Työpaikka"riita" - mielipiteitä?
Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...
No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä.
Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:04"]
Wt-heitto siksi, että näitä haisevia ihmisiä ovat juuri työttömät ja muuten syrjäytyneet. Kai ne pesuaineet on halvempia, vai onko se heistä hienoa, että on bodyshopin vartalovoidetta ja sitruunhajuista käsivoidetta ja yves rocherin havuvettä ja vaatteet uitetaan comfortissa ja jossain kukkaishajussa. Lisäksi huitaistaan jotain eksoottista myskiä jalkoväliin, kun luullaan, että miehet tulee kiimaisiksi sillä.
Ja kyllä, tämä on se prototyyppi näistä haisevista ihmisistä.
Asiasta toiseen. Vielä 70-luvulla oltiin todella närkästyneitä, kun puhuttiin, että tupakointi pitäisi linja-autoissa kieltää, kun sen haju häiritsee tupakoimattomia. Mitäs nyt. Yhteiskunta on muuttunut ja tupakointi on kielletty suurimmassa osassa paikkoja.
Uskon, että kun pystytään todistamaan enemmän kemikaalien vaikutus eri sairauksiin, lapsemme ja lapsenlapsemme saavat elää hajusteettomammassa ja terveellisemmässä maailmassa
[/quote]
Sinun on vaikea ymmärtää, että ihmisille tuoksun miellyttävyys on täysin subjektiivinen kokemus?Oletko tehnyt jonkin laajemmankin tutkimuksen siitä, mitä hajusteita eri tulotasoilla ja sosiaalisen statuksen omaavilla on käytössä? Sinunkin hajukäsityksesi on subjektiivinen: liität tiettyihin hajuihin negatiivisia mielikuvia. Vielä kun liität tähän ylipäätänsä kemikaalivastaisuutesi, niin toki silloin kaikki keinotekoiset (kemikaali)hajusteet alkavat haista pahalle, koska tällä ruokit subjektiivista mielikuvaasi kemikaalien haitallisuudesta.
Ja mitä tulee tupakointiin ja sen rajoittamisiin: luuletko tosissasi, että rajotteita tulee hajun takia? No ei todellakaan, vaan rajoituksilla halutaan tuoda sitä esille, että tupakointi on negatiivinen asia ja tällä tavoin saadaan terveydelle haitallista tupakointia vähennettyä, kun mielikuvat coolista elokuvatähdestä muutetaan paheksuttavaan suuntaan.
Minua ihmetyttää sekin, että täällä totuutena huudetaan, että hajustetut huuhteluaineet haisevat pahalle: ihan kuin mielipidekysymyksestä voitaisiin tehdä joku objektiivinen totuus.
[/quote]
Eli sinun mielestä kemikaalit ihmiseen kertyneenä eivät ole vaarallisia ja lapsesi eivät kärsi tässä ylihajustetussa maailmassa, eikä heistä kukaan herkisty näille hajuille.
Nythän on esim kielletty hiusten värjääminen alle 16v.
Koko ajan asioita tutkitaan lisää ja nämä kemikaalit lisäävät allergioita. Sinä olet siis valmis altistamaan oman lapsesi näille, kunhan saat uittaa itsesi eri kemikaaleissa ja hajusteissa.
Niinpä.
Joten edelleen ajattelen näin viestisi perusteella, että vähemmän lukeneet ja sivistymättömät ihmiset luulevat erilaisten hajusteiden olevan hienoa. Ympäristöstään huolissaan olevat ja tiedostavat ihmiset eivät kuvittelisi ikinä käyttävänsä näitä aineita.
Ihmisellä on vapaus valita ja jos kokee, että epämiellyttävälle haisevana olet hieno tyyppi, niin ihan vapaasti. Sitä et voi vaatia, että muut eivät katsoisi sinua kummeksuen ja hakeutuisi lähistöltäsi pois.
Lapsesi tuskin tulevat kiittämään, että ovat lapsuutensa saaneet hengittää näitä erilaisia kemikaaleja äitinsä toimesta
Kyllä tällä viimeisellä avautumisella sun olisi pitänyt jo kysyä että mikä haju juuri nyt tarkalleen ottaen ottaa henkeen. Olisiko hän osannut nimetä että dödö, vai olisiko keksinyt jotain muta vai olisiko mennyt siihen että juuri nyt ei häiritse mutta muulloin on häirinny.
Tuollaiselta ei vissin voi välttyä, jos työpaikalla on enemmän kuin yksi nainen.
Omalla työpakalla on ollu kaksi naista ja nämä samat hajustekeskustelut on kyllä käyty täälläkin.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:18"]
Tuollaiset hajusteille yliherkät (ei kaikki) on yleensä niitä sähköallergikkoja, ääniallergikkoja yms.. Varo vaan, kohta saat luopua korkokenkien käytöstä kun kopina HÄIRITSEE ja värikkäät vaatteet ottaa silmään.
[/quote]Kyse on mielenterveysongelmista eikä allergioista.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:24"]
Wt-heitto siksi, että näitä haisevia ihmisiä ovat juuri työttömät ja muuten syrjäytyneet. Kai ne pesuaineet on halvempia, vai onko se heistä hienoa, että on bodyshopin vartalovoidetta ja sitruunhajuista käsivoidetta ja yves rocherin havuvettä ja vaatteet uitetaan comfortissa ja jossain kukkaishajussa. Lisäksi huitaistaan jotain eksoottista myskiä jalkoväliin, kun luullaan, että miehet tulee kiimaisiksi sillä.
Ja kyllä, tämä on se prototyyppi näistä haisevista ihmisistä.
Asiasta toiseen. Vielä 70-luvulla oltiin todella närkästyneitä, kun puhuttiin, että tupakointi pitäisi linja-autoissa kieltää, kun sen haju häiritsee tupakoimattomia. Mitäs nyt. Yhteiskunta on muuttunut ja tupakointi on kielletty suurimmassa osassa paikkoja.
Uskon, että kun pystytään todistamaan enemmän kemikaalien vaikutus eri sairauksiin, lapsemme ja lapsenlapsemme saavat elää hajusteettomammassa ja terveellisemmässä maailmassa
[/quote]
Sinun on vaikea ymmärtää, että ihmisille tuoksun miellyttävyys on täysin subjektiivinen kokemus?Oletko tehnyt jonkin laajemmankin tutkimuksen siitä, mitä hajusteita eri tulotasoilla ja sosiaalisen statuksen omaavilla on käytössä? Sinunkin hajukäsityksesi on subjektiivinen: liität tiettyihin hajuihin negatiivisia mielikuvia. Vielä kun liität tähän ylipäätänsä kemikaalivastaisuutesi, niin toki silloin kaikki keinotekoiset (kemikaali)hajusteet alkavat haista pahalle, koska tällä ruokit subjektiivista mielikuvaasi kemikaalien haitallisuudesta.
Ja mitä tulee tupakointiin ja sen rajoittamisiin: luuletko tosissasi, että rajotteita tulee hajun takia? No ei todellakaan, vaan rajoituksilla halutaan tuoda sitä esille, että tupakointi on negatiivinen asia ja tällä tavoin saadaan terveydelle haitallista tupakointia vähennettyä, kun mielikuvat coolista elokuvatähdestä muutetaan paheksuttavaan suuntaan.
Minua ihmetyttää sekin, että täällä totuutena huudetaan, että hajustetut huuhteluaineet haisevat pahalle: ihan kuin mielipidekysymyksestä voitaisiin tehdä joku objektiivinen totuus.
[/quote]
http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/allergian-itsehoito-ohjeet/hajusteet-ja-tuoksuyliherkkyys/
Meidän naisvaltaisella työpaikalla yksi mies haisee niin pahasti hielle että hänen lähellään alkaa yökäyttämään ja se jos mikä on todella noloa kaikille ja todella häiritsevää.
Asiasta on kohtelisaasti kautta rantain yritetty vihjatakkin, mutta ei ota sitä itseensä. Hänestä miehen kai kuuluu haista pahalle.
Vaihtaisin milloin tahansa tämän miehen naiseen joka käyttää liikaa hajusteita.
Mutta miten hyvä tuoksu voi tehdä sairaaksi?
Jo vuonna 1986 arvioitiin, että hajusteiden valmistuksessa käytettiin yli 5000:ta kemikaalia (Ann Dermatol Venereol, 1986; 113:31-41). Luku on epäilemättä nyt suurempi. Kemikaaleista 95 % on enimmäkseen tai kokonaan synteettisiä, öljy- tai kivihiilitervajohdannaisia. Lähes kolmannes näistä tiedetään myrkyllisiksi, kuten synteettiset myskit, ftalaatit ja tolueenit, bentseenijohdannaiset ja aldehydit. Ne ja muut toksiinit ja herkistäjät voivat aiheuttaa syöpää, synnynnäisiä epämuodostumia ja häiriöitä, keskushermostollisia ja hormonaalisia häiriöitä ja allergisia reaktioita. Monet luokitellaan ongelmajätteeksi.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:56"]
Ap, ihan piruuttasi; kokeilepa nyt käyttää ainakin hetken aikaa hajutonta pesuainetta ja huuhteluainetta, esim. Omo Sensitiveä tai LV:tä.
Dödöä saa hajuttomanakin, esim. itse käytän apteekista ostettavaa Hicorollia, joka on todella paljon tehokkaampaakin kuin markettidödöt.
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/HICOROLL-ANTIPERSPIRANTTI-ROLL-ON-60-G
Näin ihan siksi, että VOIT TESTATA, ONKO TYÖKAVERI HARMISSAAN ASIASTA VAI VITTUILEEKO. Jos et tuoksu miltään hajusteelta ja hän edelleen valittaa, sinulla on hyvä case käydä juttelemassa työpaikkakiusaamisesta pomolle.
Nykymaailmassa ei ole mikään pakko käyttää hajusteita, jos ei halua - ja olla silti puhdas ja saada pyykkinsä puhtaaksi ja pehmeäksi. Ei siis joudu luopumaan mistään.... ja tuollaisen testin kautta saat hyvin selville, onko työkaveri oikeasti ammattivalittaja vai puhuuko aidosta hajusteallergiasta.
[/quote]Ei toimi. Työpaikkalla pitäsi olla vähintään kolme naista, jolloin tämä yliherkkä ottaisi hampaisinsa sen toisen naisen ja keksi jotain millä saisi alistettua häntä. Jos ei ole toista naista, niin yliherkkä keksii jonku uuden aiheen ja kohde pysyy.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:42"]
Mutta miten hyvä tuoksu voi tehdä sairaaksi?
Jo vuonna 1986 arvioitiin, että hajusteiden valmistuksessa käytettiin yli 5000:ta kemikaalia (Ann Dermatol Venereol, 1986; 113:31-41). Luku on epäilemättä nyt suurempi. Kemikaaleista 95 % on enimmäkseen tai kokonaan synteettisiä, öljy- tai kivihiilitervajohdannaisia. Lähes kolmannes näistä tiedetään myrkyllisiksi, kuten synteettiset myskit, ftalaatit ja tolueenit, bentseenijohdannaiset ja aldehydit. Ne ja muut toksiinit ja herkistäjät voivat aiheuttaa syöpää, synnynnäisiä epämuodostumia ja häiriöitä, keskushermostollisia ja hormonaalisia häiriöitä ja allergisia reaktioita. Monet luokitellaan ongelmajätteeksi.
http://www.elinahytonen.fi/2012/05/hajuste-kavala-ystava/
[/quote]
Vittu, joo mulla on oikeus käyttää hajusteita ja mun lapset ei tuu vittu joo kuule herkistyyn. Tuunko vetään nokkaan sua ku oot semmonen mielenterveysongelmainen hajusteherkkä. Pilipalihommia, paan kyllä kostoksi lisää hajua ja mun lapset ei kuule vittu joo kärsi siitä.
Vittu joo, jos muka mun lapset saa jonku allerfian mun hajuista tai syövän, niin se on kuule voi voi. Vittu joo, ihan hullujen hysterisointia koko homma.
"Antihistamiinit auttavat usein ainakin jonkin verran, mutta aivan liian moni joutuu oireittensa voimakkuuden takia käpertymään kotinurkkiinsa uskaltamatta lähteä edes kauppaan. Työpaikat onnistutan tavallisesti saamaan siedettävän tuoksuttomiksi mutta nipottajan ja häirikön maineelta ei suojaa mikään."
http://www.allergia.fi/allergia-ja-astma/hajusteyliherkkyys/tuoksuherkat/
Meillä eniten hajusteita käyttää nainen, kuka peittelee viinan tuoksua hengityksestään
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:59"]
Mitäs jos huuhteluaineherkät alkaisivat käyttää näitä kamalia huuhteluaineita, niin eiköhän nenäkin siihen tottuisi? Helpompi totuttaa itsensä, kuin alkaa määräilemään, miten muiden pitää tehdä, koska itsellä on ongelma.
Tai sitten ne sieraintulpat käyttöön...
[/quote]
Minä en halua altistaa itseäni ja läheisiäni syöpää altistaville aineille. Sinä saat omalla kohdalla tehdä sen ihan rauhassa.
Mikä saa ihmisen sekoittamaan hajut? Saippua hajustettua, shampoo erihaju, vaatteissa haju ja siihen päälle vielä parfyymi. En ole hajuherkkä, mutta ilmeisesti hajuaistini on kunnossa, koska erotan ihmisistä monta hajua. Ja tosiaan usein ihmiset käyttävät aika paljon parfyymiä. Eli monet lemuaa eivätkä tuoksu. Paras on se kun laitetetaan eri parfyymi seuraavana päivänä ja vanhakin haisee alla. Vaatteissa ilmeisesti.
Mulla on kaikki kosmetiikat, pyykinpesu- ja huuhteluaineet, saippuat sun muut hajusteettomia. Käytän lisäksi suihkauksen tai kaksi parfyymiä. Olen saanut vain kehuja, että tuoksun hyvälle. Jopa hajuherkältä äidiltäni.
Itse se en ole herkkä, mutta tosiaan se tietty pesuaine, onko sitten ariel vai Bio luvil, on jotain järkyttävää. Oli tapaaminen vakuutustyypin kanssa, joka oli pessyt kaikki vaatteensa jollain tälläisellä. Oli tuskaisa tunti ja loppupäivä, päänsärkyä ja oksentelua (olen raskaana).
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:56"]
Ap, ihan piruuttasi; kokeilepa nyt käyttää ainakin hetken aikaa hajutonta pesuainetta ja huuhteluainetta, esim. Omo Sensitiveä tai LV:tä.
Dödöä saa hajuttomanakin, esim. itse käytän apteekista ostettavaa Hicorollia, joka on todella paljon tehokkaampaakin kuin markettidödöt.
http://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/HICOROLL-ANTIPERSPIRANTTI-ROLL-ON-60-G
Näin ihan siksi, että VOIT TESTATA, ONKO TYÖKAVERI HARMISSAAN ASIASTA VAI VITTUILEEKO. Jos et tuoksu miltään hajusteelta ja hän edelleen valittaa, sinulla on hyvä case käydä juttelemassa työpaikkakiusaamisesta pomolle.
Nykymaailmassa ei ole mikään pakko käyttää hajusteita, jos ei halua - ja olla silti puhdas ja saada pyykkinsä puhtaaksi ja pehmeäksi. Ei siis joudu luopumaan mistään.... ja tuollaisen testin kautta saat hyvin selville, onko työkaveri oikeasti ammattivalittaja vai puhuuko aidosta hajusteallergiasta.
[/quote]Ei toimi. Työpaikkalla pitäsi olla vähintään kolme naista, jolloin tämä yliherkkä ottaisi hampaisinsa sen toisen naisen ja keksi jotain millä saisi alistettua häntä. Jos ei ole toista naista, niin yliherkkä keksii jonku uuden aiheen ja kohde pysyy.
[/quote]
Joo, mutta siinä vaiheessa voi myös sitten ottaa tuon työpaikkakiusaamisena ja puhua pomolle. JOS ap ei edes yritä olla tuoksuton, tuosta on vaikea valittaa.
Tähän ongelman on hyvin yksinkertainen ratkaisu: jokainen saa haista mille tykkää kunhan ei pakota muita kärsimään siitä hajusta.
Minulla on aivan yhtä suuri oikeus haistella puhdasta ilmaa kuin haisuleilla on oikeus haistella kemikaalejaan. Tosin minä en häiritse ketään muuta. Liikaa on menty näiden häiriköiden ehdoilla ja kärsiä ovat saaneet ne tyypit jotka eivät tyrkytä omaa saastaansa muille.
Olen vastaavassa tilanteessa sanonut, että hyvänen aika, olen itse hajusteallerginen enkä todellakaan käytä mitään tuollaisia aineita, joten nyt vika on kyllä haistelijassa itsessään eikä minussa.
Minulla ei ole todettu mitään allergioita tai hajuyliherkkyyksiä, mutta olen jossain määrin herkkä hajusteiden käytölle. Esimerkiksi runsas hajuvesi tai partavesi jonkun päällä haisee nenääni epämiellyttävälle ja saa välillä pään särkemään tai tulee jokin muu pieni oire. Myös esim. tuoksukynttilät ja suitsukkeet voivat aiheuttaa oireita. Koskaan en kuitenkaan ole saanut oireita muista kuin varsinaisista hajusteista, eli shampoot, dödöt sekä pyykin pesu- ja huuhteluaineet eivät haittaa.
Mielestäni tuoksuyliherkät on hyvä ottaa huomioon siten, ettei laita töihin/harrastuksiin hajuvettä tms. hajustetta, mutta se menee liiallisuuksiin, jos alkaa muuttaa kaikkia kosteusvoiteita sun muita hajuttomiksi. Tosiaan jos niistä saa oireita, niin sitten oireita saanee jo ihan kaupassa, bussissa jne., ja oireisiin on varmaan jokin lääkekin.
Kuulostaa tosiaan siltä, että ap:n työkaveria vaivaa nyt joku muu, kuin ap:n haju...
Lasteni koulu on tuoksuton, enkä ole pitänyt sitä mitenkään ihmeellisenä asiana tai että joku nipottaa. Minusta tuoksuton työpaikka on nykypäivänä mitä luonnollisin asia. Itse olen terveydenhuollossa töissä ja tuoksuttomuus on itsestäänselvyys. Joskus asiakas saattaa tosin haista niin voimakkaasti hajuvedelle/partavedelle, että käytävältä leijuu työnhuoneeseeni löyhkä ja olen kiitollinen, jos kyseessä ei ole minun asiakkaani, sillä en pystyisi olemaan samassa huoneessa puolta tuntia tämän asiakkaan kanssa. Ja hajustetut pesuaineet ovat pahoja, koska niitä käyttävät eivät tajua haisevansa. Miksi joku haluaa haista Omolle?
Töissä on yksi tälläinen tyyppi, joka koittaa nakertaa toisten itsetuntoa huomauttelemalla milloin mistäkin asiasta. Milloin ongelma on se, että ikkuna on auki ja tulee kylmä, milloin jokin muu. Kaikki tuntuu olevan aina jotenkin väärin ja huomauttamisen arvoista. Nyt viimeksi hän otti hajusteet asiakseen ja huomautti minun haisevan (juu) voimakkaalle tuoksulle - tämä oli aika jännää, kun mitään en ollut lisäillyt pesun jälkeen ja vaatteetkin olivat pesusta tulleet. Normihygieniaa en nyt kuitenkaan ala muuttelemaan kenenkään random tyypin tykkäyksien tai tykkäämättömyyden vuoksi.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei ko tyyppi pidä minusta ja asenne heijastuu esim. siinä, että normaalihaju on minusta tulevana _paha haju_ . Vallankäyttöähän se tuollainenkin, sillä puuttuminen toisen hajuun on hyvin henkilökohtaiselta tuntuvaa ja loukkaavaa, saaden jopa epäilemään, ap:n tavoin, että haiseeko oikeasti epämiellyttävälle. Psykosomaattinen oireilu on toista kuin aidosti allergisuus/yliherkkyys.
Kyllähän sitä itsekin joutuu haistamaan toisia, ja esim. huonon hygienian, tupakansavun tai voimakkaan valkosipulin tuoksut eivät todellakaan ole miellyttäviä. Muttei tulisi mieleenikään mennä valittamaan, varsinkin kun nuo tuoksuhaitat ovat vain hetkellisiä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:08"]
Bio Luvil haisee mun nenään aivan kamalalta. Itse suosin hajusteettomia pesuaineita. Iän myötä tulin allergiseksi kaikille hajusteille
[/quote]
Niin muuten on. Poika osti vahingossa bioluvilia ja se jäi kodinhoitohuoneen kaappiin aukinaisena.
Aloin jossain vaiheessa nuuskimaan, että hemmetti vie, meillä on kyllä hometta jossain, kun on niin pistävä ja järkyttävä haju siellä. Syy selvisi, kun löysin sen pesuaineen.
[/quote]
Näin mä ajattelin myös mutta hajun lähde oli "hajustamattomat" tuotteet.