Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko epäreilu, miehen mielestä olen. Taloriita

Vierailija
15.09.2020 |

Meillä on aivan erilainen suhde rahaan. Olen itse säästäväinen ja mies laittaa kaiken menemään sitä mukaa kun rahaa saa. Hänellä on epäsäännöllinen työ, tekee lyhyitä pätkiä aina kun saa jostain sijaisuuden. Itse olen vakituisessa työpaikassa. Minulla oli iso yksiö kun tapasimme. Pian mies muutti luokseni ja tulin raskaaksi. Nyt kun lapsi on jo vuoden ja alkaa liikkumaan, kaipaamme lisätilaa ja olisi aika muuttaa isompaan asuntoon, itse haaveilen omakotitalosta. Ongelma on että mies ei saisi yksin lainaa. Minun pitäisi siis ottaa laina hänen kanssaan puoliksi hänen mielestään. Mutta koska en luota miehen kykyyn hoitaa raha-asioitaan, en suostu siihen. Saan lainaa pankista kyllä ilman häntä. Hänen mielestään olen epäreilu kun en suostu ottamaan talolainaa hänen kanssaan ja nyt hän esitti uhkavaatimuksen että mikäli en suostu, hän laittaa välit poikki. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt hemmetti tuollaisen kanssa mitään asuntolainaa ota.

Vierailija
22/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö? Mikä ero on siinä että otat lainan yksin ja maksat kokonaan tai otatte yhdessä ja maksat molempien osuuden mikäli miehesi ei hoida asioitaan?

No jos otan yksin talo on minun, jos otamme yhdessä, talo olisi yhteinen.

Kuvitteleeko joku, että se, kenen nimissä laina on, ratkaisee talon omistajan?

No ennenpitkää kyllä. Kun laina on maksettu, talo on sen, kenen nimissä laina oli. Tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä muka pystytte ostamaan omakotitalon, kun miehellä ei ole vakituista työtä?

Eikä edes säästöjä.

Aiotko yksin maksaa koko lainan, ja miten muka edes saat omilla tuloillasi niin paljon lainaa, että voit omakotitalon ostaa.

Ja ennenkaikkea miten maksat lyhennykset sun muut menot talosta.

Kerropa se, ap.

Taas joku toi palstalle tarjottimellisen täyttä p.skaa ja luulee että kaikki nielee sen.

Noilla spekseillä ei taloja ostella.

Porvoolaista tavaraa taas tarjolla ja jotkut nielee kaiken kakistelematta uskoo ap:n satuilut.

Vierailija
24/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö? Mikä ero on siinä että otat lainan yksin ja maksat kokonaan tai otatte yhdessä ja maksat molempien osuuden mikäli miehesi ei hoida asioitaan?

Tottakai siinä on eroa. Näin ap ei joudu hoitamaan miehen velkaa, mikäli tämä ei hoida omaa osuuttaan.

Minua harmitti, kun ei aikoinaan itse älynnyt, että olisi voinut ottaa erilliset lainat miehen kanssa, kun ostettiin omakotitalo. Mies tienasi enemmän, mutta onnistui tuhlaamaan aina rahansa. Olisin hyvin voinut maksaa lainaa enemmän ja nopeammin, mutta pakko oli pysyä hitaassa aikataulussa, kun omistimme talosta 50:50.

Vierailija
25/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilua tietysti sen mielestä, jolla ei ole rahaa ja joka haluaa elellä toisen siivellä.

Vierailija
26/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä muka pystytte ostamaan omakotitalon, kun miehellä ei ole vakituista työtä?

Eikä edes säästöjä.

Aiotko yksin maksaa koko lainan, ja miten muka edes saat omilla tuloillasi niin paljon lainaa, että voit omakotitalon ostaa.

Kerropa se, ap.

Taas joku toi palstalle tarjottimellisen täyttä p.skaa ja luulee että kaikki nielee sen.

Porvoolaista tavaraa taas tarjolla ja jotkut nielee kaiken kakistelematta uskoo ap:n satuilut.

Minulla on vakituinen hyvä työ ja omistan yksiön hyvältä paikalta, sekä metsää. En usko että lainan saanti on minulle mikään ongelma.

Ap

Vierailija
27/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos rahakäyttötottumuksistaan huolimatta mies kuitenkin huolehtii velvoitteistaan eli ei jätä laskujaan maksamatta eikä ole ulosotossa tmv., niin ymmärrän hänen pointtinsa. Nyt ne rahat menee muuhun, sitten menisivät lainaan. Omakotitalossa on kuitenkin hommaa ja laittamista aina eikä mua ainakaan kiinnostaisi huolehtia talosta, josta en minkäänlaista osuutta omistaisi.

Vierailija
28/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ennenpitkää kyllä. Kun laina on maksettu, talo on sen, kenen nimissä laina oli. Tietenkin.

Ei ole vaikutusta asiaan jos ei ole avioehtoa.

Vierailija
29/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole naimisissa, kyseessä siis avomies

Ap

Vierailija
30/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies omistaisi puolet ja sinä joutuisit maksamaan lainan yksin ... reilu meininki?

Vierailija
31/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on saanut monta yläpeukkua, vaikka se on täyttä puuta heinää. Ei talon omistajaa ratkaise se, kenen nimissä laina on, vaan se, kenellä on kiinteistöön lainhuuto. Ja sen lainhuudon saamiseen taas vaikuttaa se, kenen nimi on ostajana kauppakirjassa.

