Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako kaikki teinit näin tylsiä lahjoja? Mitä ostatte heille?

Vierailija
26.11.2013 |

Mietin tässä, mitä ostaa miehen siskon uuden puolison 13-vuotiaalle tytölle joululahjaksi. Tulevat siis meille jouluna, miehen koko suku.

googletin ja osuin joihinkin teinien blogeihin, joissa oli listattu viime vuoden joululahjasatoa. Yksikin oli saanut:

- 2 eri pakkausta erilaisia hiustuotteita (shampoota, hoitoainetta, jotain hoitosuihketta)

- 2 lahjakorttia (nuortenvaateliikkeeseen ja markettiketjuun)

- kotimyyntikutsujen meikkipaletin

- jonkun markettitason eau de toilette+dödö-pakkauksen

- tyynyliinan, jossa oli seksivitsi (13-v tyttö saa tällaisen omalta äidiltä?!)

- karkkia

- varmaan 3 pakkausta eri sarjojen ihonhoito/puhdistustuotteita

Anteeksi nyt, mutta mun mielestä noi oli aika tylsiä lahjoja monet... Jotain kasvojenpesuaineita ja shampoota. Joululahjaksi. Ja 13-vuotiaalle. Mä olen varmaan ihan out siitä, mitä 13-vuotiaat haluaa nykyisin, itse olisin sen ikäisenä pettynyt ja rajusti, jos olisin saanut jotain shampoota ja puhdistusmaitoa jouluna. Mä halusin vielä leluja ja askartelutarvikkeita ja jotain ihania juttuja, kuten soittorasian, kirjoja, koruja, hauskan kalenterin...

Mutta siis onko ihan ok ostaa 13-vuotiaalle dödö ja kasvovettä lahjaksi lähimegamarketista? Eikö se pety?

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin on äidillä jotain pahoja ongelmia oman naiseutensa kanssa, jos tyttären muuttumista ja kehittymistä pitää vastustaa! Mun 13-vuotiaalla on paljon isommat rinnat kuin mulla ja kuukautiset olleet jo yli vuoden, en viitsi babyborn nukkea joululahjaksi ostaa.

Vierailija
42/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:51"]

olen pari vuotta laittanut ylös kaikki ostamani joululahjat, tässä omalle teinilleni ostamani (oli kyllä vähän ap:n mainitsemaa 13 v. vanhempi):

toissa vuonna (15 vuotiaalle):

Louise Rennison kirjasarja (kaikki osat löytyi, eri divareista tilasin)
huivi
Sims Lemminkit PS3
leffaliput + mäkkäri lahjakortit
puuteri, ripsari, meikkivoida (body shop)
Pako 4 tuotanotkausi
karkkia
Jere sarjakuvakirja

viime vuonna (16 vuotiaalle):

pacific - dvd sarja
varjojen kaupungit - kirjat
aamutakki, sukat, yöppis
make up-kirja, ripsiväri, kajal
horoskooppikirja
yöpuku*2
puuteri, poskipuna, aurinkopuuteri, hajuvesi, eye liner, poskipuna ja puuterisivellin
siamilaiskissa (pehmo)
supestar volume tigi (kampausnes
wienernugat
Tukholman risteily (kaverin perheen kanssa)

[/quote]

Ok. No, pehmolelun osaisin ostaa. Ja karkkia.

13-v ei pääse kaverin kanssa risteilylle ilman aikuisia. Isänsä varmaan kiittää, jos pakotan hänet tylsistymään ruotsinlaivalle antamalla risteilylahjakortin. Päivä Tukholmassa-risteily taas maksaa aika paljon.

Mulla ei ole myöskään hajua, mitä tuon ikäiset katsoo tvstä. En olisi ikinä osannut arvata, että 15-v. tykkää jostain Pako-sarjasta. Tuosta Pacific-sarjasta en ole kuullutkaan.

Kirjan voisin ostaa, vaikka jonkun uutuuskirjan. Vaatteet tuntemattomalle hiukan hankala...

Meikkiä en nyt periaatteestakaan osta, koska mun mielestä se on tylsä lahja, anteeksi. Sitä huulikiiltoa voin ajatella, jos teinit sellaisesta tykkää.

Tykkäiskö tän ikäiset tällaisesta? http://www.amazon.com/Usborne-Book-Drawing-Doodling-Coloring/dp/0794527884

ja sitten joku laadukas värikynäpakkaus, vaikka sellaset akvarellipuuvärikynät tuohon mukaan?

Mulle näin aikuisenakin kelpaisi tuollainen lahja. :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin osta ittelles puuvärit, mutta osta sille nuorelle jotain mistä hän tykkää?

Vierailija
44/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:30"]

En mä halua tuomita ihmisiä meikkien käytöstä. Nyt aikuisena itsekin meikkaan lähes joka päivä. Mutta eikö 13-vuotiaiden pitäisi ajatella vielä ihan muita asioita kuin meikkejä? Enkä tarkoita, että sen pitäisi sitten olla nukkeleikkejä.

Itse olin 13-v. tyttönä kiinnostunut avaruudesta, tähdistä, fysiikasta, kirjoittamisesta, tietokoneista, taiteesta ja historiasta. Silloin vain ne luokan pissikset meikkasi ja laittoi ylenmäärin hiuksiaan. Ehkä nyt on toisin. Mun on vaikea tietää, ei ole mitään kosketuspintaa tuonikäisten elämään.

[/quote]

Asenteesi vaikuttaa jotenkin jyrkältä. 13-vuotias voi (jossain määrin valitettavastikin) olla aika pitkällä naiseksi kehittymisessä, joten ei ole ihme, jos monet naisellisiksi mielletyt asiat kiinnostavat. Ehkä 13-vuotiaan ei pitäisi olla kiinnostunut muista meikeistä kuin huulikiilloista, mutta ei 13-vuotiaan toisaalta pitäisi joutua huolehtimaan kuukautisistakaan.

Minäkin olin 13-vuotiaana kinnostunut muun muassa tietokonepeleistä, historiasta ja taiteesta. Luin paljon. Silti olin kinnostunut myös muotivaatteista ja meikkasin ja laitoin hiuksia. Ehkä jopa liikaakin ja taitamattomasti, mutta joskus nuo jutut joutuu opettelemaan kantapään kautta. Kaikki eivät opi meikkaamaan täydellisesti 60-luvun meikkioppaasta juuri ennen ylioppilasjuhlia. ;)

Ei ole mielekästä jakaa tyttöjä pissiksiin ja muihin. Minusta ihan kaikille tytöille voi sallia kiinnostuksen kauneuteen ja muotiin tuomitsematta heitä pissiksiksi. Ihan yhtä sallittua on sekin, ettei niistä tarvitse olla kiinnostunut.

Vierailija
45/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun mielestä meikit voi olla tylsiä, mutta eikös tässä nyt kuitenkin yritetä löytää mieluista lahjaa teinille..? Ja ei, luojan tähden ei mitään värityskirjaa! Alan jo epäillä sua provoksi...

Turvallisin vaihtoehto olis kai se lahjakortti. Vaikka sitten kirjakauppaan.

Vierailija
46/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:45"]

Lahjakortti esim. H&M, Lindexille.

[/quote]

en mä halua olla rahoittamassa tuollaisten halpisvaatteiden tuotantoa. En itsekään osta noista vaatteita, en kai kehtaisi antaa kellekään sellaiseen liikkeeseen lahjakorttiakaan?

[/quote]

Ihan ymmärrettävä näkökanta, mutta moni teini löytää mieluisia vaatteita noista kaupoista. Ihan uteliaisuudesta, mistä ostat vaatteet, joita ei ole tuotettu epämääräisissä oloissa?

[/quote]

Mä pääasiassa teetän vaatteeni ompelijalla. Ostan kaupasta vaan kerran pari vuodessa farkut ja jonkun t-paidan. Kriteerinä, että on valmistettu Euroopassa. Takkini ovat Burberryn (no, enää ei voi olla varma, tehdäänkö Euroopassa) tai yritän löytää esim. Suomessa valmistettuja nahkatakkeja tms.

[/quote]

Miksi tätä oli alapeukutettu? Mitä pahaa on siinä, että teetän pääasiassa vaatteeni (jakut, puolihameet, topit, korsetit, juhlavaatteet) suomalaisella ompelijalla kotikaupungissani?

Farkut pyrin ostamaan esim. hessnaturilta tai Kuyichin vaatteita tms., joista nyt jonkunlainen takuu pitäisi olla, että on reilusti tuotettu.

Burberryn takit kestää pitkään. Taas pitäisi tarkistaa, missä ne tällä hetkellä niitä suoltaa.

Mitä vikaa siinä on, etten käy shoppailemassa jossain H&Mllä, Lindexissä, KappAhlissa? Seppälässä? Niiden laatukin on pääasiassa ihan jäätävää.

Olen muuten esim. Isossa-Britanniassa tehtyjä puseroita ja paitoja onnistunut löytämään ihan Prismastakin.

Vierailija
47/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:51"]

olen pari vuotta laittanut ylös kaikki ostamani joululahjat, tässä omalle teinilleni ostamani (oli kyllä vähän ap:n mainitsemaa 13 v. vanhempi):

toissa vuonna (15 vuotiaalle):

Louise Rennison kirjasarja (kaikki osat löytyi, eri divareista tilasin)
huivi
Sims Lemminkit PS3
leffaliput + mäkkäri lahjakortit
puuteri, ripsari, meikkivoida (body shop)
Pako 4 tuotanotkausi
karkkia
Jere sarjakuvakirja

viime vuonna (16 vuotiaalle):

pacific - dvd sarja
varjojen kaupungit - kirjat
aamutakki, sukat, yöppis
make up-kirja, ripsiväri, kajal
horoskooppikirja
yöpuku*2
puuteri, poskipuna, aurinkopuuteri, hajuvesi, eye liner, poskipuna ja puuterisivellin
siamilaiskissa (pehmo)
supestar volume tigi (kampausnes
wienernugat
Tukholman risteily (kaverin perheen kanssa)

[/quote]

Ok. No, pehmolelun osaisin ostaa. Ja karkkia.

13-v ei pääse kaverin kanssa risteilylle ilman aikuisia. Isänsä varmaan kiittää, jos pakotan hänet tylsistymään ruotsinlaivalle antamalla risteilylahjakortin. Päivä Tukholmassa-risteily taas maksaa aika paljon.

Mulla ei ole myöskään hajua, mitä tuon ikäiset katsoo tvstä. En olisi ikinä osannut arvata, että 15-v. tykkää jostain Pako-sarjasta. Tuosta Pacific-sarjasta en ole kuullutkaan.

Kirjan voisin ostaa, vaikka jonkun uutuuskirjan. Vaatteet tuntemattomalle hiukan hankala...

Meikkiä en nyt periaatteestakaan osta, koska mun mielestä se on tylsä lahja, anteeksi. Sitä huulikiiltoa voin ajatella, jos teinit sellaisesta tykkää.

Tykkäiskö tän ikäiset tällaisesta? http://www.amazon.com/Usborne-Book-Drawing-Doodling-Coloring/dp/0794527884

ja sitten joku laadukas värikynäpakkaus, vaikka sellaset akvarellipuuvärikynät tuohon mukaan?

Mulle näin aikuisenakin kelpaisi tuollainen lahja. :)

ap

[/quote]

Hei!

Kuule haluan onnitella sinua! Onnistuit kirjoittamaan erilaisen, ihan hyvän provon, piti hetki miettiä onko provo vai ei :)

No tässä nyt hauskasti paljastuikin jo provoksi! Mutta kyllä onnistuit olemaan harvinaisen ärsyttävä ja naivi kaikessa näsäviisaudessasi!

Ei kun uuta kehiin vaan!

Vierailija
48/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" mutta ei 13-vuotiaan toisaalta pitäisi joutua huolehtimaan kuukautisistakaan."

Häh mitähän tämäkin tarkoittaa? Kelle siitä voi valittaa, jos 13-vuotias joutuu huolehtimaan kuukautisistaan? Vai pitäisikö äidin niistä huolehtia?

Vierailija
49/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:38"]

Kyllä Sebamed on ihan hyvä vaihtoehto. Ettekö te oikeesti ole saaneet tuollaisia lahjoja? Pienenä sain aina palasaippuan ja saippuakotelon? Itse pakkaan lahjoiksi jopa hammasharjoja ja hammastahnojakin ! Pääasia, että on paljon paketteja.

[/quote]

Mä sain kerran, tasan kerran, lapsena lahjaksi saippuan. Se oli sellainen ihanantuoksuinen, ankanmallinen saippua. Oli niin ihana, että en raastinut sitä käyttää kuin vasta 1/2 vuoden päästä. :)

Mutta en ole ikinä saanut lahjaksi mitään shampoota tai hoitoainetta tai kasvojenpesuaineita tai meikkejä. En koskaan. Nyt aikuisena joskus parfyymi/vartalovoidepakkauksia omilta vanhemmilta - mutta äiti tietää kyllä, mitä tuoksuja käytän.

Vierailija
50/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakorteista nuoret tykkäävät, vaatekauppaan tai johonkin nuoren harrastukseen liittyvään juttuun. Nuorilla ja aikuisilla on erilainen maku, ei ole helppoa mennä valitsemaan vaativalle 13-vuotiaalle vaatteita, mutta lahjakortilla ratkaistaan ongelma helposti.

Leffaliput on hyviä lahjoja, marketin dödö + saippua pakkaus ei.

Vierailija
51/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että tyttö kuin tyttö tykkää, jos saa Body Shopista sellaisen tuotekorin jossa on suihkusaippuaa ja esim. vartalovoidetta. Ja jollei tykkää, niin eipä se sun häpeä ole ap. Mistä sitä voi vieraan teinin mieltymyksistä tietää.

Vierailija
52/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vinkkilista:

leffalippuja

lahjakortti HM:ään, Gina Tricotiin, Glitteriin (tai muu korukauppa), Heseen tai Mäkkäriin

Demi-lehden tilaus

Vierailija
53/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:45"]

[/quote]

No kun mä en tiedä, mistä hän tykkää. Kun en tunne häntä. Ja äitipuolensa ei osaa sanoa mitään.

Eli tuollainen piirtelykirja ei olisi ok? Mun mielestä se olisi kiva! Olisi ollut teininä ja olisi nytkin.

Vierailija
54/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:52"]

" mutta ei 13-vuotiaan toisaalta pitäisi joutua huolehtimaan kuukautisistakaan."

Häh mitähän tämäkin tarkoittaa? Kelle siitä voi valittaa, jos 13-vuotias joutuu huolehtimaan kuukautisistaan? Vai pitäisikö äidin niistä huolehtia?

[/quote]

No ajattelin vain että jos 13-vuotiaan ei pitäisi olla kiinnostunut mistään naisellisista jutuista kuten meikeistä, ei hänen pitäisi joutua sietämään naisellisuuteen liittyviä epämukavia puoliakaan. Itse en siis ajattele näin. Minusta on vain erikoinen ajattelutapa, että vaikka 13-vuotias voi olla jo hyvinkin kypsä vartaloltaan, mieleltään ja kiinnostuksenkohteiltaan hänen pitäisi edelleen olla lapsekas.

Vierailija
55/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:56"]

Minun vinkkilista:

leffalippuja

lahjakortti HM:ään, Gina Tricotiin, Glitteriin (tai muu korukauppa), Heseen tai Mäkkäriin

Demi-lehden tilaus

[/quote]

Noi leffaliput on ok.

Kuten jo sanoin, en osta lahjakortteja mihinkään halpsivaateketjuun, koska en itsekään ostaisi sellaisesta mitään. En kai mä voi antaa lahjaksi jotain, mistä en itse tykkäisi?

Oisko sellanen lahja hyvä, jossa olisi leffaliput ja lahjakortti johonkin ravintolaan? Onko sen pakko olla mäkkäri, voisiko olla joku kivempi paikka, vaikka sushiravintola? Joku kunnollinen pizzeria?

Vierailija
56/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo lehden tilaus, sitä on useampi ehdottanut. Mä en kyllä voisi jotain Demiä tilata kellekään kuin läpällä... Sehän on aika aivoton lehti. Entä Tiede-lehden vuositilaus? Joku eläinlehti? Käsityölehti?

Vierailija
57/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 15:00"]

Niin, tuo lehden tilaus, sitä on useampi ehdottanut. Mä en kyllä voisi jotain Demiä tilata kellekään kuin läpällä... Sehän on aika aivoton lehti. Entä Tiede-lehden vuositilaus? Joku eläinlehti? Käsityölehti?

[/quote]

lol

Vierailija
58/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:45"]

[/quote]

No kun mä en tiedä, mistä hän tykkää. Kun en tunne häntä. Ja äitipuolensa ei osaa sanoa mitään.

Eli tuollainen piirtelykirja ei olisi ok? Mun mielestä se olisi kiva! Olisi ollut teininä ja olisi nytkin.

[/quote]

No olet jo varmaan tajunut ettei suurinosa ole kuin sinä.

Vierailija
59/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pacific - sarja kertoo jenkkiläisistä sotilaista toisessa maailmansodassa, ei se tosiaan ole ihan jokateinille ostettava sarja, omalle ostin kun se sitä pyysi.

Ja joo, nuo nyt oli vain esimerkkejä mitä itse olen ostanut omalle tytölleni, vieraammalle teinille en tuollaisia ostaisi, vastasin vain kysymykseen "mitä itse olette ostaneet", en siihen mitä ehdottaisin sinun ostavan sukulaisellesi.

Minä ostaisin 13 vuotiaalle sukulaistytölle, jota en kovin hyvin tunne, esim. kynsienhoitosetin, jotain koruja tai jotain huulikiilto tms. juttua. Tai ehkä voisin ostaa Jere sarjakuvakirjoja, oma teinityttöni tykkäsi niistä tosi paljon, ja niiden avulla pystyimme nauramaan monille jutuille, jotka meidänkin perhettä tytön murrosiässä rasitti. Suosittelen kaikille teinien vanhemmille :)

- en muista, millä numerolla vastasin, mutta olen siis se vastaaja, joka laittoi listan parin viime joulun lahjoista omalle tytölle -

Vierailija
60/133 |
26.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:35"]

Sain itse teininä joululahjaksi pussilakanoita, kahvikuppeja, haarukoita ja veitsiä, silitysraudan, kahvinkeittimen jne. Sukulaisilla oli tapana selittää, että "näitä tulet tarvitsemaan kun muutat omaan kotiin tai opiskelijakämppään."

Juu, varmasti. Varsinkin kun muutin lapsuudenkodistani 25-vuotiaana suoraan vanhemman miehen luokse, jolla oli jo kaikki valmiina. Eli sitten meillä oli kaksi silitysrautaa, kaksi kahvinkeitintä, julmetusti kahvikuppeja/lautasia ja lakanoita jne, jopa kaksi pyykinpesukonetta. Huoh.

Ja ap:n kysymykseen: olisin teininä saanut mielummin shampoita tai lempihajuvettäni tai vaikka kivan yöpaidan. Oli tosi tylsää kun joululahjat olivat kaikki sellaisia, mitä "tulevaisuudessa kyllä arvostat näitä."

[/quote]

Tää on hyvä. Minä olisin nimenomaan halunnut tavaroita tulevaa omaa kotia varten, mutta en niitä koskaan saanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi