Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keittiö on nykyisin yhtä kuin tiskipöytä ja liesi olohuoneen seinustalla?

Vierailija
29.09.2020 |

Mihin katosivat erilliset, ovelliset keittiöt, joissa ei tarvinnut kokkailla pepun kolahdellessa sohvaan?

Kommentit (674)

Vierailija
481/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset avokeittiöt on sellaisille jotka kokkaa lähinnä salaattia ja sushia. Ei sellaisessa kämpässä käristetä pekonia tai tehdä valkosipulipastaa :D

Niinkö?

Kyllä meidän keittiössä tehdään ruokaa ja leivotaan ihan päivittäin. Valkosipulia runsaasti lähes kaikissa ruuissa:) Blinejä ja lettuja paistetaan valurautapannulla (pekoni tehdään uunissa).

Ainoa tuoksu mikä viipyy ehkä tunnin on pannulla paistetun lohen tai silakoiden käry. Meillä on tehokas ilmastointi ja liesituuletin. Toisaalta joku pataruoka tuoksuu ihanalta ja sitä on kiva nuuskia vesi kielellä. Enpä ole älynnyt kiusaantua siitä.

Juu et, mutta vaatteesi haisevat järkyttävälle.T. Tuttavat ja työkaverit.

Mulla on eri vaatteet töissä ja keittiössä joten tuskin kukaan pääsee valittamaan:) Kävin ihan nuuskimassa äsken vaatteitani kun tein gnoccheja alla trapanese mutta ei tuoksu öljy eikä pesto. Ja mulla on todella tarkka nenä.

On eri asia olla mäkkärissä töissä 8h tai 30 min valmistella ruokaa omassa keittiössä

Vierailija
482/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme 20+ vuotta Australiassa, muutimme Suomeen neljä vuotta sitten.. Siellä oli tämä open concept -muoti vallalla jo vuonna 2008, kun ostimme talomme, jossa poikamme perheineen edelleenkin asuu. Minä en koskaan pitänyt siitä, että keittiö kaikkine sotkuineen on koko ajan näkösällä.

Australiassa sen avokeittiön yhteydessä pitää olla arkiolohuone eli family room, jossa katsotaan tv:tä yms.

Mutta sitten pitää olla vielä nämä edustushuoneet eli formal rooms, toiset olo- ja ruokahuoneet erikseen.

Nyt oiika ja miniä etsivät uutta taloa, kun tämän open concept kitchenin lisäksi pitää olla toinen keittiö eli ns butler’s kitchen tai butler’s pantry. Olen katsonut, että tv:ssä tämä usein käännetään apukeittiöksi, mikä on väärin, koska minulle apukeittiö on sama kuin kodinhoito huone. Tämä australialaisten butler’s kitchen on sen sijaan kakkoskeittiö, jossa on kaikki samat välineet kuin ykkös- eli open concept keittiössäkin (liesi, yleensä 2 uunia, jääkaappi ja pakastin sekä astianpesukone). Se on vaan vierailta piilossa, eli kaikki sotkut pysyy piilossa.

Australiassa talojen hinnat on ihan pilvissä ja ihmisillä on sairaat asuntolainat ja kaikki kiinnitetty lainojen vakuudeksi moneen kertaan. Silti ihmiset vaan haluaa isompaa ja hienompaa. Meidän talossa on olohuone, ruokasali, avokeittiö-ruokatila-arkiolohuone, työhuone, kirjasto/den, tv-huone alakerrassa, 4 makuuhuonetta ja 3 kylpyhuonetta sekä kaksi wc:tä, plus katettu patio. Yhteensä 380m2 asuinneliötä plus autotalli ja kolme varastoa.

Pojan vaimo valittaa ettei pärjää kun ei ole toista työhuonetta eikä sunroomia ja kakkoskeittiötä.

Ihan typerää.

Oli se open consept Suomessakin tuolloin, me rakennettiin -07 ja oli suurta muotia tuo.

Meille sellainen rakennettiin 97

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset avokeittiöt on sellaisille jotka kokkaa lähinnä salaattia ja sushia. Ei sellaisessa kämpässä käristetä pekonia tai tehdä valkosipulipastaa :D

Niinkö?

Kyllä meidän keittiössä tehdään ruokaa ja leivotaan ihan päivittäin. Valkosipulia runsaasti lähes kaikissa ruuissa:) Blinejä ja lettuja paistetaan valurautapannulla (pekoni tehdään uunissa).

Ainoa tuoksu mikä viipyy ehkä tunnin on pannulla paistetun lohen tai silakoiden käry. Meillä on tehokas ilmastointi ja liesituuletin. Toisaalta joku pataruoka tuoksuu ihanalta ja sitä on kiva nuuskia vesi kielellä. Enpä ole älynnyt kiusaantua siitä.

Mulla on eri vaatteet töissä ja keittiössä joten tuskin kukaan pääsee valittamaan:) Kävin ihan nuuskimassa äsken vaatteitani kun tein gnoccheja alla trapanese mutta ei tuoksu öljy eikä pesto. Ja mulla on todella tarkka nenä.

On eri asia olla mäkkärissä töissä 8h tai 30 min valmistella ruokaa omassa keittiössä

No ethän sinä tietenkään haista kun olet siellä koko ajan hajua haistellut, kyllä me muut haistamme, mutta intä nyt aikasi kuluksi.

Tiedoksi vaan että vaatteesi haisevat aina ruoalle ja eltaantuneelle rasvalle.

Vierailija
484/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö?

No ethän sinä tietenkään haista kun olet siellä koko ajan hajua haistellut, kyllä me muut haistamme, mutta intä nyt aikasi kuluksi.

Tiedoksi vaan että vaatteesi haisevat aina ruoalle ja eltaantuneelle rasvalle.

Hassua kun ystäväpiirissä on parikin ammattikokkia ja kymmenkunta päivittäin ruokaa laittavaa gurmandia eikä kukaan haise ruuankärylle.

Vain jos tehdään jotaan rasvamättöä (makkaraa ja ranet) sen haistaa. Siksi meillä ei sellaista edes tehdä

Vierailija
485/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee keittiön tai tupakeittiön tuulettamiseen, niin kaikkein tehokkainta ruuanlaiton ja syömisen jälkeen tuulettaa koko huoneisto avaamalla parvekkeen ovi ja luoda huoneistoon vähäksi aikaa läpiveto, jota voi tehostaa erilllisillä lattia- ja pöytätuulettimilla.

Etenkin talvella asunnon pystyy tuulettamaan tehokkaasti sen sijaan että vain laittaisi  sen keittiön oven kiinni ja jättäisi ne ruuan hajut leijumaan sisätiloilhin. Minulla ruuanlaitto, syöminen, käsin tiskaaminen ja asunnon tuulettaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa enkä välitä haistella ruuan tuoksuja kauan aikaa syömisen jälkeen.

Juupa juu, kaikillahan on parveke ja osalla jopa tupakoivat naapurit, tuulettele siinä sitten.

Minulla on parveke ja meidän taloyhtiössä ylivoimainen enemmistö on tupakoimattomia. Ne harvat tupakoitsijat käyvät piha-alueen keskellä olevan grillikatoksen luona, joka on riittävän kaukana asuntojen ikkunoista ja rappukäytävien ulko-ovista. Jopa venäläiset asukkaat noudattavat kiltisti noita sääntöjä.

Vierailija
486/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tulee keittiön tai tupakeittiön tuulettamiseen, niin kaikkein tehokkainta ruuanlaiton ja syömisen jälkeen tuulettaa koko huoneisto avaamalla parvekkeen ovi ja luoda huoneistoon vähäksi aikaa läpiveto, jota voi tehostaa erilllisillä lattia- ja pöytätuulettimilla.

Etenkin talvella asunnon pystyy tuulettamaan tehokkaasti sen sijaan että vain laittaisi  sen keittiön oven kiinni ja jättäisi ne ruuan hajut leijumaan sisätiloilhin. Minulla ruuanlaitto, syöminen, käsin tiskaaminen ja asunnon tuulettaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa enkä välitä haistella ruuan tuoksuja kauan aikaa syömisen jälkeen.

Juupa juu, kaikillahan on parveke ja osalla jopa tupakoivat naapurit, tuulettele siinä sitten.

Minulla on parveke ja meidän taloyhtiössä ylivoimainen enemmistö on tupakoimattomia. Ne harvat tupakoitsijat käyvät piha-alueen keskellä olevan grillikatoksen luona, joka on riittävän kaukana asuntojen ikkunoista ja rappukäytävien ulko-ovista. Jopa venäläiset asukkaat noudattavat kiltisti noita sääntöjä.

No mutta sehän on hienoa! Kaikilla on nyt hyvin asiat.

Jopa venäläisillä. Kylläpä nyt on todistettu että hyvä on ahdas keittiöolohuone systeemi, keskustelun voi sulkea. Amen.

Vierailija
487/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin uusiin asuntoihin saa läpivetoa, kun eivät säästösyistä tee enää läpitalon huoneistoja.

Vierailija
488/674 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suunnittelin 90-luvulla keittiön ja ruokailuhuoneen välisen seinän purkamista, mutta onneksi se jäi tekemättä. Kun laitan useamman ruokalajin illallisen vieraille, niin ruokailun jälkeen keittiössäni on totaalinen kaaos, sillä kaikki paremmat astiastoni, lasistoni ja aterimeni ovat käsin tiskattavia.

Jos jostakin haaveilen, niin se olisi kunnollinen tarjoiluvälikkö keittiön ja ruokailuhuoneen väliin. Sinne voisi laittaa käytävän kummallekin puolelle kiinteät laatikostot ja kaapit paremmille astiolle ja tasoja voisi käyttää valmiiksi pleitattujen ruoka-annosten "välivarastona".

Vierailija
489/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten joku runsasvalkosipulinen ruoka, jota olet hauduttanut tuntikausia? Veikkaanpa, että se sinun avokeittiösi kangassohva lemuaa valkosipulille kuukausia, varsinkin jos sohvan kangas on jotakin mikrokuitua.

Vierailija
490/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten joku runsasvalkosipulinen ruoka, jota olet hauduttanut tuntikausia? Veikkaanpa, että se sinun avokeittiösi kangassohva lemuaa valkosipulille kuukausia, varsinkin jos sohvan kangas on jotakin mikrokuitua.

Veikkaat väärin. Ja olen siis avokeittiöinhoaja mutta sellaisessa asun, että sekään ei vaikuta mielipiteeseeni.

Vierailija
491/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sehän on hienoa! Kaikilla on nyt hyvin asiat.

Jopa venäläisillä. Kylläpä nyt on todistettu että hyvä on ahdas keittiöolohuone systeemi, keskustelun voi sulkea. Amen.

Minä kommentoin noita tupakoivia naapureita ja sitä että asuntoa ei muka voi sen takia tuulettaa. Omaan asuinympäristöön voi vaikuttaa jos ei ole mikään hiljainen hissukka vaan osaa neuvotella ihmisten kanssa.

Vierailija
492/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö?

Ja erillisessä koppikeittiössä kokkaavan vaatteisiinko ne hajut tarttuvat jotenkin vähemmän?

Vierailija
493/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan hellahuoneita.

Jos nuorempi polvi ei tiedä, niin olivat näitä keittolevyllä varustettuja huoneita. Mutsi ja faija asui aluksi tällaisessä.

En haluaisi asua näissä nykyisissä kämpissä, joissa olohuoneen yhden seinän korvaa keittiö kaapistoineen ja kodinkoneineen. Hienoa ja tyylikästä muka? Pah, sanon minä.

Vierailija
494/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin tupakeittiö kuin keittokomero!

Vierailija
495/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, yksiössä se minusta kyllä okei, voi tehdä huoneesta avaran, voi katsella ulos suurista ikkunoista kun kokkailee/ syö.

Tilan voi myös ryhmittää huonekalujen ja mattojen avulla niin, että yksiö muuttuu 'kolmioksi,' on ikäänkuin makuuhuone, 'keittiö' ja olohuone, ja välissä voi olla sermi, joka kaunis, rautaa ja siinä köynnöskasvi eli tavallaan viherseinä, joten sekin ilmava ja jakava. Kaikki mahtuu vähemmillä neliöillä ja sopii yhden ihmisen kotiin, seurustelulle on omia tilojaan, näkee ulos hyvin, keittiötila on ilmava ja valoisa.

Vierailija
496/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töölön asunnoissa ei ainakaan alun perin ollut monessa lainkaan keittiötä. Ruoka tuli talon keskuskeittiöstä josta se toimitettiin kerroksiin kerrostalossa.

Vierailija
497/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme 20+ vuotta Australiassa, muutimme Suomeen neljä vuotta sitten.. Siellä oli tämä open concept -muoti vallalla jo vuonna 2008, kun ostimme talomme, jossa poikamme perheineen edelleenkin asuu. Minä en koskaan pitänyt siitä, että keittiö kaikkine sotkuineen on koko ajan näkösällä.

Australiassa sen avokeittiön yhteydessä pitää olla arkiolohuone eli family room, jossa katsotaan tv:tä yms.

Mutta sitten pitää olla vielä nämä edustushuoneet eli formal rooms, toiset olo- ja ruokahuoneet erikseen.

Nyt oiika ja miniä etsivät uutta taloa, kun tämän open concept kitchenin lisäksi pitää olla toinen keittiö eli ns butler’s kitchen tai butler’s pantry. Olen katsonut, että tv:ssä tämä usein käännetään apukeittiöksi, mikä on väärin, koska minulle apukeittiö on sama kuin kodinhoito huone. Tämä australialaisten butler’s kitchen on sen sijaan kakkoskeittiö, jossa on kaikki samat välineet kuin ykkös- eli open concept keittiössäkin (liesi, yleensä 2 uunia, jääkaappi ja pakastin sekä astianpesukone). Se on vaan vierailta piilossa, eli kaikki sotkut pysyy piilossa.

Australiassa talojen hinnat on ihan pilvissä ja ihmisillä on sairaat asuntolainat ja kaikki kiinnitetty lainojen vakuudeksi moneen kertaan. Silti ihmiset vaan haluaa isompaa ja hienompaa. Meidän talossa on olohuone, ruokasali, avokeittiö-ruokatila-arkiolohuone, työhuone, kirjasto/den, tv-huone alakerrassa, 4 makuuhuonetta ja 3 kylpyhuonetta sekä kaksi wc:tä, plus katettu patio. Yhteensä 380m2 asuinneliötä plus autotalli ja kolme varastoa.

Pojan vaimo valittaa ettei pärjää kun ei ole toista työhuonetta eikä sunroomia ja kakkoskeittiötä.

Ihan typerää.

Oli se open consept Suomessakin tuolloin, me rakennettiin -07 ja oli suurta muotia tuo.

Ja mun vanhemmille -86, kuten useille muillekin kasarilla. Silloin sitä sanottiin hienostelematta tupakeittiöksi.

Vierailija
498/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan typerää.

Meillä 83 rakennetussa kerrostalossa ollut väliseinänä vain liukuovi, joka oli aina kokonaan auki. 98 muutettiin asuntoon, jossa tupakeittiö.

Vierailija
499/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin uusiin asuntoihin saa läpivetoa, kun eivät säästösyistä tee enää läpitalon huoneistoja.

Totta! Läpitalon huoneistoja ei ole uusissa kerrostaloissa. Mikä on se säästö? Tai miksi läpitalon huoneisto on kalliimpi toteuttaa? Kyllä varsinkin kesähelteillä edes jonkinlainen ristivero helpottaa.

Vierailija
500/674 |
04.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tee tuollaista ruokaa koskaan. Kyllähän ne hajut tarttuu kaikissa keittiöissä. Jokainen toki valitsee oman kodin ja keittiön tarpeen mukaan ja hauduttajilla on varmaan keittiö ihan erillään muista tiloista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi