Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
481/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset talvikengät tuntuivat niin kylmiltä kuin olisi seissyt bussipysäkillä paljain jaloin. Piti ostaa kumipohjaiset huopaset, että tarkeni edes hetken.

Vierailija
482/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että vuoden 1985 talvi oli kylmä. Käveltiin 2 km kouluun, mutta ei paleltu.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/19/vuosisadan-talvi-1985

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 19 v. Ilman pipoa, pää jäässä ja pillifarkut jalassa töihin Koskelan sairaalaan epäpätevänä hoitajaharkkarina bussilla 65. Henkiin jäätiin siitäkin :)

Vierailija
484/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vaihto-oppilaana Oakdale Ca. ja ainoa uutinen vuoden aikana Suomesta oli kuva varusmiehestä, jonka kommandopipo oli jäässä kovan pakkasen ja uloshengityksen vuoksi. SF Chronicle. Pääsin myös katsomaan Harlinin elokuvan Oakdalen kinossa, joka oli s

Suomessa kielletty NL vastaisena. Jäätävä Polte. Uskomatonta, mutta totta

Vierailija
485/705 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin joskus pipon kotiin kouluun lähtiessäni. Kävelin tuolloin parin, kolmen kilsan koulumatkaa edestakaisin. Muistan juu.

Vierailija
486/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Tuona talvena pääsi jäätietä pitkin pikkubussilla Kaivopuistonrannasta Suomenlinnaan. 

Tuohon aikaanhan se jäätie tehtiin melkein joka talvi aina siinä vaiheessa, kun jää oli tarpeeksi paksua, mutta bussikyytiä ei sentään normaalisti ollut tarjolla. Nykyisillä jäillä ei sinne kyllä ole juuri asiaa jalkaisinkaan autosta nyt puhumattakaan.

Vierailija
487/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Ei edes äitini kohtu lämmittänyt. Kun synnyin, minut jouduttiin kapaloimaan avaruuspeittoon.

Vierailija
488/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilomantsin puolella oli 80 luvulla 86vuonna -40 pahimmillaan 42 astetta,piti pienessä koulussa välituntisinkin vielä hiihtää verkkariasu päällä,oli meinaan vilposta hiihtoa ja pito riitti,pisin matka joka tuli käveltyä oli reipas 10km eräänä iltana kaverin luo ja ilman katuvaloja pakkasessa.Oli kyllä kylmää hommaa kaikkineensa.

Vierailija
489/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin aikuisetkin kävelivät huopatossuissa ja toppahaalareissa kaupungilla. Minullakin oli ne, olin ala- tai yläasteella. Oli useampia kylmiä talvia silloin ainakin sisämaassa.

Ei ollut huopikkaita vaan -87 talvimuotia olivat nuo toppavartiset talvilenkkarit, jotka joku mainitsi. Ja neonväriset lasketteluhaalarit olivat supertrendikkäitä.

Olin tuohon aikaan Vaatehuoneella harjoittelijana ja muistan nämä hyvin!

Vierailija
490/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1988 oli myös tosi kylmä talvi. Kirppikseltä ostin ?turkin muutamalla kympillä,oisko ollu oravaa. Oli hiton kylmää.

Vierailija
491/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin aikuisetkin kävelivät huopatossuissa ja toppahaalareissa kaupungilla. Minullakin oli ne, olin ala- tai yläasteella. Oli useampia kylmiä talvia silloin ainakin sisämaassa.

Ei ollut huopikkaita vaan -87 talvimuotia olivat nuo toppavartiset talvilenkkarit, jotka joku mainitsi. Ja neonväriset lasketteluhaalarit olivat supertrendikkäitä.

Olin tuohon aikaan Vaatehuoneella harjoittelijana ja muistan nämä hyvin!

Niin, ne talvilenkkarit! Ostin kahdet, mintunvihreät ja pinkit.

Vierailija
492/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten messut Dipolissa 1987. Ritari Ässä jakoi nimikirjoituksia. Jonotin pitkään ritarin luo pääsyä ja heti piti antaa tilaa seuraaville.

Ja ulkona oli hemmetin kylmä.

Vierailija
493/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täyttänyt 18 ja silloisella ensimmäisellä romu Datsunillani talvi oli kova paikka. Auto oli niin jäykkä ajaa kuin vain voi olla. Lähti sentään joten kuten käyntiin mutta lämmintä ilmaa ei tullut nimeksikään ja ikkunat oli jäässä kokoajan. Täytyi ajaa se aina lämmitettyyn parkkiin sulamaan.

Vierailija
494/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tosi hyvin! Saimme joululahjaksi VHS-nauhurin, ja sitähän oli lähdettävä R Kioskilta elokuvaa lainaamaan (se oli tyyliin joku Evil Dead rip off) vaikka pakkasta oli yli -35c.

Olin 13v.

Pakkasta 35 tai lämpöä -35.

Vierailija
495/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin armeijassa ilmatorjuntaleirillä Lohtajalla 12.1.1987 - jotain 1.2.1987. Pakkasta oli jopa yli - 42 astetta, kun lämpö nousi - 35 asteeseen tuntui kesä tulleen taas. Raikas merituuli puhalteli 200 km Ruotsista jäätä pitkin. Sissiteltassa yötä. Ammuntojen aikaan oli mulla lääkintämiehenä päällä 5-6 villapaitaa ja 1-2 kaverin isän isoa pilkkihaalaria, olin kuin Michelin mies. Kun kaaduin maahan oli pakko huutaa joku apuun nostamaan ylös.

It-tykkien ampujat ja asettajat istuivat tykin teräspenkeillä ja saivat paleltumia alakerran huusholliin, hain sanomalehtiä sotkusta joita voi tunkea eristykseksi housuihin.

Hgissäkin oli - 35 astetta varmaan 3 vkoa

Vierailija
496/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, olin 8-vuotias.

Muistan kyllä lapsuudesta kylmiä talvia, esim. kun päiväkodissa oli lämmitysjärjestelmä rikkoutunut, (vai oliko niin kylmä, että vanha hatara talo ei lämmennyt tarpeeksi?) niin piti tuoda kotoa peittoja/vilttejä ja tietysti extravaatetta ja villasukkaa lämmikkeeksi ja paikallislehti kävi tekemässä juttua aiheesta.

Samoin myös äiti vei minut autolla päiväkotiin, jos oli ns. tulipalopakkanen ja isä otti pyörän. Yleensä siis äiti vei minut pyörällä päiväkotiin ja mulla oli sellainen metalli"langasta" ja kumipressusta tehty lastenistuin tarakalla. Muistaako muut sellaista?

Vierailija
497/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miepoika 1966 kirjoitti:

Olin armeijassa ilmatorjuntaleirillä Lohtajalla 12.1.1987 - jotain 1.2.1987. Pakkasta oli jopa yli - 42 astetta, kun lämpö nousi - 35 asteeseen tuntui kesä tulleen taas. Raikas merituuli puhalteli 200 km Ruotsista jäätä pitkin. Sissiteltassa yötä. Ammuntojen aikaan oli mulla lääkintämiehenä päällä 5-6 villapaitaa ja 1-2 kaverin isän isoa pilkkihaalaria, olin kuin Michelin mies. Kun kaaduin maahan oli pakko huutaa joku apuun nostamaan ylös.

It-tykkien ampujat ja asettajat istuivat tykin teräspenkeillä ja saivat paleltumia alakerran huusholliin, hain sanomalehtiä sotkusta joita voi tunkea eristykseksi housuihin.

Hgissäkin oli - 35 astetta varmaan 3 vkoa

Käytimme metsästysseurassa naisten terveyssiteitä munasuojina kylmältä suojaamassa. Ennen ne olivat paksuja kuin klapit.

Eri

Vierailija
498/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin Onttolan rajavartiostossa intissä tuolloin. Pakkasta oli 30...40 astetta, varusmiehen erilaisia etenemistapoja hangessa metsäretkellä harjoitellessa osalla paleltuu jalat vesirakkuloille....

Kylmä talvi oli tuo 1987 - ei ollut loskakeliä.

Vierailija
499/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin myös 21v, muistan oikein hyvin koska laitettiin alulle meidän tytär, silloin jo mamma-hengitysryhmässä miehemme puhelivat, että olipa  kylmä talvi ja se näkyy täällä kun olemme olleet ahkerina kotona naistemme kanssa, juu....oli se kovaa menoa.

Vierailija
500/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, olin tokalla tuolloin. Pipoja ei kukaan halunnut käyttää, se oli liian noloa, mutta toisaalta koulussa lapset pelottelivat toisiaan sillä, että aivot jäätyvät päähän, niin oli kuulemma käynyt jollekin tutun tutulle, joka oli ollut ulkona ihan kunnossa, mutta kuollut sitten sisään mennessään aivojensa sulettua. Korvaläpsyjä ehkä välillä tuli käytettyä. Mitään muuta sen kummempaa en muista, minusta oli ihan normaalia, että talvella oli kylmä, koska olin sen verran pieni, että vertailukohteita oli aika vähän. 

Ai, muistan kyllä äitini kertoman jutun: Hän oli kävellyt kadulla ja vastaan oli tullut joku vähäpukeinen nuori tyttö, jonka korvanpäät olivat melkein valkoiset. Äiti oli sanaakaan sanomatta laittanut kätensä (vieraan) tytön korville ja he olivat seisseet siinä tovin ja jatkaneet sitten matkaansa. Tyttö ei kuulemma ollut vastustellut lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi