärjet pois. Olin 11v ja sisko 10v. Koulumatka oli joku vajaa km ja ajattelin kovasti kaikkea lämmintä kun tuntui että jäädyn siihen paikkaan.
Uteliaisuuttani kysyn että miten kissan kävi, jäikö teille asumaan?
Parikymppinen olin silloin. n. 37 oli pakkasta pitkään. Sitten kun oli "lauhtunut" ja menin ulos, tuli tunne, että lämpötila on lähes nollassa. Mittari näytti kuitenkin vielä - 18, mutta se ei tuntunut enää missään.
Juu vielä on muistissa. Oli ylioppilaskirjoitukset ja aina koululta kotiin kävellessä pitä mennä paikalliseen tavarataloon lämmittelemänn.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Itse olin 16 v ja kova hevari, en vaan suostunut pukemaan mitään järkevää päälleni, ettei imagokärsi.
Tampereella oli bussilakko juuri pakkasten paukkuessa ja koulussakin piti käydä. Se oli melkosta helvettiä seistä satunnaista bussia odottamassa järvien välissä tuulten puhaltessa Pyynikillä.
Löysin oman vastaukseni... kai.
Kyllähän sitä on ollut tyhmä. Muistan tuon kuin eilisen päivän.
Sinällään naurattaa, että pari talvea on mennyt, kun oman teinityttären talvipukeutumisesta painitaan. Ne paljaat nilkat... ja Vantaalla on yksi aste pakkasta.
Taidan höllätä.
Muistan! Pohjois-Karjalassa -40 pakkasta ja käveltiin kouluun. Pukeminen oli aikamoinen prosessi: oli sukkahousut, villahousut, säärystimet reisissä ja säärissä, päällä toppahaalarit. Kypärähattu ja Vitalista poskiin.
Eiköhän tuo sama talvi ollut eli olin sitten 10v ja koko perhe joutui nukkumaan olohuoneessa takan ääressä. Putket olivat jäässä ja vettä käytiin hakemassa VPK:lta. Takkahuoneessa oli sellainen 15 astetta lämmintä, muualla kämpässä taisi olla lähellä nollaa. Tämä siis ihan pääkaupunkiseudulla.
Itse kyllä tykkäsin kovasta pakkasesta mutta olihan tuo aikamoinen ääriolokoettelemus.
Vierailija kirjoitti:
Muistan rukkaset, jotka minulla oli silloin. Kun ne otti R-kioskin luukulla pois, kädet ehtivät jäätyä maksamisen yhteydessä. Sitten yritti saada käsiä taas rukkasten sisällä lämpimiksi sen jälkeen.
Mä taas muistan kun sain rukkaset yhdeltä tytöltä sinä talvena : (
Olin 11-vuotias. Kouluumme oli tullut sisävessat muutama vuosi aiemmin.
Sitä ennen koulussa oli käytössä ulkohuussi, jossa oli reikiä rivissä. Kavereiden kanssa istuttiin rivissä kukin omalla reiällä.
Olen unohtanut, oliko sosiaalisesti hyväksyttyä päästää ulos suolistokaasuja tarpeilla ollessaan. (Ja jos ei, miten ne estettiin. Vai varattiinko koko koulun huussi omaan yksityiskäyttöön tarvittaessa.)
Olen vakuuttunut, että kouluni ei ollut viimeisin koulu Suomessa, jossa ei ollut vesivessoja.
Arvelen, että niissä kouluissa huussikäynnit oli pakkastalvena nopeasti toimitettu. :)
Olin ala-asteella ja pahimmalla pakkasella ei menty kouluun lainkaan. Matkaa oli 1,1 km (tarkistin google mapsista :D) ja autoa ei ollut, tuulista rantaa jossa pakkanen tuntui vielä pahemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Olin 11-vuotias. Kouluumme oli tullut sisävessat muutama vuosi aiemmin.
Sitä ennen koulussa oli käytössä ulkohuussi, jossa oli reikiä rivissä. Kavereiden kanssa istuttiin rivissä kukin omalla reiällä.
Olen unohtanut, oliko sosiaalisesti hyväksyttyä päästää ulos suolistokaasuja tarpeilla ollessaan. (Ja jos ei, miten ne estettiin. Vai varattiinko koko koulun huussi omaan yksityiskäyttöön tarvittaessa.)
Olen vakuuttunut, että kouluni ei ollut viimeisin koulu Suomessa, jossa ei ollut vesivessoja.
Arvelen, että niissä kouluissa huussikäynnit oli pakkastalvena nopeasti toimitettu. :)
Itse kävin ulkohuussissa koulussa, luokat 3-4 eli 1978-1980. Olikohan sama koulu?
Olimme kiertämässä suomea. Olin 5 vuotias mutta muistan kylmyyden. Muita kylmiä talvia on jäänyt mieleeni, 1999, 2002 vai oliko sitten 2003, en varma ja 2010.