Ainoa lainaan liittyvä juttu tässä on se, että pankki tuskin lainaa rahaa talon ostoon sellaiselle, joka ei saa omistusoikeutta ko. taloon. Mutta lainaosuudet voivat silti olla ihan eri kuin omistusosuudet, jos toinen on maksanut osan kauppahinnasta jollain muulla kuin velkarahalla.

Vierailija
32/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro vielä ap. ettei nytkään mies maksa mitään asumisesta, vaan sinä maksat asumisen, ruuan ja muut kulut.

Miten kauan meinaat hakata päätäsi seinään, jotta ymmärrät.

Itse tuossa tilanteessa, en missään tapauksessa ottaisi miehen kanssa yhteistä lainaa, sillä mies maksattaisi oman osuutesi sinulla.

Sinuna vuokraisin nykyisen asunnon ja jos vielä haluat asua miehen kanssa, muuttaisin isompaan asuntoon vuokralle ja mies maksaisi puolet vuokrasta.

Tai jos haluat asua okt, niin muuta lapsen kanssa ja jätä tuollainen luuseri, joka kuppaa rahat.

Vierailija
33/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole naimisissa, kyseessä siis avomies

Ap

Jotain järkeä sinulla sentään on!

Vierailija
34/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei avioliitto muuta omaisuutta yhteiseksi, vaikka ei olisi avioehtoa. Avioliiton päättyessä varakkaampi puoliso voi kyllä joutua maksamaan tasinkoa köyhemmälle, mutta silloinkin on merkitystä sillä, kuka mitäkin omistaa. Varakkaampi puoliso saa nimittäin vapaasti päättää, mitä omaisuutta hän antaa tasinkona toiselle. Jos varakkaampi omistaa talon yksin, saa hän halutessaan pitää sen, kunhan antaa jotain muuta omaisuutta toiselle.

Vierailija
35/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on saanut monta yläpeukkua, vaikka se on täyttä puuta heinää. Ei talon omistajaa ratkaise se, kenen nimissä laina on, vaan se, kenellä on kiinteistöön lainhuuto. Ja sen lainhuudon saamiseen taas vaikuttaa se, kenen nimi on ostajana kauppakirjassa.

Ainoa lainaan liittyvä juttu tässä on se, että pankki tuskin lainaa rahaa talon ostoon sellaiselle, joka ei saa omistusoikeutta ko. taloon. Mutta lainaosuudet voivat silti olla ihan eri kuin omistusosuudet, jos toinen on maksanut osan kauppahinnasta jollain muulla kuin velkarahalla.

Ja tällä asialla ei ap n kannalta ole nyt mitään väliä.

Vierailija
36/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän sitä omakotitaloa haluat, joten ota ihan itse se lainasikin.

Toivottavasti olet trolli 

Tämä. Ei mies muutu. Ap haluaa omakotitalonsa, joten hän sen myös hankkikoon.

Luuseri mies elää ap. siivellä, miksi tosiaan sitoutuisi lainan maksuun, kun voi elää ja asua ap. omistamassa asunnossa jo nyt.

Joku puupää voisikin ottaa uuden lainan nimiinsä, niin mies voi jatkaa ap. hyväksikäyttöä.

Vierailija
37/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä edes säästöjä.

Kerropa se, ap.

Minulla on vakituinen hyvä työ ja omistan yksiön hyvältä paikalta, sekä metsää. En usko että lainan saanti on minulle mikään ongelma.

Ap

Ajattele nyt lastasi. Jos pystyt pitämään omassa omistuksessasi asunto- ja metsäomaisuutesi, lapsesi saa ne joskus perinnöksi. Mutta jos ostat niillä miehelle asunnon, tai menet hänen kanssa naimisiin ilman avioehtoa, mies saa avio-oikeuden puoleen kaikesta. Ja hän laittaa ne menemään, ja lapsesi jää tyhjin käsin.

Ehdotan, että jos haluat elättää miestä, älä mene naimisiin, ja anna hänen asua sinun omistamassa asunnossa niin että maksaa osuuden kuluista.

Paras tietysti olisi, jos teillä olisi molemmilla oma asunto ja oma talous. Voihan silti viettää niin paljon aikaa yhdessä kuin haluaa, vaikka 24/7.

Vierailija
38/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään lainoja. Vuokraatte isomman asunnon, jonka vuokran maksatte yhdessä. Laitat omasi vuokralle. Kun suhteenne päättyy, on itselläsi asunto jonne ajan kanssa pääset muuttamaan. Turvaa oma ja lapsesi selusta.

Vierailija
39/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä ei tähän asti ole ollut kovin vakaat raha-asiat, eikä rahaa ole päässyt säästymään, miten hän nyt yhtäkkiä muuttuisi ja maksaisi säännöllisesti lainaa?

Vierailija
40/86 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sen talon. Mies saa asua siellä, mutta tuskin on varaa mitään vuokria maksella. Jos miehellä on työttömyysjakso on kiva tulla töistä kotiin kun koti on siivottu ja ruoka valmiina, syysverhot on vaihdettu, seinien pesu, lapsen talvikenkien osto ja serkun synttärilahja on suunniteltu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi