Jos elät avoliitossa, miksi et mene naimisiin?
Jos elät avoliitossa, miksi et mene naimisiin? Ajatteletko, ettet tahdo koskaan avioliittoon? Jos et, niin miksi vetkutat päätöstä, etkö ole varma tunteistasi?
Minä elän avoliitossa. Selitän naimisiin menemättömyyttä sillä, että yksi paperi sinne tai tänne ei mitään muuta. Suhteenikin on hyvä. Silti jossain takaraivossa kolkuttaa tietoisuus siitä, että jos oikein kolahtaisi, tahtoisin myös naimisiin, enkä eläisi avoliitossa.
Onko avoliitto sinulle auki jätetty vaihtoehto vai todellinen valinta?
Kommentit (128)
Naimisiinmeno vaatii niin suuren työn. Pitää saada mies puhuttua ympäri ja hakea esteettömyystodistus ja mennä maistraattiin.
Miehen saa sidottua paljon helpommin. Ei muuta kuin pillerit pois ja nussitaan 5 minuuttia ja mies on sidottu sinuun loppuelämän. Paljon helpompaa kuin saada mies houkuteltua alttarille.
Avioliitto on ensimmäonen askel kohti avioeroa. tai toisaalta: Mites se menikään... avioliitto on ajanjakso yksinäisyyden ja kyllästymisen välillä... miksi mennä väkisin naimisiin?
Aivan... nyt ymmärrän, miksi avioeroja tulee niin paljon. Jos naimisiin on menty vain rahasta, niin eipä sillä pitkälle yhteiselämää jatketa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 10:55"]
Koska sillä papin/masitraatinaamenella ei ole käytännössä mitään merkitystä minulle.
[/quote]
Aha. Ette aio kuolla, ette ole rikkaita, jolloin omaisuusjärjestelyjä tarvitsisi, ette ole köyhiä tai keskiluokkaisia, jolloin leskeneläke voisi taas olla tarpeen. Omaisuudestahan avioliitossa on kyse.
Ja ette myöskään aio sairastua vakavasti, avopuoliso kun ei voi silloin tehdä päätöksiä sairaanhoidosta, anoppi tulee ja päättää.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:25"]
Kun lapsi sitoo loppuelämäksi, vaikka mies ei halua naimisiin.
Eli ressukat haluaa sillä tavalla sitoa sen miehen loppuelämäksi, kun mies ei ole muuten halukas sitoutumaan.
Sääliksi käy.
[/quote]
Tässäkin asioissa se puolisoiden välinen keskustelu on tärkeätä. Ennen kuin lapsia aletaan tekemään, niin pitää puhua mitä se tarkoittaa käytännössä. Toki lapsestaan pääsee eroon, mikäli haluaa eli siinä mielessä lapsen tekeminen ei sido loppuelämäksi.
Miestenkin pitäisi ymmärtää, minkälainen sitoomus se lapsi on. Sitoutumiskammoisen kanssa ei pitäisi lapsentekoon ryhtyä. Näistä asioista täytyy puhua ja puhua, ja puolisoiden pitää olla samalla kannalla sitoutumisen, avioliiton ja lasten suhteen. Kaikki ei tarvitse aviolittoa osoittaakseen sitoutumistaan toiseen.
Ei innostaisi pitää kauheita pirskeitä, jotka kestävät yhden päivän ja rahaa menee tuhansia (hääpaikka, vihkijä, ruuat, juomat, mekko, sormukset). Halvemmallakin saa tietenkin, mut ne on sitten perheenkeskeiset kahvit yms. Äitini painostaa tällä hetkellä liittymään takaisin kirkkoon. Pitää ehdottomasti mennä vanhan kaavan mukaan, jossa morsiamen vanhemmat maksavat häät. Nyt he eivät suostu maistraattihäitä maksamaan. Noh, ei paljon haittaa sillä ajateltiin muutenkin kustantaa häät puolison kanssa, jos jotkut pirskeet pidetään. Mutta että sellaset ikävät paineet ja "riidanalut" jo perheen puolelta.
Veljeni meni vaimonsa kanssa eka maistraatissa vihille, mutta oli pakko pitää vielä kirkkosiunaus perään kun vanhempani niin vaativat. Mää en ainaka rupea maksamaan 400 euroa kirkollisveroa siitä että pääsee kuunteleen Jumalan aamenia, jotka nostattavat karvat muutenkin pystyyn.
Kirkko on hieno paikka ja urut ihanat, samoin se perinne että isä taluttaa morsiamen alttarille. Mutta ei voi mitään.
Ei se lapsi kovin näytä sitovan, joten ei naiset kannata käyttää vanhanaikaista keinoa.
Aika moni mies jättää lapset samalla kuin lapsen äidinkin.
Toki on naisia, jotka luulee, että se lapsi sitoo loppuelämän ja heistä tulee niitä hirviöexiä, jotka tunkee miehen uuteen suhteeseen aina käyttäen lasta tekosyynä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:52"]
Ei innostaisi pitää kauheita pirskeitä, jotka kestävät yhden päivän ja rahaa menee tuhansia (hääpaikka, vihkijä, ruuat, juomat, mekko, sormukset). Halvemmallakin saa tietenkin, mut ne on sitten perheenkeskeiset kahvit yms. Äitini painostaa tällä hetkellä liittymään takaisin kirkkoon. Pitää ehdottomasti mennä vanhan kaavan mukaan, jossa morsiamen vanhemmat maksavat häät. Nyt he eivät suostu maistraattihäitä maksamaan. Noh, ei paljon haittaa sillä ajateltiin muutenkin kustantaa häät puolison kanssa, jos jotkut pirskeet pidetään. Mutta että sellaset ikävät paineet ja "riidanalut" jo perheen puolelta.
Veljeni meni vaimonsa kanssa eka maistraatissa vihille, mutta oli pakko pitää vielä kirkkosiunaus perään kun vanhempani niin vaativat. Mää en ainaka rupea maksamaan 400 euroa kirkollisveroa siitä että pääsee kuunteleen Jumalan aamenia, jotka nostattavat karvat muutenkin pystyyn.
Kirkko on hieno paikka ja urut ihanat, samoin se perinne että isä taluttaa morsiamen alttarille. Mutta ei voi mitään.
[/quote]
Jos olet noin napanuoralla kiinni vanhemmissasi, et ehkä olekaan vielä kypsä parisuhteeseen ja oman perheen perustamiseen.
En ole mennyt naimisiin, koska mulla ei ole ketään jota pyytää kaasoksi. Toisekseen musta olisi säälittävää ettei kukaan järjestäisi mulle polttareita. Kaikki ystävät on vuosien saatossa kaikonneet kuka minnekin. Tuttavia on paljon mutten oikeita ystäviä kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:10"]
Siksi, ettei mies suostu.Sehän se on suurimmalla osalla oikea syy, mikä peitetään höpötykseen, että lapset ja laina sitoo tarpeeksi.
Mies ei halua sitoutua avioliitolla, joten ei sitten mennä naimisiin. Tähän on tyydyttävä, jos haluaa miehen pitää.
[/quote]
Voi myös olla toisin päin: nainen ei suostu. Kuten meillä. Mies on kosinut useampaan kertaan vuosikymmenten aikana, mutta kun naimisiinmeno ei vaan oo mun juttu.
nro 4
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:55"]
En ole mennyt naimisiin, koska mulla ei ole ketään jota pyytää kaasoksi. Toisekseen musta olisi säälittävää ettei kukaan järjestäisi mulle polttareita.
[/quote]
Et voi olla tosissas.
Voisin mennäkin, jos olisi varaa järjestää sellaiset häät, kun toivon. Eiköhän sekin hetki tule, kun molemmilla on työpaikka opintojen ohessa.Voin myös tunnustaa, että minulle häät ovat hyvä syy järjestää kivat juhlat kaikki muu tuleekin sitten kaupan päälle.
Tää vois olla mielenkiintoinen aihe, jos toisen osapuolen keskustelukyvyt eivät rajoittuisi vttuvttu, niitten miehet ei haluu niitä -tasolle.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 12:00"]
En ole mennyt naimisiin, koska mulla ei ole ketään jota pyytää kaasoksi. Toisekseen musta olisi säälittävää ettei kukaan järjestäisi mulle polttareita.
[/quote]
Et voi olla tosissas.
[/quote]
Kyllä, oon tosissani. Sen kerran kun menen naimisiin, niin haluan järjestää juhlat. En halua olla basket case, jolla ei ole ketään kutsuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:52"]
[/quote]
Jos olet noin napanuoralla kiinni vanhemmissasi, et ehkä olekaan vielä kypsä parisuhteeseen ja oman perheen perustamiseen.
[/quote]
Missä välissä mainitsin, että menen äidin tahdon mukaan?
ot. miksi niin moni rupeaa selostamaan häistä kun puhutaan avioliitosta?
sama kuin autonostossa alkaisi puhua millaista autovahaa haluaa käyttää kun isompi asia on se itse auto.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:25"]
Minä olenkin miettinyt joskus, miksi naiset haluaa sen lapsen niin nopeaa, kun muutetaan yhteen. Tai miksi näitä "vahinkoraskauksia" tulee niin paljon.
Eli ressukat haluaa sillä tavalla sitoa sen miehen loppuelämäksi, kun mies ei ole muuten halukas sitoutumaan.
Sääliksi käy.
[/quote]
Miksi aina oletetaan, että mies ei halua naimisiin ja että nainen sitten hankkiutuu "vahingossa" raskaaksi? Meillä minä en halua naimisiin, ja mies halusi enemmän lasta kuin minä.
Aina sanotaan, ettei se naimisiin meno/papin aamen muuta mitään, mutta meillä muutti.
Mä olen aina ollut sitä mieltä, että ei ole mitään syytä mennä naimisiin, se ei muuta mitään jne. Mies sitten kolmen vuoden seurustelun jälkeen alkoi kosimaan, ja monta kertaa kieltäydyinkin kohteliaasti. Lopulta sitten päätin, että jos se on miehelle niin tärkeää, niin miksikäs ei, siinähän on se "syy" mennä naimisiin.
Meillä mies muutti tosi paljon kun naimisiin oltiin menty. Työt väheni puolella (aikaisemmin ollut 15h työpäiviä ja viikonlopputöitäkin) koska pitää kuulemma olla vaimolle tarpeeksi aikaa ja muuten on vaimoa niin ikävä. Alkoi aktiivisesti miettiä raha-asioita, perusti yrityksen ulkomaille, että pystyy elättämään vaimon (vaikka siis olen itsekin töissä, mutta mies on sitä mieltä, että hänen pitää pitää huoli, että vaimolle on tarpeeksi kaikkea, eikä raha-asioista tarvitse ikinä murehtia). Kavereiden kanssa vietetty aika väheni, pyytää mut aina mukaan joka paikkaan eikä enää mielellään lähde vain poikaporukassa. Kaikessa ajattelee ensimmäisenä minua eikä itseään niinkun oli ennen häitä.
Mies ei ole suomalainen, ja on tapakristitty, eli ehkä johtuu kulttuurista, kasvatuksesta, uskosta tai jostain, että tärkeysjärjestys muuttui niin totaalisesti kun naimisiin mentiin. Ennen oli enemmänkin hän ja minä, nyt on vaimo ja perhe, sitten hän. Naimisissa ollaan oltu nyt 12 vuotta.
Mies ei halua. Siksi en ole naimisissa
Minä olenkin miettinyt joskus, miksi naiset haluaa sen lapsen niin nopeaa, kun muutetaan yhteen. Tai miksi näitä "vahinkoraskauksia" tulee niin paljon.
Sääliksi käy.