Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?

Vierailija
29.09.2020 |

Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?

Kommentit (674)

Vierailija
441/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalasatamassa on uudistuotantoa, missä 47 neliön kaksio maksaa himpun alle puoli miljoonaa! Siis 500.000€! Ja pohjakuva muoto on ihan mahdoton, kun on viistot seinät, terävät hukkakulmat. Makkariin mahtuu justjust parisänky; liukuovi olkkariin, kun muu ei mahdu.

Vierailija
442/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupa on vanha keksintö.

Tuvan lisäksi taloissa oli sali, mökit ja torpat sitten erikseen.

Taloissa oli sali/saleja ja huone(ita). Muuttuuko se tila erilaiseksi, jos sitä nimitetään tuvaksi tai saliksi? Monissa taloissa oli tupa ja huoneita. Siinä tuvassa tosin yleensä oli talon tulisija eli käytännössä leivinuuni. Salissa oli varmaan kakluuni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkakeittiö on se, kun juoppo asukas ketjupolttaa liesituulettimen alla. Luulee, että kaikki ulkoiset savuhaitat poistuvat olemattomiin. Ei ne poistu. Ne jää sinne putkistoihin ja ilmanvaihtopuhaltimiin. Ne on siellä, kunnes vanhat laitteet puretaan.

Hlvtn vatipäät.

Vierailija
444/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset avokeittiöt on sellaisille jotka kokkaa lähinnä salaattia ja sushia. Ei sellaisessa kämpässä käristetä pekonia tai tehdä valkosipulipastaa :D

Niinkö?

Kyllä meidän keittiössä tehdään ruokaa ja leivotaan ihan päivittäin. Valkosipulia runsaasti lähes kaikissa ruuissa:) Blinejä ja lettuja paistetaan valurautapannulla (pekoni tehdään uunissa).

Ainoa tuoksu mikä viipyy ehkä tunnin on pannulla paistetun lohen tai silakoiden käry. Meillä on tehokas ilmastointi ja liesituuletin. Toisaalta joku pataruoka tuoksuu ihanalta ja sitä on kiva nuuskia vesi kielellä. Enpä ole älynnyt kiusaantua siitä.

Vierailija
445/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuudella en osta tuollaista tupakeittiöratkaisua, mitä uusissa asunnoissa tarjotaan lähes järjestään.

Ei keittiön tarvitse erillään olla seinien ja ovien takana, mutta jollain tapaa täytyy ”olla nurkan takana” silti.

Vierailija
446/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön muoti. Jossain pikkuluukussa tuon ymmärtää, mutta ei muuten.

Yksikään tiskikone ei ole äänetön eikä yksikään liesituuletin vedä kaikkia hajuja pois.

Riippuu kyllä täysin asukkaista, kaikki ihmiset eivät haise pahalta! Myymälästä voi ostaa erilaisia raikastimia huoneisiin.

Vierailija
447/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiösysteemeissä perseelle haiseva sohva saa kaverin. Se saa kaverikseen silakalle ja kaalille haisevat sohvat. Kenellä tuollainen on ja haluaa sitä Torilla tms myydä, laittakaa ihmeessä myynti-ilmoitukseen viesti avokeittiötalous, ihan niin kuin eläintaloudetkin ilmoittavat.

Vierailija
448/674 |
01.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis ole ollenkaan ihme että nämä asunnot 50-60 luvuilla rakennetuissa ja putkiremontoiduissa taloissa viedään käsistä ainakin pääkaupunkiseudulla. Useimmissa erilliset keittiöt, joihin mahtuu ruokapöytä, ei turhia saunoja asunnoissa, tehokkaat pohjat eikä ylileveitä esteettömiä tiloja ja ovia viemässä neliöitä. Ymmärrän, että esteettömyys on tietylle kansanosalle tärkeää, mutta en käsitä miksi kaikkien uusien asuntojen pitää olla sellaisia ja siten esim. kylpyhuoneet yksiöissäkin ovat ihan järkyttävän suuria. Asuuhan nytkin ihmisiä vanhoissa taloissa, joista ei saa esteettömiä millään ja elämäntilanteen muuttuessa joutuu vaihtamaan asuntoa. Tässä maassa mennään aina jonkun pienen marginaalin ehdoilla. Mutta keittiöt, haluamme ne takaisin! Jos maksan 5000-6000€ neliö, pitää sillä hinnalla saada erillinen keittiö ainakin isompiin asuntoihin.

Vierailija
449/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan asuneeni 35 neliön yksiössä jossa tuollainen ihme saareke keittiön ja olohuoneen välissä, aivan kamala, ja hella ja jääkaappi vieritysten, arvaa oliko kiva kokata kun kuuma hella+ jääkaappi vieressä, keittiön pöytä ei mahtunut järkevästi, ilman et pääsee kääntymään... 70 luvulla valmistunut

Vierailija
450/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasia, mutta itse suosin avokeittiötä, koska yksinkertaisesti en vietä keittiössä aikaa. Jonain päivinä tulee käytettyä vain mikroa tai lämmitettyä nopeasti jotakin liedellä. Mielummin otan ne neliöt olohuoneeseen, jossa vapaa-aika tulee lähinnä vietettyä. Makuuhuoneenkaan ei tarvitse olla suuri, koska siellä vain käydään nukkumassa.

Muutimme vastikään avokeittiöllisestä 40 neliöisestä kaksiosta keittiölliseen 55 neliöiseen kaksioon ja tuntuu ihan yhtä ahtaalta. Keittiön neliöt ovat minulle täysin turhia eli vaihtamalla ei parantunut. Harmittaa maksaa vuokraa tilasta, jolla ei lähes ollenkaan vietä aikaa.

Mutta miksi se keittiö silti pitäisi olla avoin? Voihan se sun mikro-/liesinurkkaus olla edes jotenkin omanssa jotta se pihvin käristäminen ei roiskuta rasvaa sohvalle, sehän tässä on idea. Jos itse käyttäisin keittiötä harvoin niin en todellakaan rakentaisin paisto-/vesipisteitä sohvan viereen.

Vierailija
451/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ja etätyö voi tuoda seinät takaisin muotiin. Jos koko koti on yhtä avotilaa, se teams-palavereita kailottava siippa pilaa kyllä elämän aika tehokkaasti.

Seinät eivät aiheuta hukkatilaa, päin vastoin seiniä tarvitaan kalustamiseen. Eniten hukkaneliötä on avoimen ison tilan keskellä.

Seinien poistaminen poistaa erityisesti säilytystilat. Onhan se avoin ja seinätön kämppä hienon näköinen kuvissa, mutta ei niinkään upea, kun tavarat ovat levällään pitkin lattioita.

Vierailija
452/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen avoimen tilan vielä ymmärrän (siis jossa on kunnon kokoinen keittiö ja kunnon kokoinen olohuone samassa tilassa). Olen kuitenkin käynyt katsomassa asuntoja jossa "keittiö" on käytännössä liesi olohuoneen nurkassa eli voit melkein sohvalla istuen sekoittaa risottoa. Se ei mielestäni ole keittiö vaan liesi olohuoneen nurkassa. Samassa asunnossa oli vielä "piha", joka oli käytännössä upotettu parveke maan tasossa ilman kaiteita. Neliöitä tässä kolmiossa oli 60. Ihan älytöntä..

Vierailija
453/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta rasvan ja ruuan käryn leviämisesta muuhun huoneisiin kun on avomallinen keittiö. Niin kodissani on tupakeittiö eli on ruokailutila ja iso eteishalli samassa missä menee portaat ylös, niin usein jos jokin kärähtää tai paistaa lohta yms. niin menee ylös asti tuoksut. Ei ole liesituuletinta tai mitään, sillä olisi kokoajan tukossa(siten tulipalon riski olisi olemassa), sillä rasvat ja öljyt leviää ilmaan vaikka kuinka paistaisi vähässä öljyissä. Sen näkee siitä seinustalta ja puuhellan päälle tulee, sen huomaa kun talvella lämmittää niin kamala palaneen rasvan tuoksu tulee ja koko pinta savuaa. Myös hellan päällä oleva hylly on aina rasvapölyssä. Totuutta niille jotka ei suostu myöntämään ettei rasvat leiju ilmassa.

Vierailija
454/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmuudella en osta tuollaista tupakeittiöratkaisua, mitä uusissa asunnoissa tarjotaan lähes järjestään.

Ei keittiön tarvitse erillään olla seinien ja ovien takana, mutta jollain tapaa täytyy ”olla nurkan takana” silti.

Kyllä, nimenomaan näin. Ei tarvi olla täysin erillinen, mutta hieman erotettu. Jätin juuri ostamatta uuden tuollaisen missä keittiö oli yksi olohuoneen seinä, ja muitakin on ko talossa vielä myymättä, vaikka on suositulla alueella ja kohtuuhintainen. 

Vierailija
455/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Minä  ostin tarkoituksella lähes pienimmän telkkarin, mitä kaupasta löytyi. En jotenkin itse tykkää siitä, että kotia alkaa hallita kaikki erilaiset laitteet ja kuvaruudut. Elokuvia katson eniten netistä tietokoneelta. Eli minä en siis halua kotiin 55 tuuman TV-ruutua. Jotkut siis tosiaan haluavat katsoa siltä pieneltä ruudulta, tai ainakaan eivät koe sitä ongelmaksi. Ei minuakaan tietysti haittaa jossain kaverin luona katsoa isolta ruudulta.

Vierailija
456/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan niillä, joilla on sotkuinen keittiö, on sotkuista muutenkin. Ja niillä, joilla on siistiä, on siistiä. Ihan sama, onko keittiö avomallia tai erillinen. Eli sillä ei varsinaisesti ole mitään väliä tämän asian kannalta. Mä siivoan aina keittiön, kun teen ruuan tai leivon. Siihen menee 5 minuuttia.

Anoppi sanoo samaa että viis minsaa menee.

Kattelin kellosta niin lähemmäs puoltatuntia menee oikeasti.

Ei kukaan jaksa puoltatuntia välttämättä siivota.

Todella tyhmää.

Turha ylipäätään siivota, kun sotkuun ne menee kuitenkin. Eriasia on jos viettää elämää jossa tulee vieraita jne. Jos elää yksin yksinäisyydessä, niin miksi helvetissä siivota ollenkaan. Täysin turhaa toimintaa.

Se, paljonko keittiön siivoamiseen ruoanlaiton jälkeen menee aikaa, riippuu kokkaajasta. Mä siivoan meillä aina keittiön. Jos mä oon tehny ruokaa, keittiön siivoamiseen menee se 5 min. Jos mies on tehnyt ruokaa, siivoamiseen menee 10-15 min. Johtuu siitä, että mä pyrin tekemään ruoan niin, että tulee mahdollisimman vähän tiskiä. Käytän järkeviä ruoanlaittovälineitä, esim vältän yliisoja astioita, hankalastiputsattavia väineitä (esim. ritiliköt vuoissa). Siivoan keittiötä jo ruoanlaiton aikana, esim laitan maustepurkit takaisin paikoilleen.

Kun mies laittaa ruokaa, hän ei yhtään välitä em. asioista koska ei kaadu hänen nilkkaansa. Kun maustaa ruokia, hänellä lentää aina osa mausteista hellalle/pöydälle. Eipä mille vaan satu juuri koskaan niin. Ilmeisesti mies tykkää kun joudun tekemään turhaa työtä 👿

Vierailija
457/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kokemuksen mukaan niillä, joilla on sotkuinen keittiö, on sotkuista muutenkin. Ja niillä, joilla on siistiä, on siistiä. Ihan sama, onko keittiö avomallia tai erillinen. Eli sillä ei varsinaisesti ole mitään väliä tämän asian kannalta. Mä siivoan aina keittiön, kun teen ruuan tai leivon. Siihen menee 5 minuuttia.

Todella tyhmää.

Turha ylipäätään siivota, kun sotkuun ne menee kuitenkin. Eriasia on jos viettää elämää jossa tulee vieraita jne. Jos elää yksin yksinäisyydessä, niin miksi helvetissä siivota ollenkaan. Täysin turhaa toimintaa.

Se, paljonko keittiön siivoamiseen ruoanlaiton jälkeen menee aikaa, riippuu kokkaajasta. Mä siivoan meillä aina keittiön. Jos mä oon tehny ruokaa, keittiön siivoamiseen menee se 5 min. Jos mies on tehnyt ruokaa, siivoamiseen menee 10-15 min. Johtuu siitä, että mä pyrin tekemään ruoan niin, että tulee mahdollisimman vähän tiskiä. Käytän järkeviä ruoanlaittovälineitä, esim vältän yliisoja astioita, hankalastiputsattavia väineitä (esim. ritiliköt vuoissa). Siivoan keittiötä jo ruoanlaiton aikana, esim laitan maustepurkit takaisin paikoilleen.

Kun mies laittaa ruokaa, hän ei yhtään välitä em. asioista koska ei kaadu hänen nilkkaansa. Kun maustaa ruokia, hänellä lentää aina osa mausteista hellalle/pöydälle. Eipä mille vaan satu juuri koskaan niin. Ilmeisesti mies tykkää kun joudun tekemään turhaa työtä 👿

Mitä ihmettä! Miksei mies/miehesi siivoa keittiötä itse kokkailunsa jälkeen?

Minä en katsoisi tuommoista yhtään. Se siivoaa, joka sotkee..

Vierailija
458/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella tyhmää.

Mitä ihmettä! Miksei mies/miehesi siivoa keittiötä itse kokkailunsa jälkeen?

Minä en katsoisi tuommoista yhtään. Se siivoaa, joka sotkee..

Meillä mies siivoaa keittiön lähes aina, ja ihan erityisesti jos minä laitan ruoan.

Vierailija
459/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas viime vuosisadalla kasvaneet mammat valittelee tyylikästä & tehokasta nykymuotia joka säästää rahaa, tilaa ja aikaa sekä luo avoimemman ja luonnollisemman kodin jossa ei ole tukala olla. Kyllä nuo erilliset umpikeittöt on menneiden aikojen peruja, ei nykyihmisen pitäisi elää luolassa.

Vierailija
460/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kakkosasunnossa eräässä suurkaupungissa ulkomailla on tällainen otsikossa kuvailtu. Onhan se kiva katsella telkkaria sohvalla samalla kun kumppani ruskistaa kyljyksiä ja tiskikone hurisee vieressä. Not.

Harvoinpa nykyisin televisiota katsotaan. Jokaisella on omat laitteensa, mistä katsovat mediasisältöjä. Ja vielä harvemmin se televisio on olohuoneessa. Olohuone on seurustelua varten!

Miksi katsoa elokuva, tv-sarja tai urheilutapahtuma joltain pieneltä näytöltä, jos vaihtoehtona on 40 tai 55 tuuman tv-ruutu? Yksinasuva käyttää olohuonetta muuhunkin kuin seurusteluun.

Minä  ostin tarkoituksella lähes pienimmän telkkarin, mitä kaupasta löytyi. En jotenkin itse tykkää siitä, että kotia alkaa hallita kaikki erilaiset laitteet ja kuvaruudut. Elokuvia katson eniten netistä tietokoneelta. Eli minä en siis halua kotiin 55 tuuman TV-ruutua. Jotkut siis tosiaan haluavat katsoa siltä pieneltä ruudulta, tai ainakaan eivät koe sitä ongelmaksi. Ei minuakaan tietysti haittaa jossain kaverin luona katsoa isolta ruudulta.

40 tai 55 tuuman televisio! Salli mun nauraa, tätä päivää on 75-82 tuuman ruutu, 4K vähintään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän