Mihin perustuu se että yritysten on jatkuvasti tehostettava toimintaansa?
Kommentit (103)
Meillä ainakin tehostetaan sen vuoksi että toimeksiannoista saadaan yhä vähemmin rahaa. Myymme ulkomaille ja siellä kilpailu on kiristynyt. Kaikki pitäisi tehdä ilmaiseksi.Esimerkiksi Virossa tuotantokustannukset ovat Suomea rutkasti edullisemmat.
Haluaisin että Suomessa virkamiehet tehostaisivat toimintaansa. En tarkoita opettajia ja hoitohenkilöstöä vaan toimistohenkilökuntaa. Koska viimeksi esim opetushallinnosta on laitettu väkeä pihalle, tai terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta tai ympäristäministeriöstä tai valtiovarainministeriöstä tai kuntien opetustoimesta.Veroja pitää maksaa niin paljon kun virkamies syö sinunkin pöydästä.
Tulospalkkaus ei tarkoita sitä että nopeammalle maksetaan enemmin. Se on laitonta Suomessa. Ketään ei saa sanoa laiskaksi vaikka ei tekisi mitään eikä ammattitaidottomaksi vaikka ei osaisi mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:18"]
Meillä ainakin tehostetaan sen vuoksi että toimeksiannoista saadaan yhä vähemmin rahaa. Myymme ulkomaille ja siellä kilpailu on kiristynyt. Kaikki pitäisi tehdä ilmaiseksi.Esimerkiksi Virossa tuotantokustannukset ovat Suomea rutkasti edullisemmat.
Haluaisin että Suomessa virkamiehet tehostaisivat toimintaansa. En tarkoita opettajia ja hoitohenkilöstöä vaan toimistohenkilökuntaa. Koska viimeksi esim opetushallinnosta on laitettu väkeä pihalle, tai terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta tai ympäristäministeriöstä tai valtiovarainministeriöstä tai kuntien opetustoimesta.Veroja pitää maksaa niin paljon kun virkamies syö sinunkin pöydästä.
[/quote]Eihän yrityksissäkään laiteta porukkaa pakkolomille hallinnosta, vaan aina sieltä tuottavasta portaasta. Sitten ihmetellään kun taloustilanne ei parantunut lomautusten myötä, vaan huononi, sillä kun tekijät oli lomilla, niin tulot pienivät menoja enemmän. Olen itse todistanut tällaisen hulluuden eräässä yrityksessä muutama vuosi sitten.
Työnt tekemistä ei enää arvosteta, kaikki haluiasivat vain olla päälliköitä.
Täällä keskustelevat a) yrittäjät, jotka ymmärtävät tilanteen oikeasti b) palkolliset, jotka ei edes välitä ottaa selvää eri näkökulmista c) saavutettu etu -apinat, joita tämä maa on valitettavasti täynnä ja joiden ansiosta kaksi edellistä ryhmää kärsivät jatkuvista veronkiristyksistä ja alati vaikeutuvasta kolmikantapolitiikasta.
Ihan hauskaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:21"]
Tulospalkkaus ei tarkoita sitä että nopeammalle maksetaan enemmin. Se on laitonta Suomessa. Ketään ei saa sanoa laiskaksi vaikka ei tekisi mitään eikä ammattitaidottomaksi vaikka ei osaisi mitään.
[/quote]No ei todellakaan ole laitonta. Miksi maksaa urakoista kun työt voi teettää minimipalkalla?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:28"]
Täällä keskustelevat a) yrittäjät, jotka ymmärtävät tilanteen oikeasti b) palkolliset, jotka ei edes välitä ottaa selvää eri näkökulmista c) saavutettu etu -apinat, joita tämä maa on valitettavasti täynnä ja joiden ansiosta kaksi edellistä ryhmää kärsivät jatkuvista veronkiristyksistä ja alati vaikeutuvasta kolmikantapolitiikasta.
Ihan hauskaa.
[/quote]a) yrittäjät jotka luulevat ymmärtävänsä...
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:48"]
Tehostaminen = organisaation ohentaminen. Omalla kohdallani tarkoittaa sitä, että teen nykyään kahden ihmisen työt eikä minulla ole vakituista esimiestä.
[/quote]
Ns. tehostaminen tarkoittaa nykyään todellakin sitä, että pitää tuottaa nimenomaan halvemmalla. Työn laatu kärsii lähes poikkeuksetta, mutta se ei tunnu haittaavan.
[/quote]
Näinpä. Olenkin jo lakannut kuuntelemasta marinaa siitä, kuinka teen työni paskasti tai en ollenkaan. Mulla on kuitenkin vain kaksi kättä ja kahdeksan tunnin työpäivä ja raskaus 15. viikolla, joten ei todellakaan kiinnosta mikään ylimääräinen pinnistely, kun ei kerran firmakaan tule sentin vertaa vastaan. Teen sen verran kuin jaksan ja huvittaa, ihan sama mulle.
[/quote]
Just. Sua ei kiinnosta. On ihan oikein suomalaisille että joutuvat työttömiksi. Ei ole yrityksen vika että sinä olet raskaana. Heidän ei siitä tarvitse kärsiä.
Kaikki työ pitäisi tehdä tulospalkkauksena. Kuukausi tai tuntipalkka on järjetön koska työntekijät vaan lusmuilee koko ajan. Tulospalkkauksessa hyvät ja ahkerat työntekijät saavat hyvän palkan ja huonot huonon palkan.
[/quote]
Minä olen siis se, joka tekee kahden ihmisen työt ja on raskaana. Minua ei enää kiinnosta, kasaantuvatko työt ja menevätkö deadlinet umpeen, sillä en yksinkertaisesti suoriudu nykyisestä työmäärästäni kohtuuden rajoissa. En pysty olemaan töissä kahdeksaa tuntia enempää eikä minun pidäkään, koska mitään kompensaatiota en uurastuksestani saa. Olen kysynyt niin luottamusmieheltä kuin esimiestasoltakin.
Siispä teen sen verran kuin ehdin eli yhden ihmisen päivätöiden verran ja annan lopun hapantua. Ei ole minun vikani, että firma säästää henkilöstökuluissa. Raskauskortin pelaan tässä siksi koska en enää pysty painamaan pitkää päivää eli "joustamaan". Se näkyy tuloksessa saman tien. Ja se jos mikä on mulle ihan sama.
Muistaakseni suurin osa suomalaisista yrityksistä on mikroyrityksiä, jotka työllistävät yhden ihmisen. Tunnen monta tällaista yrittäjää, elävät melkein köyhyysrajan alapuolella, elleivät eläkin. Ovat tehneet silti ikänsä omaa hommaansa. Moni palkkaisi lisää väkeä, mutta eivät pysty tai uskalla.
Kaikki yrittäjät ei tosiaan hae jatkuvaa tuottavuutta. Osalle yrittäjyys on elämäntapa, eikä raha ole tärkeintä, ovat tyytyväisiä kun nippa nappa pärjäävät.
Itselläni on yksi työntekijä ja haluan yritystä kasvattaa. Työntekijälläni on samat edut ja "bonukset" kun minullakin. Hän saa vähän reilu 2000 euroa palkkaa, itse nostan saman verran kuussa. Hän maksaa minulle sivukuluineen n. 3300-3500 euroa kuussa ("tiukasti" laskettuna n. 3150 euroa, mutta lasten sairastumiset, omat sairastumiset jne. nostaa kustannukset tosi nopeasti, kun KUKAAN ei tee niitä hänen töitä kun hän on pois), osuudet jotka menee työttömyysvakuusrahastoon, muihin pakollisiin vakuutuksiin, verottajalle/valtiolle, lomarahoihin, sosiaaliturvamaksuihin jne. on aika hurjia.
Tuo tarkoittaa sitä, että minun pitää joka kuukausi tehdä n. 8500 - 9500 euroa TULOSTA, että voin maksaa hänen kaikki kulut, ja omat palkkani sekä lomat jne. ja että firmalle jäisi edes muutama satanen "pahan päivän" varalle, että ei tarvisi heti irtisanoa jos tulee pari huonompaa jaksoa. Lomalla kukaan ei tee työtä, paitsi yrittäjä itse jos ei pärjää. Ja jos yrittäjä itse sairastuu, etenkin jos sairastuu pahasti, homma voi olla siinä. Enkä ala edes selittämään mitä sitten tapahtuu tässä "paremmointivaltiossa". Kyllä tuollainen tuo jonkinasteista painetta, ja pistää miettimään, miten sitä toimintaa tehostaisi, että selviää joka kuukausi hengissä - eli että ei tarvisi irtisanoa.
Ja minä en valita. Minulla on työntekijä, mietin miten saisin toisen palkattua ja luotua jollekin työtä, olen ihan tyytyväinen palkkaani, maksan verot enkä tee töitä pimeästi, että Tatukin saa sossusta rahaa.. mutta silti on näitä kateellisia, joiden mukaan "silläkin menee niin hyvin, että oikein ui rahassa". Yritän nyt valottaa omasta näkökulmasta, että miksi sitä tehostamista miettii. Helpompi olisi olla toimia yksin, ja myös halvempaa. Se on fakta omalla kohdallani.
Keskisuuret ja isot yritykset on ihan asia erikseen. Pienillä ja suurilla yrityksillä ei taida Suomessa olla juuri mitään muuta yhteistä kun se, että samat maksut meille postilaatikkoon tulee kun miljardin tekeville jättifirmoillekin.
En usko Suomessa tapahtuvan mitään rakenteellisia muutoksia, ne olisi pitänyt tehdä jo mutta poliittista rohkeutta ja johtajuutta ei löydy. Veikkaan, että parin vuoden päästä tämä maa on konkurssissa ja suuri osa palkkatyöläisistä tulee jäämään tyhjän päälle, julkinen sektori romahtaa. Ehkä sen jälkeen moni alkaakin yrittäjäksi, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja ehkä sen jälkeen esim. työnantajan sivukuluihin tulee vihdoin jotain järkeä. Edes hetkellisesti.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 08:33"]
Muistaakseni suurin osa suomalaisista yrityksistä on mikroyrityksiä, jotka työllistävät yhden ihmisen. Tunnen monta tällaista yrittäjää, elävät melkein köyhyysrajan alapuolella, elleivät eläkin. Ovat tehneet silti ikänsä omaa hommaansa. Moni palkkaisi lisää väkeä, mutta eivät pysty tai uskalla.
Kaikki yrittäjät ei tosiaan hae jatkuvaa tuottavuutta. Osalle yrittäjyys on elämäntapa, eikä raha ole tärkeintä, ovat tyytyväisiä kun nippa nappa pärjäävät.
Itselläni on yksi työntekijä ja haluan yritystä kasvattaa. Työntekijälläni on samat edut ja "bonukset" kun minullakin. Hän saa vähän reilu 2000 euroa palkkaa, itse nostan saman verran kuussa. Hän maksaa minulle sivukuluineen n. 3300-3500 euroa kuussa ("tiukasti" laskettuna n. 3150 euroa, mutta lasten sairastumiset, omat sairastumiset jne. nostaa kustannukset tosi nopeasti, kun KUKAAN ei tee niitä hänen töitä kun hän on pois), osuudet jotka menee työttömyysvakuusrahastoon, muihin pakollisiin vakuutuksiin, verottajalle/valtiolle, lomarahoihin, sosiaaliturvamaksuihin jne. on aika hurjia.
Tuo tarkoittaa sitä, että minun pitää joka kuukausi tehdä n. 8500 - 9500 euroa TULOSTA, että voin maksaa hänen kaikki kulut, ja omat palkkani sekä lomat jne. ja että firmalle jäisi edes muutama satanen "pahan päivän" varalle, että ei tarvisi heti irtisanoa jos tulee pari huonompaa jaksoa. Lomalla kukaan ei tee työtä, paitsi yrittäjä itse jos ei pärjää. Ja jos yrittäjä itse sairastuu, etenkin jos sairastuu pahasti, homma voi olla siinä. Enkä ala edes selittämään mitä sitten tapahtuu tässä "paremmointivaltiossa". Kyllä tuollainen tuo jonkinasteista painetta, ja pistää miettimään, miten sitä toimintaa tehostaisi, että selviää joka kuukausi hengissä - eli että ei tarvisi irtisanoa.
Ja minä en valita. Minulla on työntekijä, mietin miten saisin toisen palkattua ja luotua jollekin työtä, olen ihan tyytyväinen palkkaani, maksan verot enkä tee töitä pimeästi, että Tatukin saa sossusta rahaa.. mutta silti on näitä kateellisia, joiden mukaan "silläkin menee niin hyvin, että oikein ui rahassa". Yritän nyt valottaa omasta näkökulmasta, että miksi sitä tehostamista miettii. Helpompi olisi olla toimia yksin, ja myös halvempaa. Se on fakta omalla kohdallani.
Keskisuuret ja isot yritykset on ihan asia erikseen. Pienillä ja suurilla yrityksillä ei taida Suomessa olla juuri mitään muuta yhteistä kun se, että samat maksut meille postilaatikkoon tulee kun miljardin tekeville jättifirmoillekin.
En usko Suomessa tapahtuvan mitään rakenteellisia muutoksia, ne olisi pitänyt tehdä jo mutta poliittista rohkeutta ja johtajuutta ei löydy. Veikkaan, että parin vuoden päästä tämä maa on konkurssissa ja suuri osa palkkatyöläisistä tulee jäämään tyhjän päälle, julkinen sektori romahtaa. Ehkä sen jälkeen moni alkaakin yrittäjäksi, kun mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja ehkä sen jälkeen esim. työnantajan sivukuluihin tulee vihdoin jotain järkeä. Edes hetkellisesti.
[/quote]
Kuten sanottua, yrittäjät jotka oikeasti tietävät miten asiat on. Tämä ylläoleva esimerkki nimittäin on totta.
Tsemppiä sinulle yrittäjä, sinä pidät tätä maata pystyssä ja rakennat tulevaisuuden Suomea.
T. toinen yrittäjä
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 06:43"]
Just. Sua ei kiinnosta. On ihan oikein suomalaisille että joutuvat työttömiksi. Ei ole yrityksen vika että sinä olet raskaana. Heidän ei siitä tarvitse kärsiä.
Kaikki työ pitäisi tehdä tulospalkkauksena. Kuukausi tai tuntipalkka on järjetön koska työntekijät vaan lusmuilee koko ajan. Tulospalkkauksessa hyvät ja ahkerat työntekijät saavat hyvän palkan ja huonot huonon palkan.
[/quote]Duunaritason työntekijät ei yleensä juurikaan voi vaikuttaa yrityksen talouteen, virheet tehdään johdossa.
Vittuakos sitten yritätte täällä Suomessa, jos täällä on niin perseestä? Vie yrityksesi jonnekkin Afrikkaan, siellä on halpaa työvoimaa. Ai niin, mutta ne ei osaa mitään kun ei ole yhteiskunnan maksamaa kolutusta. voi voi.
[/quote]
Duunareiden palkat ja muut kulut juuri vaikuttavat talouteen. Suurin osa duunaiteista on patalaiskoja. Puhuvat paskaa työajalla, räpläävät kännyköitä jne. Vaikka pitäisi tehdä vain ja ainoastaan työtä.
Työt häviävät koko ajan Suomesta. Täällä ei 20 vuoden kulttua ole yhtäkään tehdasta. Aasiassa asiat tehdään huomattavasti halvemmalla, paremmin ja luotettavammin. Suomi on korviaan myöten veloissa, kunnat on veloissa ja yritykset lähtee pois. Kaikki on sosialismin ja AY liikkeen syytä. Meillä on koko euroopan kallein ruoka, yksi kalleimmista bensanhinnoista, autokanta on euroopan vanhin, asunnot ovat itäeuroopan tasoa jne. Tämä maa on epäonnistunut ja pahasti.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 06:44"]
Arvojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
[/quote]Sillä on tekemistä nimen omaan arvojen kanssa. Esimerkiksi terveydenhoidossa tehostaminen tarkoittaa vain ja ainoastaan palvelutason laskua ja priorisointia, eli ketä hoidetaan ja miten.
[/quote]
Pakkohan niitä on tehostaa. Suomella EI ole rahaa. Tajuatko taloudesta mitään? Valtio elää velalla. Se pitää saada loppumaan.
[/quote]
Siksi tämä maa onkin sairas.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:29"]
[/quote]No ei todellakaan ole laitonta. Miksi maksaa urakoista kun työt voi teettää minimipalkalla?
[/quote]
Koska urakkapalkka voi olla pienempikin. Laittaa urakan hinnaksi sellaisen hinnan että ahkerat saavat ihan hyvän palkan mutta laiskat eivät edes minimipalkkaa.
Koska iso osa duunareista ei tee mitään töissä
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 09:50"]
Tehostaminen = organisaation ohentaminen. Omalla kohdallani tarkoittaa sitä, että teen nykyään kahden ihmisen työt eikä minulla ole vakituista esimiestä.
[/quote]
Ns. tehostaminen tarkoittaa nykyään todellakin sitä, että pitää tuottaa nimenomaan halvemmalla. Työn laatu kärsii lähes poikkeuksetta, mutta se ei tunnu haittaavan.
[/quote]
Näinpä. Olenkin jo lakannut kuuntelemasta marinaa siitä, kuinka teen työni paskasti tai en ollenkaan. Mulla on kuitenkin vain kaksi kättä ja kahdeksan tunnin työpäivä ja raskaus 15. viikolla, joten ei todellakaan kiinnosta mikään ylimääräinen pinnistely, kun ei kerran firmakaan tule sentin vertaa vastaan. Teen sen verran kuin jaksan ja huvittaa, ihan sama mulle.
[/quote]
[/quote]
Minä olen siis se, joka tekee kahden ihmisen työt ja on raskaana. Minua ei enää kiinnosta, kasaantuvatko työt ja menevätkö deadlinet umpeen, sillä en yksinkertaisesti suoriudu nykyisestä työmäärästäni kohtuuden rajoissa. En pysty olemaan töissä kahdeksaa tuntia enempää eikä minun pidäkään, koska mitään kompensaatiota en uurastuksestani saa. Olen kysynyt niin luottamusmieheltä kuin esimiestasoltakin.
Siispä teen sen verran kuin ehdin eli yhden ihmisen päivätöiden verran ja annan lopun hapantua. Ei ole minun vikani, että firma säästää henkilöstökuluissa. Raskauskortin pelaan tässä siksi koska en enää pysty painamaan pitkää päivää eli "joustamaan". Se näkyy tuloksessa saman tien. Ja se jos mikä on mulle ihan sama.
[/quote]
Juuri tuon takia raskaana olevat pitäisi saada irtisanoa. Mitä tuollaisella työntekijällä tekee?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 06:25"]
Yrityksen olemassaolon tarkoitus on tuottaa rahaa. Tekisivätkö työntekijät työtä jos eivät saisi palkkaa?
[/quote]
Tätähän toistellaan ahkerasti. Toisin voisi ajatella, että yrityksen olemassaolon tarkoitus on tuottaa kysyntää vastaamaan tuotteita tai palveluita ja mielellän sen lisäksi omistajilleen ja työntekijöilleen elannon.
Minun puolestani yritykset, joiden ainoa tehtävä on tuottaa rahaa omistajilleen saavat tehdä sitä ilman minua.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 06:44"] Esimerkiksi terveydenhoidossa tehostaminen tarkoittaa vain ja ainoastaan palvelutason laskua ja priorisointia, eli ketä hoidetaan ja miten.
[/quote]Ei välttämättä. Jos äitini nuoruudessa umpisuolileikkaus vaati 8 vuorokauden sairaalassaolon ja nyt 2 vuorokauden sairaalassaolon, niin mielestäni se on ihan positiivinen asia. Voidaan leikata neljä potilasta niillä resursseilla, millä ennen leikattiin vain yksi (ja kolme jäi jonoon).
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:21"]
[/quote]
Siksi tämä maa onkin sairas.
[/quote]
Eräs alakouluikäisen poikani opettaja on jatkuvasti sairaslomalla. Keskustelimme pojan kanssa eilen open tilasta (masennusta) ja siitä, mistä se johtuu, eli pojan mielestä siitä, että opettaja on huono ja oppilaat ja muut opettajat ahdistelevat häntä hänen huonoutensa takia. Kun sanoin, että on niitäkin, jotka vaan nostavat palkkaa ja ottavat sairasloman toisensa perään kunnes jäävät veronmaksajan kustantamalle sairaseläkkeelle, 11-vuotias lapseni ei meinannut millään uskoa. Hänestä on käsittämätöntä, että palkkaa saa vaikka vuosia, vaikkei tee töitänsä eikä terveydessäkään ole vikaa, ainoastaan kyvyt eivät sovellu omalle alalle. Selitin asiat hänelle parhain päin, mutta jäin kyllä miettimään mikä idiootti olen ollut kun aikanani ryhdyin yrittäjäksi. Kyllä rahaa saisi niin paljon helpommallakin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 07:18"]
[/quote]
THL:stä ainakin on potkittu pihalle porukkaa aivan tolkuttomasti. mm. tutkimuksesta vietiin tällä budjetointikaudella 30 miljoonaa. Veronmaksaja ei tietenkään hoksaa, että THL:n tutkimuksesta suuri osa keskittyy juuri tehokkuuden parantamiseen ja esim. hoitojen tehokkuuden ja kustannusten arviointi tuottaa kansantaloudelle suuret voitot vähentämällä terveydenhuollon menoja ja parantamalla potilaiden elämänlaatua. Nyt säästetty miljoona maksaa helposti viiden vuoden päästä 10 miljoonaa ja johtaa epätasa-arvoisempaan hoitoon, jossa mennään mutu-tuntumalla mieluummin kuin tutkimustiedon varassa. Mutta pääasia että Kokoomuksen kannattajat ovat tyytyväisiä. He käyvät varmaan omilla yksityisillä lääkäriasemillaan hoidattamassa syöpänsä.
Jos tekee aina vaan samaa tuotetta, alkaa kilpailija tehdä samaa vähän halvemmalla, koska sen ei tarvitse käyttää rahaa tuotekehitykseen, toisin kuin keksijäyrityksen. Lisäksi palkat ja omistajien haluamat voitot nousee koko ajan, koska hyödykkeiden hinnat nousee, koska niiden tuottaminen on yhä kalliimpaa...
Ja hyvässä vaiheessa yrityksiin tulee tietysti kaikenlaista karstaa organisaatioon, rakennetaan hienot tilat, pidetään hulppeat pikkujoulut, yritysvalmentaja käy puhumassa... firman piikkiin!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 00:46"]Kyllähän nykyäänkin yhä isompi osa kulutuksesta menee muuhun kuin luonnonvaroihin perustuvaan materiaan. Erilaiset aineettomat palvelut kasvavat kuten kodinhoito, kodinsiivous, hierojat, personal trainerit, kuntovalmentajat, kauneus- ja terveyspalvelut.
[/quote]Höpö höpö. Raha tulee aina alkujaan luonnonvarojen jalostamisesta. Ei tämä maailma toimi aineettomilla hyödykkeillä. Raskas teollisuus ja luonnonvarojen käyttö mahdollistavat tuollaiset aineettomat hömpötykset, ne pyörivät perinteisen teollisuuden tuotoilla. Sellaista taloutta ei voisi olla jossa vain leikkaisimme toistemme hiuksia ja kaikkai eläisi aineettomilla palveluilla.