Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
521/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

riippuu  varmaan  paikkakunnasta  

mutta  esim   merilapissa   1987   oli  -30  -  36  pakkasia  vallan kauon

mutta  1999   jymähti  kanssa  kovat  pakkaset  ja oli-42   -47  välillä

toki  enäää muista  kuinka pitkä  jakso  1987  oli....   saatto kestää pitempään

1999  kesti pari  viikkoa

Outoa jos noin merilapissa. 1986-1987 olin armeijassa rovaniemellä. Koko tammikuu -87 ihmeteltiin uutisia katsellessa miten etelässä voi olla 35 astetta pakkasta kun Rovaniemellä on suojasää. Lunta oli paljon mutta pakkasia ei ainakaan ennen helmikuun kotiutusta ollut haitaksi asti. Telttailtiinkin siinä tammikuussa pari viikkoa leppoisassa muutaman asteen pakkasessa.

Vierailija
522/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan armeijavuoteni.

Sanottiin, että se oli vuosisadan kylmin talvi, ainakin Etelä-Suomessa pysyi lämpötila ennätyksellisen pitään -30 asteen kylmemmällä puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vihervasemmiston toive että täällä oli yhtä kylmä kuin Siperiassa. Ilmasto saisi lämmetä 10 astetta!

Vierailija
524/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin nuori, niin me käytiin pissalla ihan itse.

Vierailija
525/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette kiltisti, niin voin kertoa teille hyviä sijoituskohteita.

Vierailija
526/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks pakko mennä kouluun, vaikkei haluu?

Vierailija
527/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mu 2001-2002. 2011-2012. 2010-2011 talvet kylläkin

Vierailija
528/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Meille syntyi vauva just ennen pakkasia. Kerran kävimme ulkona. Sitten viikkoja sisällä Turussa.

Isoveli kävi kerhossa toppapuku päällä. Vanha Saab 99 vm 1969 oli huililla.

Kaikki meni hyvin ja kun pakkanen laski -17 c niin tuntui kuin olisi voinut mennä t-paidassa ulos.

Tulisipa uudelleen! Nähtäis miten nykyvehkeet pelaa.

Vierailija
529/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan.Ulkoilin silti paljon.Luhta valmisti silloin hyviä toppavaatteita.Vaaleanvihreitä ja keltaisia😁

Vierailija
530/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin aikuisetkin kävelivät huopatossuissa ja toppahaalareissa kaupungilla. Minullakin oli ne, olin ala- tai yläasteella. Oli useampia kylmiä talvia silloin ainakin sisämaassa.

Ei ollut huopikkaita vaan -87 talvimuotia olivat nuo toppavartiset talvilenkkarit, jotka joku mainitsi. Ja neonväriset lasketteluhaalarit olivat supertrendikkäitä.

Olin tuohon aikaan Vaatehuoneella harjoittelijana ja muistan nämä hyvin!

Meillä oli huopikkaita. En tiedä, mistä ne oli ostettu, mutta ne olivat hyvät pakkasella.

Vierailija
531/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli muuten jännä juttu, että kun pakkasta oli ollut viikon verran 25 - 30 astetta niin sen jälkeen -15 pakkasta tuntui aivan helteeltä :D 

Vierailija
532/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960- luvulla oli kunnon pakkasia pohjoisessa, tasan viisikymmentä ja lunta oli yli kaksi metriä.

Taksit kirkonkylällä täytyi pitää koko ajan käynnissä jotta ne pääsivät heti ajoon tarvittaessa.

Muuten pärjäsi pukeutumalla mutta ulkohuussissa käynti oli kokemus jonka muistaa aina.

Niin että pieniä ovat nykyajan pakkaset.

Vierailija
533/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli muuten jännä juttu, että kun pakkasta oli ollut viikon verran 25 - 30 astetta niin sen jälkeen -15 pakkasta tuntui aivan helteeltä :D 

Totta! Asuin Helsingissä ja kun pakkanen sitten laski 12 asteeseen, niin meidän talonmies teki lumitöitä pihalla paitahihasillaan ja kuuma tuli paksuissa talvitamineissa.

Vierailija
534/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, muistan.. Ensirakkauteni asui keski-suomessa maalaispitäjässä. Junalla kuljin töissä viereisessä suuremmassa lähikaupungissa. Kyllä oli kylmä kävellä asemalta kilometri, pari.

Vierailija
535/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsäkoulussa olin tuolloin metsurilinjalla ja kolme päivää viikosta oli metsähommia. Piti olla liikkeessä että tarkeni. Kyllä sitä suomalainen pakkasessa pärjää kun on oikeat vaatteet. Koulun ransiitteja piti käyttää tyhjäkäynnillä välillä että päästiin iltasella kotiin. Kyllä se oli mukavaa aikaa. Ahkera kun oli niin sai rahaakin kun koulun töistä maksettiin palkka miinustettuna kalustekorvauksella. Moottoripyörän hankin sitten niillä rahoilla. Myöhemmin oikeissa töissä sitten talonkin ja auton. Nyt asun kaakana eikä pakkasista ole ollut huolta viime vuosina.

Vierailija
536/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin tammikuun 1987. Helsingin Pakilassa oli tammikuun jokaisena päivänä

vähintään  -20 pakkasta. Huippupakkasista en muista tarkkaan muuta kuin että

uudenvuodenyönä kävellessämme lähinaapurin ,n. 500m, luota  kotiin pikkukengissä oli 

tosi kylmää, varpaat olivat jäätyä sen kävelyn aikana. Kotona katsoin mittaria  - 26 astetta.

Vierailija
537/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 9 ja kärsin kaikki talvet atooppisesta ihottumasta, mitä kylmempi, sitä enemmän. Joten tuon tuskin talven muistan oikein hyvin.

Tuntui, ettei se loppunut koskaan. Erityisesti muistan sen tuulen. Epämääräinen muistikuva, että kun pakkanen viimein hellitti, hiihdimme pitkälle jäätynyttä merta, koska oli selvä, että Helsingin edustan jäät kantoivat tavallista paremmin, melkein sinne asti, missä kulki laivojen väylät. Isäni näytti, että kaukana kuultaa Tallinna. En ole varma, voiko tämä olla totta, mutta miten tällaista voisi keksiä.

Tallinnahan oli vielä suljettu, toinen maailma jossain kaukana. Se olikin ihan lähellä!

Vierailija
538/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetta päälle ja mentiin pelaan jääkiekkoa, olin 8v silloin, ei paljon kylmyys haitannut, nyt palelee jo -10 asteessa, onneksi kylmät talvet alkaa oleen ainakin hetkellisesti harvinaisia.

Vierailija
539/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään tutkittu miten luonnonvaraiset eläimet pärjäsivät tuon pakkasen ajan?

Ihmisillä sentään talot.

Vierailija
540/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan muistan. Olin itse pikkupoikana vanhempieni kanssa Espanjassa juuri tuolloin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi