Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka muistaa kylman talven 1987?

Vierailija
07.01.2014 |

Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c  ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v. 

Kommentit (705)

Vierailija
501/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen muistamani talvi, kun pakkanen sananmukaisesti paukkui talon nurkissa. Turussakin on joskus ollut näin

Vierailija
502/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kundikaveri oli intissä Isosaaressa ja se reppana joutu olee päivystyksessä siellä ulkona kopissa ja oli aina niin jäässä. Tuli lomille aina posket punasina ja sai kovan kuumeenkin jossain vaiheessa. Se oli todella kylmä talvi, monta kuukautta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin muistan, aamulla kouluun lähtiessä pankin mittarissa - 42 astetta. Pohjanmaa. Silmäripset jäätyi kun kyyneleet valui silmistä ja jäätyi saman tien.

Muutenkin talvet oli kylmiä eikä ikinä talvi mennyt etelässäkään kuten nyt, lumettomana. Turussa ei vieläkään lunta vaikka muualla on, Helsinkiä myöten. Terminen talvi alkoi kadota 1990 alkaen. Yliopistolla Maantieteen laitoksen käyriä tutkailin että käännekohta oli siinä kun keskilämpötila alkoi kohota.

Vierailija
504/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ulkohuussi jonne kävelyä vajaa 100 m. Kakallakäynnit kankkuni muistavat vieläkin.

Pissalla käytiin nurkan takana, keltainen suihku jäätyi samantien.

Koulussa oli luxusta kun sai käydä sisävessassa. Kun sää lauhtui, vesiputket jäätyi ja oltiin lopputalvi ilman juoksevaa vettä. Tiski-ja käyttövesi kannettiin kaivosta maitotonkilla ja kelkalla

Vierailija
505/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin raskaana enkä palellut kun oma ”patteri” lämmitti. Kesäkin oli kylmä; sen kerran kun koko kesä töistä kerrankin vapaalla oli pakko pukeutua lämoimästi yhtä heinäkuun viikkoa lukuunottamatta. Hyvin muistan tuon vuoden -87.

Vierailija
506/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti puhuu vieläkin tuosta talvesta. Olen syntynyt 1988

Vierailija
507/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:57"]

Miten te kaikki olette noin vanhoja, että olette olleet töissä ja naimisissa ja siis aikuisia? Olen 33v, synnyin 1981 ja olin siis 5-6v tuolloin. Mitä te siis 50-60-vuotiaat teette Vauva-palstalla??

Törkeetä haukkumista! Mähän olen vasta 47! Me sä nuoriso siitä instaan tai klikkiin tai johonkin teinidiseen vittuilemaan! Niin!

Ja minä 48 eikä minulla ole koskaan ollut vauvaa, ja silti minä olen täällä. :D

Buhuu, 33vee, mites nyt suu pannaan? :D :D

Ei se ole 33v jos on syntynyt 81 ja ollut 5-6v vuonna 87... Tainnut kirjoittaa vahingossa väärin.

mä oon syntynyt 89 ja täytän 32v.

Vierailija
508/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 20v ja Helsingissä bussi ajoi jäätä pitkin kaivarista Suomenlinnaan.

Kuplavolkkaria piti ajaa jääskraba toisessa kädessä kun hengitys huurustui tuulilasiin joka hengityksellä.

Opiskelijana sain hyvän ikkunantilkitsemiskeikan johonkin Sörnäisissä olleeseen tehtaaseen eli viikon verran työnnettiin veitsellä kangassuikaleita ikkunan väleihin ettei sisällä vetäisi niin paljon

Vierailija
509/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posket paleltui, kun kävelin baarista yöllä kotiin kun bussi ei tullutkaan (oli ehkä jäätynyt...)

Vierailija
510/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan! Bussit hajoili silloin ja oi voi sitä epätoivoa, kun koulumatkalla ensin odotti bussia ihan jäätyneenä ja sitten kun vihdoin se tuli, se oli täynnä ja ajoi ohi :-(

Yhdeltä luokkakaverilta, joka käveli aamureippailuna 3km kouluun joka aamu, paleltui korvat.

Vierailija
511/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu  varmaan  paikkakunnasta  

mutta  esim   merilapissa   1987   oli  -30  -  36  pakkasia  vallan kauon

mutta  1999   jymähti  kanssa  kovat  pakkaset  ja oli-42   -47  välillä

toki  enäää muista  kuinka pitkä  jakso  1987  oli....   saatto kestää pitempään

1999  kesti pari  viikkoa

Vierailija
512/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Olin 16 vuotias.

Vierailija
513/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Mittari pysyi pitkään -40asteessa. -20 tuntui jopa lämpimältä sitten! Vietin lukion jälkeen välivuotta harjoittelupaikassa. Kävelin töihin 2,5km. Onni oli, että silloin oli muotia toppahaalarit, sen alla oli monta kerrosta vaatetta ja lopulta

Pitkä paksu kaulaliina kiersi pään ja kaulan.

Vierailija
514/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ilmeisesti puhutaan alkuvuodesta?   Kysymys on epämääräinen , kun on ne 2 vaihtoehtoa vuoden alku- ja loppupäässä.

Vierailija
515/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se muistiin jäänyt. Mittarin katsomista ja palelemista ja harmittelua, mutta lapsena se nyt ei niin vielä pakkanen haitannut kuin nykysellään kun alkanut yskittämäänkin pakkaset. Tällainen kymmenen asteen pakkanen alkaa jo olla jo turhan paljon, jää kävelylenkit tekemättä. Saisi olla jonkinlainen kuntopyörä tms. jotta voisi liikkua ulkona käymättä. Joskus olikin mutta jonnekin se tuli vietyä, tilaa kun ei liiemmin ole.

Ikkunatkin jäätyi pakkasen takia niin että ulos ei nähnyt mutta silloin taisi vielä olla sisälämpötilat kerrostaloissa säädetty lämpimämmäksi kun en muista sisällä palelleeni, tuuletinkin aamusella muistaakseni, nykysellään paleltaa kyllä, mittari näyttää parinkymmenen paikkeilla olevaa lämpötilaa mutta kylmää hujua tulee seinän/ikkunan välistä.

Vierailija
516/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Kaverin Ladalla kuljettiin töissä, sen suhteen ei ollut mitään ongelmaa. minulla oli diesel Hiace, ei sitä käyntiin saanut ellei ollut tuntikausia johdon päässä. Olimme juuri itsenäisyyspäiväksi muuttaneet uuteen taloomme, keskenkin se vielä oli, takka ja puukiuas olivat kovassa käytössä.

Vierailija
517/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Ajoin kuplavolkkarilla pikku kaappari- sivuikkuna auki josta sai ohjattua ilmavirran tuulilasille koska se olisi muuten jäätynyt hengityksestä. Akku sisällä yöt lämmityksessä. Oli vähän vilpoisat ajelut. Mut ei ollu ruuhkia kun ei silloin käynnistyny kun ladat , kuplat ja saabit. Pakkasta Kotkassa monta viikkoa putkeen pahimmillaan n. -37astetta.

Vierailija
518/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

duplo kirjoitti:

Nyt ilmeisesti puhutaan alkuvuodesta?   Kysymys on epämääräinen , kun on ne 2 vaihtoehtoa vuoden alku- ja loppupäässä.

Sun vastaus kysymykseen lienee: en muista.

Vierailija
519/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli Lada se toki toimi. En tosiaan muista sitä ihan noin kylmänä, ihan vaan pakkastalvena. Mutta uutisissa oli, että Lapissa päin oli yli 40 astetta pakkasta, lähes 50.

Vierailija
520/705 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan toki. Koulussa saatiin olla pitkään välitunnit sisätiloissa. Jotenkin siihen pakkaseen tottui, taisi kestää kylmä jakso lähemmäs pari kuukautta. Ainakin tuntui pitkältä ajalta. Ja tosiaan sitten kun lämpötila nousi -20 asteeseen, tuntui todella lämpöiseltä! Ihan kun olisi suojakeli ollut. Nyt jo -10 astetta tuntuu kylmältä, kun ei ole pakkasia liiemmin viime vuosina täällä etelässä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä