Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kaikki teinit näin tylsiä lahjoja? Mitä ostatte heille?

Vierailija
26.11.2013 |

Mietin tässä, mitä ostaa miehen siskon uuden puolison 13-vuotiaalle tytölle joululahjaksi. Tulevat siis meille jouluna, miehen koko suku.

googletin ja osuin joihinkin teinien blogeihin, joissa oli listattu viime vuoden joululahjasatoa. Yksikin oli saanut:

- 2 eri pakkausta erilaisia hiustuotteita (shampoota, hoitoainetta, jotain hoitosuihketta)

- 2 lahjakorttia (nuortenvaateliikkeeseen ja markettiketjuun)

- kotimyyntikutsujen meikkipaletin

- jonkun markettitason eau de toilette+dödö-pakkauksen

- tyynyliinan, jossa oli seksivitsi (13-v tyttö saa tällaisen omalta äidiltä?!)

- karkkia

- varmaan 3 pakkausta eri sarjojen ihonhoito/puhdistustuotteita

Anteeksi nyt, mutta mun mielestä noi oli aika tylsiä lahjoja monet... Jotain kasvojenpesuaineita ja shampoota. Joululahjaksi. Ja 13-vuotiaalle. Mä olen varmaan ihan out siitä, mitä 13-vuotiaat haluaa nykyisin, itse olisin sen ikäisenä pettynyt ja rajusti, jos olisin saanut jotain shampoota ja puhdistusmaitoa jouluna. Mä halusin vielä leluja ja askartelutarvikkeita ja jotain ihania juttuja, kuten soittorasian, kirjoja, koruja, hauskan kalenterin...

Mutta siis onko ihan ok ostaa 13-vuotiaalle dödö ja kasvovettä lahjaksi lähimegamarketista? Eikö se pety?

Kommentit (133)

Vierailija
61/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:52"]

" mutta ei 13-vuotiaan toisaalta pitäisi joutua huolehtimaan kuukautisistakaan."

Häh mitähän tämäkin tarkoittaa? Kelle siitä voi valittaa, jos 13-vuotias joutuu huolehtimaan kuukautisistaan? Vai pitäisikö äidin niistä huolehtia?

[/quote]

No ajattelin vain että jos 13-vuotiaan ei pitäisi olla kiinnostunut mistään naisellisista jutuista kuten meikeistä, ei hänen pitäisi joutua sietämään naisellisuuteen liittyviä epämukavia puoliakaan. Itse en siis ajattele näin. Minusta on vain erikoinen ajattelutapa, että vaikka 13-vuotias voi olla jo hyvinkin kypsä vartaloltaan, mieleltään ja kiinnostuksenkohteiltaan hänen pitäisi edelleen olla lapsekas.

[/quote]

No, oli erikoinen ajattelutapa tai ei. Mulla lakoi kuukautiset 11-vuotiaana. 13-vuotiaana oli myös jo isommat rinnat kuin äidilläni. Silti mua ei kiinnostanut meikit tai hiukset tai juuri vaatteetkaan. Vaan erilaiset taide- ja tiedejutut ja historia. Olenko mä sitten todella ollut niin outo nuori tyttö? Oikeasti ekat meikit ostettiin, kun olin 18v ja ylioppilas. Päivittäin aloin meikkaamaan vasta yli 25-vuotiaana.

Pelkään, että loukkaan tyttöä, jos tilaan sille jonkun Demi-lehden ja annan haloisvaateketjun lahjakortin. Itse olisin mielessäni pitänyt nuorena tuollaisen lahjan antajaa aika bimbona. :( Vaikka tietty hyvin kasvatettuna olisin hymyillyt ja kiittänyt kauniisti.

Mä en vaan osaa ajatella, mistä tuon ikäiset tytöt yleensä tykkää.

ap

Vierailija
62/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:35"]

Sain itse teininä joululahjaksi pussilakanoita, kahvikuppeja, haarukoita ja veitsiä, silitysraudan, kahvinkeittimen jne. Sukulaisilla oli tapana selittää, että "näitä tulet tarvitsemaan kun muutat omaan kotiin tai opiskelijakämppään."

Juu, varmasti. Varsinkin kun muutin lapsuudenkodistani 25-vuotiaana suoraan vanhemman miehen luokse, jolla oli jo kaikki valmiina. Eli sitten meillä oli kaksi silitysrautaa, kaksi kahvinkeitintä, julmetusti kahvikuppeja/lautasia ja lakanoita jne, jopa kaksi pyykinpesukonetta. Huoh.

Ja ap:n kysymykseen: olisin teininä saanut mielummin shampoita tai lempihajuvettäni tai vaikka kivan yöpaidan. Oli tosi tylsää kun joululahjat olivat kaikki sellaisia, mitä "tulevaisuudessa kyllä arvostat näitä."

[/quote]

Minä olisin arvostanut moisia lahjoja teininä. Inhotti, kun kaikki ostelivat vaan suihkusaippuoita ja jotain Puman antituoksuja lahjaksi. Oli sitten tosi kivaa muuttaa 17-vuotiaana omilleen, kun oli tasan jenkkisänky ja kahvinkeitin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kellekään muulle ap:sta mieleen Silta-sarjan Saga tai Bones-sarjan naispääosa? 

Vierailija
64/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahaakaan et voi varmaan antaa, kun pelkäät, että se tyttö ostais jotain, josta sinä et pitäisi?

Vierailija
65/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:51"]

olen pari vuotta laittanut ylös kaikki ostamani joululahjat, tässä omalle teinilleni ostamani (oli kyllä vähän ap:n mainitsemaa 13 v. vanhempi):

toissa vuonna (15 vuotiaalle):

Louise Rennison kirjasarja (kaikki osat löytyi, eri divareista tilasin)
huivi
Sims Lemminkit PS3
leffaliput + mäkkäri lahjakortit
puuteri, ripsari, meikkivoida (body shop)
Pako 4 tuotanotkausi
karkkia
Jere sarjakuvakirja

viime vuonna (16 vuotiaalle):

pacific - dvd sarja
varjojen kaupungit - kirjat
aamutakki, sukat, yöppis
make up-kirja, ripsiväri, kajal
horoskooppikirja
yöpuku*2
puuteri, poskipuna, aurinkopuuteri, hajuvesi, eye liner, poskipuna ja puuterisivellin
siamilaiskissa (pehmo)
supestar volume tigi (kampausnes
wienernugat
Tukholman risteily (kaverin perheen kanssa)

[/quote]

Ok. No, pehmolelun osaisin ostaa. Ja karkkia.

13-v ei pääse kaverin kanssa risteilylle ilman aikuisia. Isänsä varmaan kiittää, jos pakotan hänet tylsistymään ruotsinlaivalle antamalla risteilylahjakortin. Päivä Tukholmassa-risteily taas maksaa aika paljon.

Mulla ei ole myöskään hajua, mitä tuon ikäiset katsoo tvstä. En olisi ikinä osannut arvata, että 15-v. tykkää jostain Pako-sarjasta. Tuosta Pacific-sarjasta en ole kuullutkaan.

Kirjan voisin ostaa, vaikka jonkun uutuuskirjan. Vaatteet tuntemattomalle hiukan hankala...

Meikkiä en nyt periaatteestakaan osta, koska mun mielestä se on tylsä lahja, anteeksi. Sitä huulikiiltoa voin ajatella, jos teinit sellaisesta tykkää.

Tykkäiskö tän ikäiset tällaisesta? http://www.amazon.com/Usborne-Book-Drawing-Doodling-Coloring/dp/0794527884

ja sitten joku laadukas värikynäpakkaus, vaikka sellaset akvarellipuuvärikynät tuohon mukaan?

Mulle näin aikuisenakin kelpaisi tuollainen lahja. :)

ap

[/quote]

Hei!

Kuule haluan onnitella sinua! Onnistuit kirjoittamaan erilaisen, ihan hyvän provon, piti hetki miettiä onko provo vai ei :)

No tässä nyt hauskasti paljastuikin jo provoksi! Mutta kyllä onnistuit olemaan harvinaisen ärsyttävä ja naivi kaikessa näsäviisaudessasi!

Ei kun uuta kehiin vaan!

[/quote]

Häh? Ei tämä ole provo. Mä oikeasti tykkäisin tuollaisesta kirjasta - itse asiassa, mulla on sellainen.

Jos mietin vaikka omaa siskoani 13-vuotiaana, se olisi ollut tosi iloinen tuollaisesta kirjasta.

Vierailija
66/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:04"]

" mutta ei 13-vuotiaan toisaalta pitäisi joutua huolehtimaan kuukautisistakaan."

Häh mitähän tämäkin tarkoittaa? Kelle siitä voi valittaa, jos 13-vuotias joutuu huolehtimaan kuukautisistaan? Vai pitäisikö äidin niistä huolehtia?

[/quote]

No ajattelin vain että jos 13-vuotiaan ei pitäisi olla kiinnostunut mistään naisellisista jutuista kuten meikeistä, ei hänen pitäisi joutua sietämään naisellisuuteen liittyviä epämukavia puoliakaan. Itse en siis ajattele näin. Minusta on vain erikoinen ajattelutapa, että vaikka 13-vuotias voi olla jo hyvinkin kypsä vartaloltaan, mieleltään ja kiinnostuksenkohteiltaan hänen pitäisi edelleen olla lapsekas.

[/quote]

No, oli erikoinen ajattelutapa tai ei. Mulla lakoi kuukautiset 11-vuotiaana. 13-vuotiaana oli myös jo isommat rinnat kuin äidilläni. Silti mua ei kiinnostanut meikit tai hiukset tai juuri vaatteetkaan. Vaan erilaiset taide- ja tiedejutut ja historia. Olenko mä sitten todella ollut niin outo nuori tyttö? Oikeasti ekat meikit ostettiin, kun olin 18v ja ylioppilas. Päivittäin aloin meikkaamaan vasta yli 25-vuotiaana.

Pelkään, että loukkaan tyttöä, jos tilaan sille jonkun Demi-lehden ja annan haloisvaateketjun lahjakortin. Itse olisin mielessäni pitänyt nuorena tuollaisen lahjan antajaa aika bimbona. :( Vaikka tietty hyvin kasvatettuna olisin hymyillyt ja kiittänyt kauniisti.

ap

[/quote]

no yksi ihan satavarma lahja on esim. suklaarasia ja parikymppiä rahaa. Tai enemmän, jos se on mielestäsi liian vähän. Jos siis tahdot antaa jotain, mistä tyttö tykkäisi, mutta et yhtään tiedä, missä kehitysvaiheessa hän tällä hetkellä on - raha kelpaa lahjaksi kenelle tahansa teinille, ja suklaarasia nyt olisi vaan siinä sen vuoksi, että on jotain kuitenkin viitsinyt ostaakin eikä vaan laita rahaa kuoreen....

Vierailija
67/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

Öööö... No sitähän sulle on yritetty tässä moneen kertaan kertoa ja vinkata! Mutta kun SINÄ et tykkää niistä samoista jutuista, niin sit ei voi 13 vuotiaskaan tykätä?? HUOH, miten rasittava olet!

Vierailija
68/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

Jos se on ihan tuntematon tyttö, on ihan mahdoton sanoa mistä hän tykkää. Kyllä sinä olet vähän outo (ei hyvällä eikä pahalla) ollut, jos olet alkanut meikata vasta noin myöhään. En tiedä miksi kuvittelet tämän tytön niin kovasti itsesi kaltaiseksi. Ihan kuin olisit ostamassa lahjaa jollekin unelmien 13-vuotiaalle, joka muistuttaa erehdyttävästi sinua. Tilaa hänelle Parnasso ja osta Gerry Weberin lahjakortti. :)

Vierailija
69/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:06"]

Tuleeko kellekään muulle ap:sta mieleen Silta-sarjan Saga tai Bones-sarjan naispääosa? 

[/quote]

Täh? Verrataanko mua jo johonkin Sagaan? :) OMG. :D

Olenko mä todella niin outo sitten? No, yläasteella mua kiinnosti eniten mustat aukot ja kvarkkiteoria. Vaikkei musta fyysikkoa sitten tullutkaan. Mutta edelleen ne kiinnostaisi mua. Lempimusiikkiani oli tyyliin Sinatra ja rock swing ja jazz. Ja lempileffani Bladerunner.

Mä olen sitten kai vain erilainen kuin muut on nuorena olleet. ei auta. Ja edelleenkään en osaa asennoitua jonkun tavisnuoren ajatteluun. Mutta ei kai se musta Sagan tyyppistä ihmistä tee? Bones-sarjaa en ole katsonut.

Vierailija
70/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:45"]

Lahjakortti esim. H&M, Lindexille.

[/quote]

en mä halua olla rahoittamassa tuollaisten halpisvaatteiden tuotantoa. En itsekään osta noista vaatteita, en kai kehtaisi antaa kellekään sellaiseen liikkeeseen lahjakorttiakaan?

[/quote]

Ihan ymmärrettävä näkökanta, mutta moni teini löytää mieluisia vaatteita noista kaupoista. Ihan uteliaisuudesta, mistä ostat vaatteet, joita ei ole tuotettu epämääräisissä oloissa?

[/quote]

Mä pääasiassa teetän vaatteeni ompelijalla. Ostan kaupasta vaan kerran pari vuodessa farkut ja jonkun t-paidan. Kriteerinä, että on valmistettu Euroopassa. Takkini ovat Burberryn (no, enää ei voi olla varma, tehdäänkö Euroopassa) tai yritän löytää esim. Suomessa valmistettuja nahkatakkeja tms.

[/quote]Burberry ei todellakaan ole eettinen, käyttävät paljon turkiksia

Vierailija
71/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

ap

[/quote]

No voi herranjestas :D et vieläkään osaa ajatella vaikka montakymmentä hyvää vastausta tullut??

Millä se tulisi selväksi ;)

Vierailija
72/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:02"]

Pacific - sarja kertoo jenkkiläisistä sotilaista toisessa maailmansodassa, ei se tosiaan ole ihan jokateinille ostettava sarja, omalle ostin kun se sitä pyysi.

Ja joo, nuo nyt oli vain esimerkkejä mitä itse olen ostanut omalle tytölleni, vieraammalle teinille en tuollaisia ostaisi, vastasin vain kysymykseen "mitä itse olette ostaneet", en siihen mitä ehdottaisin sinun ostavan sukulaisellesi.

Minä ostaisin 13 vuotiaalle sukulaistytölle, jota en kovin hyvin tunne, esim. kynsienhoitosetin, jotain koruja tai jotain huulikiilto tms. juttua. Tai ehkä voisin ostaa Jere sarjakuvakirjoja, oma teinityttöni tykkäsi niistä tosi paljon, ja niiden avulla pystyimme nauramaan monille jutuille, jotka meidänkin perhettä tytön murrosiässä rasitti. Suosittelen kaikille teinien vanhemmille :)

- en muista, millä numerolla vastasin, mutta olen siis se vastaaja, joka laittoi listan parin viime joulun lahjoista omalle tytölle -

[/quote]

Ok. Mutta oli mielenkiintoista kuulla, millaisia lahjoja olet omille teineille ostanut.

Nuo antamasi ehdotukset oli hyviä. Ehkä ne on sitten sellaisia turvallisia perusteinix-juttuja. Käykö muut kuin Jere-sarjikset? Corto Maltese? Tintti?

Vierailija
73/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:12"]

ap

[/quote]

Jos se on ihan tuntematon tyttö, on ihan mahdoton sanoa mistä hän tykkää. Kyllä sinä olet vähän outo (ei hyvällä eikä pahalla) ollut, jos olet alkanut meikata vasta noin myöhään. En tiedä miksi kuvittelet tämän tytön niin kovasti itsesi kaltaiseksi. Ihan kuin olisit ostamassa lahjaa jollekin unelmien 13-vuotiaalle, joka muistuttaa erehdyttävästi sinua. Tilaa hänelle Parnasso ja osta Gerry Weberin lahjakortti. :)

[/quote]

Itse asiassa mulle tuli 15-vuotiaana Parnasso... :) Itse kinusin. :) Gerry Weberillä ei ole liikettä Suomessa kai, vaikea ostaa sinne omaa lahjakorttia. Sitäpaitsi, eikö ne ole aika mummoisia vaatteita? Ja ei niidenkään tuotannon eettisistä olosuhteista voi olla varma.

Vierailija
74/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.toisenlainenlahja.fi/ Tässä, kaikille lienee jo selvinnyt, että olet ostamassa lahjaa, josta itse pidät, tytöstä viis.

Vierailija
75/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffalippujen kanssa kannattaa sitten huomioida se, että ostaa liput sellaiseen teatteriin, joka löytyy teinin asuinpaikalta. Finnkinon-lippupaketti harmittaa vain, jos lähin teatteri on 100 km päässä. 

Bodyshopilla on myös tuoksuallergikoille sopiva linja ja lisäksi kannattaa katsoa netistä Dermosilin valikoima. Yksi mikä tulee mieleen myös on TangleTeezer. Sitä on mainostettu paljon blogeissa ja hyvää hiusharjaa tarvitsee jokainen. Siihen kaveriksi vaikka glitteristä saatavia puhelimenjohto-ponnareita tai jokin hiuskoru.

Älä kumminkaan ota liian vakavasti lahjan hankintaa. Kyllä teini ymmärtää, ettet voi ostaa täydellistä lahjaa, jos ette vielä tunne toisianne. 

Vierailija
76/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä todella niin outo sitten? No, yläasteella mua kiinnosti eniten mustat aukot ja kvarkkiteoria. Vaikkei musta fyysikkoa sitten tullutkaan. Mutta edelleen ne kiinnostaisi mua. Lempimusiikkiani oli tyyliin Sinatra ja rock swing ja jazz. Ja lempileffani Bladerunner.

Mä olen sitten kai vain erilainen kuin muut on nuorena olleet. ei auta. Ja edelleenkään en osaa asennoitua jonkun tavisnuoren ajatteluun. Mutta ei kai se musta Sagan tyyppistä ihmistä tee? Bones-sarjaa en ole katsonut.

[/quote]

Joo joo, olet tosi outo. Minäkin kuuntelin teininä Thelonius Monkia, mutta silti käytin meikkiä. 

Vierailija
77/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IPhonen tai IPadin ostaisin, varmasti tykkäis!

Vierailija
78/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

APhan voisi vaatia muiden kanssa kimppalahjaa ja sitten vietäisiin tyttö ompelijalle ja teetättäisitte sille niitä kivoja vaatteita, joista AP tykkää.

Vierailija
79/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

Ei tuo sinusta outoa tee. Mäkin luin teininä Tieteen kuvalehteä ja aloitin meikkaamisen vasta parikymppisenä. Mutta Bones ja Saga tulevat mieleent tuosta jonkilaisesta yksioikoisuudestasi ja kyvyttömyydestäsi asettua oikein täysin toisen asemaan. 

Vierailija
80/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuvat ovat kyllä ihan hauska idea. Itse tykkäsin teininä seuraavista: Jere, Viivi ja Wagner, Harald Hirmuinen, Nemi, Kiroileva Siili (ehkä jo hieman out) ja Cyanide and Happiness. Scandinavia and the World olisi aivan mahtava mutta sitä ei taida olla kirjana. Fingerpori ja Asterixkin upposivat mutta eivät ehkä niin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi