Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Vierailija kirjoitti:
2012 oli enemmänkin 87:n kaltainen.
Siis kesä!
Hyvin muistan. Monta viikkoa Helsingissä 30 - 36 pakkasta ja helvetillinen viima. Paljon kylmempää viiman takia kuin lapsuuteni Lapissa yli 40 pakkaset, siellä kun oli pakkasella useinkaan juuri tuule.
Talvella 75/76 oli kans tosi kylmää. Olin intissä silloin ja it viestimiehenä olin kuukauden metsäkeikoilla yli 30 asteen pakkasissa (vietimiehet mukana meni mikä tahansa patteri ammuntoihin tai metsäharjoituksiin). Loppusodassa Rovajärvellä 3 päivää yli 40, ja viestimiesten teltat pystytettiin traktorilla auratulle kovalle tantereelle. Ei ollut vapaaehtoisista kipinämikoista. Puolituntia siirtymää protosisun lavalla ilman kuomua viestilaatikoiden päällä oli kyllä aika hyytävää kyytiä.
Mutta eniten on palellut 85 ja 87 Helsingin pakkasissa ja viimassa junia odotellessa, ne olivat pahimmillaan tunnin myöhässä.
En tiedä kylmästä talvesta silloin koska olin Israelissa kibbutsilla.
Vierailija kirjoitti:
Olin yläasteella ja istuttiin toppatakki päällä vetoisessa koulussa. Dösät kulki miten kulki ja Hgissä oli törkeän kylmää, koska siellä tuulee aina. Siihen maailmanaikaan käveltiin koulumatkat -ja paleltiin. Pipot oli tosi out, koska fledat oli tötteröllä. Jotain sellaista neulottua tuubihuppua viriteltiin pään suojaksi.
Joo, pipoa ei kukaan normaali helsinkiläisnuori voinut käyttää (olisi mennyt hieno tupeerattu kampaus pilalle), mutta jotain villahuiviviritelmiä sorruin käyttämään kun mittarissa näytti -30, siihen saakka riitti korvalaput.
Lukiossa, välitunnit sisällä. Kouluun kävelin kaulaliina naaman ympäri käärittynä, jos en saanut autokyytiä. Kotona katsottiin Music Boxia ja Sky Channelia. Kovia nimiä oli mm. Huey Lewis ja Eurythmics. Eipä ole enää noita kanavia ja artistitkin kadonneet.
Olin ala-asteella, ja David Hasselhoff (Ritari Ässä oli tuolloin kova sana) oli käymässä Suomessa. Esiintyi Dipolissa Espoossa, ja hieman kylmä tuli, kun sinne joutui jonottamaan tyyliin tunnin ulkona. Järjestelyt vissiin hippasen ontui, kun lapsia pidettiin pihalla värjöttelemässä iät ja ajat.
En muista koska synnnyin vasta 3 v myöhemmin :(
Muistan ja muistelin juuri eilen myös omalle lapselleni, kuinka saatiin olla välitunnit sisällä. Nyt oma lapsi alakoulussa ja oli myös eilen välitunnit sisällä.
Muistan, olin 18v.
Joka päivä oli sama ihmetys, että miten pääsee töihin ja sieltä pois kun bussit kulki jos kulki. Asuin silloin länsirannikolla ja muistaisin, että niitä pakkasia kesti kauemman kuin kolme viikkoa, mutta ehkä muistan väärin. lllalla ja viikonloppuna ei vapaaehtoisesti lähdetty mihinkään.
En kovin hyvin muista, kun olin aika paljon sisätiloissa, lähinnä keskoskaapissa.
Sen muistan myös kuinka auton renkaat olivat yön jälkeen neliskanttiset, kun läksi ajamaan. Onkohan kumiseos muuttunut, kun nykyisin en ole sellaista huomannut?
Muistan pakkaset. Hyh hyh. Mutta lumi oli kiva.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin muistan. Monta viikkoa Helsingissä 30 - 36 pakkasta ja helvetillinen viima. Paljon kylmempää viiman takia kuin lapsuuteni Lapissa yli 40 pakkaset, siellä kun oli pakkasella useinkaan juuri tuule.
Talvella 75/76 oli kans tosi kylmää. Olin intissä silloin ja it viestimiehenä olin kuukauden metsäkeikoilla yli 30 asteen pakkasissa (vietimiehet mukana meni mikä tahansa patteri ammuntoihin tai metsäharjoituksiin). Loppusodassa Rovajärvellä 3 päivää yli 40, ja viestimiesten teltat pystytettiin traktorilla auratulle kovalle tantereelle. Ei ollut vapaaehtoisista kipinämikoista. Puolituntia siirtymää protosisun lavalla ilman kuomua viestilaatikoiden päällä oli kyllä aika hyytävää kyytiä.
Mutta eniten on palellut 85 ja 87 Helsingin pakkasissa ja viimassa junia odotellessa, ne olivat pahimmillaan tunnin myöhässä.
Hienoa,että joku pohjoisen ihminen uskaltaa ja sanoo sen ääneen,etelässäkin voi olla todella kylmää vaikka mittari näyttää puolet vähemmän kuin pohjoisessa.Et ole ensimmäinen ,jolta olen em.tunnustuksen kuullut.Yleinen suhtauminenhan kuitenkin on, että ei ne etelän kermapyllyt tiedä kylmästä mitään.
Viime talvina ei kyllä tiedetäkään.
Muistan hyvin. Olin 21.
Piti pukeutua ulos lähtemistä varten kuin eskimo. Kun oli sisällä vaikka kaupassa tai yliopistolla, ensimmäiseksi meni vessaan riisumaan päällimmäiset villasukkikset ja paksuimman villapuseron.
Naama, hiukset ja silmäripset jäätyi ulkona.
Koiran kanssa teki vain miniulkoiluja, sillä paleli tassut ja muutenkin.
Auton käyntiin lähteminen oli varmaa vain lämpöpistokkeesta. Autolla ei kannattanut lähteä, jos sen joutui jättämään ulos.
Olin opiskelija ja asuin Vantaan Koivukylässä Hoasin tornissa, toiseksi ylimmässä kerroksessa. Sisälämpötila oli 17 astetta, pilkkihanskat kädessä tein tehtäviä. Pakkasen takia paikallisjuniin ei saattanut luottaa, joskus kulkivat ja joskus ei, mutta opin käyttämään linja-autoja, ne olivat luotettavampia. En ollut ennemmin älynnytkään, että niillähän pääsee Helsingin keskustaan ihan hyvin kanssa, kun olin tottunut käyttämään vain junaa.
Olin 13-vuotias ja muistan, että piti pukeutua tosi paksuihin toppavaatteisiin. Pakkasta oli noin -35 astetta. Kun lämpötila tippui -20 asteeseen, tuntui ettei ole kylmä enää ollenkaan.
Pipoja piti olla 2 päällekkäin. Niiden päällä vielä iso pitkä huivi, jonka päät kiedottiin kaulan ympärille.
Ihmiset olivat paksuja kuin tankit kaikkine tamineineen ja huvittavan näköisiä, mutta sillä ei ollut yhtään mitään väliä.
Pääasia, ettei palellut.
Muistan. Keski-Suomessa oli pahimpina aamuina yli 40 astetta pakkasta, ja kovat pakkaset kestivät viikkokausia. Minulla oli sellainen kilometrin kävely koulubussille, ja voi pojat että se oli kylmää touhua - varsinkin kun bussi tällaisina aamuina oli tietenkin yleensä myöhässä. Joskus taisi käydä niinkin, että bussin lämmityslaitteet olivat tehneet tenän, ja sisällä linja-autossa oli melkein yhtä kylmä kuin ulkonakin. Ja toisin kuin joku täällä esitti, -20 ja -35 (tai isommalla) pakkasella on iso ero. Lyhyen ulkona oleskelun aikana sitä ei välttämättä huomaa, mutta jos on pihalla vähän kauemmin on ero aika selvä.