Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muotisuunnittelija Ervin Latimer haastaa suomalaiset merkit ja muotilehdet: Miksi kaikki on vieläkin niin valkoista, laihaa ja sukupuolittunutta?

Vierailija
15.09.2020 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006635328.html

Suomessa muotikuvissa on jo jonkin verran muitakin kuin langanlaihoja ihmisiä, Latimer arvioi, mutta kuvien ihmiset ovat yhä kovin valkoisia. Mukana saattaa olla yksi tai kaksi ihmistä, joiden etninen tausta on jokin muu. Se tuntuu usein brändäysharjoitukselta: muotimerkit ovat ymmärtäneet, että on outoa mainostaa yksinomaan valkoisilla kasvoilla.

”Minun on vaikeaa aplodeerata jos lähtötaso on nolla ja nyt mustia kasvoja on yksi tai kaksi”, Latimer sanoo. ”Milloin päästään sille tasolle, että se tuntuu luonnolliselta?”

Kommentit (293)

Vierailija
21/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoisia malleja ei ole, koska ylipaino on terveysriski eikä sitä pidä yrittää mitenkään normalisoida.

Suomalaisissa mainoksissa on vaaleita malleja, koska suurin osa suomalaisista on vaaleita.

Miehille ja naisille on omat mallistonsa, koska miehet ja naiset tykkäävät käyttää erilaisia vaatteita eikä siinä ole mitään pahaa.

Vierailija
22/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa on ei-valkoisia max. 5 prosenttia (jos sitäkään), miksi muotikuvissa pitäisi olla 50 prosenttia mustia, tummia ja muita "etnisiä"? Ei mene jakeluun.

Kun se 95 prosenttia ei voi samaistua mustien tai tummempien ihonväriin ja muuhun väritykseen tai etnisiin piirteisiin, ja tämä kai on vaate- ja kosmetiikkamainosten idea. Ei minua auta tieto siitä, että räikeän värinen mekko näyttää hyvältä mustanruskean gambialaistaustaisen päällä, kun oma ihoni on todella vaalea ja punertava.

Vierailija
24/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisia malleja ei ole, koska ylipaino on terveysriski eikä sitä pidä yrittää mitenkään normalisoida.

Suomalaisissa mainoksissa on vaaleita malleja, koska suurin osa suomalaisista on vaaleita.

Miehille ja naisille on omat mallistonsa, koska miehet ja naiset tykkäävät käyttää erilaisia vaatteita eikä siinä ole mitään pahaa.

Mallien tulisi olla tavallisia ihmisiä. Ei mua paljon auta nähdä miltä vaate näyttää 180 senttiä pitkän ja 54 kiloa painavan mallin päällä. Ja vaikka tuollaisia ihmisiä on tietysti olemassa, niin onhan se vähän omitusta mainostaa vaatteita ainoastaan heille.

Katsoin suomalaista muotinäytöstä 30-luvulta ja se oli tosi mielenkiintoinen, koska kaikki mallit olivat ihan tavallisia talliaisia. Eri ikäisiä ja eri mallisia.

Vierailija
25/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan kysyä haluaisiko Tuure enää meikata ja käyttää naisten housuja, jos näin tekisivät myös vahvasti binääriin kuuluvat punaniskaheterot? Miten transvestiitti toisi feminiinisyyttään esiin, jos äijät voisivat käyttää minaria ja korkkareita herättämättä huomiota? Miten rekkalesbo suhtautuisi siihen, että bimbot vetäisivät siilin ja pukeutuisivat maastohousuihin?

Vierailija
26/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?

Valkoiset eivät noiden Ruskeiden Tyttöjen mielestä saa myöskään kirjoittaa kirjoja.

Veronmaksua ne eivät tosin taida olla valkoisilta kieltämässä.

Mä en tajua noiden Ruskeiden tyttöjen toimintaa, vaikka rehellisyyden nimissä en ole siihen niin kovin tutustunutkaan.

Lainaus heidän kotisivuiltaan: "Ruskeilta ihmisiltä Ruskeille ihmisille tarkoitettu rekisteröity yhdistys."

Miten toi on ok? Mikä myrsky syntyisikään yhdistyksestä, joka on valkoisilta ihmisiltä valkoisille ihmisille tarkoitettu?

No tässä maassa on aina kaikki media ollut lähinnä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisista-juttuja. Välillä valkoiset on kirjoittaneet myös ruskeista ja nyt viime aikoina, silloin tällöin myös ruskeat ovat kirjoittaneet valkoisille. Mun on todella vaikea ymmärtää tätä kateuden määrää kun joku ruskea kirjoittaa toiselle ruskealle asioista, joita ei vaan valkoinen etuoikeutettu ihminen voi ymmärtää koska ei ole elänyt sitä todellisuutta mitä täällä moni ei-valkoinen elää. 

Vierailija
27/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei häiritse että tuodaan esille eri etnisyyksiä tai seksuaalisia suuntautumisia, mutta jos se tehdään pakottamalla ja painamalla alas enemmistöä(Suomessa valkoihoiset heterot) se ei ole millään tasolla oikeutetumpaa kuin vähemmistöjen syrjiminenkään.

Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa. 

Vierailija
28/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muotikuvien tarkoitus on olla upeaa taidetta, niihin pitää valita mahdollisimman kauniin ja vaikuttavan näköisiä ihmisiä. Mielestäni muotijuttu, jossa mallina on kaksimetrinen erittäin laiha ja huomattavan tummaihoinen ihminen, voi olla todella upeaa katsottavaa. Mutta jos tarkoitus on myydä minulle jotain, tilanne on eri. Olen keski-ikäinen, lyhyehkö, vaalea ja normaalipainoinen, ja vaikka olenkin tyylikäs, miten voisin samaistua edellä mainittuun muotijuttuun? Vaatteet, värit ja stailaukset eivät taatusti näytä päälläni sinne päinkään samalta kuin mainitun upean malliyksilön päällä. Kuulun erittäin maksukykyiseen ja -haluiseen kansanosaan. Mutta minulle ei oikeasti taideta haluta myydä mitään. Millähän rahalla suomalaista muotibisnestä aiotaan pyörittää?

Vierailija
29/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveysriski se on alipainokin. En muutenkaan nyt osta tuota väitettä että malliksi valittaisiin ne terveimmät ja terveellisimpiä elintapoja omaavat. Laiha puolustus laihoille malleille oli toi ylipainon vaaroihin vetoaminen, kun ei malleina tosiaan näy niitä normipainorajan ylemmällä laidalla olevia. 

Vierailija
30/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa tää valkoisen heteron kauhea uhriutuminen että oikein pakotetaan painamalla alas. :D Vähän koetetaan ottaa joitain etuoikeuksia pois ja hirveä ulina alkaa. 

Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....

Vierailija
31/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet rasisti

Vierailija
32/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valkoiset pois muodista. Eikö valkoiset ole haluttu pois jo ainakin korkeakouluista, TV:stä ja elokuvista, nyt sitten muodista. Mistä vielä?

Valkoiset eivät noiden Ruskeiden Tyttöjen mielestä saa myöskään kirjoittaa kirjoja.

Mä en tajua noiden Ruskeiden tyttöjen toimintaa, vaikka rehellisyyden nimissä en ole siihen niin kovin tutustunutkaan.

Lainaus heidän kotisivuiltaan: "Ruskeilta ihmisiltä Ruskeille ihmisille tarkoitettu rekisteröity yhdistys."

Miten toi on ok? Mikä myrsky syntyisikään yhdistyksestä, joka on valkoisilta ihmisiltä valkoisille ihmisille tarkoitettu?

No tässä maassa on aina kaikki media ollut lähinnä valkoiset kirjoittaa valkoisille valkoisista-juttuja. Välillä valkoiset on kirjoittaneet myös ruskeista ja nyt viime aikoina, silloin tällöin myös ruskeat ovat kirjoittaneet valkoisille. Mun on todella vaikea ymmärtää tätä kateuden määrää kun joku ruskea kirjoittaa toiselle ruskealle asioista, joita ei vaan valkoinen etuoikeutettu ihminen voi ymmärtää koska ei ole elänyt sitä todellisuutta mitä täällä moni ei-valkoinen elää. 

Miksi niiden ruskeiden täytyy sortua samoihin razizztisiin käytäntöihin kuin ne jotka heitä ovat sortaneet.

Siinähän on yhtä vähän järkeä kuin joidenkin naisten feminismissä, joissa tasa-arvoa haetaan tekemällä niitä samoja typeryyksiä mitä osa miehistä toksisessa maskuliinisuudessaan ovat tehneet.

