Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en ikinä pääse lääkikseen

Vierailija
20.11.2013 |

Olen tällä hetkellä lukion kolmannella ja voin sanoa suoraan,että tulevaisuus ei näytä hirveän valoisalta. Haluan auttaa ihmisiä, haluan auttaa jotenkin tätä maailmaa, mutta en usko,että se tulee onnistumaan koulumenestykselläni. Minulla on keskiarvo todistuksessa noin 9, mutta matemaattisista aineista en tajua mitään. Kirjoitin nyt biologiasta C:n, vaikkakin olin lukenut 3kk kyseiseen kokeeseen. Keskiarvoni biologiassa on päälle ysin.Joku voi nyt kommentoida tähän,että opettajani on liian lepsu.Mutta ei,biologian opettaja voisi jopa väittää vihaa minua ja lepsu hän ei todellakaan ole.Aloin vain  panikoimaan biologian ylppäreissä nähtyään, mitä on edessäni. Loppujen lopuksi, minulla oli erittäin ahdistunut olo ja unohdin kaiken mitä olin opiskellut.Aivot ikään kuin löivät tyhjää.

Kaikista eniten minua ahdistaa se,että en usko,että tulen pääsemään lääkikseen ikinä.Joissan foorumilla oli joku nainen kirjoittanut,että hän haki 4 kertaa eikä ole vieläkään päässyt. Olen yrittänyt analysoida, miksi asiani ovat näin kuin ovat ja olen tullut siihen tulokseen,että joko ongelmani lienee olevan opiskelutekniikassa tai sitten aivokapasiteetti ei vain yksinkertaisesti riitä. Itken joka päivä sen vuoksi,että pelkään epäonnistua pääsykokeessa. Varsinkin kun toi bilsakaan ei mennyt hyvin.. Luulen kanssa,että en hallitse fysiikkaa siksi,että en osaa yksinkertaisesti soveltaa lukemani asioita. Luulen,että olen ns.pänttääjä eli vaikka luen paljon en paljon osaa sen vuoksi, koska en ymmärrä,mitä lue. Kavereita, joille voisi avautua tästä ei hirveästi ole.Vihaan sitä tunnetta, vähän niin kuin kemian kokeessa oli,että olin laskenut noin 20 laskua kyseisestä asiasta, mutta kokeessa en muistanut tästä yhtikäs mitään. Aivot oli ihan lukossa. Vaikka 9 keskiarvo on ihan hyvä, on se mulla siltikin tippunut. Yläasteella olin kympin tyttö ja keskiarvo olikin lähemmäs 10. Ahdistavaa. Tiedän,että kukaan ei voi auttaa minua, mutta onko jollakin ollut vastaavaa tilannetta? Olen aivan totaalisesti kadottanut elämäniloni.Haluaisin myös kysyä,että millainen oli teidän opiskelutekniikka, kun haitte yliopistoon?Kiitos vastanneille.

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 20:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 18:46"]

Ettei nro 19 vain olisi jonkun toisen alan ihminen ja pyrki vain valamaan ap:een itseluottamusta kertomuksellaan? Koska kiinnittää huomiota, että lääkiksen käynyt ihminen käyttäisi sanaa "lääkkis". Jokainen siellä opiskellut tietää varmasti opiskelleensa lääkiksessä eikä lääkkiksessä, niin monta kertaa se sana vuosien varrella tulee vastaan!

[/quote]

Jaa, kyllä mun kieli mieltää sen sanan kahdella koo:lla kirjoitettuna, lääkkis. Missä on kielipoliisin viralliset oikeinkirjoitusohjeet tämänkaltaisille sanoille. Esim kukaan muu kuin turkulainen ei kerro olevansa turuust, muille se on turusta.

Terveisin, sama mieslääkäri

[/quote]

Nämä on niin NOLOJA nämä "miehet" joiden pitää korostaa omaa sukupuoltaan jopa anonyymissa nettikeskustelussa. Ei se tuo sun kirjoituksiisi mitään lisäarvoa, että kerrot olevasi mies, tekee susta vain dorkan.

[/quote]

Rauhoitu viimeisen kommentin kirjoittaja. Sillä mitä mieltä olet kirjoituksestani ei ole mitään väliä. Sensijaan outoa että otat tuonkin kommentin niin agressiivisesti vastaan. Tekee sinusta dorkan. PMS:ssää..?? Vai hermostuitko jostakin muusta.. Ehkä et ole itse päässyt opiskelemaan haluamaasi alaa..? Relaa

sama mieslääkäri (en suoranaisesti korosta olevani mies, toisaalta onko mahdottoman väärin asia mainita).

[/quote]

Vaikea kuvitella, että lääkäri kirjoittaisi sanaa aggressiivinen väärin, joten veikkaukseni on, että mieslääkäri ei ole lääkäri eikä mieskään ;)

Onnea kaikille pääsykokeisiin! Menkää valmennuskurssille, jos mahdollista.

Vierailija
102/132 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muitakin kouluja kuin oikis, kauppis, lääkis, toisin ku ysin tytöt kuvittelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muitakin kouluja kuin oikis, kauppis, lääkis, toisin ku ysin tytöt kuvittelee.

Vierailija
104/132 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele kääntäjäksi ja erikoistu lääketieteeseen.

Vierailija
105/132 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:08"]

Lääkiksen pääsykoe on pientä verrattuna siihen mitä työ on ammatissa. Jos et pääse sisään, tuskin pystyisit olemaan pätevä lääkäri. Ammatissa pitää hallita järkyttävä määrä tietoa, koska olet vastuussa ihmishengistä. Jos ei riitä hermoja ja osaamista tentin vertaa, niin tuskin ansaitsen mahdollisuutta kouluttautua. Karua mutta totta. Vaikka tekisit lääkärinä "vain" tk-keikkaa, reseptejä mummoille näin kärjistettynä,niin siinäkin on paljon mahdollisuuksia mokata ja pahasti (päällekkäislääkitykset jne.)Saatat olla vastuussa jonkun äidin/siskon/puolison/lapsen hengestä tai pitkäaikaisesta haitasta.

Jos olet noin heikko henkisesti, mitä nyt annat olettaa, niin ala ei taida olla sulle :( Mitä jos työssä teet heti mokan, itketkö silloinkin paniikissa? En haluaisi kuulostaa ilkeeltä mutta taidat ottaa lääkiksen jollain lailla haasteena, et ehkä halua koko alalle mutta kympin tyttönä olet tainnut ohjata itsesi tähän. Olisiko joku muu ala sopiva? Jos kuitenkin päätät yrittää, niin rauhoita itsesi ja tutki tarkkaan omia kiinnostuksen kohteita.

T:kandi jonka pitäisi lukea vielä vähän tenttiin

[/quote]

En nyt vielä vetäisi lukiolaisen ahdistuksen perusteella johtopäätöksiä paineensietokyvystä opiskelijana ja varsinkaan ammattiin valmistuneena.

On jo aika hyvin, että nuori ihminen tunnistaa ja osaa kuvailla omat vahvuutensa, heikkoutensa ja mielentilansa. Kun kokemusta ja ammattitaitoa tulee lisää, heikkoudet alkavat kääntyä vahvuuksiksi. AP:n kaltaisella ihmisellä hyvät mahdollisuudet oppia auttamaan myös muita ihmisiä. 

Vierailija
106/132 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Ouluun tai Kuopioon. Ja jos yhtään kiinnostaa, niin hae hampaalle -> lähes puolet pisteistä riittää Oulun hammas vs. Helsingin yleinen.
Hae varmuuden vuoksi myös Tartoon, niin saat plan-B:n avulla stressiä vähemmäksi. Työllistyvät ja pääsevät erikoistumaan aivan kuten Suomen lääkiksistä valmistuneet. Maksaa, mutta halvempi eläminen kompensoi. Ja 4 välivuotta maksaa vielä enemmän tulonmenetyksiä lääkärin palkasta!
Epäonnistuminen yo-kirjoituksissa ei merkkaa, pelkille pääsykoepisteille on oma kiintiö.

Vierailija
107/132 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen puoli kuntoon: 1/4 Opamox 2krt.pv!

Vierailija
108/132 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi päästä juuri lääkikseen? Ajattelin samoin kuin ap, yritin 2 kertaa enkä päässyt lääkikseen. Pääsin sairaanhoitajaksi opiskelemaan ja valmistuinkin. Ja totesin matkan varrella, että ei ei ei ei ei, en halua olla hoita, en lääkäri, en ylipäätään potilastyössä. Lasit tipahti silmilti. Otin niskasta kiinni ja pänttäsin työn ohessa matemaattisluonnontieteelliseen ja pääsin kemian linjalle. Opiskelin kemistiksi (FM), olin ensin muutaman vuoden ihan peruskemistinä teollisuudessa, sitten hain sairaalakemistikoulutukseen ja pääsin. Nyt olen töissä  sairaalassa labrassa ja autan ihmisiä tutkimalla esim. veri, virtsa ja kudosnäytteitä, vastaan analyysimenetelmien ylläpidosta ja kehityksestä. Infoan hankalista tuloksista, olen osa sairaalassa tehtäviä tutkimuksia analytiikan edustajana. Autan ihmisiä taustalta, ilman potilaskontakteja. Unelmatyö!

Vierailija
109/132 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa kaikki,tää on vanha ketju, mutta päätin tulla kertomaan mitä minulle kuuluu. Olen tosiaan AP ja kävi niin,että pääsin lääkikseen:) En tosin Helsinkiin, mutta lääkis kuin lääkis. Kirjoitin tosiaankin aika huonosti panostuksesta huolimatta, mutta pääsin 3 raakapisteen turvin sitten sisään :) Toivottavasti voisin olla jollekin esimerkkinä siitä,että kaikki on mahdollista. Mulla on takana enemmän epäonnistumisia kuin onnistumisia, mutta loppujen lopuksi kaikki sitten kääntyi parhain päin. Mukavaa kesän odotusta kaikille!:)

Vierailija
110/132 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 17:45"]

Yo kirjoitukset eivät ole nyt niin hirveen tärkeitä :) Enemmin pääsykokeet ovat tärkeät. 

[/quote] laudatureista on hyötyä lääkikseen pyrittäessä, pitkä matematiikka, fysiikka, ruotsi, enkku ja äikkä Hkiin pyrittäessä, voi olla pari exemiaa.

Vierailija
111/132 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:50"]

Hei, Menestystä pääsykokeisiin.. Vaikutat ihan normaalilta alle 20 v lukiolaiselta: kukapa ei pohtisi ja ahdistuksi ja panikoisikin tuossa elämäntilanteessa! Kuuluu ikäkauteen. Paineensietokykysi on varmasti ihan normaali: lääkärin ammatti on vaativa, mutta ei sinun vielä tarvitse olla siihen valmis: hyvin ehdit opintojen aikana lääkärin rooliin kasvaa. Mene kohti unelmaasi. Yritä läpäistä pääsykoe mahdollisimman pian. Keskiasteen tutkintoa tehdessä lukion oppimäärä unohtuu. Pääsykokeen vaatima muistikapasiteetti (ja ulkolukukapasiteetti) on parhaimmillaan alle parikymppisenä. Tuoreen tutkimuksen mukaan jo kaksi tai enemmän välivuosia heikentää merkittävästi todennäköisyyttä yo-opintoihin jatkossa. Jos et pääse eka kerralla sisään, hanki varLle pomminvarma opiskelupAikka esim. Kemia, fysiikka tai matikka jostain maakuntayliopistosta ja siellä preppaat vuoden pääsykoeasioita. Lääkäri

[/quote] ens vuonna tulee ensikertalaiskiintiöt eli ei kannata ottaa opiskelupaikkaa tänä vuonna ellei pääse nyt lääkikseen ja yrittää ens vuonna.

Vierailija
112/132 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mainitsi motivaatiokseen lääkikseen pyrkimiseen halun auttaa ihmisiä. Se on huono motivaatio. Tulet vielä urallasi huomaamaan, ettet pysty auttamaan montaakaan potilasta. 

Vierailija
113/132 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 16:15"]

Voi ei , miksi et hakeudu esim. siivoojaksi... Jos ihminen haluaa lääkikseen, se ei todellakaan ole sama asia kuin joku hoitsu. 

Älä menetä toivoa vaan opiskele ruikuttamisen sijasta. Itselläni on monta lasta ja aika kortilla, mutta toivosta en luovu, koska joku päivä olen lääkiksessä. En ole hakenut vielä kertaakaan. Opiskelen täysillä ilman epätoivoa. Sisään menee semmoinen, joka uskoo itseensä. Jos et usko, et kykene opiskelemaan täysillä.

[/quote] sisään menee se joka hallitsee fysiikan ja kemian ja biologian, uskoo itseensä ja ei hermoile.

Vierailija
114/132 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla todella kiinnostunut alasta mihin hakee olisi se sitten kasvatustiede, oikkis, lääkkis jne. Yleensä kympin suorittajat hakee lääkikseen, kauppakorkeeseen, teknilliseen korkeakouluun, oikeustieteelliseen, valtsikkaan

Vierailija
115/132 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakijamäärät ovat kasvaneet valtavasti 2000-luvulla, nyt lääkikseen on suhteellisesti vaikeampaa päästä kuin 1990-luvulla vaikka aloituspaikkoja on enemmän.

Tässä hakijamäärien kehitystä viimeisen kymmenen  vuoden ajalta http://www.med.helsinki.fi/peruskoulutus/opiskelijaksi/tilastoja.html

Vierailija
116/132 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,
Menestystä pääsykokeisiin.. Vaikutat ihan normaalilta alle 20 v lukiolaiselta: kukapa ei pohtisi ja ahdistuksi ja panikoisikin tuossa elämäntilanteessa! Kuuluu ikäkauteen. Paineensietokykysi on varmasti ihan normaali: lääkärin ammatti on vaativa, mutta ei sinun vielä tarvitse olla siihen valmis: hyvin ehdit opintojen aikana lääkärin rooliin kasvaa. Mene kohti unelmaasi. Yritä läpäistä pääsykoe mahdollisimman pian. Keskiasteen tutkintoa tehdessä lukion oppimäärä unohtuu. Pääsykokeen vaatima muistikapasiteetti (ja ulkolukukapasiteetti) on parhaimmillaan alle parikymppisenä. Tuoreen tutkimuksen mukaan jo kaksi tai enemmän välivuosia heikentää merkittävästi todennäköisyyttä yo-opintoihin jatkossa. Jos et pääse eka kerralla sisään, hanki varLle pomminvarma opiskelupAikka esim. Kemia, fysiikka tai matikka jostain maakuntayliopistosta ja siellä preppaat vuoden pääsykoeasioita.
Lääkäri

Vierailija
117/132 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 19:00"]

Jaa, kyllä mun kieli mieltää sen sanan kahdella koo:lla kirjoitettuna, lääkkis. Missä on kielipoliisin viralliset oikeinkirjoitusohjeet tämänkaltaisille sanoille. Esim kukaan muu kuin turkulainen ei kerro olevansa turuust, muille se on turusta.
[/quote]
muuten hyvä mutta kukaan turkulainen ei kyllä sano turuust.

T.turkulainen

Vierailija
118/132 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2015 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 17:24"]

Olen tällä hetkellä lukion kolmannella ja voin sanoa suoraan,että tulevaisuus ei näytä hirveän valoisalta. Haluan auttaa ihmisiä, haluan auttaa jotenkin tätä maailmaa, mutta en usko,että se tulee onnistumaan koulumenestykselläni. Minulla on keskiarvo todistuksessa noin 9, mutta matemaattisista aineista en tajua mitään. Kirjoitin nyt biologiasta C:n, vaikkakin olin lukenut 3kk kyseiseen kokeeseen. Keskiarvoni biologiassa on päälle ysin.Joku voi nyt kommentoida tähän,että opettajani on liian lepsu.Mutta ei,biologian opettaja voisi jopa väittää vihaa minua ja lepsu hän ei todellakaan ole.Aloin vain  panikoimaan biologian ylppäreissä nähtyään, mitä on edessäni. Loppujen lopuksi, minulla oli erittäin ahdistunut olo ja unohdin kaiken mitä olin opiskellut.Aivot ikään kuin löivät tyhjää.

Kaikista eniten minua ahdistaa se,että en usko,että tulen pääsemään lääkikseen ikinä.Joissan foorumilla oli joku nainen kirjoittanut,että hän haki 4 kertaa eikä ole vieläkään päässyt. Olen yrittänyt analysoida, miksi asiani ovat näin kuin ovat ja olen tullut siihen tulokseen,että joko ongelmani lienee olevan opiskelutekniikassa tai sitten aivokapasiteetti ei vain yksinkertaisesti riitä. Itken joka päivä sen vuoksi,että pelkään epäonnistua pääsykokeessa. Varsinkin kun toi bilsakaan ei mennyt hyvin.. Luulen kanssa,että en hallitse fysiikkaa siksi,että en osaa yksinkertaisesti soveltaa lukemani asioita. Luulen,että olen ns.pänttääjä eli vaikka luen paljon en paljon osaa sen vuoksi, koska en ymmärrä,mitä lue. Kavereita, joille voisi avautua tästä ei hirveästi ole.Vihaan sitä tunnetta, vähän niin kuin kemian kokeessa oli,että olin laskenut noin 20 laskua kyseisestä asiasta, mutta kokeessa en muistanut tästä yhtikäs mitään. Aivot oli ihan lukossa. Vaikka 9 keskiarvo on ihan hyvä, on se mulla siltikin tippunut. Yläasteella olin kympin tyttö ja keskiarvo olikin lähemmäs 10. Ahdistavaa. Tiedän,että kukaan ei voi auttaa minua, mutta onko jollakin ollut vastaavaa tilannetta? Olen aivan totaalisesti kadottanut elämäniloni.Haluaisin myös kysyä,että millainen oli teidän opiskelutekniikka, kun haitte yliopistoon?Kiitos vastanneille.

[/quote]  vaikka sun kaikki muut aineet olisi kymppejä mutta biologia, kemia ja fysiikka 6-7 niin et pääse lääkikseen ts et ole luonnontieteellisesti orientoitunut. Jollain on 7-8 numerot mutta luonnontieteet 9-10 niin pääsee jos vähänkin viitsii lukea ja harjoitella laskuja

[/quote] saahan pisteitä jos on kirjoittanut älliä ja painii ihan sarjassa pääsykokeissa

Vierailija
119/132 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2015 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 22:08"]

Lääkiksen pääsykoe on pientä verrattuna siihen mitä työ on ammatissa.

[/quote]

Tarkoitit kai sitä, että pääsykokeessa on kilpailua, mutta itse ammatissa ei senkään vertaa. Riittää kun rimaa hipoen suoritat koulun, etkä nyt ihan typerimpiä väärinkäytöksiä tai oho pistin sitä vahingossa silmään -tyyppisiä virheitä tee, niin voit valita duunisi.

Suuressa viisaudessaan päättäjät ovat rakentaneet tilanteen, jossa lääkäreillä ei ole minkäänlaista kilpailua tai painetta olla hyvä. Senpä takia hoito ja palvelu onkin niin surkeaa nykyisin.

[/quote]

Jos hoidat lääkärintyösi huonosti niin nykyään lähtee oikeudet nopeasti Valviran toimesta ja töitä ei löydy muutenkaan jos mokailee. Käytännössä taitamattomuus työssä on harvoin ongelma mutta päihdeongelma tai vaikea mielisairaus estää työnteon. Nykyaikana valitettavasti potilaat tekevät valituksen jo siitä että lääkärillä on liian kova kiire tai jos ikävät asiat kerrotaan väärällä tavalla. 

Entiseen aikaan lääkäriä arvostettiin ammattilaisena mutta nykyään ainakin tk-lääkärin työ on  koiran virka jota ei voi suositella kenellekään. Se on kiireistä työtä jossa jokainen potilas pitäisi hoitaa muutamassa minuutissa kun lisää tulijoita on oven takana koko ajan. Valitettavasti tietokone ja paperityöt vievät nykyään paljon aikaa ja se on pois potilaalta.

Toki lääkärin työ on parhaimmillaan potilaan auttamista sairaudessaan, haasteellista ongelmanratkaisua, tiimityötä ja kaikkea mitä hyvältä työyhteisöltä voi saada. Sairaalassa työskentelevää lääkäriä ehkä vielä arvostetaan varsinkin jos potilaan henki pelastuu hoidon ansiosta.

Valintakoe on omasta mielestäni melko hyvä kun enää ei tarvitse lukea mitään ylimääräistä kirjaa eli kaikki ovat samalla viivalla. Kokeessa menestymisen ratkaisee paineensietokyky ja ongelmanratkaisutaito eli sellaiset asiat joita tarvitaan työssäkin. Mitään erityistä haastattelua ei tarvita kun alalle soveltumattomia ei voida yhden haastattelun perusteella seuloa pois. Kuuden vuoden koulutuksen aikana selviää aivan varmasti onko kandidaateissa jotain sellaista mikä estäisi työskentelyn alalla.

[/quote] ei oo valintakokeessa kaikki samalla viivalla, ne jotka kirjoittaneet laudatureita niin saavat pisteitä ja tarvii saada pääsykokeissa vähemmän pisteitä

Vierailija
120/132 |
12.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 17:24"]

[/quote]  vaikka sun kaikki muut aineet olisi kymppejä mutta biologia, kemia ja fysiikka 6-7 niin et pääse lääkikseen ts et ole luonnontieteellisesti orientoitunut. Jollain on 7-8 numerot mutta luonnontieteet 9-10 niin pääsee jos vähänkin viitsii lukea ja harjoitella laskuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi