Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
541/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija silloin ja asuin Kilon parakeissa. Kämppä oli toisessa kerroksessa eikä ollut mitään ongelmaa, alakerroksissa kuulema oli. Ulkona kuljin pilkkihaalari päällä ja ainoa miinus niissä oli, ettei taskuissa ollut vetoketjuja ja kylmä meni siitä sisälle. Helsingin linja-autoasemallakin lämpömittari näytti päivästä toiseen vähintään -27°C mutta ei tuullut yhtään.

Vierailija
542/705 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun astui rapunovesta ulos ja hengitti jääkylmää ilmaa, tuntui sekunnin ajan siltä, että henki salpautuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muistan hyvinkin! Mielestäni kylmin talvi ikinä. 1986-87 vuodenvaihde, eli uuden vuoden juhlinta Kouvolassa, minä silloin 16-vuotiaana nuoruuden poikaystävän kanssa kävelin yöllä kotiin, kun ei saatu kyytiä. Oli 38 astetta pakkasta ja reiteni jäätyivät pahasti "hiihtareissa".

Vierailija
544/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olin silloin abi ja muistan penkkariajot kovassa pakkasessa erittäin hyvin :) Mutta nuoruuden innossa senkin kylmyyden kuorma-auton lavalla kesti hyvin.

Vierailija
545/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin armeijassa RUK:ssa silloin (Jaarli). Kunnon talvivarusteita ei ollut vaan laitettiin päälle kaikki mitä kaapista löytyy eli noin 7-8 vaatekerrosta. Mettäleireillä meillä oli kaksi puolijoukkuetelttaa päällekkäin ja hyvin tarjettiin. Katetulla kuorma-auton lavalla oli vilpoisaa istuskella 10-20 kaverin kanssa kun pressujen välistä tuiversi -30-asteista ilmaa. Kasarmilla tarjettiin hyvin.

Vierailija
546/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan talven 86- 87 vuoden vaihteen. Olimme muuttaneet heinäkuussa 86- Turusta Ouluun. Poika meni ensimmäiselle luokalle kouluun, Turussa olimme tottuneet leutoihin talviin. Joulu-tammikuun vahteessa yli 40 asteen pakkaset iskivät vasten kasvoja ja jatkui useamman viikon, miten voikaan pakkaslumi narskua jalkojen alla. Muistan ajatelleeni että mihin sitä on tullut lähdettyä. Pojan kanssa kuljin koulumatkat kevääseen asti, en uskaltanut antaa yksin kulkea kylmässä. Olin vuorannut pipon ja hupun päälle vielä kaulahuivin. Perille päästyämme silmäripset ja kaulahuivi olivat kuuranpeitossa. Asumme yhä Oulussa näihin vahteleviin talviin on tottunut.

Vierailija
547/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olin silloin abi ja muistan penkkariajot kovassa pakkasessa erittäin hyvin :) Mutta nuoruuden innossa senkin kylmyyden kuorma-auton lavalla kesti hyvin.

Sama! Itse myös kirjoitin ylioppilaaksi -87 ja penkkariajelu oli kyllä aika kylmää kyytiä :)

Vierailija
548/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tammikuussa 1987 Pasilan asemalla aamuisin -40 pakkasta. Leppävaaraan opiskelemaan menossa ja kylmä merituuli puhaltaa mereltä päin. Junat aivan täpösen täyteen ahdettuina kun ihmisten autot ei lähteneet käyntiin. Kyllähän se jäi mieleen

Vierailija
549/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin 8v ja mun isä kuoli sinä talvena. Ja mulla oli jalka kipsissä 3kk ja kävelin kepeillä.

Vierailija
550/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin juuri alkanut seurustelemaan ja poikkikseni tuli aina pitkän matkan takaa luokseni. Hänen autonsa jouduttiin monesti aamulla hinaamaan pakkasen takia käyntiin.

Muuten, ei palellut. Rakkaus lämmitti <3

Vierailija
551/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En talvea muista, mutta kesä vasta oli silloin todella kylmä ja sateinen. Päästiin ensimmäistä kertaa silloin edullisemmalle metalliliiton lomalle viikoksi mökkeilemään lomakylään. Ulkona ei voinut olla kun niin kylmä, kyllä hiukan harmitti kun teininä ei olisi mökissä halunnut pysyä paikoillaan. Mutta kyllä tämä kuitenkin oranssissa teltassa yöpymisen voitti.

Vierailija
552/705 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan.  Päällä oli kaikki mahdollinen . Ei tarvinnut olla "tyylitietoinen" tai " trendikäs".

Vierailija
553/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
554/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasa helmikuun alku 40 pakkasta volvo amazon jäässä ei muuta kun lämpötykillä sulaksi nesteet sisään ja menoksi .

Vierailija
555/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan. Isäni hautajaisissa oli -42. Olin silloin 16 v.

Vierailija
556/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin talvileirillä ja ulkoilimme järven jäällä hiki päässä noin 45 kerrallaan. Hippoja ja kaikkea sellaista. Ihan hyvin meni, koska kaikilla oli paljon vaatetta päällä. 

Vierailija
557/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, ettei tuolloin ollut Oulussa -40 pakkasia.

30-35 nurkilla piti pakkasta kyllä, en tarjennut lähteä mopolla kirkonkylälle uudenvuoden aattona, 2km päässä naapurissa kävin.

Vierailija
558/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aivan hyvin. Kokemukseni siitä on uskomaton.

Vierailija
559/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä odotin vauvaa ja muistan kovat pakkaset, kun kävelin paikallisjunasta työpaikalleni ja olin jäätyä. Lokakuun alussa syntyneestä tyttärestämme tuli pakkasen ja sateen kestävä partiolainen.

Vierailija
560/705 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumatka tyk lukioon 4 ratikalla oli ikimuistoinen:

kuski kuulutti kesken matkan että ”nyt tämä iglu simahti, voitte siirtyä bussiin joka tulee kohta.”

En jäänyt sitä bussia odottamaan siihen pakkaseen, kävelin loppumatkan, joka oli onneksi lyhyt,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän