Työpaikka"riita" - mielipiteitä?
Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...
No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä.
Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:48"]
Jos taustalla on sairaus, jonka vuoksi hajusteet aiheuttavat merkittävää haittaa työntekijälle, irtisanominen on tällöin laiton, sairaus ei ole irtisanomisen syyksi pätevä. Kyllähän sen tietää, kuinka akat krääsää kilometrien päähän, itsekkin sen todennut, ja pakkelia on niin runsaasti, ettei ulkomaan elävästä erota.
[/quote]
Kyllähän itseasiassa voidaan sairaudenkin perusteella irtisanoa ihan laillisesti, jos työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää työsuhteen jatkamista. Jos sairaus on esimerkiksi pitkäaikainen ja olennaisesti vähentää työntekijän työkykyä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:47"]
Jos joku tässä ketjussa nillittää niin sinä. Et selvästikään ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Diagnosoit muita koko ajan.
[/quote]
No annapa esimerkki!
Mutta tästä ollaan vissiin jo yhtämieltä:
1)hajusteallergia=kosketusihottuma, todetaan ihotesteillä
2)hajusteyliherkkyys=mm.hengitystieongelmia, ei testejä/diagnoosia
[/quote]
Minä olen esittänyt tässä ketjussa, ettei ehdottamasi siedätyshoito ole aina ollenkaan niin yksinkertaista. Sinä olet diagnosoinut minut hulluksi hysteerikoksi ja luulosairaaksi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:53"]
Minä olen esittänyt tässä ketjussa, ettei ehdottamasi siedätyshoito ole aina ollenkaan niin yksinkertaista. Sinä olet diagnosoinut minut hulluksi hysteerikoksi ja luulosairaaksi.
[/quote]
Se joka kirjoitti ensiavusta, anafylaktisesta shokista ja luulosairaudesta en ollut minä.
Vaikka siedätyshoito ei olekaan yksinkertaista, niin turha sitä on sen takia torpata. Siedätyshoito ei myöskään tarkoita sitä, että heti tungetaan pää bioluvil-saaviin.
Tuota... emme me voi haistaa täällä sinun hajujasi. Useinhan me itse emme enää edes havaitse haisevamme voimakkaille tuoksuttimille, jos niitä tuppaa panemaan itseensä. Joten on ihan hyvin mahdollista, että olet todella tuoksuva pakkaus. kaikki vahat, dödöt, vaatteiden pesu- ja huuhteluaineet sun muut vielä päälle. Joten miten olisi, jos vaikka kysyisit äidiltäsi tai mene vaikka kysymään joltain objektiiviselta immeiseltä, esim. lääkäriltä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:13"]
Siis kuka noi miljoonat hajustetut huuhteluaineet ja pesuaineet oikein kaupoista ostaa??? Kun about kaikki näkäjään käyttävät hajuttomia aineita...Minä muuten ostan, koska mun mielestä ne tuoksuu hyvälle, ja sen myötä myös pyykki tuoksuu puhtaalle ja hyvälle. Sitä paitsi mä en vaihtaisi työkaverin allergioiden jne takia esim dödöäni ja vaikka kasvorasvaani hajuttomaan, joku raja sitä pitää sentään olla!
[/quote]
ihan sama sinänsä
itsellesihän elimistöön keräät syöpää aiheuttavat kemikaalit
vain kouluttamaton amisjuntti tekee nykyään näin
Itse olen huomaamattani siirtynyt kaikkeen hajuttomaan.Vuosia sitten lakkasin äyttämästä huuhteluainetta, nykyään saippuat, dödöt (kividödö), pesuaineet kaikki hajusteettomia niin nyt kun tulee kylään joku joka käyttää vaikka normiOMOa niin koko yläkerta lemppaa ja vaatii kyllä tuuletuksen heti kun vieraat lähteneet. Haju on todella kamala ja muuhun ei pysty keskitmään kuin että lähtisivät jo. Ihmiset turtuu noihin hajuihin ja jotkut jopa haluaa kaikkia hajuja. Itse ei olla allergisia mutta hajut vaan kamalia. Eli voi olla että käytät vaikka vaatteidenpesuainetta ja lemuat sen takia.
Nuo "yliherkät" on usein läskejä ja huonokuntoisia. Ehkä nämä "oireet" katoaisi kun painoa lähtee 50kg..
Aloittajalla on kaksi ongelmaa: se ettei enää itse erota hajuja ja niistä kärsivä työkaveri.
Työpaikan ongelmaa voi ratkasta monin tavoin, esim. työhuonejärjestelyillä, tuuletuksella ja tarkistamalla, että kyse ei sittenkin ole siivouksessa käytettävistä hajusteista. Omalle hajuaistille ei paljonkaan voi, olipa se sitten yliherkkä tai toimimaton.
Esimerkiksi kokouksessa, luennolla ja tenteissä voi olla todella tuskallista, jos ei voi paeta vieressä istuvaa haisulia. Olenkin oppinut varomaan sellaisia hieman tukevia vaaleita naisia, jotka erityisen mielellään käyttävät vahvan meikin lisäksi myös minulle nuhaa ja migreeniä aiheuttavaa hajustetta. Myös itänaapuriin viittaava nimi ennustaa pahaa. Neuvostoaikaan meillä käytettiin sikäläisiä hajusteita offin tapaan.
Allergiaoireita voi saada koskematta itse aineeseen. Siedätys tehdään niin pienillä annostuksilla, ettei oireita esiinny. Lisätään pikkuhiljaa ja otetaan takapakkia jos oireita tulee. Työkaverin ongelma voi olla nipotusta tai voi olla aiheesta. Kannattaisi puhua asiasta hänen kanssaan ihan rauhallisesti ja juurtajaksaen se selvittäen. Silloin asia varmaan ratkeaisi.
Mä rakastin pari vuotta sitten hajusteita. Käytin huuhteluainettakin vain ja ainoastaan sen tuoksun takia. Sitten sain järkyttävän allergisen reaktion ja sitä kun alettiin tutkimaan, niin mulla paljastui hajusteallergia. Mä saan hajuista päänsärkyä, vatsa menee löysäksi hetkessä, tuntuu kuin päässä olisisi savupilvi. Saan myös iho-oireita. Mulle tulee sellaista tulipunaista, hieman turvonnutta ISOA läiskää kasvoihin ja rintaan. Kädet menevät vereslihalle. Finnin näköisiä isoja paukamia tai ihan normaalia allergianäppylää. Kurkkuun tulee limaa ja se turpoaa. Ei tosin paljon, mutta sen huomaa. Ääni käheytyy ja tulee repivä yskää. Migreeniä. Jne.
Itse en valita ihmisille enkä vaadi hajusteettomuutta muilta kuin kotonani. Tosin jos joku käy suihkussa, mutta laittaa eiliset vaatteet päälle ja tulee kylään, niin se tietää mulle armotonta kodin tuuletusta, sohvatyynyt ulos, migreenilääkityksen ottamista jne.
Käytän koko ajan antihistamiinia, nenäsumutteita ja leffaan mennessä laitan kortisonia nenään.
Siedätyksestä on aivan turha huudella, sitä ei itse tarvitse tehdä, kanssaihmiset hoitavat sen. Ei ole mitään sellaista paikkaa, missä ei joku tuoksu lemuisi.
Olen todella tyytyväinen, kun lasteni koulusta tuli hajusteeton. Sitä ennen jopa lasten vihkot saivat mut voimaan pahoin, kun koulun liima haisi niin ällöttävälle.
Enkä mä usko, että kukaan toivoo tätä vaivaa itselleen. Mua ainakin ällöttää, kun pyykit välillä haisevat tunkkaiselle huonosti kuivuessaan tai hiki puskee läpi, kun ei ole kunnollista hajusteetonta deodoranttia. Saati sitten hiustenhoito, mun upeat hiukset ovat lakastuneet parissa vuodessa kuivaneeksi variksen pesäksi, koska hajusteettomista tuotteista on karsittu kaikki aineet, eivätkä ne hoida ainakaan mun luonnonkiharaa tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 09:30"]
Mä rakastin pari vuotta sitten hajusteita. Käytin huuhteluainettakin vain ja ainoastaan sen tuoksun takia. Sitten sain järkyttävän allergisen reaktion ja sitä kun alettiin tutkimaan, niin mulla paljastui hajusteallergia. Mä saan hajuista päänsärkyä, vatsa menee löysäksi hetkessä, tuntuu kuin päässä olisisi savupilvi. Saan myös iho-oireita. Mulle tulee sellaista tulipunaista, hieman turvonnutta ISOA läiskää kasvoihin ja rintaan. Kädet menevät vereslihalle. Finnin näköisiä isoja paukamia tai ihan normaalia allergianäppylää. Kurkkuun tulee limaa ja se turpoaa. Ei tosin paljon, mutta sen huomaa. Ääni käheytyy ja tulee repivä yskää. Migreeniä. Jne.
Itse en valita ihmisille enkä vaadi hajusteettomuutta muilta kuin kotonani. Tosin jos joku käy suihkussa, mutta laittaa eiliset vaatteet päälle ja tulee kylään, niin se tietää mulle armotonta kodin tuuletusta, sohvatyynyt ulos, migreenilääkityksen ottamista jne.
Käytän koko ajan antihistamiinia, nenäsumutteita ja leffaan mennessä laitan kortisonia nenään.
Siedätyksestä on aivan turha huudella, sitä ei itse tarvitse tehdä, kanssaihmiset hoitavat sen. Ei ole mitään sellaista paikkaa, missä ei joku tuoksu lemuisi.
Olen todella tyytyväinen, kun lasteni koulusta tuli hajusteeton. Sitä ennen jopa lasten vihkot saivat mut voimaan pahoin, kun koulun liima haisi niin ällöttävälle.
Enkä mä usko, että kukaan toivoo tätä vaivaa itselleen. Mua ainakin ällöttää, kun pyykit välillä haisevat tunkkaiselle huonosti kuivuessaan tai hiki puskee läpi, kun ei ole kunnollista hajusteetonta deodoranttia. Saati sitten hiustenhoito, mun upeat hiukset ovat lakastuneet parissa vuodessa kuivaneeksi variksen pesäksi, koska hajusteettomista tuotteista on karsittu kaikki aineet, eivätkä ne hoida ainakaan mun luonnonkiharaa tarpeeksi.
[/quote]
Eli jos oikein ymmärrän, olet käyttänyt hajusteita siksi, että peität hienhajun ja paskaisten vaatteiden hajun.
Oletko koskaan ajatellut, että hygienia pitää pois nämä hajut. Pese kainalot ja pyykit. Apteekista saa erittäin hyviä antiperspirantteja, mitkä auttavat hikoiluun. Ne ovat ihan eri aineita, kun deodorantit, jotka vain peittävät hien hajun.
Hiki itsessään ei haise, vaan bakteerit kainaloissasi. Pesulla käynti auttaa, ei se, että peitetään hikeä ja likaisia vaatteita hajusteilla.
Lapset minua toisaalta säälittää eniten, kun idioottivanhemmat altistaa heidät erilaisille aineille, jotka kertyvät elimistöön ja jossain vaiheessa voi puhjeta monenlaista sairautta.
Mutta eihän kouluttamaton väestönosa osaa tällaisia ajatella. Samoin he röökaavat, vaikka odottavat lasta, koska se on heidän mielestään yksilönoikeus, samoin kuin pilata lastensa terveys kemikaalipläjäyksellä
151 Olet ymmärtänyt väärin. Mä käytän vain ja ainoastaan hajusteettomia tuotteita ja huolehdin hygieniastani.
Mä olen laittanut älyttömän määrän rahaa hajusteettomiin tuotteisiin ja huomannut, että ne eivät toimi. Esim. deodoranteista Mitchelin hajusteeton dödö on ainoa, joka pitää mun hienhajun loitolla koko päivän eikä sitä tuoda enää Suomeen. Olen kokeillut kaikki shampoot ja hoitoaineet mitä Suomen apteekeista ja kampaajilta löytyy eikä yksikään kosteuta mun luonnonkiharaa tarpeeksi.
Kainaloita en saa puhtaaksi esim. LV:llä tai Erisanilla, vaan joudun käyttämään Cliniquen saippuaa vartaloni puhdistukseen ja sekin maksaa aika paljon enemmän kuin markettikama. Eikä siinä mitään, mä olen valmis ostamaan kalliitakin tuotteita, kunhan ne pitävät mut hajuttomana ja toimivat. Valitettavasti vain hajutteettomista tuotteista on karsittu kaikki muukin sen hajun kanssa ja useimmat niistä eivät yksinkertaisesti toimi. Ei vaikka kuinka pitäisi huolta hygieniastaan.
152:lle kannattaa etsiä apua ns. luonnontuotteista. Esim. kokeile oliivisaippuaa hiuksille, hoitoaineeksi kylmäpuristettua kookosöljyä, noilla saat hiukset hyväkuntoisiksi. Googlaa lisää em. tuotteista!
Se hyvä puoli tästä ketjusta on että taas kun kysellään wt-tuntomerkkejä, niin nyton uus lisäys sinne: Hajustettujen pyykinpesuaineiden käyttäjät :)
Oikeesti, kuinka täällä voi olla niin typeriä ihmisiä jotka saa tästäkin aiheesta ton kaivettua esiin, siis lihavat, kouluttamattomat, tupakoivat jne jne käyttävät noita hajustettuja. Piste. Akateemiset taas hajustamattomia, myös kosmetiikan puolella. Piste. Ja akateemiset on aina ja kaikessa parempia :)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:59"]
Mitäs jos huuhteluaineherkät alkaisivat käyttää näitä kamalia huuhteluaineita, niin eiköhän nenäkin siihen tottuisi? Helpompi totuttaa itsensä, kuin alkaa määräilemään, miten muiden pitää tehdä, koska itsellä on ongelma.
Tai sitten ne sieraintulpat käyttöön...
[/quote]
Miksi pitäisi alkaa haista hirveältä?
se äiti, kuka ei halua enää päästää pikkuhaisuleita kotiinsa, kun haisevat niin pahalle
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:38"]
Hei oikeesti, millä ihmeellä noi hajuherkät ihmiset pärjää normaalielämässä? teatterissa? Bussissa? Ruokakaupassa? Maailma on täynnä hajuja, ja kovin erilaisia hajuja, millä vois tietää et yks työkaveri ei kestä mun suosikki pyykinhuuhteluainetta ja toinen taas ei hajuvettä? Miten tälläset ihmiset osallistuu MIHINKÄÄN tilaisuuteen missä on muita ihmisiä? Tai voi käydä töissä???
[/quote]
mun kollega on hajusteherkkä ja me ei käytetä töissä hajuvesiä. Itse en käytä hiuslakkaa ja deutskinkin olen vaihtanut hajusteettomaksi. Kun on palavereita, joihin tulee ulkopuolisia, hän hyvin nopeasti tajuaa voiko osallistua vai ei. Asiakaskäynneillä ei käy lainkaan.
Jos joku alkaisi käyttämään hajuvesiä, kollega saisi migreenin ja hän joutuisi olemaan poissa töistä. Koska mielummin pidämme mielummin koko tiimin paikalla, on hajuvedestä pois jättäminen hyvin helppo ratkaisu.
tosiasia on että hyvin moni käyttää hajuvettä liikaa, helposti huomaa aamubussissa. Älä ota henkilökohtaisesti asiaa.
Mitäs jos huuhteluaineherkät alkaisivat käyttää näitä kamalia huuhteluaineita, niin eiköhän nenäkin siihen tottuisi? Helpompi totuttaa itsensä, kuin alkaa määräilemään, miten muiden pitää tehdä, koska itsellä on ongelma.
[/quote]
No sitten ainakin minulla alkaisi iho oireilla. En pysty pitämään hajustetulla pesuaineella pestyjä vaatteita ja huuhteluaineita en edes käytä, suurin syy on herkkä iho.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:02"]
[/quote]
Miksi pitäisi alkaa haista hirveältä?
se äiti, kuka ei halua enää päästää pikkuhaisuleita kotiinsa, kun haisevat niin pahalle
[/quote]
Tämä siinä vaiheessa, jos hajut alkavat häiritä normaalia elämää, kuten aikaisemmista kirjoituksista on tullut ilmi. Täälläkin käsketään lopettamaan hajustettujen huuhteluaineiden käyttö, kun jotain herkkistä häiritsee haju bussissa. Silloin voi mennä itseensä ja katsoa, voisiko itseään siedättää näihin hajuihin sen verran, että normaali elämä onnistuu.
Omaan kotiinsa ei tietenkään tarvitse päästää huuhteluaineen hajuisia lapsia, mutta jos kotoaan ei pysty huuhteluaineellisten tai hajuvesiä käyttävien ihmisten takia poistumaan, niin lähtökohtana on se, että tämä henkilö hoidattaa ongelmaansa, eikä niin, että normaalielämään kykenevien olisi muutettava omia käytänteitään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 00:47"]
Jos joku tässä ketjussa nillittää niin sinä. Et selvästikään ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Diagnosoit muita koko ajan.
[/quote]
No annapa esimerkki!
Mutta tästä ollaan vissiin jo yhtämieltä:
1)hajusteallergia=kosketusihottuma, todetaan ihotesteillä
2)hajusteyliherkkyys=mm.hengitystieongelmia, ei testejä/diagnoosia