Vantaan koululaisen pahoinpitelyä edelsi vakava, pitkäaikainen kiusaaminen
Opettaja oli tietoinen kiusaamisesta mutta ilmoitti aina puuttuvansa epäkohtaan huomenna... Jota ei koskaan tullut.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d9747df-85ec-4443-9213-0e3d2b6b21f2
Kommentit (1199)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen auttaa kunnon turpaanveto kiusaajille.
Tätä munkiin mies aina sanoo. Hän veti omaa pääkiusaajaansa kunnolla turpiin ja sitten alkoi pelon sekainen arvostus.
Noin se homma toimii. Itse olin pitkään paskahousu ja kiusattu. Sitten nousin pääkiusaajaa vastaan. En pärjännyt ja turpiin tuli, mutta kiusaus loppui. Pyysi myöhemmin aikuisiällä anteeksi kun kohdattiin kaupungilla.
Sen jälkeen oli Pillin ja Pullan vuoro. Ne kaksi pyörittelin lumihankeen yllättävän helposti. Siihen loppui myös siltä suunnalta. Toisen kanssa oltiin kavereita myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä munkiin mies aina sanoo. Hän veti omaa pääkiusaajaansa kunnolla turpiin ja sitten alkoi pelon sekainen arvostus.
Noin se homma toimii. Itse olin pitkään paskahousu ja kiusattu. Sitten nousin pääkiusaajaa vastaan. En pärjännyt ja turpiin tuli, mutta kiusaus loppui. Pyysi myöhemmin aikuisiällä anteeksi kun kohdattiin kaupungilla.
Sen jälkeen oli Pillin ja Pullan vuoro. Ne kaksi pyörittelin lumihankeen yllättävän helposti. Siihen loppui myös siltä suunnalta. Toisen kanssa oltiin kavereita myöhemmin.
Ei kiusaaja jaksa kiusata jos aina joutuu tappelemaan. Mielenkiinto kiusaamiseen loppuu kun antaa nyrkkiä. Eipä enää yläasteella vanhemmat kiusannut, kun joutui aina tappelemaan. Ei ole kivaa tulla lyödyksi vaikka ehkä tappelun voittaisikin. Siinä on se riski että jonain päivänä iän tuoma kokoero tasoittuu ja sitten käy huonosti.
Se on myös niin että koulu on erittäin luonnoton paikka nuorelle ihmiselle, kun siellä on pakko olla ja tehdä asiat juuri tietyllä muutaman ihmisen ajatusten tavalla. Ihminen kuuluu luontoon, ei laitokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen on usein aika hankala puuttua. Miksikö? Koska se ei ole sitä, että kiusattua lyötäisiin siinä opettajan silmien alla. Kun kiusattu tulee asiasta mahdollisesti kertomaan, syyttää kiusaaja tietysti kiusattua milloin mistäkin: "toi se aloitti, se löi ensin" tai "joo mä tönäisin sitä, mutta kun se vei mun pipon". Aika vaikeaa siinä on sitten puolueettomasti alkaa tuomitsemaan ketään. Myös kiusaajan kaverit usein puolustelevat kiusaajaa: "ei se mitään lyöny, toi keksii taas ihan omiaan".
Toinen miksi kiusaamiseen on vaikeaa puuttua millään ns. kovalla kädellä on, että teot on käytännössä tekojen sarja. Yksittäinen pipon vieminen päästä ei tietenkään ole peruste erottaa ketään koulusta määräajaksi. Usein kiusaaminen on myös eristämistä. On aika vaikeaa tehdä rikosilmoitusta kiusaajasta siksi, että hän päätti ettei kiusattua oteta johonkin futispeliin mukaan.
Kolmas kiusaamiseen puuttumisen vaikeus on, että kiusattu ei tule joka kerran kertomaan tapahtumista. Opettaja voi luulla, että tilanne on korjaantunut, kun kuukauteen ei ole tullut mitään sattumuksia. Sitten kuukauden jälkeen selviääkin, ettei mikään ollutkaan muuttunut. Kiusattu ei vain halunnut puhua.
Se ei tarkoita luovuttamista. Se ei tarkoita, että annetaan periksi. Mutta hyvin haastavaa se silti on. En usko että silti yksikään opettaja hyväksyisi kiusaamista. Miksi niin tekisi? Edellä mainittujen syiden takia kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen on vaikeaa.
Tässä tapauksessa kiusattua potkittiun, lyötiin ja kuristettiin 8 opettajan silmien alla.
Kiusaamista oli sitä ennen jatkunut kaksi kuukautta.
Mutta vaikea on nähdä ja tunnistaa? Niinkö?
Tuskinpa sitä nyt kahta kuukautta potkittiin ja kuristettiin opettajan silmien alla. Eikä tuo ole enää kiusaamista vaan pahoinpitely. Mutta kuten edellinen kirjoitti, juuri sen pitkäaikaisen hitaasti kehittyvän kiusaamisen tunnistaminen on vaikeaa kun kiusaaminen on sarja yksittäisiä pieniä tekoja, muut puolustavat kiusaajaa ja uhrikaan ei halua niistä välttämättä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama, mutta pistin paskan kiertämään ja aloin kiusaamaan.
Elämässä sun pitää itse valita se rooli. Olin pitkään kiusattu, kun luulin että se on mun paikka.
Sitten päätin että minusta tulee kiusaaja ja se on hauskempaa. Ja täytyy myöntää että kaikista hauskinta on asettautua aina provosoivasti kiusatuksi ja vasta sitten oikeuttaa kiusaaminen takaisin.
Yllättävän moni suomalainen on kiusaaja. En minä muuten olisi jäänyt tähän oravanpyörään kiinni.
Hyvä keino on esittää yksinkertaista. Se oikein houkuttaa kiusaajia ympärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen oli Pillin ja Pullan vuoro. Ne kaksi pyörittelin lumihankeen yllättävän helposti. Siihen loppui myös siltä suunnalta. Toisen kanssa oltiin kavereita myöhemmin.Ei kiusaaja jaksa kiusata jos aina joutuu tappelemaan. Mielenkiinto kiusaamiseen loppuu kun antaa nyrkkiä. Eipä enää yläasteella vanhemmat kiusannut, kun joutui aina tappelemaan. Ei ole kivaa tulla lyödyksi vaikka ehkä tappelun voittaisikin. Siinä on se riski että jonain päivänä iän tuoma kokoero tasoittuu ja sitten käy huonosti.
Nimenomaan näin. Kun tilanne on se että kiusaajan ei ole pakko kiusata, mutta kiusatun on pakko puolustautua, loppuu kiusaaminen siihen paikkaan koska kiusaajalla on enemmän hävittävää kuin kiusatulla.
Olen ollut surullinen ja ajatukset tämän lapsen kärsimyksessä siitä asti, kun luin aamulla tämän uutisen. Näitä tapauksia on tietysti enemmänkin, mutta tämä ikävä kyllä taitaa olla vain jäävuoren huippu.
Rehtori tulee erottaa virastaan. En sano tätä pahalla, mutta se on jo työnantajankin velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös niin että koulu on erittäin luonnoton paikka nuorelle ihmiselle, kun siellä on pakko olla ja tehdä asiat juuri tietyllä muutaman ihmisen ajatusten tavalla. Ihminen kuuluu luontoon, ei laitokseen.
Tämä on ihan totta kyllä. Olemme kaikki niin erilaisia että ei kaikkien kanssa tule mitenkään toimeen. Ja Suomen maine maailman parhaana koulumaana on kyllä ihan ihmeellistä hypetystä. Täällä ei osata kuin vittuilla toisille aina kun tilaisuus tulee. Ja se pitää yhteisestä säännöstä kestää.
Lonly raiderlson kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen oli Pillin ja Pullan vuoro. Ne kaksi pyörittelin lumihankeen yllättävän helposti. Siihen loppui myös siltä suunnalta. Toisen kanssa oltiin kavereita myöhemmin.Minulla sama, mutta pistin paskan kiertämään ja aloin kiusaamaan.
Elämässä sun pitää itse valita se rooli. Olin pitkään kiusattu, kun luulin että se on mun paikka.
Sitten päätin että minusta tulee kiusaaja ja se on hauskempaa. Ja täytyy myöntää että kaikista hauskinta on asettautua aina provosoivasti kiusatuksi ja vasta sitten oikeuttaa kiusaaminen takaisin.
Yllättävän moni suomalainen on kiusaaja. En minä muuten olisi jäänyt tähän oravanpyörään kiinni.
Hyvä keino on esittää yksinkertaista. Se oikein houkuttaa kiusaajia ympärille.
Tuo on totta. Suomessa osataan vain vittuilla muille heti kun sopiva hetki tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen on usein aika hankala puuttua. Miksikö? Koska se ei ole sitä, että kiusattua lyötäisiin siinä opettajan silmien alla. Kun kiusattu tulee asiasta mahdollisesti kertomaan, syyttää kiusaaja tietysti kiusattua milloin mistäkin: "toi se aloitti, se löi ensin" tai "joo mä tönäisin sitä, mutta kun se vei mun pipon". Aika vaikeaa siinä on sitten puolueettomasti alkaa tuomitsemaan ketään. Myös kiusaajan kaverit usein puolustelevat kiusaajaa: "ei se mitään lyöny, toi keksii taas ihan omiaan".
Toinen miksi kiusaamiseen on vaikeaa puuttua millään ns. kovalla kädellä on, että teot on käytännössä tekojen sarja. Yksittäinen pipon vieminen päästä ei tietenkään ole peruste erottaa ketään koulusta määräajaksi. Usein kiusaaminen on myös eristämistä. On aika vaikeaa tehdä rikosilmoitusta kiusaajasta siksi, että hän päätti ettei kiusattua oteta johonkin futispeliin mukaan.
Kolmas kiusaamiseen puuttumisen vaikeus on, että kiusattu ei tule joka kerran kertomaan tapahtumista. Opettaja voi luulla, että tilanne on korjaantunut, kun kuukauteen ei ole tullut mitään sattumuksia. Sitten kuukauden jälkeen selviääkin, ettei mikään ollutkaan muuttunut. Kiusattu ei vain halunnut puhua.
Se ei tarkoita luovuttamista. Se ei tarkoita, että annetaan periksi. Mutta hyvin haastavaa se silti on. En usko että silti yksikään opettaja hyväksyisi kiusaamista. Miksi niin tekisi? Edellä mainittujen syiden takia kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen on vaikeaa.
Tässä tapauksessa kiusattua potkittiun, lyötiin ja kuristettiin 8 opettajan silmien alla.
Tuskinpa sitä nyt kahta kuukautta potkittiin ja kuristettiin opettajan silmien alla. Eikä tuo ole enää kiusaamista vaan pahoinpitely. Mutta kuten edellinen kirjoitti, juuri sen pitkäaikaisen hitaasti kehittyvän kiusaamisen tunnistaminen on vaikeaa kun kiusaaminen on sarja yksittäisiä pieniä tekoja, muut puolustavat kiusaajaa ja uhrikaan ei halua niistä välttämättä kertoa.
Kaksi kuukautta kiusattiin ja vakavasti, koska koulumatkoillakin oli koulun puolesta saattaja.
Mutta kun se lintujen syysmuutto vei opettajien huomion nyt...
Ehdotan, että välitunnille on suunniteltu ohjelma. Jalkapalloa, kilpajuoksua, pituushyppyä, lentopalloa ja koripalloa. Sähly on yleensä mieluista. Silloin kiusaaminen loppuu.
Hallituksen aika puuttua vihdoin koulukiusaamis-asiaan .Korulauseiden aika on ohi. Pitäisi toimia ennekuin joltakin lähtee oikeasti henki.Nyt oli jo lähellä.Siis seis lällyttely ja kovat konstit kehiin.Jos ei varoitus auta,ja kiusaaminen lopu,niin sitten koulukotiin.Ensin määrä-ajaksi,sitten pidemmäksi ajaksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma kahdeksan valvojaa ollut välitunnilla ja silti tämmöistä tapahtuu. Ei ole edes iso koulu. Ei tuossa koulussa kyllä voi olla kaikki hyvin.
Ja sitten kun se lapsi makasi tajuttomana maassa rääkkääjien keskellä, opettaja halusi uskoa että hän oli saanut sairauskohtauksen...
Erittäin sairas kouluyhteisö.
Tää oli mun mielestä kaikkein kauheinta koko jutussa. Opettaja syyllisti tajutonta (!) uhria!
No nyt pientä rajaa. Mitä uhrin syyllistämistä se on, jos luulee maassa makaavan lapsen saaneen sairauskohtauksen? Harvemmalle varmaan tulee mieleen, että se on kuristettu siihen.
Vai ajatteletko itse, jos näät ihmisen, tällä kertaa koulun pihalla makaavan lapsen, että se on pahoinpidelty ja kuristettu tajuttomaksi?
Ei minulle ainakaan tule tuollainen ekana mieleen. Ja tuskin ehkä opettajillekaan. Nekin on vain ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä todellakin pitää paikkansa. Omallakin kohdalla loppui kuin seinään. Valitettavasti kaikilla kiusatuilla ei ole sisua lyödä takaisin.
Mutta sisua voi saada pienikokoinen epäreiluilla taistelumenetelmillä. Potkua arkoihin paikkoihin, pureminen, hiekkaa silmille ja kättäpidempää astaloa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan, että välitunnille on suunniteltu ohjelma. Jalkapalloa, kilpajuoksua, pituushyppyä, lentopalloa ja koripalloa. Sähly on yleensä mieluista. Silloin kiusaaminen loppuu.
Koulun on sisällytettävä välituntiohjaaminen toimintaansa. Puhumalla asia ei parane eikä nuorison pursuavaa energiaa pystytä suitsimaan, vaan sille pitää löytyä purkautumiskanavia.
Jos lastani kiusattaisiin niin menisin vanhempana sinne koululle katsomaan mikä on meininki. Järjestäisin tapaamisen kiusaajan vanhempien kanssa jne enkä jäis vaan kirjoittelemaan opelle wilmaviestejä, että koska koulu aiko tehdä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen aika puuttua vihdoin koulukiusaamis-asiaan .Korulauseiden aika on ohi. Pitäisi toimia ennekuin joltakin lähtee oikeasti henki.Nyt oli jo lähellä.Siis seis lällyttely ja kovat konstit kehiin.Jos ei varoitus auta,ja kiusaaminen lopu,niin sitten koulukotiin.Ensin määrä-ajaksi,sitten pidemmäksi ajaksi..
Juuri näin.
Nyt myös vastuuta ja kenkää sekä
Muita tarvittavia seuraamuksia kaikille Vantaalla asiassa laiminlyönnin tehneille/ virkavelvollisuuden rikkoneille. Nythän tuli juuri EIS:lta langettava tuomio Suomelle Kauhajoen kouluampumistapuksessa, joten viranomaisten on toimittava.
Tseppiä perheen asianajajalle! Teet hyvää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kuukautta kiusattiin ja vakavasti, koska koulumatkoillakin oli koulun puolesta saattaja.
Mutta kun se lintujen syysmuutto vei opettajien huomion nyt...
Mikä tämä koulu on jos syyslukukautta on kestänyt jo kaksi kuukautta?
"karskit miehet opettajiksi" - joo laittakaa luokanopettajien palkka sellaiseksi että houkuttelee muitakin kuin naisia, jotka haluavat opettaa ja kasvattaa lapsia. Ei kukaan hakeudu opettajaksi koska haluaa toimia järjestyksenvalvojana.
"miksei saada kuriin?" - Perusopetuslaissa on aika surkeat kurinpitotoimet, olisiko jälki-istunto estänyt tätä pahoinpitelyä tapahtumasta?
"pitäisi laittaa koulukotiin." - eikös sielläkin pahoinpidelty just ohjaaja henkihieveriin? Onko se tosiaan "parantava" paikka ongelmanuorelle? Tarkkiksia ei ole, mikä koulu vastaanottaa ilolla muualta pois potkitut väkivaltaiset kiusaajat?
"opettajat ei valvo / tee mitään." - opettajankoulutuksessa painotetaan tiedettä, oppimista ja opettamista. Kiusaamisen ehkäisystä, väkivaltaan puuttumisesta, tai välituntivalvonnoista ei puhuta koulutuksessa mitään. Kiva koulu on vain menetelmä. Todellisuudessa puuttuminen riippuu opettajan henkilökohtaisesta osaamisesta, auktoriteetista ja siitä miten koti suhtautuu lapsen käytökseen.
Koulu on kodin kasvatuskumppani, jos kotona ei puututa lapsen käytökseen tai reagoida koulun viesteihin lapsen huonosta käytöksestä, on koulun vaikea tehdä muuta kuin noita perusopetuslain kurinpitotoimia.
Monta asiaa on nyt mennyt pieleen, mutta tarvittaisiin myös lakimuutoksia kurinpitotoimiin sekä oppilaiden ja huoltajien vastuuseen ja korvausvelvollisuuteen.
Nuo kiusaajat kuuluu laitokseen. .