Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?

Vierailija
29.09.2020 |

Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?

Kommentit (674)

Vierailija
461/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älytön muoti. Jossain pikkuluukussa tuon ymmärtää, mutta ei muuten.

Yksikään tiskikone ei ole äänetön eikä yksikään liesituuletin vedä kaikkia hajuja pois.

Riippuu kyllä täysin asukkaista, kaikki ihmiset eivät haise pahalta! Myymälästä voi ostaa erilaisia raikastimia huoneisiin.

Herranjumala raikastimia, pelkkä pyykinhuuhteluainelle haiseva ihminen on kauhea.

Vierailija
462/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset avokeittiöt on sellaisille jotka kokkaa lähinnä salaattia ja sushia. Ei sellaisessa kämpässä käristetä pekonia tai tehdä valkosipulipastaa :D

Niinkö?

Kyllä meidän keittiössä tehdään ruokaa ja leivotaan ihan päivittäin. Valkosipulia runsaasti lähes kaikissa ruuissa:) Blinejä ja lettuja paistetaan valurautapannulla (pekoni tehdään uunissa).

Ainoa tuoksu mikä viipyy ehkä tunnin on pannulla paistetun lohen tai silakoiden käry. Meillä on tehokas ilmastointi ja liesituuletin. Toisaalta joku pataruoka tuoksuu ihanalta ja sitä on kiva nuuskia vesi kielellä. Enpä ole älynnyt kiusaantua siitä.

Juu et, mutta vaatteesi haisevat järkyttävälle.T. Tuttavat ja työkaverit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Minä  ostin tarkoituksella lähes pienimmän telkkarin, mitä kaupasta löytyi. En jotenkin itse tykkää siitä, että kotia alkaa hallita kaikki erilaiset laitteet ja kuvaruudut. Elokuvia katson eniten netistä tietokoneelta. Eli minä en siis halua kotiin 55 tuuman TV-ruutua. Jotkut siis tosiaan haluavat katsoa siltä pieneltä ruudulta, tai ainakaan eivät koe sitä ongelmaksi. Ei minuakaan tietysti haittaa jossain kaverin luona katsoa isolta ruudulta.

Elokuvanautinto puhelimen näytöltä. 😏

Vierailija
464/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset avokeittiöt on sellaisille jotka kokkaa lähinnä salaattia ja sushia. Ei sellaisessa kämpässä käristetä pekonia tai tehdä valkosipulipastaa :D

Niinkö?

Kyllä meidän keittiössä tehdään ruokaa ja leivotaan ihan päivittäin. Valkosipulia runsaasti lähes kaikissa ruuissa:) Blinejä ja lettuja paistetaan valurautapannulla (pekoni tehdään uunissa).

Ainoa tuoksu mikä viipyy ehkä tunnin on pannulla paistetun lohen tai silakoiden käry. Meillä on tehokas ilmastointi ja liesituuletin. Toisaalta joku pataruoka tuoksuu ihanalta ja sitä on kiva nuuskia vesi kielellä. Enpä ole älynnyt kiusaantua siitä.

Juu et, mutta vaatteesi haisevat järkyttävälle.T. Tuttavat ja työkaverit.

Just tämä, on työkaverina tällainen, voi luoja sitä rasvan käryä ja ruuan hajua vaatteissa. Niillä on keittiö, ja eteinen samassa tilassa, pitää syödä melkein naulakon alla. Ah onnea!

Vierailija
465/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhempani suunnittelivat taloa ysärillä, oli ensin tarkoitus tulla erillinen keittiö. Äitini kuitenkin viiden lapsen äitinä tajusi, että paljon helpompi pitää silmällä jälkikasvua ruoanlaiton yhteydessä, kun on iso ja avara keittiö. Lapset leikkii olohuoneessa, jonne näkee hellalta, kun ei ole seinää välissä.

Päättivät siis jättää seinän pois.

Vierailija
466/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra X kirjoitti:

Täällä taas viime vuosisadalla kasvaneet mammat valittelee tyylikästä & tehokasta nykymuotia joka säästää rahaa, tilaa ja aikaa sekä luo avoimemman ja luonnollisemman kodin jossa ei ole tukala olla. Kyllä nuo erilliset umpikeittöt on menneiden aikojen peruja, ei nykyihmisen pitäisi elää luolassa.

Aina jokaiseen trendijuttuun hurahtaneet luulevat, että juuri se trendi tuli jäädäkseen. Eivät ne jää. Ne tulevat ja menevät.

Vierailija
467/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Minä  ostin tarkoituksella lähes pienimmän telkkarin, mitä kaupasta löytyi. En jotenkin itse tykkää siitä, että kotia alkaa hallita kaikki erilaiset laitteet ja kuvaruudut. Elokuvia katson eniten netistä tietokoneelta. Eli minä en siis halua kotiin 55 tuuman TV-ruutua. Jotkut siis tosiaan haluavat katsoa siltä pieneltä ruudulta, tai ainakaan eivät koe sitä ongelmaksi. Ei minuakaan tietysti haittaa jossain kaverin luona katsoa isolta ruudulta.

40 tai 55 tuuman televisio! Salli mun nauraa, tätä päivää on 75-82 tuuman ruutu, 4K vähintään. 

Ihan oikeasti, ostaako joku tuon kokoisia telkkareita johonkin perus 20 neliöiseen olkkariin? En ole koskaan ymmärtänyt mitä se töllön valtava koko antaa lisää siihen katseluun🤔

Vierailija
468/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee keittiön tai tupakeittiön tuulettamiseen, niin kaikkein tehokkainta ruuanlaiton ja syömisen jälkeen tuulettaa koko huoneisto avaamalla parvekkeen ovi ja luoda huoneistoon vähäksi aikaa läpiveto, jota voi tehostaa erilllisillä lattia- ja pöytätuulettimilla.

Etenkin talvella asunnon pystyy tuulettamaan tehokkaasti sen sijaan että vain laittaisi  sen keittiön oven kiinni ja jättäisi ne ruuan hajut leijumaan sisätiloilhin. Minulla ruuanlaitto, syöminen, käsin tiskaaminen ja asunnon tuulettaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa enkä välitä haistella ruuan tuoksuja kauan aikaa syömisen jälkeen.

Vierailija
469/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40 tai 55 tuuman televisio! Salli mun nauraa, tätä päivää on 75-82 tuuman ruutu, 4K vähintään. 

Ihan oikeasti, ostaako joku tuon kokoisia telkkareita johonkin perus 20 neliöiseen olkkariin? En ole koskaan ymmärtänyt mitä se töllön valtava koko antaa lisää siihen katseluun🤔

Ainakin Gigantin tarjonnan perusteella suositummat ruutukoot ovat juuri 40 ja 55 tuuman välillä.  Ei se iso televisio tarkoita sitä että sen pitäisi olla koko ajan taustalla päällä, vaan siitä voi katsoa harkitusti YLE TV1:n klo 20:30 uutiset, jonkun tietyn seuraamansa tv-sarjan jakson ja jonkun parin tunnin elokuvan.

Jos minä kutsun ihmisiä käymään, niin silloin on tarpeetonta pitää tv:tä taustalla auki vaan on parempi keskittyä keskusteluun. Aikuisten ihmistenkin kannattaa annostella omaa ruutuaikaansa olipa kyse tietokoneesta tai televisiosta, ja sopivasti annostelulta esimerkiksi hyvästä elokuvastakin nauttii enemmän.

Vierailija
470/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Gigantin tarjonnan perusteella suositummat ruutukoot ovat juuri 40 ja 55 tuuman välillä.  Ei se iso televisio tarkoita sitä että sen pitäisi olla koko ajan taustalla päällä, vaan siitä voi katsoa harkitusti YLE TV1:n klo 20:30 uutiset, jonkun tietyn seuraamansa tv-sarjan jakson ja jonkun parin tunnin elokuvan.

Jos minä kutsun ihmisiä käymään, niin silloin on tarpeetonta pitää tv:tä taustalla auki vaan on parempi keskittyä keskusteluun. Aikuisten ihmistenkin kannattaa annostella omaa ruutuaikaansa olipa kyse tietokoneesta tai televisiosta, ja sopivasti annostelulta esimerkiksi hyvästä elokuvastakin nauttii enemmän.

En ajatellutkaan, että pitää olla koko ajan päällä, vaan ihmettelen sitä miksi sen ruudun pitää olla niin valtavan suuri.

Vierailija
471/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme 20+ vuotta Australiassa, muutimme Suomeen neljä vuotta sitten.. Siellä oli tämä open concept -muoti vallalla jo vuonna 2008, kun ostimme talomme, jossa poikamme perheineen edelleenkin asuu. Minä en koskaan pitänyt siitä, että keittiö kaikkine sotkuineen on koko ajan näkösällä.

Australiassa sen avokeittiön yhteydessä pitää olla arkiolohuone eli family room, jossa katsotaan tv:tä yms.

Mutta sitten pitää olla vielä nämä edustushuoneet eli formal rooms, toiset olo- ja ruokahuoneet erikseen.

Nyt oiika ja miniä etsivät uutta taloa, kun tämän open concept kitchenin lisäksi pitää olla toinen keittiö eli ns butler’s kitchen tai butler’s pantry. Olen katsonut, että tv:ssä tämä usein käännetään apukeittiöksi, mikä on väärin, koska minulle apukeittiö on sama kuin kodinhoito huone. Tämä australialaisten butler’s kitchen on sen sijaan kakkoskeittiö, jossa on kaikki samat välineet kuin ykkös- eli open concept keittiössäkin (liesi, yleensä 2 uunia, jääkaappi ja pakastin sekä astianpesukone). Se on vaan vierailta piilossa, eli kaikki sotkut pysyy piilossa.

Australiassa talojen hinnat on ihan pilvissä ja ihmisillä on sairaat asuntolainat ja kaikki kiinnitetty lainojen vakuudeksi moneen kertaan. Silti ihmiset vaan haluaa isompaa ja hienompaa. Meidän talossa on olohuone, ruokasali, avokeittiö-ruokatila-arkiolohuone, työhuone, kirjasto/den, tv-huone alakerrassa, 4 makuuhuonetta ja 3 kylpyhuonetta sekä kaksi wc:tä, plus katettu patio. Yhteensä 380m2 asuinneliötä plus autotalli ja kolme varastoa.

Pojan vaimo valittaa ettei pärjää kun ei ole toista työhuonetta eikä sunroomia ja kakkoskeittiötä.

Ihan typerää.

Vierailija
472/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuimme 20+ vuotta Australiassa, muutimme Suomeen neljä vuotta sitten.. Siellä oli tämä open concept -muoti vallalla jo vuonna 2008, kun ostimme talomme, jossa poikamme perheineen edelleenkin asuu. Minä en koskaan pitänyt siitä, että keittiö kaikkine sotkuineen on koko ajan näkösällä.

Australiassa sen avokeittiön yhteydessä pitää olla arkiolohuone eli family room, jossa katsotaan tv:tä yms.

Mutta sitten pitää olla vielä nämä edustushuoneet eli formal rooms, toiset olo- ja ruokahuoneet erikseen.

Nyt oiika ja miniä etsivät uutta taloa, kun tämän open concept kitchenin lisäksi pitää olla toinen keittiö eli ns butler’s kitchen tai butler’s pantry. Olen katsonut, että tv:ssä tämä usein käännetään apukeittiöksi, mikä on väärin, koska minulle apukeittiö on sama kuin kodinhoito huone. Tämä australialaisten butler’s kitchen on sen sijaan kakkoskeittiö, jossa on kaikki samat välineet kuin ykkös- eli open concept keittiössäkin (liesi, yleensä 2 uunia, jääkaappi ja pakastin sekä astianpesukone). Se on vaan vierailta piilossa, eli kaikki sotkut pysyy piilossa.

Australiassa talojen hinnat on ihan pilvissä ja ihmisillä on sairaat asuntolainat ja kaikki kiinnitetty lainojen vakuudeksi moneen kertaan. Silti ihmiset vaan haluaa isompaa ja hienompaa. Meidän talossa on olohuone, ruokasali, avokeittiö-ruokatila-arkiolohuone, työhuone, kirjasto/den, tv-huone alakerrassa, 4 makuuhuonetta ja 3 kylpyhuonetta sekä kaksi wc:tä, plus katettu patio. Yhteensä 380m2 asuinneliötä plus autotalli ja kolme varastoa.

Pojan vaimo valittaa ettei pärjää kun ei ole toista työhuonetta eikä sunroomia ja kakkoskeittiötä.

Ihan typerää.

Oli se open consept Suomessakin tuolloin, me rakennettiin -07 ja oli suurta muotia tuo.

Vierailija
473/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isohkossa olkkarissani 45 tumainen, kyllä tuota on mukava katsoa, ostin sen mukaan kuin on ohjeistettu katseluetäisyys. On kokemusta pienistäkin ruuduista kun olen jo 65 vuotta täyttänyt, kyllä luontodokkarit on isommalta näytöltä ja hyvästä telkusta kiva katsoa.

Vierailija
474/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää.

Olen samaa mieltä.

mihin sitä butler kicheniä tarvii jos ei ole sitä butleria? Ja jos on butler niin ei tartte itse kokata joten se toinen avokeittiö on turha.

Ei ikinä avokeittiötä joka avautuu olohuoneeseen.

Meillä keittiön on putkimainen ja toinen pää avutuu olohuoneeseen ollaan rajattu se isolla oviaukolla (noin pariven levyinen) toisessa päässä on pieni ruokailupöytä ikkunan edessä.

Kun vieraat on kylässä voivat he istua olohuoneen ison ruokailupöydän ääressä, hajut ei tai sotkut ei näy olohuoneeseen sohvalle.

Keittiöstä voi kuitenkin osallistua keskusteluun kun on lähellä.

Vierailija
475/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herra X kirjoitti:

Täällä taas viime vuosisadalla kasvaneet mammat valittelee tyylikästä & tehokasta nykymuotia joka säästää rahaa, tilaa ja aikaa sekä luo avoimemman ja luonnollisemman kodin jossa ei ole tukala olla. Kyllä nuo erilliset umpikeittöt on menneiden aikojen peruja, ei nykyihmisen pitäisi elää luolassa.

Itse asiassa muualla maailmassa ollaan jo siirtymässä avokeittiöistä takaisin umpikeittiöihin. Suomi vaan tulee jälkijunassa, niin kuin aina kaiken suhteen.

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-08-06/death-to-the-open-fl…

Vierailija
476/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska grynderit haluavat rakentaa ylihinnoiteltuja minkinkoppiasuntoja, joista saa asumistuella asuvilta vuokralaisilta kupattua eniten tuottoa. Ja asumistuenhan maksaa työssäkäyvä keskituloinen. Viivan alle pitää kaikille jäädä sama summa - oli sitten työssä, työtön, koulutettu, kouluttamaton. Tätä on tämä Marinin sossula.

Vierailija
477/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kontteja eikä mitään asuntoja.

Asuntovaunuja ja kontteja.

Ihmiset haluavat halpoja konttiasuntoja!

Hiiteen hirret ja rintamamiestalot.

Nyt tarvitaan kontteja!

Konttilähiöitä. Edullisia kontteja. Kontteja.

Ilmasto on lämmennyt sen verran että talvisinkin tarkenee eteläisessä Suomessa hyvin.

Vierailija
478/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herra X kirjoitti:

Itse asiassa muualla maailmassa ollaan jo siirtymässä avokeittiöistä takaisin umpikeittiöihin. Suomi vaan tulee jälkijunassa, niin kuin aina kaiken suhteen.

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-08-06/death-to-the-open-fl…

” A large, single, continuous space is harder to get and keep clean. Messes and smells are no longer isolated, but can be easily tracked throughout the entire first floor of a large home”

Hyvä pointti tuolta jutusta.

Vierailija
479/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Makuasia, mutta itse suosin avokeittiötä, koska yksinkertaisesti en vietä keittiössä aikaa. Jonain päivinä tulee käytettyä vain mikroa tai lämmitettyä nopeasti jotakin liedellä. Mielummin otan ne neliöt olohuoneeseen, jossa vapaa-aika tulee lähinnä vietettyä. Makuuhuoneenkaan ei tarvitse olla suuri, koska siellä vain käydään nukkumassa.

Muutimme vastikään avokeittiöllisestä 40 neliöisestä kaksiosta keittiölliseen 55 neliöiseen kaksioon ja tuntuu ihan yhtä ahtaalta. Keittiön neliöt ovat minulle täysin turhia eli vaihtamalla ei parantunut. Harmittaa maksaa vuokraa tilasta, jolla ei lähes ollenkaan vietä aikaa.

Mutta miksi se keittiö silti pitäisi olla avoin? Voihan se sun mikro-/liesinurkkaus olla edes jotenkin omanssa jotta se pihvin käristäminen ei roiskuta rasvaa sohvalle, sehän tässä on idea. Jos itse käyttäisin keittiötä harvoin niin en todellakaan rakentaisin paisto-/vesipisteitä sohvan viereen.

Meillä on avoratkaisu ja liedeltä sohvalle matkaa 11m. Ei ole vielä roiskunut:)

Vierailija
480/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee keittiön tai tupakeittiön tuulettamiseen, niin kaikkein tehokkainta ruuanlaiton ja syömisen jälkeen tuulettaa koko huoneisto avaamalla parvekkeen ovi ja luoda huoneistoon vähäksi aikaa läpiveto, jota voi tehostaa erilllisillä lattia- ja pöytätuulettimilla.

Etenkin talvella asunnon pystyy tuulettamaan tehokkaasti sen sijaan että vain laittaisi  sen keittiön oven kiinni ja jättäisi ne ruuan hajut leijumaan sisätiloilhin. Minulla ruuanlaitto, syöminen, käsin tiskaaminen ja asunnon tuulettaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa enkä välitä haistella ruuan tuoksuja kauan aikaa syömisen jälkeen.

Juupa juu, kaikillahan on parveke ja osalla jopa tupakoivat naapurit, tuulettele siinä sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi