Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen

Vierailija
21.09.2020 |

Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2

Kommentit (1199)

Vierailija
321/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiseen on usein aika hankala puuttua. Miksikö? Koska se ei ole sitä, että kiusattua lyötäisiin siinä opettajan silmien alla. Kun kiusattu tulee asiasta mahdollisesti kertomaan, syyttää kiusaaja tietysti kiusattua milloin mistäkin: "toi se aloitti, se löi ensin" tai "joo mä tönäisin sitä, mutta kun se vei mun pipon". Aika vaikeaa siinä on sitten puolueettomasti alkaa tuomitsemaan ketään. Myös kiusaajan kaverit usein puolustelevat kiusaajaa: "ei se mitään lyöny, toi keksii taas ihan omiaan".

Toinen miksi kiusaamiseen on vaikeaa puuttua millään ns. kovalla kädellä on, että teot on käytännössä tekojen sarja. Yksittäinen pipon vieminen päästä ei tietenkään ole peruste erottaa ketään koulusta määräajaksi. Usein kiusaaminen on myös eristämistä. On aika vaikeaa tehdä rikosilmoitusta kiusaajasta siksi, että hän päätti ettei kiusattua oteta johonkin futispeliin mukaan.

Kolmas kiusaamiseen puuttumisen vaikeus on, että kiusattu ei tule joka kerran kertomaan tapahtumista. Opettaja voi luulla, että tilanne on korjaantunut, kun kuukauteen ei ole tullut mitään sattumuksia. Sitten kuukauden jälkeen selviääkin, ettei mikään ollutkaan muuttunut. Kiusattu ei vain halunnut puhua.

Se ei tarkoita luovuttamista. Se ei tarkoita, että annetaan periksi. Mutta hyvin haastavaa se silti on. En usko että silti yksikään opettaja hyväksyisi kiusaamista. Miksi niin tekisi? Edellä mainittujen syiden takia kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen on vaikeaa.

Pitää tutustua paremmin oppilaisiinsa ja alaisiinsa. Inessä rohkea ja älykäs johtaja tajuaa kyllä, miten homma toimii oikeasti.

Vierailija
322/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useat opettajat myös liittyvät itse mukaan jonkun tietyn lapsen kiusaamiseen. Huomaavat, että jos jollakin on jo valmiiksi huono itsetunto ja on muiden sorsima, alkavat itsekin kohdella uhria samalla tavalla. 

Suurin osa ihmisistä on heikkoja lampaita. Säälittävyyden huippu on opettaja, joka peloissaan liittyy ala-asteikäisten kiusaajien puolelle kiusaamaan heikointa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiseen on usein aika hankala puuttua. Miksikö? Koska se ei ole sitä, että kiusattua lyötäisiin siinä opettajan silmien alla. Kun kiusattu tulee asiasta mahdollisesti kertomaan, syyttää kiusaaja tietysti kiusattua milloin mistäkin: "toi se aloitti, se löi ensin" tai "joo mä tönäisin sitä, mutta kun se vei mun pipon". Aika vaikeaa siinä on sitten puolueettomasti alkaa tuomitsemaan ketään. Myös kiusaajan kaverit usein puolustelevat kiusaajaa: "ei se mitään lyöny, toi keksii taas ihan omiaan".

Toinen miksi kiusaamiseen on vaikeaa puuttua millään ns. kovalla kädellä on, että teot on käytännössä tekojen sarja. Yksittäinen pipon vieminen päästä ei tietenkään ole peruste erottaa ketään koulusta määräajaksi. Usein kiusaaminen on myös eristämistä. On aika vaikeaa tehdä rikosilmoitusta kiusaajasta siksi, että hän päätti ettei kiusattua oteta johonkin futispeliin mukaan.

Kolmas kiusaamiseen puuttumisen vaikeus on, että kiusattu ei tule joka kerran kertomaan tapahtumista. Opettaja voi luulla, että tilanne on korjaantunut, kun kuukauteen ei ole tullut mitään sattumuksia. Sitten kuukauden jälkeen selviääkin, ettei mikään ollutkaan muuttunut. Kiusattu ei vain halunnut puhua.

Se ei tarkoita luovuttamista. Se ei tarkoita, että annetaan periksi. Mutta hyvin haastavaa se silti on. En usko että silti yksikään opettaja hyväksyisi kiusaamista. Miksi niin tekisi? Edellä mainittujen syiden takia kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen on vaikeaa.

Tässä tapauksessa kiusattua potkittiun, lyötiin ja kuristettiin 8 opettajan silmien alla.

Kiusaamista oli sitä ennen jatkunut kaksi kuukautta.

Mutta vaikea on nähdä ja tunnistaa? Niinkö?

Vierailija
324/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swoman kirjoitti:

Höpsistä, jos se kiusaaja saisi samalla tavalla joka päivä kuonoonsa, niin eiköhän alkaisi silläkin pientä pelkoa tulla pääkopan sisään.

Tämä. On lukemattomia esimerkkejä siitä, miten kiusaus on loppunut kuin seinään kun kiusattu on lyönyt takaisin ja kunnolla. Nämä ovat vaan sitä väärää, ikävää totuutta, joka ei sovi rappioituneiden puunhalaajien ideologiaan. SIksi sitä ei saa sanoa.

Vierailija
325/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamiseen auttaa kunnon turpaanveto kiusaajille.

Vierailija
326/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 11-vuotiaat niin nuoria, että aivot vielä vaiheessa. Varmasti porukka katuu tyhmyyksiään myöhemmin.

Pointti on se, että kouluympäristö pitäisi olla turvallinen paikka ja sitä turvallisuutta ei luoda jos kiusattuja pakotetaan vaihtamaan koulua.

Varmasti on työttömiä opettajia, joilla on silmät päässä. Ei ala-asteeseen tarvitse lukion tason opettajaa, vaan ihmistä jolla on tilannetajua/ei välinpitämätön.

Vierailija
327/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 11-vuotiaat niin nuoria, että aivot vielä vaiheessa. Varmasti porukka katuu tyhmyyksiään myöhemmin.

Pointti on se, että kouluympäristö pitäisi olla turvallinen paikka ja sitä turvallisuutta ei luoda jos kiusattuja pakotetaan vaihtamaan koulua.

Varmasti on työttömiä opettajia, joilla on silmät päässä. Ei ala-asteeseen tarvitse lukion tason opettajaa, vaan ihmistä jolla on tilannetajua/ei välinpitämätön.

Tässä tapauksessa kiusaajat on 12-13 ja mukana on heidän canhempia sisaruksiaan.

Uhri on 11.

Vierailija
328/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan entiset koulukiusaajat katuvat myöhemmin tekojaan toisinaan eivät edes muista kiusanneensa jotain. 

Paljonpa lohduttaa tämä niitä kiusattuja, jotka joutuivat vuosien terapiakierteeseen, syömään masennusläkkeitä, luopumaan omista ammattihaaveistaan ja jäämään mielenterveyssyistä ennenaikaiselle sairaseläkkeelle ja sinnittelmään  köyhyydessä toimeentuloluukulla. Seurana häpeä omasta epäonnistumisestaan elämässä.

Mulla oli yks tuttava joka aikuisena vielä kehuskeli koulukiusaamisellaan. Enää ei olla missään tekemisissä.

Mulla on nyt kaksi aikuisajan kaveria tunnustanut olleensa koulukiusaaja. Toisesta sen jotenkin aisti, kun hän niin tarkka kaikista merkkituotteista jne. Jos joku ei ollut ostanut uusia micmacin pöksyjä, niin se jätettiin sitten porukasta. Sanonut monta kertaa, että hävettää hemmetikseen. Mitä hiton väliä jollain merkkivaatteilla oikeasti on?! Minkä se lapsi voi, jos ei ole varaa tai vanhemmat ei osta? Hän katuu ja häpee.

Sitten on toinen, joka taas oli se toinen puoli. Heillä ei ollut varaa mihinkään merkkituotteisiin, joten hän sitten nöyryytti rikkaampia muksuja. Niin ylimielisiä muijia olikin ihan ok kiusata. Hän myös joskus tunnusti, että esim nettikiusaa tiettyjä julkkiksia viikottain. Se on hänen harrastuksensa. Ne jutut mitä ylpeänä näytti kirjoittaneensa, olivat todella julmia!

Julkkiksia saa kuulemma kiusata, kun ne ovat kerran itse julkisuuteen halunneet ja siten ovat avointa riistaa.

Oli ihan pakko ottaa askel taaksepäin ja hengähtää. Tarvitseko mä oikeasti tuollaista ihmistä elämässäni, jolla on noin ruma sisus? En!

Vierailija
329/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useat opettajat myös liittyvät itse mukaan jonkun tietyn lapsen kiusaamiseen. Huomaavat, että jos jollakin on jo valmiiksi huono itsetunto ja on muiden sorsima, alkavat itsekin kohdella uhria samalla tavalla. 

Suurin osa ihmisistä on heikkoja lampaita. Säälittävyyden huippu on opettaja, joka peloissaan liittyy ala-asteikäisten kiusaajien puolelle kiusaamaan heikointa.

Mä olin niin ylpeä mun lapsesta, kun se oli pienenä sellainen, että puuttui koulussa kiusaamistapauksiin. Oli mennyt oppi perille rohkeudesta, rehellisyydestä ja oikeudenmukaisuudesta.

Vierailija
330/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Swoman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Eiköhän  anneta rehtorille mitä rehtorille kuuluu, niin ehkä sekin tajuaa, että kuinka kivaa on olla yleisen sakinhivutuksen kohteena joka päivä.

Vaikkapa twitteristä rehtori löytyy, nimi on Maarit Hosio. Ei muuta kuin kertomaan mielipide rehtorin pätevyydestä ja mitä sen pitäisi asialle tehdä. Varmaan tehokkainta palaute on, jos sen pystyy antamaan naamatusten. Varmasti kivaa, jos aina kun laittaa nokkansa ulos kämpästään, niin joku kysyy, että mitä aiot tehdä koulussasi olevalla väkivaltaongelmalle vai eroatko, kun olet ilmeisen epätätevä hoitamaan töitäsi.

Rehtori on omien sanojensa mukaan kiinnostunut välittämisen kokemuksista, joten näytetään hänelle kuinka paljon asiasta välitetään.

Ei. Nyt ihminen älä ala sekoilemaan. Ei tänne Suomeen mitään lynkkausporukoita tarvita.

Onko se lynkkaamista, jos rehtorilta vaaditaan toimia eikä enää suostuta vain kuuntelemaan hymistelyä? Ja kerrotaan että se hoitaa työnsä huonosti, pitäisikö sen tehdä jotain asialle.

Ethän sinä niin kirjoittanut. Ensimmäisessä viestissäsi kuvailit sitä, kuinka olisit mobilisoimassa muita häiriköimään rehtoria niin, ettei tämä uskalla asunnostaan ulos. Maalitat henkilön nimellä mainiten, ja usutat muita höyrypäitä hänen kimppuunsa.

Ja toiset raivopäät yläpeukuttaa.

Suomessa asioita ei tavata hoitaa noin kuin villissä lännessä.

Jos olette aikuisia, käyttäytykää niin kuin vastuulliset aikuiset.

Se rehtori saa muuten tapauksesta pyyhkeitä ihan viran puolesta aivan riittävästi. Siihen mitään lynkkauspataljoonaa todellakaan tarvita.

Vierailija
331/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa kiusattua potkittiun, lyötiin ja kuristettiin 8 opettajan silmien alla.

Kiusaamista oli sitä ennen jatkunut kaksi kuukautta.

Mutta vaikea on nähdä ja tunnistaa? Niinkö?

Lisäksi opettajat olivat vielä toimineet saattajina oppilaan koulumatkoilla, koska oli tiedossa vakava kiusaaminen ja sen uhka

Vierailija
332/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamiseen auttaa kunnon turpaanveto kiusaajille.

Tätä munkiin mies aina sanoo. Hän veti omaa pääkiusaajaansa kunnolla turpiin ja sitten alkoi pelon sekainen arvostus.

En mä kyllä itse liputa tämän puolesta. Kyllä pitää olla muita keinoja saada kiusaaminen kuriin kuin väkivalta.

Vierailija
333/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kai edelleen mahdollista jättää väliin esim. neurologiset tutkimukset lapselle, jos vanhemmat eivät niitä halua. Kunnes tapahtuu jotain isompaa, ja sitten ne tutkimukset voidaan määrätä jo lastensuojelullisista syistä. Ja perheen vanhemmat voivat sinänsä olla ihan tavallisia ihmisiä, ei väkivaltaa tai päihdeongelmia.

En tarkoita, että esim. autisminkirjon häiriöt oikeuttavat huonoon käytökseen, mutta monet vanhemmat eivät halua tälläista vaihtoehtoa edes ajatella. Erityiset lapset kuitenkin tarvitsevat tukea itsesäätelyyn ja toiminnanohjaukseen. Ja heistä voi tulla ihan kelpokansalaisia, kun heidät kasvatetaan ja hoidetaan oikein.

En nyt vaan jaksa uskoa, että tämä vantaalaiskoulun väkivallanteko sinänsä oli yllätys. Eiköhän taustoissa ole viitteitä siihen, että jotain pulmaa lapsilla on.

Vierailija
334/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Swoman kirjoitti:

Eiköhän  anneta rehtorille mitä rehtorille kuuluu, niin ehkä sekin tajuaa, että kuinka kivaa on olla yleisen sakinhivutuksen kohteena joka päivä.

Vaikkapa twitteristä rehtori löytyy, nimi on Maarit Hosio. Ei muuta kuin kertomaan mielipide rehtorin pätevyydestä ja mitä sen pitäisi asialle tehdä. Varmaan tehokkainta palaute on, jos sen pystyy antamaan naamatusten. Varmasti kivaa, jos aina kun laittaa nokkansa ulos kämpästään, niin joku kysyy, että mitä aiot tehdä koulussasi olevalla väkivaltaongelmalle vai eroatko, kun olet ilmeisen epätätevä hoitamaan töitäsi.

Rehtori on omien sanojensa mukaan kiinnostunut välittämisen kokemuksista, joten näytetään hänelle kuinka paljon asiasta välitetään.

Ei. Nyt ihminen älä ala sekoilemaan. Ei tänne Suomeen mitään lynkkausporukoita tarvita.

Onko se lynkkaamista, jos rehtorilta vaaditaan toimia eikä enää suostuta vain kuuntelemaan hymistelyä? Ja kerrotaan että se hoitaa työnsä huonosti, pitäisikö sen tehdä jotain asialle.

Ethän sinä niin kirjoittanut. Ensimmäisessä viestissäsi kuvailit sitä, kuinka olisit mobilisoimassa muita häiriköimään rehtoria niin, ettei tämä uskalla asunnostaan ulos. Maalitat henkilön nimellä mainiten, ja usutat muita höyrypäitä hänen kimppuunsa.

Ja toiset raivopäät yläpeukuttaa.

Suomessa asioita ei tavata hoitaa noin kuin villissä lännessä.

Jos olette aikuisia, käyttäytykää niin kuin vastuulliset aikuiset.

Se rehtori saa muuten tapauksesta pyyhkeitä ihan viran puolesta aivan riittävästi. Siihen mitään lynkkauspataljoonaa todellakaan tarvita.

Ei saa.

Ei Vantaan koulutoimessa ole yhtään ihmistä esimiehinä.

Vierailija
335/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin niin ylpeä mun lapsesta, kun se oli pienenä sellainen, että puuttui koulussa kiusaamistapauksiin. Oli mennyt oppi perille rohkeudesta, rehellisyydestä ja oikeudenmukaisuudesta.

Hienoa!! Muistan että näitä suojelijoita oli omaan kouluaikaan. Olivat harvassa, mutta heitä oikeasti oli.

Vierailija
336/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuiko kiusaajat kirjakieltä?

Vierailija
337/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Li pukahtanutkaan...

Tai yksikään vantaalaispoliitikko.

Vierailija
338/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos ne on 12-13. Jos puukotan jotain henkilöä, niin onko se minun vai puukon vika?

Edelleen K A I K K I vastuu on opettajalla ja rehtorilla siitä, että ne ei pidä pelisääntöjä yllä, jotka mahdollistaa turvallisen koulunkäynnin. Jos ne olisi erottanut kiusaajat koulusta, niin se ei olisi tullut tuohon pisteeseen.

Vierailija
339/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voida puuttua edes vähemmän järeillä keinoilla? Esim. kiusaaja laitettaisiin välitunnit yksin luokkaan miettimään tekosiaan. Ja kyllä opettajissa on useita jotka ei välitä kiusaamisesta tai jopa itse kiusaavat. Opettajiakin on moneen junaan.

Vierailija
340/1199 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

RakkaudenOsoitus kirjoitti:

Olen pahoillani ja surullinen kiusatun puolesta. Hänelle ja perheelle toivoa elämään. Toivottavasti tämä saadaan nyt loppumaan.

Ja tietenkään kukaan ei ole taaskaan vastuussa mistään, ei opettajat, ei rehtori, ei kiusaaja, ei kiusaajan vanhemmat.

Mikä oikeuttaa tähän kärsimykseen? Mikä oikeuttaa tämmöiseen kiusaamiseen? Mikä oikeuttaa siihen, että tähän ei puututa ja annetaan tämän vain jatkua? Eikö teidän mielestä ole hävettävää se, että ketään ei panna vastuuseen tästä teosta?

Eiköhän nyt olisi aika uudistaa lakia, jos siellä on puutteita.

Laki on tehty ihan huonoksi Suomessa. mikään ei oikeuta pahoinpitelyyn ja kiusaamiseen vaikka olisi paha olo jostain. Vanhemmat ja ympäristö ovat aina syypäitä että lapsi kiusaa koska vauvana ne ovat pyytteettömiä. Tietenkin se lapsi on vastuussa mutta miksiköhän se on tullut kiusaajaksi?

LOPETTAKAA ILKEIDEN IHMISTEN HYYSÄÄMINEN