Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun aikuisuus tulee ystävyyden tielle

Vierailija
05.10.2020 |

Olenkohan ainoa, jota harmittaa ystävyyssuhteiden raju muuttuminen sitä mukaan, mitä vanhemmaksi tulee.

Lapsuudessa ja nuoruudessa ystävät oli erittäin tärkeä osa elämää. Nyt kohta 30-vuotiaana huomaa, että aikuisuus/elämä on tullut tielle - lähinnä muilla.
Itse en ole osannut päästää ystävistä irti edes lasten tulon myötä. Edelleen haluaisin viettää aikaa heidän kanssaan useammin kuin kerran 2 - 3 kuukaudessa. Itse asiassa ihanne olisi, jos pääsisi ystävän kanssa viettämään aikaa jopa viikottain. Sen ei tarvitse olla mitään sen ihmeellisempää, tyyliin käydä yhdessä lenkillä, kutsua syömään ilman mitään pönötystä (eli ei olisi kyseessä mikään neljän tähden illallinen, vaan vaikka lounas ja sohvalla röhnötystä syönnin päälle) tai mennä jonkun luokse haravoimaan ja samalla puida viikon kuulumisia.

Olen kuitenkin huomannut viimeisen parin kolmen vuoden aikana, että ystävillä mikä tahansa menee ystävien edelle. Puoliso, harrastus, perheen yhteinen aika - aivan kuin sitä ei viikon jokaisena päivänä niitä puolison ja lasten naamoja katsele, tai olisi maailman loppu jättää silloin tällöin se ryhmäjumppa väliin ja käydä sen sijaan piiiitkällä kävelylenkillä ystävän kanssa.

Itse nimenomaan kaipaan taukoa kodista ja perheestä, ja yleensä joutuu yksinään jotain keksimään. Kaikilla on arvojärjestys aivan eri maata kuin itsellä. Mulla tähän asti etusijalla ollut lapset, sitten ystävät ja sitten vasta puoliso (tosin nykyään olen sinkku ollut noin vuoden päivät, mutta ennen sitä).

Minuun ottavat yhteyttä lähinnä silloin, kun heillä on jokin kriisi tai tarvitsevat palvelusta. Tätä tapahtuu usein, saatetaan keskellä yötä soittaa, että tule hakemaan hänet paikasta x kun riita miehen kanssa, tai pyydetään muuttoavuksi viikonloppuna jolloin perun mahdolliset omat menoni.
Toisinpäin asia ei enää toimi. Ystävyyssuhteet ovat muuttuneet yksipuolisiksi: minä vain annan ja minä olen erittäin hyvä YSTÄVÄ, mutta minulle ei sitä kukaan enää ole. Ennen se toimi kuten kuuluukin, nykyään ei.

Kaipaan niitä aikoja, kun ei tarvinnut kalenterista varata hetkeä tavata ystäviä. Tottakai aikuisena työ ja perhe vie aikaa ja jaksamista, mutta itselle tosiaan juuri ystävät ovat se henkireikä tylsästä aikuisten arjesta.

Vaikka kutsuisin kuukausia etukäteen vaikkapa syntymäpäiväjuhliin ystäviä, ei suurin osa osaa sanoa kuin että katsotaan lähempänä ja sitten lähempänä onkin Jaskan 5v jääkiekkopeliä, jota on pakko olla katsomassa kuten seuraavanakin päivänä jne.

Olenko tosiaan ainoa aikuinen ihminen, jolle ystävyys on edelleen niin tärkeä asia, ettei heti keksi lasten lisäksi mitään, mikä heidän edelleen menisi? Olenko ainoa, joka tietää kuinka yksinäistä on olla hyvä ystävä monelle, mutta heistä yksikään ei halua olla itse hyvä ystävä? Olenko todella lapsellinen, kun en osannut kasvaa aikuiseksi oikein?

Kommentit (422)

Vierailija
421/422 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen netin ystäväpalstan kautta tutustunut ja käynyt tapaamassa useampaakin ihmistä. On ollut mielenkiintoista huomata miten vaikeaa on silti löytää ystävää, vaikka molemmilla olisi sama asia hakusessa. Se kemian ja yhteisen sävelen löytäminen ei nimittäin ole välttämättä helppoa tosielämässä, vaikka sähköposteja olisikin vaihdettu innokkaasti sitä ennen. Monilla on ollut ilmeisesti lopulta tietty tarkkakin käsitys millaisen ystävän haluavat ja vähänkin omasta ajatusmaailmasta poikkeava ei ole päässyt jatkoon. Kaikkien kanssa ollaan tavattu useampi kerta, mutta aina se on kaatunut johonkin, joko erilaisuuteen tai sitten ajan puutteeseen (yllättäen). Itse olisin ollut valmis vielä jatkamaan, mutta näin sitten kuitenkin kävi.

Mä olen löytänyt uusia ystäviä netistä, mutta en minkään ystäväpalstan kautta vaan muutamista Facebookin ryhmistä. Ryhmän aihealue on ollut se, joka kaikkia ryhmäläisiä yhdistää. Ollaan siis kiinnostuttu ainakin yhdestä molempia yhdistävästä asiasta. Jossain vaiheessa tutummiksi tulleiden kanssa on laitettu kaveripyynnöt ja sen myötä saanut vähän enemmän käsitystä toisen elämästä. Ja sen jälkeen vaihdettu jo yksityisviestejäkin ja tavattu. Tietenkään tällainen tutustuminen ei tapahdu kuukaudessa eikä viidessäkään, mutta kuitenkin vuosien myötä. 

Ihana kuulla onnistumistarinoitakin :)

Vierailija
422/422 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyyköhän vielä kokemuksia, miten muilla menee lauantai-ilta? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla