Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?
Kommentit (674)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä villitystä jättää yläkaapit pois, muka avaruuden luomiseksi. Minä tarvitsen kaapit astioiden ym.säilytystä varten.
Kaikkee pitäis olla kaiken varalle, mut mikään ei sais näkyä. Outo periaate.No joku toinen haluaa säilyttää astiansa jollain muulla tavalla. Meillä mahtuu kaikki tarvittava alalaatikoihin ja ruokakomeroon.
Täytyy vain olla paljon neliöitä, että niitä alalaatikoita mahtuu tarpeeksi. En ymmärrä, miksi keittiö ei saisi näyttää keittiöltä, yläkaappeineen päivineen. Ja yläkaapit sitten ylös asti, ettei tule turhaa pölynkeräärää sinne ylös. Ylimmällä hyllyllä säilytetään esim niitä harvemmin tarvittavia astioita tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä villitystä jättää yläkaapit pois, muka avaruuden luomiseksi. Minä tarvitsen kaapit astioiden ym.säilytystä varten.
Kaikkee pitäis olla kaiken varalle, mut mikään ei sais näkyä. Outo periaate.No joku toinen haluaa säilyttää astiansa jollain muulla tavalla. Meillä mahtuu kaikki tarvittava alalaatikoihin ja ruokakomeroon.
Täytyy vain olla paljon neliöitä, että niitä alalaatikoita mahtuu tarpeeksi. En ymmärrä, miksi keittiö ei saisi näyttää keittiöltä, yläkaappeineen päivineen. Ja yläkaapit sitten ylös asti, ettei tule turhaa pölynkeräärää sinne ylös. Ylimmällä hyllyllä säilytetään esim niitä harvemmin tarvittavia astioita tms.
Jos sitä tilaa on niin on varmaan ihan sallittua jättää ne yläkaapit pois jos ei tykkää. Ja kuka sen määrää milloin keittiö näyttää keittiöltä ja mitä siellä pitää olla ja miten.
Minä tykkään kokata erillisessä keittiössä. Olen aika kova sotkemaan ruokaa laittaessa. Kaikki pinnat pitää pestä. Hassua tiskata olohuoneessa ja lutrata. Eletään myös joskus eri aikataululla, silloin on hyvä että se aamuvirkku kolistelee yksin siellä keittiössä. Jos pitää isompia juhlia on se oikea keittiö ihan pakollinen. Meillä yleensä pidetään suvun juhlat kun on iso pihakin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?
Kaupallisesti on järkevää, että "hyvä" keittiö on asetelmaltaan hieman erilainen verrattuna kymmenen vuoden takaiseen. Näin syntyy myyntiä, kun parin kaapin ja keittiökoneen sijasta monet tekevät kymmenen kertaa kalliimman keittiöremontin. Vähän jo ohi muodista nämä erilliset keittiösaarekkeet, joita remonttiohjelmissa yhä "halutaan".
Meillä vanha asunto, kaksi vuotta sitten purettiin remontissa keittiön ja olohuoneen välinen seinä ja saatiin tosi kiva yhtenäinen iso tila, johon mahtuu nyt kymmenen hengen ruokapöytäkin. Keittiö on L-mallinen, vähän 'syvennyksessä' entisellä paikallaan, joten ei hallitse näkymään olkkarin puolelta. Tosi hyvin on toiminut, en vaihtaisi takaisin. Meillä tosin kokkaillaan vain 1-2 kertaa viikossa, jos joka päivä paistaisi kalaa tai lihaa tms., niin sitten erillinen keittiö olisi paikallaan.
Kun viimeksi ostimme uustuotantoasunnon, teetimme sen avonaisen putkikeittiön molempiin päihin ovet, toiseen liukuoven (jonka takana oli suunnitellun ruokailutilan paikalla työhuone, jonne oli oveton käynti myös suoraan olohuoneesta ja josta oli käynti parvekkeelle) ja toiseen päähän heilurioven, jotta käynti käytävän yli ruokahuoneeseen oli vaivatonta. Jos ihminen ei tee ruokaa muuten kuin lämmittämällä mikrossa, avokeittiö kyllä käynee, mutta muuten en sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää keittää tai paistaa kotona, kun mikro kilahtelee ja ruokalähetti tuo loput.
Minä olen eläkeläinen ja haluan itse valita tuotteeni kaupan hyllystä. Ikinä en antaisi ruokalähetin valita itselleni lihaa lihatiskistä tai hedelmiä laarista. Laitan itselleni joka päivä kunnollisen lounaan tai päivällisen perunoineen, lihoineen, kaloineen tai pastakastikkeineen. Mikroruoka ja einekset ovat mauttomia.
Miksi taloissa on savupiiput ja juokseva vesi? Kyllä ennen oli paremmin kun oli ämpärivesi ja ulkohuussi, nih. Ja silloin ei ollut keittiötä! Oli liesi tuvan nurkassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka enää keittää tai paistaa kotona, kun mikro kilahtelee ja ruokalähetti tuo loput.
Minä olen eläkeläinen ja haluan itse valita tuotteeni kaupan hyllystä. Ikinä en antaisi ruokalähetin valita itselleni lihaa lihatiskistä tai hedelmiä laarista. Laitan itselleni joka päivä kunnollisen lounaan tai päivällisen perunoineen, lihoineen, kaloineen tai pastakastikkeineen. Mikroruoka ja einekset ovat mauttomia.
Ei niitä lähetti valitse etkä sinäkään maista niitä vakuumiin pakattuja lihoja tai hedelmiä ennen ostamista. Toivottavasti.
Aina ei voi eläkeläisistä tietää kun moni niistä höpsähtää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keittonurkkaus olohuoneessa on Suomessa hyvin perinteinen ratkaisu nimeltä tupa.
Ja tuvan vieressä oli hyvi perinteisesti huone nimeltä sali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.
Mun avokeittiössä sekä huoneissa on kyllä tehokkaat huippuimurit. Ei kyllä kärytä ruuanlaitto mihinkään. Tiedoksi vaan kaikille. Tiskukoneet ym laitteet tänäpäivänä ovat todella hiljaisia. Tv jo itsessään pitää isompaa meteliä. Avokeittiö on paras ja kaunis.
et taida tietää tehokkaasta käryn ja rasvanpoistosta mitään
Mestaripaistaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiössä kun paistaa kalaa niin koko olkkari on sitten rasvan peitossa. :(
Jos näin sinulle käy niin ehkä kannattaisi laittaa pannulle vain tilkka rasvaa sen koko paketin sijasta :) Itse asun avokeittiöllisessä asunnossa, tykkään paistaa kalaa ja pihvejä eikä olkkarissa ole sen jälkeen pisaraakaan rasvaa. Taitolaji.
Kyllä se rasva roiskuu monista raaka-aineista. Videolla höyryuunissa 57C valmistetun (pastöroitu pitkällä ajalla) Secreto Iberico:n viimeistelyä hyvin kuumalla grillitasolla kaasuliedellä. Ei yhtään lisättyä rasvaa ja roiskuu ihan joka suuntaan, kärystä puhumattakaan.
Monesta vaaleasta kalasta tai pihvistä tulee usein parempaa voissa tai voi-öljy seoksessa paistamalla ja lusikomalla rasvaa paistettavan kappaleen päälle.
Avokeittiöt ovat Wolt-keittiöitä. Ei niitä ole tarkoitettu vakavasti otettavaan kokkaamiseen.
Sen takia ne on siellä kun te suostutte ostamaan kaikenlaisia komeroita muka asunnoksi. Ja maksatte niistä aivan ylihintaa. Mitä.saatte? Muutaman kuution betonia, n kymmenen kipsilevyä, pari sataa metriä sähköjohtoa, parikymmentä metriä putkea ja jotain turkkilaisia laattoja pari kymmentä neliötä, ja ne kaikki on yleensä virolaisten asentamia.
350,000€, kiitos.
Kyllä tämä muoti ohi menee, johtuu vain rahasta. Neliöitä säästyy, kun ei tarvitse rakentaa keittiötä. Niinhän alkueräinen kommentoijakin sanoi, että jos nyt rakentaisivat, tulisi erillinen keittiö. Tämä on yksi syy, miksi itse en edes ostaisi asuntoa uudesta talosta, mikäli nyt olisin asuntoa vaihtamassa. Muiden muassa. Liian pieniin neliöihin ahtaminen ei ole hyvästä muutenkaan.