Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Tänä päivänä tuskin enää selvittäisi jos koko maassa olisi tuollainen pakkanen. Erityisesti jos naapurimaissa olisi myös.
Nimittäin sähkö ei riittäisi millään ainakaan jos kaikkea teollisuutta ei sammutettaisi ja sitten jos suurhäiriö tapahtuisi ja sähköt katkeaisi niin ei siinä kauaa menisi kun olisi joka paikka jäässä ja aika pysyvästi. Kyllä siinä tulisi kiire evakuoida suurin osa kansasta.
No en muista juuri kyseistä talvea ( olen syntynyt-72), mutta monta talvea jolloin pakkanen 20-30 astetta oli ihan normi- ja lunta paljon. Jotenkin tarettiin..
Olen ollut pahimmassa teini- iässä tuolloin 1987, epäilen etten hirveän lämpimästi pukeutunut.
Sekin on tullut huomattua, että talvikelit vaihtelevat todella paljon jo suht pienillä maantieteellisillä eroilla. Lapsuus eteläsavossa, etelärannikolla nyt 21 vuotta. Savossa on kuulemma lunta nytkin kiitettävästi, meillä paljas maa.
Itsellä on vielä yksi vaatekappale tuolta talvelta! Paksu välikerraston poolopaita. Muistan, että pidin myös tuulitakkia talvitakin ja villapaidan välissä sekä kaksia käsineitä.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä tuskin enää selvittäisi jos koko maassa olisi tuollainen pakkanen. Erityisesti jos naapurimaissa olisi myös.
Nimittäin sähkö ei riittäisi millään ainakaan jos kaikkea teollisuutta ei sammutettaisi ja sitten jos suurhäiriö tapahtuisi ja sähköt katkeaisi niin ei siinä kauaa menisi kun olisi joka paikka jäässä ja aika pysyvästi. Kyllä siinä tulisi kiire evakuoida suurin osa kansasta.
Kyllä silloin oli vielä enemmän raskasta teollisuutta ja tehtaita pystyssä verrattuna nykyaikaan ja hyvin selvittiin! Sähköä saa ostettua pörssistä, ei se ole mikään ongelma nykyään.
Intissä. Tultiin Mikkelistä Kaartiin 7.1. -87.
Kylmintä mittaushistorian ajalta.
Yritettiin lähteä ampumaharjoituksiin 3 kertaa peräkkäisinä päivinä. Ei menty... käytiin kaupungilla tutustumassa paikkoihin, ei sentään tahtimarssia...
Kostea tuuli tuntui vielä pahemmalta. Itä-Suomessakin oli kylmää muttei yleensä ainakaan kovalla pakkasella.
Muistan. Olin 12v ja ala-asteella.
Välkillä ja liikuntatunneilla ei menty ulos.
Joka jätkä osti kommandopipon, joka peitti kasvot. Silti piti mennä välillä sisälle lämmittelemään, kun silmäripset jääty.
Poskipäät ja nenä pysyivät lämpiminä vain kommandopipossa.
Muistan hyvin koska pääsin opiskelemaan metsäopistoon, joka alkoi tammikuussa 1987. Onnittelin itseäni, ettei tarvinut sitä talvea olla metsässä töissä. Olin ennen opiskelujani muutaman vuoden metsänmittaushommissa ja se ei ollut muutoinkaan kovin lämmintä puuhaa.
Tammi-helmikuussa 1987 oli noin kuukauden ajan -35 raatin pakkasia meillä Satakunnassakin. Ei ollut herkkua lähteä fillarilla töihin aamuisin. Muistan hyvin tuon talven, vaikka olinkin vasta 20-vuotias pikkupoika silloin.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa muistaa. Olin tuolloin lukiolainen ja minulla oli 20 minuutin kävelymatka koululle. Tuohon aikaan ei nuoriso pipoja käyttänyt kuten nyt, mutta minä kyllä käytin. Inhosin tosin jo 20-asteen pakkasiakin, joten sikäli ihan sama vaikka mittari näytti vielä kylmempää.
Pään jäätymiseen kuoli nuoria silloin.
Mä en kyllä huomannut. Ei ollut mittaria ja oltiin niin tuiskeessa opiskeluaikoina ja muutenkin totuttu, että talvella on kylmä.
En muista mutta mut on siitetty tuona talvena, lämmittelymuoto se on sekin :D
Muistan paremmin kesän 1987. Se oli kurja, todella kylmä kesä. Ei saatu ranskanpottujakaan, kun sadot meni pilalle.
Kylmistä talvista muistiini on jäänyt talvet 1984 ja 1985, kun oli n. -40 astetta.
Minä täytin 6 sinä vuonna. Itse en sitä muista, mutta minulle on kerrottu, että silloin oli monta viikkoa yli 30 astetta pakkasta yhteen menoon.
Jotkut armeijassa ja tuolloin kylmät sarka vaatteet ja mantteli mukamas lämmittämässä ja mitään untuva makuupusseja.Auton lavalla piti tarkkailla ettei paleltumaa tullut ja mikään oikein pelannut.Nykynuorilla taas kaikki vimpan päälle ja muka järkyttävän kylmää kun ulkona olo lähes tunteja aivan vierasta.
Muistan. Olin silloin seiskalla, samassa koulurakennuksessa oli lukiokin ja oli melkein pelottavaa, kun ISOT lukiolaiset sompailivat koko ajan meidän pienempien kanssa koulun ahtailla käytävillä ja ala-aulassa välitunneilla, kun ulos ei pakkasen takia tarvinnut mennä :D
Muistan hyvin. Olin silloin 23 v. ja odotin esikoistamme. Tämä vauva täyttää tänään 32 v.
Muistan valitettavan hyvin. Olin intissä 86-87 ja sairastuin Lapin-leirillä keuhkokuumeeseen. Joulu menikin sitten Tilkassa. Silloin ei kuitenkaan ollut Esperi "Care" Tilkka, joten vieläkin henki pihisee.
Muistan kyllä. Olin reilu 20v ja menin autolla joka päivä töihin 20km. matkan. Asuimme vuokralla, eikä ollut lohkolämmitintä. Silti sen ajan autot lähti käymään. Pakkasta oli noin 30 kuukauden ajan.
Onhan niitä ollut sen jälkeenkin. 2009/2010 oli myös samaa luokkaa ja pakkanen kesti viikkotolkulla. Taisi olla myös 2000 -luvun alussa.
Nythän ilmasto on kääntymässä viileämpään suuntaan, joten parin kolmen kymmenen vuoden päästä on muutenkin jälleen tällaiset kunnon talvet.
Muistan, kouluun oli pakko kävellä kun mopo ei lähtenyt käyntiin ja pyörä oli niin jäässä ettei sillä jaksanut polkea.
Olin 19. Minulla oli keinonahkatakki, joka jostain syystä kovassa pakkasessa kovettui haarniskaksi. Auto ei lähtenyt käyntiin, ja lähdin läheiseltä kiskalta ostamaan maitoa ja leipää. Takaisin tullessa maito tipahti jäätyneistä sormistani maahan, halkesi ja jäätyi huikeaan roiskemuodostelmaan. Jos olis ollut kännykät keksittynä, olisin saanut mahtavan ig-kuvan!