Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Olin juuri saanut kinuamani kengät, sellaiset petroolin väriset ohkaiset saapikkaat, joissa oli mitätön ja jumalattoman liukas pohja, eikä mitään vuortakaan. Sitä pohjaa oli ehkä puolen sentin paksuuden verran. Kaverille piti kuitenkin päästä ja tietty ne uudet kengät jalassa. Kahdella bussipysäkillä piti odottaa bussia, joista toinen kulki vain kerran tunnissa ja tietty se vuoro oli juuri jäänyt välistä. Seisoin niillä kengillä tunnin pakkasessa. Kun pääsin kaverille, en enää tuntenut jalkoja. Jalat ei lämmenneet koko sinä aikana kun olin kaverilla. Myöhemmin jaloista lähti nahka.
Nim. yksi kasariteini vailla järjen häivää.
Muistan olin 16 silloin, oli todella kylmää:)
Vierailija kirjoitti:
Ou jeah! muistan, että silloin "kaikilla" oli sellainen kasaripastellivärinen monitupsupipo (mikä hitto sen merkki nyt oli??), muita pipoja ei "voinut" käyttää. Moonbootsit piti olla ja kivipestyt Levikset sekä Fjällrävenin reppu. Jos ei omistanut tuota oikeanmerkkistä pipoa, piti olla paljain päin. Moni oli jokatapauksessa, koska fleda olisi mennyt muuten lyttyyn ja permis sähköiseksi. Sosiaalinen itsemurhaan se olisi ollut, herranjumala.
Ylikireiden Levisten seuraksi piti laittaa pastellivärinen untuvatakki, näytimmekin sitten kaikki valokuvissa tikkareilta tai vaahtokarkeilta tikun päässä.
Ah, teinivuodet.
Oliko kyseessä Husky -merkin pipo?
Vierailija kirjoitti:
Miettikääs, jos tuollaiset pakkaset tulisivat etelään nyt, kun ihmiset eivät enää osaa tai kehtaa pukeutua lämpimästi. :O Olihan se silloin vielä oikea talvi toisin kuin nykyään.
Mä käytin silloinkin farkkuja kesät talvet. Ala-asteella viimeksi käytin toppahousuja.
45v.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.
Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?
1987 oli -52 oli vähän kuivanlainen ilma, ei meinannu moottorikelkan tela lähtiä pyörimään. Tienpäällä ajaminen oli kyllä jo vähän urheilua.
Todellakin muistan! Kaakkois-Suomessa pakkaset olivat muutaman vkon -35 pinnassa. Yksi aamu heräsin ja ihmettelin asunnon viileyttä - "lämmintä" oli +13, sillä kaukolämmössä oli joku vika. Töihin kävelin toppahaalarissa ( sellainen koko haalari), jonka päällä lähes nilkkoihin oleva toppatakki. Onneksi takit olivat silloin isoja, mahtui paljon alle.
Kaksi viikkoa kolmenkymmenen asteen pakkasia, voi luoja... Tämä pari päivääkin ottaa koville. Koko päivän käytänönssä kantanut puita pannariin, iltapäivällä jäätyi vessanpönttö, sulatin sen imurilla, luojan kiitos aukesi. Ensi yönä todennäköisesti herättävä pari kertaa vetämään vessaa varmuuden vuoksi, laitettava vesi tippumaan.
En muista tuollaisia talvia. Tuona vuonna olin 13 v ja yläasteella. Ei yläasteella voinut pipoja käyttää muuten kuin koulumatkalla.
Vierailija kirjoitti:
En itse muista, olin tuolloin 5-vuotias. Mutta anoppi muistaa, sillä mieheni oli silloin sen viisi, ja pikkusiskonsa 3, ja lisäksi heillä oli vastasyntynyt. Mihinkään ei anoppi voinut kotoa niin pienen vauvan kanssa lähteä, joten mielikuvitusta sai käyttää että sai kaksi isompaa lasta edes jotenkin päin olemaan järjissään, sisällä siis.
Ei kyllä käy kateeksi :) Sen jälkeinen kesä varmaan tuntui ihanalta :)
Sen jälkeinen kesä oli kylmä ja sateinen, mutta -88 lyötiin helle-ennätyksiä. Kuka muistaa?
Todellakin muistan. Tulin bussilla steissille ja kävelin keskuskatua pitkin töihin. Muistan, kun siinä stockan kulmilla oli sellainen vanha spurgu, jolle heitin sillointällöin pari markkaa ja se aina huuteli herjoja perään :D .
Opiskelin sairaanhoitajaksi ja tein joululoman keikkaa Helsingissä. Asuin työsuhdeasuntolassa, jossa oli niin kylmä, että maito säilyi hyvin ikkunalaudalla kylmänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse muista, olin tuolloin 5-vuotias. Mutta anoppi muistaa, sillä mieheni oli silloin sen viisi, ja pikkusiskonsa 3, ja lisäksi heillä oli vastasyntynyt. Mihinkään ei anoppi voinut kotoa niin pienen vauvan kanssa lähteä, joten mielikuvitusta sai käyttää että sai kaksi isompaa lasta edes jotenkin päin olemaan järjissään, sisällä siis.
Ei kyllä käy kateeksi :) Sen jälkeinen kesä varmaan tuntui ihanalta :)Sen jälkeinen kesä oli kylmä ja sateinen, mutta -88 lyötiin helle-ennätyksiä. Kuka muistaa?
Minä muistan surkean kesän -87 ja tosiaankin kesä -88 oli sitten ihan toista maata :)
Olin sairaalassa viikon just sillon kovassa kuumeessa.mikään ei pysynyt sisällä. Muistan että kuu paistoi ja kerrottiin että kylmä on.
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, muistanko. Olin 7-vuotias.
Muistan kyllä, kun vuonna 1999 tammi- ja helmikuussa oli todella kylmä. -30 oli hyvin tavallinen lukema. Pohjois-Suomessa oli -50. Olikohan se talvi samanlainen kuin tuo 1987?
Eipä oikeastaan. Talvi 1987 oli paljon kylmempi kuin talvi 1999.
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/monthly_maps/…
http://cdn.fmi.fi/legacy-fmi-fi-content/documents/climate/monthly_maps/…
Vain tammikuu oli talvella 1999 merkittävän kylmä talvikuukausi, tosin ne -50 asteen pakkasetkin kestivät silloin Lapissa vain melko vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä käy kateeksi :) Sen jälkeinen kesä varmaan tuntui ihanalta :)
Sen jälkeinen kesä oli kylmä ja sateinen, mutta -88 lyötiin helle-ennätyksiä. Kuka muistaa?
Minä muistan surkean kesän -87 ja tosiaankin kesä -88 oli sitten ihan toista maata :)
Viime kesä, eli kesä 2015, muistutti kovasti kesää 1987 ja viime kesää usein verrattiinkin kesään 1987. Toistaisiko historia itseään ja kesä 2016 olisi kesän 1988 kaltainen hellekesä? :)
2012 oli enemmänkin 87:n kaltainen.
Käveltiin kouluun, nelisen kilometriä. Normaalisti olisi menty polkupyörällä, mutta polkupyörän polkeminen muuttui järjettömäksi jyystöksi. Rasvat eivät notkistuneet navoissa, joten siirryttiin kävelemiseen. Kylmää oli, mutta en muista olleeni kylmissäni.
Lukion maikka aloitti joka aamun tiedustelemalla kellä oli ollut kylmimmät lämpötilat. Tätä jatkui varmaan neljä viikkoa. Maikka oli jotenkin pettyneen oloinen kun pakkaset loppuivat ja kukaan oppilaista ei enää kertonut alle kolmenkymmenen pakkasista kotimittareissa.
Muistan jotain, olin ala-asteella. Meille oli hankittu koira edellisenä kesänä ja iskä sen kanssa kulki -35 asteen pakkasessa pitkiä lenkkejä, kun ei voinut mennä töihinkään (teki ulkotöitä, joten noissa lukemissa ei voinut työskennellä). Omia vaatteitani en muista, mutta taisi olla sellaiset isot paksut toppatakit muodissa, kai niitä sitten käytettiin.
Olimme joulukuussa muuttaneet rakentamaamme omakotitaloon ja pakkaskaudella talo sitten saikin tulikasteensa. Hyvin siellä tarkeni mutta putket jäätyilivät. Keksin keinon millä sain ne nopeasti suliksi, mutta hetken päästä ne olivat taas jäässä. Otin lopulta lattian auki ja sieltä löytyi vika, putkimiehen moka, joka saatiin helposti korjattua. Kuljimme töissä kaverin kanssa kimppakyydillä muutaman kymmenen kilometrin päässä, kaverin Lada oli sinä talvena mainio ajopeli, lähti aina käymään eikä sisälläkään tarvinnut palella. Silloin en omistanut karvalakkia ja jouduin turvautumaan pipoon, sitä ei usein ole tapahtunut enkä muista sen talven jälkeen pipoa tarvinneenikaan, rikastuin nimittäin sen verran, että sain ostettua karvalakin, se minulla nytkin on käytössä.
Muistan tosi hyvin! Saimme joululahjaksi VHS-nauhurin, ja sitähän oli lähdettävä R Kioskilta elokuvaa lainaamaan (se oli tyyliin joku Evil Dead rip off) vaikka pakkasta oli yli -35c.
Olin 13v.