Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako miehellä olla yksityinen laatikko?

Vierailija
17.12.2013 |

Olen pyytänyt ettei tyttöystäväni mene luvatta kirjoituspöytäni laatikolle. Tyttöystäväni ei tällaista ymmärrä, vaan syyttää minua salailusta. Tämä nakertaa kuulemma parisuhteemme luottamusta.

Minulle kyse on lähinnä siitä periaatteesta, ettei toisen yksityisiä tavaroita pengota. Olen säilyttänyt siellä tupakkatuotteita, lääkkeitä, tärkeitä papereita, vanhoja muistoja sekä valokuvia yms, eli juttuja, joita en ole halunnut levittää toisen silmien eteen. Nyt(kään) siellä ei ole mitään pahaa tai kiellettyä.

Laatikko on siis lukoton ja käytännössä hänellä on päivittäin mahdollisuus käydä siellä niin halutessaan.

Tiedän, että asia on vaikea ottaa asiana, jos parisuhteessa on muuten epäluottamusta tms, mutta mitä te näin periaatteessa tuumaatte? 

T: Mies 31v

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin esim exän alastonkuvia ( tai muistitikku missä niitä). Jos on vaikka kuva juhlista kuva ja exä näkyy, niin se on ok kunhan kuvaa ei säilytetä sen exän takia. Me poistettiin tikuiltakin kuvat existä. Siis pusu-alaston ja selvöt pariskuntakuvat.

Vierailija
22/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh! Mitä tähän voisi sanoa? Melkein kymmenen vuotta olen samassa taloudessa mieheni kanssa asunut, mutta enpä muista erityisesti halunneeni hänen tavaroitaan penkoa, vaikka mihinkään ei ole erityisesti kielletty koskemasta. Sama pätee myös toisin päin. Mies esim. saa ihan itse viikata vaatteet omaankaappiinsa sen jälkeen, kun minä olen ne silittänyt.

Mutta jos tyttöystäväsi ei muuten usko, niin lahjoitapa hänelle jouluksi lukollinen laatikko ja kerro, että on todella myös sellaisia dokumentteja, joiden ei saisi kenenkään ulkopuolisen käsiin voida joutua. Esim. henkilökohtaisten tilien verkkopankki- ja luottokorttitunnusten ollessa kyseessä ulkopuolisiksi luetan ihan kaikki muut paitsi se henkilö, jolle tunnukset on myönnetty. Sellaisia tapauksiakin on, joissa puoliso tai lapsi on löytänyt samassa asunnossa asuneen henkilön verkkopankkitunnukset, ja siirtänyt suuria summia rahaa omalle tililleen. Vastuuseen näitä henkilöitä ei ole aina saatu, koska tässä on ollut tunnuksia käyttäneen henkilön sana "lahjoituksesta" sen verkkopankkitunnuksia huolimattomasti säilyttäneen osapuolen sanaa vastaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin, onko tästä tullut vähän muna-kana-henkinen ongelma. Myönnän, että itsekin ihmettelisin jos mies oikein erikseen kieltäisi jonkun laatikon sisälle katsomisen (joululahjakauden ulkopuolella...), mutta meillä on jo enemmän tai vähemmän sanaton sopimus ja yhteisymmärrys kuitenkin siitä, että toisen papereita ei pengota, jos joutuu toisen konetta käyttämään johonkin, niin ei sielläkään ympäriinsä nuuskita eikä lueta tekstareita tai sähköpostiviestejä vaikka kännykkä olisikin jäänyt kotiin.

Siksi mietinkin, kumpi tässä on ollut ensin: Se, että tyttöystäväsi on alunperin ollut niin epäluuloinen, että koet tarpeelliseksi erikseen kieltää johonkin laatikkoon koskemisen. (Voi kysyä, että kannattaisiko silloin parisuhteessa yrittää tätä asiaa korjata keskustelemalla tai ulkopuolisen avun kanssa.) Vai onko normaalin tyttöystäväsi perusinhimillinen epäluulo räjähtänyt käsiin kun otat asiaksesi erikseen kieltää jonkun asian.

Jokatapauksessa, parisuhteessakin on oikeus pitää tiettyjä asioita yksityisenä. Kysymys on sitten oikeastaan se, mitkä ovat todellisuudessa sellaisia asioita, joita parisuhteessa kannattaa harkita pitävänsä piilossa. Se on jokaisen itse tietysti mietittävä. Henkilökohtainen mielipide on, että aika vähän moisia asioita on.

Vierailija
24/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:13"]

Tietenkin saa olla kunhan siellä ei säilytä esim exän kuvia

[/quote]

Kiitos vastauksista.

Ei mulla ole varsinaisesti salattavaa, mutten silti halua hämmentää saatika pahoittaa toisen mieltä. Ja kyllä siellä on tosiaan pari arkista valokuvaa exästä. Sallin kyllä samaan tapaan tyttöystäväni säilyttää muistoja menneestä, jos haluaa. Tunnemme toistemme historian eikä meillä ole sen suhteen peiteltävää.

ap

Vierailija
25/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oma laatikko saa olla, mutta haluaisin tietää mitä siellä on. Esim. työsopimuksia, pankkiasiakirjoja tms ja jättäisin tottakai rauhaan. Mutta olisi tosi väärin, jos siellä olisi esim. exän kuva.

Vierailija
26/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oma laatikko saa olla, mutta haluaisin tietää mitä siellä on. Esim. työsopimuksia, pankkiasiakirjoja tms ja jättäisin tottakai rauhaan. Mutta olisi tosi väärin, jos siellä olisi esim. exän kuva.

Vierailija
27/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla ja ei kiinnosta. En pengo miesystävän kaappeja enkä laatikoita vaikka olenkin hänen asunnollaan usein yksikseni.

Vierailija
28/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:26"]

Tarkoitin esim exän alastonkuvia ( tai muistitikku missä niitä). Jos on vaikka kuva juhlista kuva ja exä näkyy, niin se on ok kunhan kuvaa ei säilytetä sen exän takia. Me poistettiin tikuiltakin kuvat existä. Siis pusu-alaston ja selvöt pariskuntakuvat.

[/quote]

Tunnen taas itseni aika hemmetin vanhaksi, minusta kun ei kukaan koskaan ole ottanut mitään alastonkuvia (no okei, toki mahdollista, että näin on käynyt nukkuessani, joskus tulee nukuttua alastomana). Näillä kun on tietyissä tapauksissa jopa kiristetty niitä eksiä - tiedänkin tällaisen tapauksen opiskeluajoilta.

Toisaalta, olethan tietoinen, ettei nykyään tarvita enää mitään muistitikkuja niiden eksien kuvien säilyttämiseen? Ne saa siirrettyä pilvipalveluun. Olethan siis ihan varma, ettei miehelläsi ole vaikkapa anonyymille sp-osoitteelle luotua salaista Dropbox-tiliä, jota käy tutkiskelemassa, kun on yksin koneen/älypuhelimen ääressä? Ja siivoaa sitten joka käynnin jälkeen välimuistin. Just saying...

Vierailija
29/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista miten monesta ok jos puolisolla jemmassa ex:n kuvia, siis paikassa mihin ei itsellä asiaa.

Vierailija
30/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla.

On minullakin omassa laatikossani esim. vanhoja päiväkirjojani ja suuttuisin kyllä hirmuisesti jos mieheni menisi sinne penkomaan ja ehkä jopa lukemaan niitä ilman lupaani. Sitten siellä on muutamia mulle tärkeitä valokuvia, jotka ovat vain minun silmilleni.

Ei avioliitto sentään sitä tarkoita, että täytyy luopua ihan kaikesta henkilökohtaisesta.

Vierailija
31/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

#18 on varmasti jäljillä. Olemme asuneet yhdessä jo vuosia ja yhteiselomme alussa sanoin, että kirjoituspöytäni laatikko on yksityinen. Monta vuotta tämä asia ei noussut tapetille, vaikkei hän tätä ymmärtänytkään. Vasta kun salasin häneltä asian(ei kyse pettämistä tms. vakavasta), joka kuitenkin paljastui, yksityinen kirjoituspöydänlaatikko tuli taas puheeksi. Eli luottamuksestahan tässä on kyse.

Asioita, jotka eivät laatikossani kuulu tyttöystävälleni on muun muuassa dokumentit raha-asioistani mm. perunkirjoituksesta, vanhat yksityiset kirjeet ja valokuvat.

ap

Vierailija
32/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:17"]Toki niin meilläkin ja omat laatikot myös alusvaatteille hehe. Mutta samoin kuin mieheni saa laittaa vaatteitani kaapiin on minulla oikeus hänen laatikoihin. Kun ei ole salattavaa niin ei tarvi kieltää laatikoita avaamasta, omassa kotona :)[/quote]

Niinpä niin...Miehellä ei saa olla yksitysyyttä!

Vierailija
33/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:51"]

Saa olla.

On minullakin omassa laatikossani esim. vanhoja päiväkirjojani ja suuttuisin kyllä hirmuisesti jos mieheni menisi sinne penkomaan ja ehkä jopa lukemaan niitä ilman lupaani. Sitten siellä on muutamia mulle tärkeitä valokuvia, jotka ovat vain minun silmilleni.

Ei avioliitto sentään sitä tarkoita, että täytyy luopua ihan kaikesta henkilökohtaisesta.

[/quote]

No näin minäkin olen ajatellut. Tyttöystäväni päiväkirja on pyörinyt kirjoituspöydällä, yöpöydällä ja milloin missäkin. Ei ole silti koskaan tullut mieleen lukea sitä. En myöskään lue hänen puhelintaan, facebookia tai sähköpostia. Hänkin kunniottaa yksityisyyttäni tältä osin. Tuosta yksityisestä pöytälaatikosta olemme kuitenkin erimielisiä.

ap

Vierailija
34/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:37"]

[/quote]

Mikä siinä on väärin? Lakkaako se exä olemasta kun sen kuvat on tuhottu? Eikö mies varmasti haikaile sen perään ilman kuvia? Jos mies sitä exää ajattelee niin siinä ei kuvien tuhoaminen auta yhtään mitään. Tunne ei riipu kuvasta.

Jotenkin naurettavaa, että exän kuva olis jotenkin kielletty. Antaa todella epävarman kuvan naisesta jos tämä alkaa vaatia exän kuvien tuhoamista. Eletystä elämästä saa olla kuvia, kaikkea ei pidä eikä tarvitse hävittää ja unohtaa.

Ja joo, meillä saa kummallakin olla laatikko ja siellä omia juttuja. Jopa niitä exän kuvia. Ei me toisiamme omisteta eikä määrätä. Ihan ollaan edelleen kaksi eri ihmistä omine juttuineen ja yhteisine juttuineen.

Vierailija
35/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian kirjoittavat voittajat. Monesta tuntuu olevan ok, että pyyhitään häviäjät historiasta.

Nimimerkillä 35+ mies jota harmittaa kun ei ole nuoruusvuosien kirjeenvaihtoa enää tallessa.

ps. ei kai naiset säilytä vanhoja päiväkirjoja, joissa voi olla juttua entisistä ihastumisista ja rakastumisista?

Vierailija
36/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

En lukenut saamiasi vastauksia, ja vaikka itse olen nainen niin ensimmäisenä tulee mieleen kehoittaa, että ethän lisäänny ko.naisen kanssa koskaan.

Sulla saa olla kodissasi vaikka aivan oma yksityinen työpöytä.

Esim. Minulla ja miehelläni on yhteinen työpöytä, jonka molemmilla puolilla on kolmen laatikon setti, toinen puoli miehen ja toinen minulle. En ole koskaan penkonut mieheni laatikkoja. Papereita meillä siellä lähinnä on, eikä ns. "salaista". Tuohan on älytöntä, jos toiseen ei pysty luottamaan.

Miten naisesi edes kehtaa käyttäytyä ja perustella tekoaan?

Kehotan olemaan mies ja kasvamaan aikuiseksi - helpotat sillä omaa elämääsi tulevaisuudessasi ja sinun omia valintojasi. Niin kuin alussa kirjoitin, älä vaan mene lisääntymään ko.tyttöystäväsi/naisesi kanssa.

Vierailija
37/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:51"]

Saa olla.

[/quote]

No näin minäkin olen ajatellut. Tyttöystäväni päiväkirja on pyörinyt kirjoituspöydällä, yöpöydällä ja milloin missäkin. Ei ole silti koskaan tullut mieleen lukea sitä. En myöskään lue hänen puhelintaan, facebookia tai sähköpostia. Hänkin kunniottaa yksityisyyttäni tältä osin. Tuosta yksityisestä pöytälaatikosta olemme kuitenkin erimielisiä.

ap

[/quote] En minäkään lue ikinä mieheni sähköpostia enkä tekstareita. Eikä hän hän minun. Minusta tuollainen luottamus on itsestään selvää. Vaikka ollaankin parisuhteessa, ei se silti sitä tarkoita, että menneestä elämästä ja sen muistoista pitäisi luopua ja kaikki kaverit ja asiat tehdä yhteisiksi. Jos miehelläni on jossakin jemmassa exänsä kuvia, niin sitten on, se ei kuulu mulle, se on kuitenkin ollut hänen elämäänsä. En minäkään suostuisi luopumaan omista muistoistani.

Vierailija
38/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:17"]Toki niin meilläkin ja omat laatikot myös alusvaatteille hehe. Mutta samoin kuin mieheni saa laittaa vaatteitani kaapiin on minulla oikeus hänen laatikoihin. Kun ei ole salattavaa niin ei tarvi kieltää laatikoita avaamasta, omassa kotona :)[/quote]

Niin, "kun ei ole salattavaa" eli maailman paskin argumentti käytetty taas kerran. Minulla on myös tuollainen yksityinen laatikko kirjoituspöydässä. Siellä on omia piirroksiani, runojani ja päiväkirjani. Myös vaimollani on päiväkirja, jota en lue. Hänkään ei katsele noita yksityisiä papereitani, koska tajuaa niiden olevan liian henkilökohtaisia. Aika ahdistavaa olisi, jos parisuhteessa ei saisi olla mitään muuta yksityistä kuin omat ajatukset, joita ei voisi edes paperille laittaa ilman että puoliso lukee ne.

Vierailija
39/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistot ovat muistoja, ja tavarat pelkkiä muistuttimia. Kuitenkin, jos on ihan pakko saada vaalia jotakin entisen kumppanin muistoa, niin sitä saa sitten vaalia pääkopassaan ihan hissun kissun hiljaa, mutta ei sitä tarvitse levitellä ja revitellä ihan kuvan kanssa. 

Tarkoitan tätä todella. Epäonnistuneet ihmissuhteet eivät ole minulle mitään muistomerkin arvoisia suorituksia, jos kysymys on nuoruudenjutuista. Mikäli minulle selviäisi, että miehelläni olisi jonkinlainen menneisyyden kenkälaatikko, virtuaalinen tai käsin kosketeltava, en pitäisi siitä. Eronneen, ennen perheellisen miehen kohdalla muistojen ymmärtäminen olisi helpompaa. 

Vierailija
40/123 |
17.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:21"]Teinisuhteet erikseen mutta miten voi olla aikuisilla kotonaan laatikoita mihin ei saa katsoa?? Sairasta........[/quote]

Juu, esimerkiksi päiväkirjat ja sähköpostit/kirjeet/tekstarit ystäviltä pitäis laittaa julkisille ilmoitustauluille kenen tahansa luettaviksi. Todella sairasta, jos näin ei toimita.