Jos on poliittisesti epäkorrektia perustaa "kerhoa" vain valkoisille heteroille, miksi sellainen razzismi tulee hyväksyttäväksi jos sen "kerhon" perustavat ne "sorretut"?

Eikö se ole ihan samaa "sortoa" erilaisia ihmisiä kohtaan?

Jos oletetaan, että valkoisten keskinäiset hyvävelikerhot pitävät yllä razzizmia, niin eikö samaan olotilaan päädytä ruskeiden kohdalla?

Vierailija
33/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niiden ruskeiden täytyy sortua samoihin razizztisiin käytäntöihin kuin ne jotka heitä ovat sortaneet.

Siinähän on yhtä vähän järkeä kuin joidenkin naisten feminismissä, joissa tasa-arvoa haetaan tekemällä niitä samoja typeryyksiä mitä osa miehistä toksisessa maskuliinisuudessaan ovat tehneet.

Jos on poliittisesti epäkorrektia perustaa "kerhoa" vain valkoisille heteroille, miksi sellainen razzismi tulee hyväksyttäväksi jos sen "kerhon" perustavat ne "sorretut"?

Eikö se ole ihan samaa "sortoa" erilaisia ihmisiä kohtaan?

Jos oletetaan, että valkoisten keskinäiset hyvävelikerhot pitävät yllä razzizmia, niin eikö samaan olotilaan päädytä ruskeiden kohdalla?

Koska ei ne oikeasti mitään tasa-arvoa halua vaan oikeudet pois toisilta ja kaikki etuoikeudet vain itselleen.

Vierailija
34/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän vain harrastatte rasismia ja syrjintää ruskeiden nimissä ja ihmettelette, kun sitä rasismia ja syrjintää paheksutaan. Joo ....

Millaista rasistista syrjintää olet kokenut elämässäsi? Antaisitko esimerkkejä jostain päivittäin tai viikoittain tapahtuvasta syrjinnästä joka kohdistuu valkoisuuteesi tai heterouteesi? Kiitos.

Vierailija
35/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan osta tumman mallin esittelemää vaatetta. Meikeistä nyt ouhumattakaan!

Koska olen itse vaaleaihoinen, en saa tuntumaa siihen miltä se näyttäisi mun päälläni.

Esim. zalandon sivujakin kun katselee

Vierailija
36/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kan tasuomalaisen on myös vaikea samaistua värikkääseen malliin. Esim jokin todella värikäs mekko on aivan huikea tumman mallin päällä ja näyttää upealle. Minun suomalaiselle ja kalpeaihoiselle kun sen laittaa niin näytän maalipurkille ja mielis airaalasta karanneelle.

TÄMÄ!

En enää katsele esim. tiettyjen ruotsalaisten merkkien muotikuvia lainkaan, esim. netissä ja mainoksissa, kun ei ne anna minulle mitään. Mallit on niin erinäköisiä kuin minä (väri, laihuus, ikä, pituus, hiukset), että en enää pysty hahmottamaan niistä, miltä vaate näyttäisi minun päälläni. Siksi menen kauppaan katsomaan vaatteita, ja vain puhtaasti vaatteita, ilman mainoksia. Vaate ratkaisee yksin, ostanko sen vai en. Sovitan ja katson peilistä, miltä se näyttää. EN KUVISTA ENÄÄ OLLENKAAN.

Sama koskee nykyään myös lastenvaatteita.

Vierailija
37/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet elämässäsi joutunut kokemaan rasismia, eli rakenteellista sortoa etnisyytesi perusteella?

Vierailija
38/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaatteet saa olla sukupuolittuneita mutta työt ei saa olla sukupuolittuneita? 🙄

Suomessa pukeutuminen on yhä varsin konservatiivista.

Vierailija
39/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen ihmetellyt päinvastaista, eli miksi mainoksissa tuntuu että on valtavast isompi osa erilaisia etnisiä kuin mitä katukuvassa edes Helsingissä näkyy. Alkaa jo tympäistä ne joka lastenvaatemainostenkin pakko-aasialaiset ja pakko-mustat. 

Vierailija
40/293 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat vähemmistö globaalissa mittakaavassa. Kuka meitä puolustaa, jos me emme edes itse???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän