Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vähättelette liikunnan osuutta painonpudotuksessa?

Vierailija
25.11.2013 |

Alempana on pitkä ketju vinkeistä painonpudotukseen ja yllättävän moni vastaajaa lyttää liikunnan täysin. En tajua tätä lainkaan.

Ensinnäkin kaikki liikunta kuluttaa kaloreita. Ei sen tarvitse olla varsinaista hikiliikuntaa salilla tms., vaan vaikkapa tunnin reipas kävelylenkki. Toisekseen liikuntaa harrastavan ihmisen kalorinkulutus lisääntyy myös lepotilassa. Tästä on lukuisia tutkimuksia, joita varmaan löytyy netistä, jos haluaa tutustua. Kolmanneksi liikunta on terveellistä muutenkin.

Näiden perusasioiden sijaan moni kehottaa juomaan 2-3 litraa vettä päivässä, vaikka se ei lisää kuin kusihätää. Toki vettä on hyvä juoda mutta ei se laihduttamista tue muuten kuin sillä, että vatsa tuntuu täydeltä.

Kaiken kaikkiaan laihduttamisesta on tullut nykyään kummallista avaruustiedettä, vaikka se on lopulta ihan yksinkertaista.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:01"]

Väitän, että samalla ruokamäärällä tulet lihomaan enemmän kuin uskotkaan jo yhden kuukauden aikana.

[/quote]

tietysti, mutta enhän mä sitten söisi samaa ruokamäärää vaan vähemmän. Jos käyn lenkillä ja hölkkään 8 km, mulla on sitten hetken päästä järkyttävä nälkä. syön vatsani täyteen terveellistä ruokaa ja vatsamakkara on ja pysyy. Sen sijaan pitäisi syödä niin että jää nälkä, ja ei vaan kerta kaikkiaan millään jaksais kärsiä nälkää. En ole koskaan vielä onnistunut laihtumaan ilman pientä nälkää. Ruokailutottumukset on kunnossa enkä vedä kaksin käsin mitään roskaruokaa.

Vierailija
22/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:54"]

Samaa mieltä kuin tuolla yllä että liikunnan merkitys laihdutuksessa on pieni, kokemuksesta. Juoksen pitkiä lenkkejä tai teen lihaskuntoharjoituksia lepopäiviä lukuunottamatta joka päivä, mutta silti on vatsamakkaroita koska en jaksa hifistellä ruokavalion kanssa. Eikä sitä jaksa juosta tai nostaa punttia jos ei syö, joten. Hoikkuuden tavoite on niin lähellä mutta niin kaukana, bmi 24.

Toki hirveän lihavilla varmaan mikä tahansa laihduttaa, vaikka nyt sitten se liikunnan lisääminen.

[/quote]

Tuo liikunta ei ole rasvanpolttoliikuntaa vaan kunnon kasvattamista ja ylläpitoa. Rasvanpolttoliikunta on paljon matalammalla teholla esim. kävelyä tai rauhallista uintia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:56"]

11: Jos sulle käy noin, syöt varmasti joko liikaa tai liikkumisesi on tehotonta. Tanssia kun voi monella eri tavalla! 

Tässä ketjussa onkin kyse niistä jotka eivät liiku ja uskovat pelkän ruokavalion laihduttavan. 

[/quote] Ja aloittajahan sanoi että kaikki liikunta on hyödyllistä, ja sitten taas joku liikkuu väärin.....

Vierailija
24/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:52"]

Olen liikkunut koko ikäni aktiivisesti. Nytkin pyräilen töihin viiden kilometrin matkan joka päivä, nousen aina portaita, käyn jumpassa ja tanssiharkoissa yhteensä 4 tuntia viikossa. Ja silti olen vähitellen lihonut sen puoli kiloa per vuosi ja kohta olen normaalipainon yli. Eli minun kohdallani on kyseessä se, että syön hieman liikaa. Aina kehotetaan lisäämään liikuntaa, eikä oteta huomioon että henkilö saattaa liikkua jo kylliksi. Ja kyllä se liikunta vaan lisää ruokahalua!

[/quote]

Mielestäni oot kuitenkin selvästi oivaltanut jotain. Mulla oli aikoinaan täsmälleen sama tilanne (liikuin paljon, mutta söin myös paljon). Huomattuani sen (oivallus tapahtui Ruotsissa yliopistolla, kun teimme annoskokoja ja laskimme energiasisältöjä) pienensin annoskokoa ja lisäsin kasviksia vähentäen riisi/pastalisäkkeen määrää. Auttoi :) Ai niin, kävin kyllä lenkillä. Laihduin 10 kg

Vierailija
25/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei väärin, vaan tehottomasti mikä on tietenkin vaikea sanoa tapaamatta henkilöä.  mikäli huomasit sanoin myös, että tämä vastaaja ei varsinaisesti kuulu aloittajan aiheeseen joka on "liikunnan vähättely"!

Vierailija
26/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:53"]

Normaali, millä mittapuulla? 

[/quote]

Jos syö tasaisin väliajoin ne tavanomaiset ateriat eli aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, niiden väleiksi tulee noin kolme tuntia. Tasainen syöminen pitää verensokerin tasaisena, ja päiväpainotteinen syöminen ehkäisee iltamässyttelyjä.

[/quote]

Ei ainakaan minun tavanomaiset ateriat ole aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala, vaan aamupala, lounas ja iltapala. Syön, kun on nälkä ja useammin nälkä ei ole. Lisäksi harrastan myös liikuntaa. Ongelmia painon tai verensokerin kanssa ei ole - päinvastoin, olen pirteä koko päivän näin kaamosaikaankin ja nukun hyvin.

Vierailija
27/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos syö tasaisin väliajoin ne tavanomaiset ateriat eli aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan, niiden väleiksi tulee noin kolme tuntia. Tasainen syöminen pitää verensokerin tasaisena, ja päiväpainotteinen syöminen ehkäisee iltamässyttelyjä.

[/quote]

Aamupala kello kuusi, lounas kello yhdeksän, välipala kello 12, päivällinen kello kolme, iltapala kello kuusi. Täysin mahdottomat ruoka-ajat. Työpäivän ajalle pitäisi sovittaa lounas, välipala ja päivällinen. Varmaan joku kotiäiti voi tuollaisia ruoka-aikoja pitää, mutta ei normaali työssäkäyvä. Ja mikä lounas on klo 9? Vai pitääkö siihenkin väliin tunkea joku välipala?

Vierailija
28/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:51"]

Liikunnan merkitys laihdutuksessa on 20%, fakta jonka on esittänyt maamme johtava laihdutustohtori P.Mustajoki. Liikunta on tehoton laihduttaja. Muuten liikunta toki on hyödyllistä.

[/quote]

Tämä pitää varmaankin paikkansa silloin kun on kysymys vakavasta ylipainosta, henkilöstä,jonka ruokailutottumukset ovat täysyin pielestä ja joka ei edes pystyisi treenaamaan kovin suurella teholla.

Sen sijaan vähän pienemmästä paino-ongemasta kun puhutaan niin liikunnan merkitystä todellakin vähätellään. Pelkkiin kulutettuihin kaloreihin tuijottaminen ei kerro koko totuutta.

Mietipä vaikka tilannetta että käyt reippaallä kävelylenkillä ja kulutat (vaivaiset) 200 kcal. Jos sen sijaan et olisi jaksanut lähteä kävelylle, vaan olisit jäänyt kotiin rentoutumaan, lukenut vaikka lehteä/katsonut telkkaria/istunut tietokoneella saman ajan, ja napostellut siinä ohessa puolikkaan suklaalevyn (550) kcal. Eli sen sijaan että olisit kuluttanut 200 kcal saitkin 550 kcal. Ero on 750 kcal! Lisäksi, kun tulet sieltä lenkiltä, olosi on pirteämpi ja reippaampi, olet aktiivisempi ja puuhaat vaikkapa jotain hyödyllistä. Siinä toisessa vaihtoehdossa taas olosi olisi entistä väsähtäneempi ja olisit tuon rentoutumishetkesi jälkeen passiivisempi kuin lenkin jälkeen. -> taas ero kulutuksessa.

Olen itsekin laihduttanut 10 kg pelkästään liikuntaa lisäämällä. Minulla liikunta ei lisää ruokahalua, mieluumminkin päinvastoin. Jos ennen lenkkiä tekeekin mieli suklaata tms., niin lenkin jälkeen ei todellakaan, korkeintaan jotain hedelmäsalaattia voisi kuvitella syövänsä. Mutta nälkä ei ole.

Vierailija
29/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-aamiainen klo 7

-lounas klo 10

-välipala klo 13

-päivällinen klo 16

-iltapala klo 19

Näinkö?

Itse en tykkää syödä noin tiheästi, vaan 4 kertaa päivässä.

[/quote]

[/quote]

Vierailija
30/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 10:11"]

Itse en tykkää syödä noin tiheästi, vaan 4 kertaa päivässä.

[/quote]

Kiva tietää.

Vierailija
31/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällähän voi kuka tahansa kirjoittaa mututuntumalla mielipiteitään! Luuletko tosiaan, että kaikki ovat jotain liikunta-ja ruoka-ammattilaisia??

Vierailija
33/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:54"]

Ysi: määrittele laihtuminen!

Väitän että olet keksinyt tai vähnitäänkin kopioinut tuon 20% jostain.

[/quote]

Siinähän tuo luki jo viestissä kuka sen on keksinyt ja keneltä olen sen tiedon kopioinut.

Vierailija
34/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:52"] Ja kyllä se liikunta vaan lisää ruokahalua!

[/quote]

Kenellä lisää, kenellä ei. Minulla ei lisää, ja laihdun helposti vain liikuntaa lisäämällä. Pudotettavia kiloja minulla on ollut elämäni aikana korkeintaan 10.

Vierailija
35/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2013 klo 09:39"]

Liikkuminen kuluttaa kaloreita, lisäksi liikuntaa harrastavan lepoaineenvaihtunta vilkastuu eli levossa kuluttaa enemmän energiaa kuin liikkumaton ihminen. NÄin yksinkertaista se on. Ruokahalu kasvaa koska tarvitset lisää energiaa. [/quote]

Miksi kaikki aina sanovat, että liikkuminen lisää ruokahalua? Minulla käy päinvastoin. Mitä enemmän liikun, sitä vähemmän pystyn syömään. Siksipä liikkuminen onkin kohdallani oikein hyvä painonhallintakeino :)

Vierailija
36/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla ihan outo, kun minulla liikunta ei lisää ruokahalua. Päinvastoin, tiukan kahvakuulatunnin ja pyöräilyn päätteeksi jaksan juoda lasin maitoa ja se riittää pitkälle. Sen sijaan jos olisin lojunut kotona ruokakaappien äärellä nälkäkuurilla, minun itsehillinnälläni olisin vetänyt aika monta kaloria kitusiin.

Sitäpaitsi kun sieltä läskien alta alkaa paljastua käsivarret joissa on jo jotain lihasten tuomaa muotoa, sen näyn kannustavuus on ihmeellistä! Alapuolella helluvat allit alkaa siirtyä tiiviiksi paketiksi käsivarren toiselle puolelle.

Vierailija
37/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänen mukaansa lihavuusepidemian syyt tiedetään hyvin ja ne ovat samat kaikkialla maailmassa: ”Syynä ovat yhteiskuntamme ja elinympäristömme muuttuminen lihottavaksi viimeisten vuosikymmenten kuluessa.” Hän tarkentaa syyksi vähentyneen liikunnan ja lisääntyneen energiapitoisen ruuan kuten makeiset, jäätelö, pikaruoka, sipsit ja virvoitusjuomat.[6]"

P Mustajoki Wikipediassa. Liikunta ei ole aivan vähäpätöinen asia eikä laihduttaminen ole aivan niin yksioikoista kuin haluat antaa ymmärtää.

Vierailija
38/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia, jotkut laihtuu ilman liikuntaakin ja joillekin se on hyvä lisä siihen laihdutukseen. Luulen että ongelmana on se, että liikunnan kanssakin mennään niin helposti yli. Terveyden ja painonhallinnan kannalta riittävää olisi varmaan joku puolen tunnin - tunnin reipas kävelylenkki päivittäin, se virkistäisi mieltä, sillä on terveysvaikutuksia, mutta kuitenkaan se ei vaadi kohtuuttoman paljon eikä se esim. lisäisi ruokahalua. Kun taas jos ei ole juurikaan liikkunut, ja aloittaa laihduttamisen tueksi kovan punttisali-/jumppatreenin, niin tottakai se muokkaa vartaloa paljon mutta kyllä se saattaa vaikuttaa negatiivisesti laihduttamiseen; on vaikeampi hahmottaa kuinka paljon saa/pitäisi syödä ja on enemmän nälkä.

Syöminenkin on yksilöllistä, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Mulle ei todellakaan sovi kolmen tunnin välein syöminen ja on mun mielestä tyhmää syödä jos ei ole nälkä. Syön aamiaisen klo 8 ja luonaan sitten kun on nälkä, yleensä klo 11-12 mutta joskus myöhemmin. Jos iltapäivällä tulee nälkä, saatan napata jotain välipalaa (kirsikkatomaatteja, manteleita tms. pientä). Lounaalla yleensä pärjään hyvin iltaan asti, kunnes syön kevyen päivällisen klo 18-21 välillä, päivästä riippuen. Mä olen huomannut sen että mun täytyy syödä aika tuhdisti sekä aamupalalla että etenkin lounaalla, muuten iskee heikotus ja tulee sellainen napostelun tarve, tuntuu että on koko ajan nälkä.

Vierailija
39/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kun sitten ei tartte liikkua, kun se liikunta ei auta yhtään painonhallinnassa. eikä se mitään aineenvaihduntaa lisää vaan kiihdyttää.

Vierailija
40/102 |
25.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minullakaan liikunta ruokahalua lisää. Voihan tietenkin olla, että se lisääntyy alussa, kun kroppa ei ole tottunut?

Kuten joku yllä totesi, liikkuminen tosiaan auttaa rytmittämään ruokailua, ja ainakin omalla kohdallani ruokailuvälit harvenivat. Ja annoksetkin pienenevät tai kevenevät itsestään, koska liikuntaa ei oikein voi harrastaa maha täynnä.