Saako miehellä olla yksityinen laatikko?
Olen pyytänyt ettei tyttöystäväni mene luvatta kirjoituspöytäni laatikolle. Tyttöystäväni ei tällaista ymmärrä, vaan syyttää minua salailusta. Tämä nakertaa kuulemma parisuhteemme luottamusta.
Minulle kyse on lähinnä siitä periaatteesta, ettei toisen yksityisiä tavaroita pengota. Olen säilyttänyt siellä tupakkatuotteita, lääkkeitä, tärkeitä papereita, vanhoja muistoja sekä valokuvia yms, eli juttuja, joita en ole halunnut levittää toisen silmien eteen. Nyt(kään) siellä ei ole mitään pahaa tai kiellettyä.
Laatikko on siis lukoton ja käytännössä hänellä on päivittäin mahdollisuus käydä siellä niin halutessaan.
Tiedän, että asia on vaikea ottaa asiana, jos parisuhteessa on muuten epäluottamusta tms, mutta mitä te näin periaatteessa tuumaatte?
T: Mies 31v
Kommentit (123)
En ole ikinä kuvitellut, että omistaisin mieheni.Teillä on ihan kamalia ihmissuhteita - tai oikeastaan kai pitäisi sanoa että omistussuhteita - jos ette kykene antamaan puolisollenne sen vertaa tilaa, että hänen henkilökohtaiset tavaransa ovat oikeasti hänen eivätkä parisuhteen yhteisiä.
Minusta luottamus on menetetty siinä vaiheessa, kun toinen haluaa nysvätä läpi kumppaninsa alushousut, Aku Ankka -kokoelman, vanhat päiväkirjat, leffalippuja ja epämäärisiä kuitteja, kulahtaneen T-paidan vuodelta 1998, eskarin portfolion, Saima-tädiltä perityn norsupatsaan ja vanhoja cd-levyjä. Yhtäkkiä niistä tulee sille uteliaalle ja mustasukkaiselle epäilijälle elämää suurempia asioita, vaikka kyse on vain tavarasta. Kumppanin pitää heittää roskiin menneisyytensä, koska toinen halveksii ja vihaa sitä.
Jos teillä on tuollaisia "rakkaussuhteita" niin pistää miettimään, millä tavalla te vihaatte.
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:37"]
Kyllä oma laatikko saa olla, mutta haluaisin tietää mitä siellä on. Esim. työsopimuksia, pankkiasiakirjoja tms ja jättäisin tottakai rauhaan. Mutta olisi tosi väärin, jos siellä olisi esim. exän kuva.
[/quote]
Mikä siinä on väärin? Lakkaako se exä olemasta kun sen kuvat on tuhottu? Eikö mies varmasti haikaile sen perään ilman kuvia? Jos mies sitä exää ajattelee niin siinä ei kuvien tuhoaminen auta yhtään mitään. Tunne ei riipu kuvasta.
Jotenkin naurettavaa, että exän kuva olis jotenkin kielletty. Antaa todella epävarman kuvan naisesta jos tämä alkaa vaatia exän kuvien tuhoamista. Eletystä elämästä saa olla kuvia, kaikkea ei pidä eikä tarvitse hävittää ja unohtaa.
Ja joo, meillä saa kummallakin olla laatikko ja siellä omia juttuja. Jopa niitä exän kuvia. Ei me toisiamme omisteta eikä määrätä. Ihan ollaan edelleen kaksi eri ihmistä omine juttuineen ja yhteisine juttuineen.
[/quote]
No joo, ois ehkä pitänyt alunperin raapustaa perusteellisemmin. Mielestäni exän kuva on OK, jos se on jossain arkisto Ö:ssä tai jos niitä kuvia muuten on ylipäätään paljon. Silloin se on mielestäni tosi väärin, jos kuvia ei muutenkaan ole esillä/olemassakaan paljoa etenkään nykyisestä parisuhteesta. Meillä ei ole valokuvia missään esillä saati laatikoissa säilöttynä, siksi yhtäkkiä exän kuva toisen aarrelaatikosta kuulosti tosi törkeälle.
En sanonut, että samantien! En vaan halua ex puolison kuvia minun ja aviomieheni kotiin! Thats it. Sinä ehkä tykkäät velloa menneissä suhteissa, minä en. En näe siihen mitään tarvetta. Minulla on niin ihana puoliso, että en koe tarvetta entisien kuville ;)
Hm..Ihminen on tietenkin heti ensimmäisenä siellä, jos mainitset, että hän EI saa käydä tietyllä laatikolla, asia vaivaa ja se vetää puoleensa niin kauan kun joko käy laatikolla tai vähintään kysyy sisällöstä. Mutta mikäli asiasta ei mainitse, ei ole pelkoa että hän kävisi kaivelemassa, ellei tylsyydessään rupea muutenkin käymään kaikkia tavaroitasi läpi.
Tietenkin pitää olla. En itsekään pengo mieheni laatikoita eikä hän minun. Ollaan oltu naimissa yli 20 vuotta. En usko hänen olevan mikään ritari Siniparta :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ritari_Siniparta
Totta kai jokaisella pitää olla myös omaa tilaa, sekä henkisesti että fyysisesti.
Meillä on alusta asti ollut selvää, että niille kaapeille ja laatikoille ei mennä, joissa toinen säilyttää jotain henkilökohtaista.
Miehellä - sekä naisella - saa olla oma yksityinen laatikko omille tärkeille papereilleen ym. eikä puolisolla ole oikeutta mennä laatikolle ilman lupaa (eikä sitä lupaa ole mikään pakko antaa). Aivan samoin miehellä - sekä naisella - on oikeus yksityisyyteen mm. puhelimen ja tietokoneen suhteen.
Tyttöystäväsi varmaan ihmettelee miksi ei saisi katsoa, ellei ole salattavaa. Toki jokaisella on omat asiat ja henkilökohtaiset jutut mistä pitää kiinni. Minulla ja aviomiehelläni ei ole taas mtn salailtavaa, molempien puhelimellakin soitellaa tai laitellaa viestiä. Ei tuosta tyttöystäväsi voi oikein suuttua, kun jokaisella on mielipiteensä ja tapansa!
Voithan sinä sanoa että sielä on vain arkiset välineesi ja muutamat muistot elämästä. :) Monesti ku naiset tahtoo olla mustiksia omasta uroksesta ;) joten älä ota pahalla sitä :p
Tottakai saa olla, ja eikö jokaisella olekin joku tuollainen kätkö, jopa lukollinenkin?
Luulin, että kyse on esim. perunalaatikosta kun tää palsta on täynnä näitä joululaatikko-aiheisia keskusteluja.
Saa olla, oli sitten kyse perunalaatikosta tai kirjoituspöydän laatikosta. Itse kävisin kyllä penkomassa jos olisi erikseen kielletty menemästä.
Tietenkin saa olla kunhan siellä ei säilytä esim exän kuvia
No omia laatikoita toki saa olla ihan järjestyksenkin kannalta mutta omituista miksi puoliso ei saa niihin koskea jos ei kerran salattavaa ole.
Saa, jos naisellakin saa. Meillä on sanaton sopimus ettei toisen papereita tongita tms. Avoimesti kyllä kerrotaan että mitä ne sisältää :D
Onko sinulla siellä laatikossa alastonkuvia toisista naisista tms?
Toki niin meilläkin ja omat laatikot myös alusvaatteille hehe. Mutta samoin kuin mieheni saa laittaa vaatteitani kaapiin on minulla oikeus hänen laatikoihin. Kun ei ole salattavaa niin ei tarvi kieltää laatikoita avaamasta, omassa kotona :)
[quote author="Vierailija" time="17.12.2013 klo 14:11"]
Tyttöystäväsi varmaan ihmettelee miksi ei saisi katsoa, ellei ole salattavaa.
[/quote]
Tyttöystävä on säälittävä reppana, jolla ei varmaankaan ole omaa menneisyyttä ja elämää, siksi ei miehelläkään saa olla.
Joku tossa kommentoi että saa olla "yksityinen laatikko" jos ei siellä säilytä exän kuvia... musta ois aika hullu ajatus että esim. perinteisestä valokuva-albumista pitäis irrottaa kuvat jossa esiintyy joku ex... mulla ainakin on kaikenlaisia vanhoja valokuvia ym. juttuja ja muistoja hurjilta vuosilta ja oletan että miehelläkin on - en tiedä kun en ole hänen vaatehuonettaan ja kaappejaan penkonut.
Teinisuhteet erikseen mutta miten voi olla aikuisilla kotonaan laatikoita mihin ei saa katsoa?? Sairasta........
Minäkin olen sitä mieltä että parhaiten ap tilanteen hoitaisi ja saisi pitää oman yksityisen laatikkonsa kun ei niin korostaisi sen laatikon yksityisyyttä ja salaisuutta. En minä ainakaan jaksa miehen laatikoita vahtia, että ilmestyykö sinne joskus jotain pahaa, kun ei ole koskaan erikseen kielletty että älä sitten ainakaan tänne katso! Ja minä olen hyvin utelias luonne, joskus vähän liiankin. Miehellä on siis laatikkonsa ja minulla omani eikä ne ole mitenkään kiellettyjä siinä mielessä, että jos jommallekummalle jostain syystä tulisi olo että haluaa varmistaa kaiken olevan kunnossa niin siitä vain sitten katsomaan. Ei ainakaan minulle ole tässä 15v avioliiton aikana tullut tarvetta, en tiedä onko mies käynyt minun laatikoitani katsomassa.
En myöskään olisi naimisissa (tai yleensä parisuhteessa) miehen kanssa joka ei esim. kertoisi raha-asioitaan minulle, salaisi tulonsa tms. Tai myöskään miehen, joka kokisi tarpeelliseksi erikseen jatkuvasti muistutella mikä kaikki onkaan minulta kiellettyä tietoa hänestä.
Me olemme kaksi erillistä ihmistä, kyllä, mutta myös elämänkumppaneita ja parhaita ystäviä. Ei meidän välillämme ole salaisuuksia jos on jokin asia minkä toinen tuntee tarpeelliseksi tietää. Ei se silti tarkoita sitä että jatkuvasti nuuskitaan ja luetaan kaikki mikä toiselle tulee. Ainoastaan jos tulee jostain syystä tarve tai syy siihen ja silloinkin yhteisymmärryksessä.
Ap:n kaltaisen miehen kanssa en haluaisi olla.