Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
161/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin. Oli pienet lapset joiden kanssa kovasta pakkasesta huolimatta (44 astetta Lapualla) otimme 10 min.happihyppelyt pari kertaa päivässä joka päivä. Tuollaista pakkasta kesti muistaakseni lähes pari viikkoa.

Vierailija
162/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin Hakaniemestä kävelemään Sörkan rantatien siltaa kotiin Krunikkaan, asteita se 35 miinusta ja tuuli kunnolla. Ajattelin, että tämän pikkumatkan pärjään. Kasvot oli vuorattu kunnolla, mutta silmäripset jäätyivät kiinni. 

Eli sillan reunasta pidellen tulin sokkona koko matkat. Yritin vähän lämpimällä kädellä sulatella silmiä, mutta kättä ei muutamaa sekuntia enempää voinut pitää rukkasesta ulkona. 

Oli se hurjaa :) 

Muistan senkin, kun vihdoin varmaan kolmen viikon perioiden jälkeen pakkanen laski noin viiteentoista. Ihmiset viilettivät ilman pipoa ja takki auki. 

Niin se kylmyyskin on suhteellista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 8. luokalla koulussa. Siihen aikaan oli tiukat pakkasrajat, eikä tuulen vaikutusta laskettu mukaan . Saatiin kuitenkin olla välituntisin sisällä, kun helmikuussa pakkanen oli yli 20 asteessa 2 viikon ajan. Myös edellinen talvi oli ankara muttei ihan yhtä paha, ja kesä-86 oli vieläpä lämmin-ihan toista kuin se seuraava.

Suosikista luettiin myöhemmin, että Eput olivat uskaltautuneet vanhalla keikkabussillaan tien päälle eivätkä edes hyytyneet paikoilleen kovin montaa kertaa.

Helmikuun lopulla osallistuin hautajaisiin jossa yleinen ihmetyksen aihe oli oudon leudoksi livennyt sää- yleensä kun tavallistakin pahempi ilma kuuluu noissa tilaisuuksissa asiaan.

Vierailija
164/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan talven hyvin, olin 19v.  Olin juuri aloittanut opiskelun uudella paikkakunnalla ja asuin vuokralla pienessä huoneessa, vanhan ok-talon yläkerrassa.

Huoneeni pieni ikkuna jäätyi kokonaan umpeen.

Koulumatkan menin kävellen ja aina keskustassa näin lämpötilan, joka oli pitkään yli -30.

Muistan, että joku tuntematon tarjosi joskus kyytiäkin, mutten uskaltanut mennä.

Seuraava kesä oli tosiaan kurja, mutta silloin oli jo itselläkin uudet kuviot.

Vierailija
165/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan!

Olin silloin 6.luokalla ja kun niitä yli -30 pakkasia vain jatkui ja jatkui, niin koulusta tuli tiedote kerrospukeutumisesta ja opettaja alkoi soitella kotiin, jos tuli kouluun ilman kaulaliinaa tai liian vähissä vaatteissa (ainakin uhkasi soitella).

Minulla oli aina talvisin kahdet lapaset päällekkäin mutta tuona talvena sain rukkaset niiden kaksien lapasten päälle (itse kudottuja). Kaulaliina piti kietoa aina suun eteen ja pipo vetää lähelle silmiä. Oma hengitys sai aikaan kuuraa kaulaliinaan ja hiuksiin, ja kun minulla oli paha tapa pitää huuliani kiinni siinä kaulaliinassa, niin aika pian se jäätyi ja muuttui kovaksi ja koko loppumatka oli yhtä tuskaa. Opin, että kannatti niin pitkään kuin pystyi pitää kaulaliinaa vain kaulan ympärillä ja vasta kun posket kipristelivät kovaa, niin vedettiin se peittämään naamaa.

Varpaat oli aina jäässä ja niitä sulateltiin patteria vasten ja ne tuntuivat aina ihan palikoilta (neliskanttisilta ja yhteenliimaantuneilta) ennen kuin rupesivat kipristelemään ja sattumaan, kun sulivat. Äiti osti sellaiset kuomamaiset saappaat, kun saapikkaisiin ei mahtunut kovin paksua villasukkaa ja muistan, että niissä oli vähän nolo kulkea mutta varpaat eivät sentään jäätyneet niin usein.

Iltaisin oli sääntöjä, että sai olla ulkona vain tunnin, mutta eipä siellä kauheasti viihdytty.

Koulussa liikkui huhuja, että jos menee yli -35, niin ei tarvitse mennä kouluun, koska kuulemma Lapissa oli näin. Mutta aina mentiin kouluun, vaikka välillä oli -36 astettakin.

Kun tuli -20 kelit, niin liikunnanopettaja pakotti kahdeksi tunniksi luistelemaan, kun kuulemma mittari oli varjossa ja aurinko lämmittäisi. Oltiin aivan jäässä ja kaikki pitivät jalkojaan pattereiden päällä ja yksi tyttö itki, kun jalat oli niin jäässä ja sattuivat sulatessa. Toivoin, että äiti valittaisi asiasta, mutta kotona vain todettiin, että nyt ei ole enää niin kylmä, ihan hyvä luistelukeli.

Vierailija
166/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, vaikka olin vasta ekalla luokalla (siis ala-asteella). Asuimme Pohjois-Kymenlaaksossa ja talvi oli _todella_ kylmä. Kävellen kouluun noin kilometrin matka ja korvathan siinä paleltui...

Vierailija
167/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Jaoin polkupyörällä Aamulehteä, varhaisjakelua, Tampereen rautatieaseman torni näytti -34 astetta. Erkkilänsillalla ketjut hyytyivät.

Vierailija
168/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Turussa talvi 87 oli niin kylmä että yks spurgu kuoli siihen.

Vierailija
169/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuttavaa, että täällä muistellaan neljättä vuotta vuoden ´87 pakkasia :)

Vierailija
170/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein parisataa toinen toistaan tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa kommenttia 30 vuoden takaiselta talvelta palstalla, jossa valtaosa kirjoittajista on vasta syntynyt kyseisellä vuosikymmenellä, tai sen jälkeen :)

Mahtanut jollain olla kivaa, kun on rustannut näitä "muistelojaan" ;)

Vierailija
171/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te kaikki olette noin vanhoja, että olette olleet töissä ja naimisissa ja siis aikuisia? Olen 33v, synnyin 1981 ja olin siis 5-6v tuolloin. Mitä te siis 50-60-vuotiaat teette Vauva-palstalla??

Varmaan samaa kuin sinäkin. Ollaan mekin äitejä.T. 51 v

Vierailija
172/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Laajasalossa ja töissä Hgin keskustassa. Bussipysäkillä palelua ja pakkasta se -37, mereltä viima. Oli kamalaa. Olin 21v.

Vierailija
173/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mitä söin 3 päivää sitten. Kuinka voisin muistaa mitä tapahtui 30 vuotta sitten?

Vierailija
174/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka opiskeluvuosi Oulussa. Junat olivat välillä kolmekin tuntia myöhässä, kun jarrut jäätyivät. Vain osassa vaunuista toimi lämmitys. Voimalaitoksen lähellä Tuira puolella, missä Oulujoki on aina sula ja höyrysi tuolloin, mielettömän paksu ja kaunis kuurakerros puissa. Sisämaan tytölle myös meriviima oli uusi tuttavuus. Muistan myös, että joulukuussa -86 lukiessani viimeiseen tenttiin ennen joulua satoi vettä ja oli mustaa ja pimeää, joululomalta tullessa sitten tammikuussa järjettömän kylmä.

Minun piti vaihtaa junaa Kontiomäellä, johon Nurmeksesta tuli vanha lättähattu täsmälleen aikataulussa. Sitten odottelimme sen kolme tuntia Kuopion kautta Helsingistä tulevaa henkilöjunaa, siis sellaista sinivaunullista. Onneksi silloin oli Kontiomäen aseman odotusaula auki - ja lämmin.

Vierailija
175/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin seiskalla. Aamuisin kouluun mennessäni otin pipon päästä pois ennen koulun pihalle menoa, olisi ollut noloa jos muut näkevät minut pipo päässä. 

Vierailija
176/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin tuon talven koska olin silloin raskaana. Vauva mahassa oli kyllä hyvä lämmitin. Vauva syntyi onneksi vasta maaliskuussa ja pahimmat pakkaset jo ohi.

Vierailija
177/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuttavaa, että täällä muistellaan neljättä vuotta vuoden ´87 pakkasia :)

Voi, voi, talvisodan pakkasia niitä vasta muisteltiinkin - kunnes 1985 talvella oli vielä kovemmat pakkaset. Neljä vuotta -87 pakkasten muistelua on siis ihan pikkujuttu.

Vierailija
178/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista mitä söin 3 päivää sitten. Kuinka voisin muistaa mitä tapahtui 30 vuotta sitten?

Helppo muistaa, kun ne pakkaset kesti ja kesti... viikkoja mittarissa napotti -30 astetta tai enemmän. Itsellä muistot liittyvät kahteen työpaikkaan, kun toisessa lopetin ja toisessa aloitin. Isojen muutosten aikaiset tapahtumat kyllä muistaa.

Vierailija
179/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein parisataa toinen toistaan tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa kommenttia 30 vuoden takaiselta talvelta palstalla, jossa valtaosa kirjoittajista on vasta syntynyt kyseisellä vuosikymmenellä, tai sen jälkeen :)

Mahtanut jollain olla kivaa, kun on rustannut näitä "muistelojaan" ;)

Mistä sinä tiedät, minkä ikäiset tänne kirjoittelee?

Vierailija
180/705 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuos 98 Kittilässä. 50 astetta akkasen puolel niin on tuo 37 varsin siedettävä

Eikö ne pakkasennätykset ollut vuonna 1999? Olen Kittilästä kotoisin, mutta olin tuolloin jo muuttanut pois kotoa. Muistan äitini kertoneen kuinka autonrenkaat menivät jotenki neliskanttiseksi.