Saako kaikki teinit näin tylsiä lahjoja? Mitä ostatte heille?
Mietin tässä, mitä ostaa miehen siskon uuden puolison 13-vuotiaalle tytölle joululahjaksi. Tulevat siis meille jouluna, miehen koko suku.
googletin ja osuin joihinkin teinien blogeihin, joissa oli listattu viime vuoden joululahjasatoa. Yksikin oli saanut:
- 2 eri pakkausta erilaisia hiustuotteita (shampoota, hoitoainetta, jotain hoitosuihketta)
- 2 lahjakorttia (nuortenvaateliikkeeseen ja markettiketjuun)
- kotimyyntikutsujen meikkipaletin
- jonkun markettitason eau de toilette+dödö-pakkauksen
- tyynyliinan, jossa oli seksivitsi (13-v tyttö saa tällaisen omalta äidiltä?!)
- karkkia
- varmaan 3 pakkausta eri sarjojen ihonhoito/puhdistustuotteita
Anteeksi nyt, mutta mun mielestä noi oli aika tylsiä lahjoja monet... Jotain kasvojenpesuaineita ja shampoota. Joululahjaksi. Ja 13-vuotiaalle. Mä olen varmaan ihan out siitä, mitä 13-vuotiaat haluaa nykyisin, itse olisin sen ikäisenä pettynyt ja rajusti, jos olisin saanut jotain shampoota ja puhdistusmaitoa jouluna. Mä halusin vielä leluja ja askartelutarvikkeita ja jotain ihania juttuja, kuten soittorasian, kirjoja, koruja, hauskan kalenterin...
Mutta siis onko ihan ok ostaa 13-vuotiaalle dödö ja kasvovettä lahjaksi lähimegamarketista? Eikö se pety?
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="10.12.2013 klo 05:31"]
Ja jos vähääkään lukee, niin vaikka sellaisen lukupäiväkirjan olisin silloin halunnut saada. Nyt vanhempana olisi siitä iloinen, kun muistaisi, mitä on nuorena tullut luettua.
[/quote]
Ja siis tämän voisin hyvin ottaa itsellenikin lahjaksi ja kyllä kai vielä suurin osa tytöistä lukee ihan vapaaehtoisestikin. Yläkoulussa kai pitääkin jo ruveta lukemaan "klassikkoja", jotka voisi sitten merkata tähän.
http://www.amazon.com/Book-Lovers-Journal-Reading-Organizer/dp/1441304827
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 14:25"]
Ihan ot, mut musta on outoa, että noin vieraalle ihmiselle ostetaan lahja. Varsinkin jokin Kalevalakoru!
Mä annan kummilapsille (toinen niistä on veljeni lapsi), mutten tätinä koe velvollisuutta ostaa kolmelle muulle lasteni serkulle lahjaa. Rakkaita silti ovat.
[/quote]
No, se tyttö tulee meille jouluaattona, kuten miehen muukin suku. Suku ei ole iso ja kaikille ostetaan paketti. Olisi kai aika tyhmää jättää tuo tyttö sitten ilman, kun "ei me sua tunneta"?
Jos kysyn miehen siskolta asiaa, se sanoo vaan, että ei hän tiedä. Kokeilin jo. :)
Musta tuntuisi hoopolta ostaa tytölle joululahjaksi joku saippua/shampoopakkaus. Mutta ehkä se sitten on ihan normia nykyisin? Itse olen miehen äidiltä saanut sellaisen jonain jouluna ja meni haaskuun, koska mulla on atooppinen iho enkä voi käyttää sellaisia tuoksuvia markettituotteita lainkaan. Kukan kaverikaan ei niitä huolinut, kun kaikilla on jotain ongelmia ihon kanssa. Ostanko sitten varmuuden vakuudeksi tytölle apteekista jotain Sebamed-pesunesteitä, joita itse käytän?
[/quote]
Osta 20e lahjakortti BodyShopiin tms. Valkkaa itse. Ei riskiä. Ja on varmasti tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:43"]Bodyshopista saa kivoja pieniä suihkusaippuoita, jotka ovat erituoksuisia(4-5kpl pötkö), huulikiilto, oma peili, kampa&harja, kynsilakkaa & kynsilakanpoistoaine.
[/quote] ei huulikiiltoa. Ikinä. Koskaan. Kellekkään.
Olen itse täyttämässä 13, ja minä tahtoisin lahjaksi juuri kauneusjuttuja yms, mutta myös kaikenlaisia askartelujuttuja yms.
Itse olen 23 vuotias ja teinivuosina tykkäsin todella paljon kaikenlaisista vaate-ja korukauppojen lahjakorteista.Myös suklaat,hajuvedet ja villasukat olivat ihania.Pelkkä raha ja kortti yhdistelmä on myös menevä.
Tiiän et on jo vanha keskustelu, mutta haluan silti sanoa kantani asiaan. Ite ihan vaan satuin tänne sivulle ja kattelin että kyllä osaa aikuiset sivistyneesti puhua. Hei haloo! Ite oon 11-vuotias ja on kuule täällä niin tyhmiä juttuja että... Mielipiteen voi ilmasta ihan fiksustikin, jos ette tienneet. Ja en väitä että kaikki täällä todellakaan puhuis tyhmästi, mutta monet kuitenkin.
Ja joo nykyaikana monet 13-vuotiaat kyllä meikkaa. Ite en saa viä meikata kouluun, mutta ykskin luokkalaiseni meikkaa joka päivä ja sillä on kuukautisetkin alkanu jo 8vuotiaana, joka ei kyllä kovinkaan yleistä. Meikkaaminen nyt riippuu tietty paljon vanhemmistakin et salliiko ne sen. Ite oisin ilonen jos saisin shampoita, ihonhoitotuotteita, meikkejä jne. lahjaks :D
Monet edellä mainitut lahjat olisivat turhia meidän teinien mielestä: kirjat (saa kirjastosta), dvd-levyt (musiikin saa ladattua netistä ja elokuvat.. Etkö ole kuullut Popcorntimestä?), Bodyshop (ihan kiva, mutta niitä purnukoita on saatu jo kaverisynttäreiltä yllin kyllin), pussilakanat ja pyyhkeet (et kuitenkaan tiedä millaisista minä tykkään)...
Edellä ehdotettu värityskirja olisi loistava esikoiselleni (taidan ostaa joululahjaksi) . Itse ehdottaisin leikkien säilytykseen soveltuvia laatikoita (selvitä millaisissa bloggaajat säilyttävät omiaan).
Olen itse 13 vuotias ja lahjakortit,meikit ja raha kiinnostaa eniten sain viime joulu lahjaksi shampoon ja hoitoaineen ja petyin pahasti
Itse olisin 13-vuotiaana pitänyt varmasti eniten kirjoista tai kirjakaupan lahjakortista, harrastustavarasta tai mahdollisesti musiikista. Sen sijaan vaatteet ja kosmetiikka eivät nappaa kaikkia nuoria.
Minä olisin kolmetoistavuotiaana ilahtunut näistä:
- vinyylisoitin ja levy taikka pari
- vähän parempi kosmetiikka johon itsellä ei ole varaa
- lahjakortti esim kampaamoon/kosmetiikkaliikkeeseen/kirjakauppaan/divariin/levykauppaan/vaateliikkeeseen...
- ratsastusvarusteet tai juoksukengät; salikortti tai uimahallikortti
- erikoiskahvi tai tee, ehkä jotain erikoista?
- kynttiläasiat tai suitsukkeet
Paljon tuontyylisiä lahjoja sainkin, ja lisäksi DVD:itä (nykyään varmaan on ajankohtaisempia blurayt), vaatteita ja esimerkiksi pyyhkeitä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:28"]
Ja sitten meikkipaletti. 13-vuotiaalle lapselle. Itse en sen ikäisenävoinut olla vähempää kiinnostunut jostain meikeistä. Lahjakortinkin olisin kokenut tylsänä lahjana, ei mulla 13-vuotiaana ollut juurikaan erikoisia tarpeita ostaa kaupoista jotain itselle. Vanhemmat osti vaatteet, joskus kirjoja ja cd-levyn. Riitti mulle.
Voi että oletpas sinä mahtava ihminen. Katson sinua ylöspäin.
Muista, että ennen mentiin naimisiin jo 18 v ja 22v oli vanhapiika..... katso, maailma muuttuu, usko pois
Eh. En mä ymmärrä kommenttiasi. Miksi mua pitää katsoa ylöspäin, jos en teininä ollut meikakamisesta kiinnostunut? Enkä oikeastaan vaatteistakaan.
Mutta siis yleisesti 13-vuotiaat lapset meikkaa?
Kyllä, teinit meikkaavat.13-vuotias on teini.
Vanha keskustelu jo mutta: täytän tasan viikon päästä 13. monilla on ollut hyviä ehdotuksia mutta nää on makuasioita. itse pidän piirtämisestä ja siitä värityskirjasta olisin tullut iloiseksi. siihen mukaan vielä jotkut hyvät kynät:) askartelutarvikkeita toivon myös joululahjaksi:) tulisin myös iloiseksi esim. Lahjakortista esim glitteriin tai jostain kivasta yöpaidasta. rahaakin on aina kiva saada.. karkkia, minulla on synttäri joulunaikaan ja on ihanaa saada esim. Joku jouluviltti tai joulumuki jossa karkkia, jouluvalot yms. Kiharrin/suoristin loistava lahja, päiväkirja, meikkisetti,huulikiilto,hajuvesi, kampa, pompuloita, kynsilakkoja, laavalamppu, kivoja pussilakanoita.. kiva lahja myös esim joku yhteinen shoppailupäivä ja elokuvailta. korvakuulokkeet, kaijutin, radio, top model suunnittelukirja, brazistakin itse ilahtuisin vaikka nykyajan 13 v eivät enää leiki ollenkaan vaan toivovat jouluksi iphoneja ja i ipadejä.:(
Siinä nyt oli kaikki asiat jotka tulee mieleen mitä 13 v voisi toivoa. Ainakin itse tulisin kaikista noista iloisiksi :)
Ei todellakaan pety tuollaisia lahjoja kaikki haluaa 13 vuotiaana mutta tuo tyynyliina ei tulis mieleenkään
Lahjaideoita:
•Lahjakortti netflixiin, viaplayhin, tai johonkin muuhun vastaavaan
•Lahjakortti esim. stadium, sieltä saa monenlaista vaatetta ja tavaraa
•Stabilot
•Tuoksukynttilöitä (pitää kyllä tietää että tykkääkö kynttilöistä yms.)
•Kiva pieni valosarja, jonka saa esim. kirjoituspöydälle tai lipastolle
•Pyjamat, sellaisilla ruutukuvioisilla collegehousuilla ja joku kiva paita
•VS kosmetiikkatuotteet, voi kuulosta tyhmältä mutta aika moni tyttö tykkää
Meidän 13v:n toiveet:
- Louis Tomlinson huppari (tilattu e-baysta 23€)
- Adidas huppari
- adidas polvisukat
- nike pro sortsit
- ruutupaita
- 1D cd
- suoristin
- 1D hajuvesi
- rahaa alennusmyyntejä varten
Tekee mieli näin jälkijunassa kommentoida. Itse olen 12v. Mulla mun vahnemmat ostaa joululahjaks vaan mitä toivon. Listalla oli askartelutarvikkeita, sukkia, vaate, aktiivisuusranneke, schleich varustepakkaus ja viltti. Viltin sain mummiltani ja toiselta mummiltani sain rahaa, mikä menee säästöön siltä varalta että tarvitsen sitä vanhempana kuten aikuisena :) elikkäs meillä on lahjana sellasta mitä pyydetään. Ps.sain noi kaikki mitä tos listalla oli eli toiveet toteutu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="26.11.2013 klo 13:28"]
Ja sitten meikkipaletti. 13-vuotiaalle lapselle. Itse en sen ikäisenävoinut olla vähempää kiinnostunut jostain meikeistä. Lahjakortinkin olisin kokenut tylsänä lahjana, ei mulla 13-vuotiaana ollut juurikaan erikoisia tarpeita ostaa kaupoista jotain itselle. Vanhemmat osti vaatteet, joskus kirjoja ja cd-levyn. Riitti mulle.
Voi että oletpas sinä mahtava ihminen. Katson sinua ylöspäin.
Muista, että ennen mentiin naimisiin jo 18 v ja 22v oli vanhapiika..... katso, maailma muuttuu, usko pois
Eh. En mä ymmärrä kommenttiasi. Miksi mua pitää katsoa ylöspäin, jos en teininä ollut meikakamisesta kiinnostunut? Enkä oikeastaan vaatteistakaan.
Mutta siis yleisesti 13-vuotiaat lapset meikkaa?
Kyllä, teinit meikkaavat.13-vuotias on teini.
Jos 13v kaikki meikkaa niin musta tuntuu että mun siskokaan ei sitten varmaan ole ihmine
Mä vihaan tollast vitunmoist yleistämist. Cmonn jos 20 13vuotiast meikkaa ni ei se tarkota sitä et ne kaikki meikkaa. Ja kuten joku sanoi. Maailma muuttuu, hyväksykää se vitun tosiasia vaikka muakin pelottaa minkälaisessa ympäristössä mun lapset kasvaa, lelujen vai netin?
Olen itse 13.v tyttö ja itse tykkäisin lahjakorteista vaatekauppoihin ja kirjakauppaan ja kyllähän se rahakin aina kelpaa.
Hmm. Itse olen 12v, ja kovasti kiinnostunut jo kosmetiikasta, ja vanhemmille ok. Mutta ei kaikki ole. Mutta vuonna 2016 suurin osa on, koulussakin yksi tyttö on meikannut kulmakarvat, ripsiväriä, meikkivoidetta ja puuteria jo 4lk asti. Mikäs siinä, paitsi ehkä meikkivoidetta jne ei siinä iässä tarvisi... mutta itse toivon joululahjaksi vaan huivia, kynttilää, koristetyynyjä, ja kasveja huonetta koristamaan.
En kyllä suosittele sitä lahjakorttia minnekään H&M:lle tai Lindexille. Itse kävin siellä joskus teininä ja totesin, ettei oikeastaan mikään mahdu edes päälle. En siis ollut/ole lihava, mutta muotoja oli jo sen verran, että mitoitus ei sopinut. Pari kuitenkin ostamaani vaatetta totesin jo silloin huonolaatuisiksi ja sen jälkeen olen vältellyt halppiskauppoja. Eli ei ne kaikki teinitkään noista välitä.
Body Shop -setti tai vastaava on hyvä, samoin leffaliput (jos asuu kaupungissa). Kirjakaupasta löytyisi paljonkin sopivaa, mutta itse en ainakaan tehnyt oikeastaan koskaan mitään millään tyhjillä vihkoilla. Jokin klassikko vaikka tai nuorille suunnattu keittokirja. Kannattaa ehkä ajatella vähän vanhempaa kuin nuorempaa. Ja jos vähääkään lukee, niin vaikka sellaisen lukupäiväkirjan olisin silloin halunnut saada. Nyt vanhempana olisi siitä iloinen, kun muistaisi, mitä on nuorena tullut luettua. Näitä meinaan hankkia omalle kummitytölle, kunhan se tuosta kasvaa. Tylsää, mutta kasvattavaa.