Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vähättelette liikunnan osuutta painonpudotuksessa?

Vierailija
25.11.2013 |

Alempana on pitkä ketju vinkeistä painonpudotukseen ja yllättävän moni vastaajaa lyttää liikunnan täysin. En tajua tätä lainkaan.

Ensinnäkin kaikki liikunta kuluttaa kaloreita. Ei sen tarvitse olla varsinaista hikiliikuntaa salilla tms., vaan vaikkapa tunnin reipas kävelylenkki. Toisekseen liikuntaa harrastavan ihmisen kalorinkulutus lisääntyy myös lepotilassa. Tästä on lukuisia tutkimuksia, joita varmaan löytyy netistä, jos haluaa tutustua. Kolmanneksi liikunta on terveellistä muutenkin.

Näiden perusasioiden sijaan moni kehottaa juomaan 2-3 litraa vettä päivässä, vaikka se ei lisää kuin kusihätää. Toki vettä on hyvä juoda mutta ei se laihduttamista tue muuten kuin sillä, että vatsa tuntuu täydeltä.

Kaiken kaikkiaan laihduttamisesta on tullut nykyään kummallista avaruustiedettä, vaikka se on lopulta ihan yksinkertaista.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:39"]

Liikkuminen kuluttaa kaloreita, lisäksi liikuntaa harrastavan lepoaineenvaihtunta vilkastuu eli levossa kuluttaa enemmän energiaa kuin liikkumaton ihminen. NÄin yksinkertaista se on. Ruokahalu kasvaa koska tarvitset lisää energiaa. [/quote]

Miksi kaikki aina sanovat, että liikkuminen lisää ruokahalua? Minulla käy päinvastoin. Mitä enemmän liikun, sitä vähemmän pystyn syömään. Siksipä liikkuminen onkin kohdallani oikein hyvä painonhallintakeino :)

[/quote]

Sama täällä.

Vierailija
42/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakaan liikunta ei ole vaikuttanut ollenkaan painoon, kiinteytymiseen kyllä. Paino on edelleen sama (normaalipainoinen) mutta ehkä sentin kiinteytynyt vyötäröltä ja muutenkin napakampi olo 1,5 vuoden treenaamisen jälkeen. Ei toki mitään hirveän rankkaa - 2 salitreeniä viikossa ja hyötyliikuntaa muutamia tunteja.  Edelleen syön 1300 kalorin edestä päivittäin joten treenaaminen ei ole lisännyt ruokahaluakaan eikä siten vaikuta painon pysymiseen.

Mullekin riittää kevyt aamiainen, kunnon (salaatti tai keittolounas ja päivällinen. Illalla voin ottaa maitokahvin ja muutaman parapähkinän nakerrettavaksi, joskus rahkaa ja marjakeittoa. Ei muita välipaloja päivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin taustaa. Olen noin 30-vuotias mies jonka painoindeksi on hieman alle 30. BMI-taulukoita ymmärtävät että olen joko mukavan lihava tai mukavan lihaksikas. Olen onneksi jälkimmäisessä korissa. Olen kulkenut pitkän matkan kuntosalilla päästäkseni tähän pisteeseen asti (kropassa ei käytännössä lainkaan ylimääräistä rasvaa ja lihasmassaa aika kivasti) joten ajattelin kertoa ajatuksiani hieman tästä näkökulmasta.

Liikunnan merkitystä päästäkseni ensimmäiseen tavoitteeseeni (riittävä lihasmassa) kukaan tuskinpa kiistää. Omalla kohdallani tämä tarkoitti luonnollisesti 6-10h tuntia kuntosalitreeniä viikossa sekä tarpeellista syömistä, ainakin paperilla yli päivättäisen kaloritarpeeni. Lihas ei kasvanut ilman polttoainetta ja rakennuspalikoita. Tein tämän työn muutama vuosi sitten ja olin siinä onnellisessa asemassa että nuoren miehen aineenvaihdunta taisi hävittää tai polttaa ylimääräisen ilman että se ilmestyi vyötärölle.

Nyt, muutama vuosi myöhemmin, lihasmassa on edelleen tallella mutta uutena ilmiönä on tullut se että liikunta ei enää kykene pitämään painoani kurissa. Tällä hetkellä ruokavalio on tapa jolla pidän itseni siinä rasvattomassa rantakunnossa. Syitä voi aina miettiä, mutta iän tuleminen + elintapojen muuttuminen (olen ammatissa / elämäntilanteessa jossain juhlitaan ja syödään paljon ulkona) lienevät osasyyllisiä. Treenaan silti saman 5 kertaa viikossa / 6-8h viikossa helposti kuin ennen, luultavasti jopa laadukkaampia treenejä. Silti, kalorimäärän kontrollointi on avain onneen tällä hetkellä. Syön usein, kolmen tunnin välein - tällä ei ole suoranaisesti laihtumisen kanssa tekemistä, mutta tekee minulle tasaisen verensokerin ja hyvän olon joka mahdollistaa rankan harjoitteet aina päivän päätteeksi.

Seuraava esimerkki kuvaa mielestäni sitä miten vähän liikunta voi lopulta vaikuttaa laihtumiseen. Jos teen kovan tunnin pituisen harjoitteen, saatan lihasmassallani päästä 800-1000 kcal kulutukseen tunnissa. Kaikki tietävät miten helppoa tuo kulutus on tuhota syömällä jotain pientä ja kivaa. Minulla on vielä se etu keskivertohiihtäjään että kehoni  polttaa energiaa levossa treenin jälkeen huomattavasti enemmän kuin palstalaisilla noin keskimäärin.

Summa summarum, ei ole vahinko että alusvaatemallit, kehonrakentajat ja kaikki jotka haluavat päästä hetkeksi x esittelykuntoon tekevät sen ruokavaliolla. He eivät treenaa kellon ympäri vaan käyttävät kaloreiden säännöstelyä tämän aikaasnsaamiseksi. Itse en myöskään usko quick winnehin, vaan samaa periaatetta täytyy soveltaa pitkällä tähtäimellä. En myöskään misssän tapauksessa väheyksy liikuntaa, sen varmaan arvaattekin, mutta halusin kirjoittaa nyt ennenkaikkea ravinnon näkökulmasta.

Vierailija
44/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, kuinka näissä aina unohdetaan se, että ihmisiä on erilaisia.

Liikunta on kaikille hyödyllistä, mutta toisille se on hyödyllisempää kuin toisille:

http://www.aamulehti.fi/Terveys/1194801194659/artikkeli/il+treeni+ei+paranna+kaikkien+kuntoa.html

Samaten joku onnekas osaa syödä oikein luonnostaan tai jotka saivat kotoaan tähän hyvät eväät, toisten täytyy opetella kaikki alusta alkeista lähtien. On ihmisiä, jotka syövät kuin hevoset, mutta eivät liho tai pysty keräämään painoa, ja ihmisiä joilla ylimääräinen leivos näkyy seuraavana päivänä puolen kilon painonnousuna.

Laihduttaminen on monille helvetin vaikeaa juuri siksi, että yleispäteviä neuvoja on mahdotonta antaa.

Jos liikunta lähinnä johtaa ahmimiseen tai loukkaantumiseen (esim. suuren painon takia), ei siihen ehkä laihduttaessa kannata panostaa täysillä. Ainakin maalaisjärjellä sanoisin näin. Toki se on osa terveitä elämäntapoja ja jossain vaiheessa kannattaa ottaa mukaan elämään.

parasta tietysti olisi, jos olisi lapsesta lähtien oppinut tykkäämään liikunnasta ja oleman aktiivinen, mutta kaikki ei ole niin onnekkaita :(

Vierailija
45/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:51"]

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on 20%, fakta jonka on esittänyt maamme johtava laihdutustohtori P.Mustajoki. Liikunta on tehoton laihduttaja. Muuten liikunta toki on hyödyllistä.

[/quote]

Vaikka olenkin himoliikkuja, niin pakko allekirjoittaa tämä. Olen parantumaton herkkusuu ja annoskokoni ovat isoja, syön kuin rekkamies. Liikun paljon, 1-2 tuntia 6 päivänä viikossa, saa olla tosi painava syy että treenit jää väliin, lisäksi kävelen tai pyöräilen työmatkat ympäri vuoden. Ja tiedättekö mitä? Olen pulska. Toki siis hyväkuntoinen, en hengästy kävellessäni rappusia, olen harvoin kipeä, jaksan touhuta lasten kanssa jne. mutta timmi en ole, en missään nimessä. Jos laihtua haluaa, niin keittiöstä kaikki lähtee.

Joskus kyllä korpeaa, että sohvaperunakaverit jotka eivät juuri liiku mutta ovat luonnostaan pieniruokaisia, näyttävät paremmilta kuin minä. Liikuntaa en silti jätä.

Vierailija
46/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös joskus sanonut että hyvä olo ja lihasmassa rakennetaan salilla, rantakunto rakennetaan keittiössä.

43

Vierailija
47/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat jo nyt eurooppalaisen mittapuun mukaan himoliikkujia. Ei Giorgios Kreikasta rehki salilla tai vetele savakävellen 10 km:n lenkkejä. Eikä Monique Parriisista lenkkeile edes viikottain. Täällä väännetään räkä poskella ja pahimmassa tapauksessa lenkin jälkeen otetaan se sidukka kun on taas niin kuntoiltu. Liikunta lisää hyvää oloa mutta ei laihduta ellei siihen yhdistetä ruokavaliota. On helpompi laihduttaa pelkän ruokavalion kuin pelkän liikunnan avulla. Ei tämä ylipaino-ongelma ole yksinomaan seurausta laiskuudesta tai liikkumattomuudesta vaan syömällä, ei liikkumattomuudella ylipaino hankitaan.

Vierailija
48/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikuin laihduttaessa paljon. Mutta mielestäni painonalaksua ja syömistä oli helpompi hallita ennen kuin aloin liikkua enemmän. Ensimmäinen 10kg lähti ilman liikuntaa tosi helposti. Seuraavat 10kg kevyellä kävelyliikunnalla aika helposti ja seuraavat 10kg puolimaratontreenin sivussa kesti ikuisuuden, tosin tietysti ylipainokin väheni ja senkin vuoksi viimeisten kilojen laihduttaminen oli vaikeaa.

Mutta varsinainen ongelma tuli eteen sitten kun tuli talvi, jalokoihin tuli rasitusvamma ja lisäksi oli työkiireitä yms. tekosyitä joiden vuoksi juokseminen jäi pois. Olin laihduttanut syömällä kuin huippu-urheilija kun liikunta jäi pois, niin minulle kävi kuten urehilijoille kun he lopettavat aktiiviuran, eli alkoi lihominen.

Olisi kannattanut olla todella tarkkana syömisten kanssa silloin kun liikunta väheni ja opetella syömään sen mukaan.

Vierailija
49/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:53"]

Normaali, millä mittapuulla? 

[/quote]

Jos syö tasaisin väliajoin ne tavanomaiset ateriat eli aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, niiden väleiksi tulee noin kolme tuntia. Tasainen syöminen pitää verensokerin tasaisena, ja päiväpainotteinen syöminen ehkäisee iltamässyttelyjä.

[/quote]

Aamupala kello kuusi, lounas kello yhdeksän, välipala kello 12, päivällinen kello kolme, iltapala kello kuusi. Täysin mahdottomat ruoka-ajat. Työpäivän ajalle pitäisi sovittaa lounas, välipala ja päivällinen. Varmaan joku kotiäiti voi tuollaisia ruoka-aikoja pitää, mutta ei normaali työssäkäyvä. Ja mikä lounas on klo 9? Vai pitääkö siihenkin väliin tunkea joku välipala?

[/quote]Misä sinä tuollaiset kellonajat olet keksinyt?

Itse syön tuhdin aamupalan klo 7. Lounaan klo 11. Välipalan syön joko klo 9 tai 14, riippuen aamupalasta, lounaasta ja päivällisestä. Päivällinen riippuu vähän lasten harrastuksista, se on joko klo 17 tai sitten vasta klo 20, joskus se jää kokonaan pois ja ennen treenejä syödään välipala ja treenien jälkeen iltapala. Käyn itse lenkillä lapsen treenien aikana. Toki jos on työmatkoilla tms. ei pysty pitämään kiinni 3-4 tunnin ruokailuväleistä ja sen kyllä huomaa heti että paino meinaa alkaa nousemaan, sillä jos on pitkään syömättä tulee aivan kamala nälkä ja nälissään sitä oikeuttaa itselleen ylensyömistä.

Vierailija
50/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen kuluttaa kaloreita, lisäksi liikuntaa harrastavan lepoaineenvaihtunta vilkastuu eli levossa kuluttaa enemmän energiaa kuin liikkumaton ihminen. NÄin yksinkertaista se on. Ruokahalu kasvaa koska tarvitset lisää energiaa. [/quote]

Miksi kaikki aina sanovat, että liikkuminen lisää ruokahalua? Minulla käy päinvastoin. Mitä enemmän liikun, sitä vähemmän pystyn syömään. Siksipä liikkuminen onkin kohdallani oikein hyvä painonhallintakeino :)

[/quote]Useimmilla kuitenkin liikunta lisää ruokahalua. 20km juoksulenkin jälkeen voi syödä hevosen...

Vierailija
51/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huomattavasti helpompaa olla syömättä 700 kcal suklaalevy kuin kuluttaa sen kalorit liikkumalla vastaava määrä. 

Vierailija
52/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan osuus painonpudotuksesta/hallinnasta on 20 % ja 80 % on syömistä.

Liikunnan merkitys siinä, miltä kroppamme näyttää on 90 %, koska lihakset määrittävät kehomme muodot.

Liikkumatta voi laihduttaa mutta muuttamatta syömistapoja ei voi laihtua.

Olen laihduttanut ihmisiä ammatikseni toistakymmentä vuotta eli tiedän, mistä puhun sekä koulutusteni että asiakaskokemusteni kautta.

Vierailija
53/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:06"]

[/quote]Useimmilla kuitenkin liikunta lisää ruokahalua. 20km juoksulenkin jälkeen voi syödä hevosen...

[/quote]

Tästä näkee hyvin sen kuinka erilaisia ihmiset ovat.

Siksipä yleispäteviä laihdutusneuvoja ei ole. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Vierailija
54/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:08"]

On huomattavasti helpompaa olla syömättä 700 kcal suklaalevy kuin kuluttaa sen kalorit liikkumalla vastaava määrä. 

[/quote]

Mutta on paljon helpompaa olla syömättä se 700 kcal suklaalevy, kun on käynyt liikkumassa.

Vierailija
55/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:22"]

[/quote]

Mutta on paljon helpompaa olla syömättä se 700 kcal suklaalevy, kun on käynyt liikkumassa.

[/quote]

Tämäkin on niin yksilöllistä, ei välttämättä.

Vierailija
56/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 11:22"]

[/quote]

[/quote]

Tämäkin on niin yksilöllistä, ei välttämättä.

[/quote]

Ottamatta kantaa lausuntoon yllä haluaako joku syödä suklaalevyn ennen treeniä vai ei, voi todeta että laihtumisessa EI ole mitään yksilöllistä. Terveyskirjasto.fi:n mukaan "Pelkkä liikunnan lisäys ilman ruokavaliomuutoksia vähentää liikapainoa vain muutaman kilon 3–6 kuukauden aikana".

Vierailija
57/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska liikunta myös lisää ruokahalua samassa määrin kuin kaloreita kuluu lisää. Se ei siis ole mitenkään kätevä tapa laihduttaa, kun kumminkin samalla täytyy syödä tasan sama määrä vähemmän, kuin mitä keho pyytää.

Toki liikunta muuten on hyväksi.

Vierailija
58/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtumisessahan on kyse siitä, että ruokahalua ei tyydytetä samassa mittakaavassa kuin ennen. Ihan sama, harrastaako liikuntaa tai ei - on kertakaikkiaan syötävä vähemmän kuin ennen, muuten ei laihdu! Mutta kun ihmiset eivät osaa edes pienentää annoksiaan ja pidentää ruokailuvälejä, pienikin näläntunne ajaa jääkaapille ja lisäksi pitää mussuttaa välipaloja, vaikkei nälkä olisikaan. Onko se sitten ihme, ettei laihdu?

Vierailija
59/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähättelen siksi, että omalla kohdallani liikunta ei laihduta. Minua laihduttaa vain se että kontorolloin hiilareita ruokavaliossani. Voin olla täysin liikkumatta ja syödä runsaastikin kaloreita, kunhan ruuassa ei ole runsaasti hiilareita.

Sitä en kiellä etteikö liikunta olisi terveellistä ja hyvästä, mutta minulle se ei ole keino hallita painoa. Rajoittamalla hiilareita saan periaatteessa syödä mitä haluan ja miten paljon tahansa, ilman ylimääräistä liikuntaa.

Vierailija
60/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 13:10"]

Laihtumisessahan on kyse siitä, että ruokahalua ei tyydytetä samassa mittakaavassa kuin ennen. Ihan sama, harrastaako liikuntaa tai ei - on kertakaikkiaan syötävä vähemmän kuin ennen, muuten ei laihdu! Mutta kun ihmiset eivät osaa edes pienentää annoksiaan ja pidentää ruokailuvälejä, pienikin näläntunne ajaa jääkaapille ja lisäksi pitää mussuttaa välipaloja, vaikkei nälkä olisikaan. Onko se sitten ihme, ettei laihdu?

[/quote]

Itse ihmettelen aidosti mikä ihmisiä ajaa keksi-, karkki- ja jäätelöpurkeille. Joko sairaus tai mielen heikkous? Duunissa jengi mättää kaikenlaista makeeta paskaa naamaan koko ajan + homma kruunataan hyvin usein epäterveellisellä lounaalla TAI korvaamalla se edellämainituilla herkuilla. Homman kruunaa vielä duunissa olevat limsatarjoilu, kyllä täällä limppaakin kuluu.

Kaiken tämän jälkeen ihmetellään ääneen miten syön TAAS ja miksei mulle kelpaa herkut mitä joku kantanut jostain.

-se kellä bmi melkein 30 + vastaus 43