Muotisuunnittelija Ervin Latimer haastaa suomalaiset merkit ja muotilehdet: Miksi kaikki on vieläkin niin valkoista, laihaa ja sukupuolittunutta?
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006635328.html
Suomessa muotikuvissa on jo jonkin verran muitakin kuin langanlaihoja ihmisiä, Latimer arvioi, mutta kuvien ihmiset ovat yhä kovin valkoisia. Mukana saattaa olla yksi tai kaksi ihmistä, joiden etninen tausta on jokin muu. Se tuntuu usein brändäysharjoitukselta: muotimerkit ovat ymmärtäneet, että on outoa mainostaa yksinomaan valkoisilla kasvoilla.
”Minun on vaikeaa aplodeerata jos lähtötaso on nolla ja nyt mustia kasvoja on yksi tai kaksi”, Latimer sanoo. ”Milloin päästään sille tasolle, että se tuntuu luonnolliselta?”
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?
Valkoiset pois Suomesta. Ensi vuonna valkoiset siirretään laivoilla Ruotsiin.
Sitten ollaan vähemmistökansaa ruotsalaisten kanssa. Ruotsi kun on jo (ikävä kyllä) täynnä ruskeaa ja mustaa kaapusakkia.
Miksi vain kauniita ihmisiä käytetään malleina. Se on ulkonäkörasismia.
Koska täällä peruskansa on valkoihoista. Ei tätä sen enempää tarvitse hämmästellä. Ja sitten tällainen ehkä ikävä fakta: valkoihoisuus on kauneusihanne. Varmasti jonkun mielestä tämä on tosi tosi väärin sanoa ääneen, mutta kun se on totuus. Jos me otetaan randomisti tumma ja vaalea nainen tuohon tapetille ja kysytään tummilta ja valkoihoisilta miehiltä, että kumman kanssa haluaisit mieluummin olla. No valkoinen vie voiton niin reilusti, ettei tarvitse sen enempää arvailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?
Valkoiset eivät noiden Ruskeiden Tyttöjen mielestä saa myöskään kirjoittaa kirjoja.
Veronmaksua ne eivät tosin taida olla valkoisilta kieltämässä.
Mä en tajua noiden Ruskeiden tyttöjen toimintaa, vaikka rehellisyyden nimissä en ole siihen niin kovin tutustunutkaan.
Lainaus heidän kotisivuiltaan: "Ruskeilta ihmisiltä Ruskeille ihmisille tarkoitettu rekisteröity yhdistys."
Miten toi on ok? Mikä myrsky syntyisikään yhdistyksestä, joka on valkoisilta ihmisiltä valkoisille ihmisille tarkoitettu?
No tässä maassa on aina kaikki media ollut lähinnä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisista-juttuja. Välillä valkoiset on kirjoittaneet myös ruskeista ja nyt viime aikoina, silloin tällöin myös ruskeat ovat kirjoittaneet valkoisille. Mun on todella vaikea ymmärtää tätä kateuden määrää kun joku ruskea kirjoittaa toiselle ruskealle asioista, joita ei vaan valkoinen etuoikeutettu ihminen voi ymmärtää koska ei ole elänyt sitä todellisuutta mitä täällä moni ei-valkoinen elää.
Toi kateus on maailman surkein argumentti. Miksi ihmeessä kukaan olisi kateellinen, jos tummat kirjoittavat tummille?
Ja varmaan valkoiset eivät ymmärrä ruskeiden juttuja omakohtaisesti, mutta yhtälailla homma kulkee toiseen suuntaan. Ruskeat ei ymmärrä valkoisten kohtaamia ongelmia tai juttuja, koska ei nekään elä sitä valkoisten elämää. Tällä logiikalla kukaan ei saa kirjoittaa muista ihmisistä kuin itsestään. Mitä mä naisena tiedän mitään miesten ongelmista? Ja etenkään miehet eivät saisi puuttua mitenkään naisten asioihin tai kirjoittaa naisista, koska naiset ovat myös alistettu ryhmä.
Tietysti kulkee toiseen suuntaan ja sitä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisten asioista on kaikki mediat pullollaan. Nyt vaan tässä maassa on kourallinen henkilöitä kipuilemassa että jossain on joku verkkosivu jossa ruskeat kirjoittaa ruskeille ihmisille ruskeiden ihmisten asioista. Tätä on tosi vaikea käsittää miksi se on niin iso ongelma, kun voi ihan vaan vaikka jättää menemättä sinne yhdelle sivustolle.
Mainonta tekee itsensä tarpeettomaksi. Vau!
(Mutta totta tosiaan, uusinta uutta on nettisivuilla kuvata vaatteet läpinäkyvän torson päällä, ei ihmisen. Ei malleja enää tarvita.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.
Suomalaiset ovat vähemmistö globaalissa mittakaavassa. Kuka meitä puolustaa, jos me emme edes itse???
Ei ole olemassa etnisesti suomalaisia ihmisiä on vain valkoisia eurooppalaisia ja länsimaalaisia jotka kaikki ovat samaa perhettä ja yhteisöä.
Näin. Iso osa näistä erityisillä suomijuurillaan leuhkivista ei oo tehnyt minkään näköistä sukututkimusta että vois olla varma juuristaan edes muutaman sadan vuoden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Mainonta tekee itsensä tarpeettomaksi. Vau!
(Mutta totta tosiaan, uusinta uutta on nettisivuilla kuvata vaatteet läpinäkyvän torson päällä, ei ihmisen. Ei malleja enää tarvita.)
Ervin-poika(?) on vähän jäljessä tästä ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.
Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa.
Olet rasisti
Sinä et näemmä tiedä mitä rasismi on. Rasismi on rakenteissa olevaan etnisyyteen perustuvaa syrjintää, jota sinä ilmeisenä Suomessa asuvana kantasuomalaisena et todellakaan ole kokenut.
Tänne ei ole ketään väkisin raahattu orjalaivassa, joten jokainen voi lähteä muualla ihan milloin huvittaa, jos on niin hemmetin rankkaa. Ja jos joku ulisee siitä on joutunut kuulemaan nimityksiä, niin kuulekaa niin joutuu melkein kaikki jossain vaiheessa. Parasta ystävääni on haukuttu fyysisen piirteensä vuoksi, jolle hän ei voi mitään. Olen itse joutunut teini-ikäisenä kuulemaan asiatonta huor*ttelua sun muuta, osa vaalealta kantaväestöltä, mutta myös muun värisiltä edustajilta (opinpa mitä sharmuta tarkoittaa). Eli olen ihan sitä mieltä, että idiootit on idiootteja olivat ne minkä värisiä tahansa. Vai mihin voi mennä valittamaan, kun niin pahoitin mieleni? Olisiko järkevämpää olla rakentava eikä jatkaa tuota vastakkainasettelua?
Tästä saatte vähän makua siitä mitä rasismi tarkoittaa: "Neljä nimekästä yrittäjää haki työtä romaninimillä, yhtäkään ei kutsuttu työhaastatteluun – "Työelämä ei ole yhdenvertainen romaneille tai muille vähemmistöille" https://yle.fi/uutiset/3-10485225
”Positiivinen” syrjintä ja kiintiöt eivät tule koskaan vähentämään syrjintää, koska näin toimiessa pätevin ja osaavin ei saakaan paikkaa. Joku muu saa sen kielen, uskonnon, ihonvärin tai etnisen taustan perusteella. Se on rasismia joka lisää rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat vähemmistö globaalissa mittakaavassa. Kuka meitä puolustaa, jos me emme edes itse???
Ei ole olemassa etnisesti suomalaisia ihmisiä on vain valkoisia eurooppalaisia ja länsimaalaisia jotka kaikki ovat samaa perhettä ja yhteisöä.
Jaa ei. Ja kuitenkin väitetään että meidän on otettava väkeä Afrikasta koska meidän geenimme ovat niin sisäsiittoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa.
Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....
Millaista rasistista syrjintää olet kokenut elämässäsi? Antaisitko esimerkkejä jostain päivittäin tai viikoittain tapahtuvasta syrjinnästä joka kohdistuu valkoisuuteesi tai heterouteesi? Kiitos.
Olen eri, mutta pyöriessäni aikoinaan kadulla porukoissa, joissa oli nimeltämainitsemattomiin heimokulttuurin edustajiin kuuluvia, minut oli ok ryöstää, koska en kuulunut oikeaan heimoon. Suomalaiseen yhteiskuntaan taas kuuluu se, että annetaan kaikille apua tarvitseville apua, ei vaan "omille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....
Millaista rasistista syrjintää olet kokenut elämässäsi? Antaisitko esimerkkejä jostain päivittäin tai viikoittain tapahtuvasta syrjinnästä joka kohdistuu valkoisuuteesi tai heterouteesi? Kiitos.
Mä olen kalpea punapää enkä rusketu luonnollisesti. Tosi usein naistenlehdissä on itseruskettavien mainoksia ja tuotearvioita. Oletko koskaan lukenut niitä tuotearvioita? Ne alkaa aina jollain pienellä yleisjutulla, jolla pohjustetaan asiaa. Yleensä ne menevät näin:
"Kesä on taas tuloillaan, ja haluaisit pukeutua kauniisiin kesämekkoihin. On siis aika testata uusimmat itseruskettavat, jolla saat hieman väriä kalkkilaivan kapteenin valkoisiin jalkoihisi."
Kuvittele sitä pskamyrskyä, joka nousisi, jos suomalaisessa lehdessä mainostettaisiin valkaisutuotteita tummaihoisille ja vielä tuolla logiikalla. Se lehti ja toimittaja olisivat aika nopeasti canceloitu.
Ja ihan vaan tiedoksi, etten hyväksy valkaisutuotteita enkä itseruskettavia. Kaikkien ihonvärien pitäisi olla hyväksyttyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se, että mediassa on esim.ei-valkoisia ja ei-heteroita on jotenkin pois muilta?
No mitä nyt taas.
Mustia malleja ollut vuosikymmeniä, ei nyt juuri Suomessa mutta maailmalla. Suomessa muoti on aika mitäänsanomatonta, värien puolesta, poislukien Marimekko. Mustan mallin päällä harmaat, mustat tai hailakat neutraalit värit ei korosta itse vaatetta eikä mallia.
Mä en osaa hahmotaa onko tää sakki kun itkee valkoisiin kohdistuvasta kamalasta rasismista vaan todella tyhmiä ihmisiä, vai tajuaako ne ettei mitään vikinän aihetta ole ja ovat vaan kusipäitä. Pitäis päästä livenä jututttamaan jos vaikka siinä alkais selvitä kummasta on kyse.
Mallien laihuus ja pituus on ihan taiteellisuuskysymys. Kun ei tarvitse miettiä kehon muotoja pääsee suunnittelijan omat visiot valloilleen. Vertauksena maalarin tyhjä kangas. Standardimittainen malli on tyhjä, mutta heti kun poiketaan muotista niin kankaalla on jo jonkun piirustuksia, jotka eivät välttämättä sovi siihen mitä olet ajatellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet elämässäsi joutunut kokemaan rasismia, eli rakenteellista sortoa etnisyytesi perusteella?
Rasismi ei ole vain rakenteellista sortoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se, että mediassa on esim.ei-valkoisia ja ei-heteroita on jotenkin pois muilta?
Ilmeisesti on kamalaa jos mainoksessa on eri värinen ihminen. Siinä on vaaran ja sorron tuntua ja aletaan ihmettelemään kuka meitä puolustaa. Tai sen käsityksen oon tästä ketjusta saanut.
Niinpä. Asiakkaalla on täysi vapaus valita. Jos mainos ei miellytä koska se on enemmän poliittista propagandaa kuin millään tavalla asiakasta huomioivaa, voi aina jättää ostamatta ja mennä kilpailijalle. Aika nopeasti se tyrehtyvä rahavirta vaikuttaa mainostajiin.