Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka"riita" - mielipiteitä?

Vierailija
06.11.2013 |

Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...

No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä. 

Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että ongelma onkin tässä. Hajustetut huuhteluaineet ovat kuin tupakka eli eihän röökaaja tajua haisevansa ennen kuin lopettaa. Oma isäni poltti kauan ja sanoi tajunneensa vasta noin puoli vuotta lopettamisen jälkeen, kuinka hirveältä on haissut koko lapsuuteni. Se oli ihan totta.

Ihan ystävällisesti sanon, että hajustetut huuhteluaineet saavat koko perheen haisemaan teolliselta kukkakedolta. Sitä ei huomaa itse, mutta muut kyllä huomaavat. Sinulla on totta kai oikeus käyttää niitä ja varmasti jatkossa käytätkin. Itse en ole millekään allerginen, mutta aikoinaan solukämppikseni poltti suitsukkeita. Hän ei suostunut niistä luopumaan, joten sen takia minä jouduin muuttamaan pois asunnosta.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:31"]

Käytän kyllä hajustetuja huuhteluaineita, mutta liekö sitten olen tottunut niihin, minun nenääni tuoksuvat puhtailta, eivät järkyttäviltä. Mutta summa summarum, olen jo antanut periksi hajuveden ja sen todella vähäisen hiuslakan kanssa, muiden aisoiden kanssa työkaverini vaan täytyy elää. Käytän siis jatkosakin dödöä ja pesen vaatteeni ihan millä haluan :)

[/quote]

Vierailija
122/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea tilanne kun toisilla voi oikeasti olla aika herkät nenät. Meillä on ollut samantapainen tilanne ja asia ratkaistiin niin että valitsivat hajusteet yhdessä. Yleensä hajusteherkkä ei ole kaikille hajusteille herkkä vaan joillekin tietyille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:15"]

Pyykinpesuaine?! Pyykinhuunteluaine?!

[/quote]

Tähän on pakko kommentoida, että mulla ei ole mitään hajusteherkkyyttä, enkä koskaan ole asiasta kenellekään sanonut, MUTTA:

On olemassa jokin pesu- tai huuhteluaine, joka suorastaan polttaa mun nenässä. Naapuriltani saan lasten vaatteita, ja ne löyhkää ihan älyttömän paljon sille pesuaineelle, ja nyt kun mietin, mukana on sellainen kitkerä, pistävä haju. Saman hajun haistoin kerran kuntosalilla, kun yksi nuori tyttö tuli viereeni treenaamaan. Mun oli pakko vaihtaa laitetta, kun se haju oli niin tyrmäävä.

Ja mä tätä kirjoittaessani aloin miettiä, että haiseekohan noissa kamoissa mukana home? Koska sitä sellaista pistävyyttä en yleensä haista missään pesu- tai huuhteluaineissa... Tosin kyllä sellainen ylenpalttinen huuhteluaineella lotraaminenkin saa todella voimakkaan hajun jäämään vaatteisiin, jonka varmasti moni kokee todella epämiellyttäväksi.

Vierailija
124/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]

Kyllä se on muuten niin, että ne haisevat tyypit lähtee tasan ensin, jos lain kirjainta ja työehtosopimuksia katsotaan. Varsinkin, jos toisena osapuolena on hajuste allergiasta / astmasta kärsivä. Ettäs sen tiedät.

[/quote]

No enpä tosiaan usko, että pyykinpesuaineen käytön takia ketään voitaisiin  irtisanoa. Kuten ei senkään takia että kotona olisi koiria ja työpaikalle kulkeutuisi eläinpölyä, vaikka työkaverilla olisikin astma.

Vierailija
125/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]

Kyllä se on muuten niin, että ne haisevat tyypit lähtee tasan ensin, jos lain kirjainta ja työehtosopimuksia katsotaan. Varsinkin, jos toisena osapuolena on hajuste allergiasta / astmasta kärsivä. Ettäs sen tiedät.

[/quote]

Tulee mielenkiintoinen tilanne työnantajalle, kun ei voi ketään muuta palkata, kuin tämän, jolla ongelma on, kun kaikki muut "haisee ja häiritsee" tätät yhtä :D

Ehkä se menee kuitenkin niin, että yritetään löytää kompromissiratkaisu ja sitten katsotaan, kuka joutuu lähtemään (yleensä se, joka ei omien sairauksiensa vuoksi pysty töitä tekemään)

Vierailija
126/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:44"]

Uskon, että ongelma onkin tässä. Hajustetut huuhteluaineet ovat kuin tupakka eli eihän röökaaja tajua haisevansa ennen kuin lopettaa. Oma isäni poltti kauan ja sanoi tajunneensa vasta noin puoli vuotta lopettamisen jälkeen, kuinka hirveältä on haissut koko lapsuuteni. Se oli ihan totta.

Ihan ystävällisesti sanon, että hajustetut huuhteluaineet saavat koko perheen haisemaan teolliselta kukkakedolta. Sitä ei huomaa itse, mutta muut kyllä huomaavat. Sinulla on totta kai oikeus käyttää niitä ja varmasti jatkossa käytätkin. Itse en ole millekään allerginen, mutta aikoinaan solukämppikseni poltti suitsukkeita. Hän ei suostunut niistä luopumaan, joten sen takia minä jouduin muuttamaan pois asunnosta.

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:31"]

Käytän kyllä hajustetuja huuhteluaineita, mutta liekö sitten olen tottunut niihin, minun nenääni tuoksuvat puhtailta, eivät järkyttäviltä. Mutta summa summarum, olen jo antanut periksi hajuveden ja sen todella vähäisen hiuslakan kanssa, muiden aisoiden kanssa työkaverini vaan täytyy elää. Käytän siis jatkosakin dödöä ja pesen vaatteeni ihan millä haluan :)

[/quote]

[/quote]

Tämä on totta ja pätee kaikkiin tuoksuihin / hajuihin. Monta kertaa olen huomannut tämän esim. ruokaa laittaessa tai leipoessa tai oikeastaan sen jälkeen. Laittamisen aikana sitä tottuu siihen tuoksuun, ja ihmettelee kun vaikkapa ulkoa tulevat perheenjäsenet ihastelevat tuoksua. Mutta menepä itse käväisemään vaikka pihalla, niin jo eteisessä tulee nenään se ruuan/leivonnaisen tuoksu, mitä itse ei edes siellä keittiössä touhutessa huomannut.

Ja kun on kyse hajustetulla pesuaineella pestyistä vaatteista ja muista tekstiileistä, niin se tuoksuhan pyörii koko ajan ympärillä.

Vierailija
127/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin pesu- ja huuhteluaineet ovat ne pahimmat hajut. Joskus esim. lenkkipolulla tulee vastaa yksi nainen, joka haisee todella voimakkaasti jollekin pyykinpesu- tai huuhteluaineelle. En ole allerginen, ja kohtaan hänet toisinaan ULKONA kun menee lenkkipolulla, ja se haju on jotain aivan kamalaa mikä leijuu hänen ympärillään.

Mutta yleisesti ottaen jos joku on pahasti allerginen vaikkapa 20 ihmisen toimistossa, niin ei todellakaan menee niin että ne muut 19 saavat fudut ja se yksi allerginen jää paikalle. Lähtökohta on se, että koitetaan tehdä allergiselle sopiva työpiste, esim. eristetty koppi, jos se ei auta niin hän on kykenemätön työskentelemään ko. työssä.

Lisäksi monissa töissä on pakko kohata esim. asiakkaita, ei työpaikka voi vaatia että kokoukseen X tulevilla ei kenelläkään saa olla mitää hajustetta koska meidän Maija on allerginen. Tai toki vaatia voi, mutta sitten ei kannata ihmetellä kun ei synny kauppoja jne.

On ihan normaalia että moni joutuu ns. vaihatmaan alaa jonkin sairauden takia. Jos selkä ei kestä työtä eikä samalla työnantajalla ole antaa muuta työtä tilalle, vaihtoehto on jäädä pois ja vaihtaa työpaikkaa/kouluttautua uuteen ammattiin. Ihan sama pätee allergiaan, jos se estää työnteon niin pitää etsiä uusi työpaikka/vaihtaa alaa. Ja sairauden vuoksia uudelleen kouluttautumista tuetaan hyvin, eli siihen saa tukea.

Vierailija
128/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee niin vosi kuvitella että suurin osa suomalaisista käyttää hajusteettomia pykkinpesu sekä -huuhteluaineita, eikä niin kuitenkaan ole...

Vierailija
129/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no edelleenkin on selvittämättä, että onko tolla ap:n työkaverilla astmaa tai allergiaa, vai ihanko vaan siksi se aukoo päätään ja paiskoo ovia kun ei vaan tykkää ap:sta eikä siitä pesuaineen hajusta.

Meinaan nämä on kyllä kaksi eri asiaa ja jos on oikeaa terveydellistä ongelmaa, niin luulisi että olisi tuonut pomolle siitä lääkärintodistukset. Silloin pomo varmasti ohjeistaisi muita, eikä tarvitsisi kiukutella.

Nimittäin, mullakin on ääniyliherkkyys, mutta en voi sillä perusteella ruveta määräilemään työpaikallani ettei muut saisi pitää kännyköitään päällä eikä kuunnella radiota.

Vierailija
130/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUUHTELUAINE- se lienee nyt syyllinen. Oikeasti, suosittelen kokeilemaan hajusteetonta huuhteluainetta. Itse en ole allergikko enkä tuoksuyliherkkä, mutta nuo troopiset ja kukkaiset huuhteluaineet tuoksuu aivan oksettavalle. Päätä alkaa särkeä.

Vierailija
131/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:29"]

Ei tuollaisia haahkoja ole sitäpaitsi kuin Suomessa, muualla heitä pidettäisiin vain takakireinä sekopäinä.

[/quote]

Väärin. Kemikaaliherkkyyksiä, joihin myös tuoksuherkkyys liittyy, esiintyy myös muissa länsimaissa ja ne ovat yllättävän yleisiä. Yllättävän suurella osalla ihmisiä ne vaikuttavat ihan normaaliin arkielämään. Tuntuisi järkevämmältä muokata yhteiskuntaa siihen suuntaan, että nämä ihmiset voisivat elää normaalisti ja olla mukana esimerkiksi työelämässä, kuin pistää vain kaikki sairauseläkkeelle. Suomessa sairausloma ja -eläke eivät edes ole mahdollisia näille ihmisille, koska toisin kuin monissa muissa länsimaissa, täällä ei ole tälle vaivalle diagnoosinumeroa. http://kemikaaliherkkyys.blogspot.fi/2011/06/kemikaaliherkkyyden-yleisyys.html

Vierailija
132/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:10"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:29"]

Ei tuollaisia haahkoja ole sitäpaitsi kuin Suomessa, muualla heitä pidettäisiin vain takakireinä sekopäinä.

[/quote]

Väärin. Kemikaaliherkkyyksiä, joihin myös tuoksuherkkyys liittyy, esiintyy myös muissa länsimaissa ja ne ovat yllättävän yleisiä. Yllättävän suurella osalla ihmisiä ne vaikuttavat ihan normaaliin arkielämään. Tuntuisi järkevämmältä muokata yhteiskuntaa siihen suuntaan, että nämä ihmiset voisivat elää normaalisti ja olla mukana esimerkiksi työelämässä, kuin pistää vain kaikki sairauseläkkeelle. Suomessa sairausloma ja -eläke eivät edes ole mahdollisia näille ihmisille, koska toisin kuin monissa muissa länsimaissa, täällä ei ole tälle vaivalle diagnoosinumeroa. http://kemikaaliherkkyys.blogspot.fi/2011/06/kemikaaliherkkyyden-yleisyys.html

[/quote]

Joo, yhteiskunnasta pitää saada hajuton, mauton ja äänetön.

Vierailija
133/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei oikeesti, millä ihmeellä noi hajuherkät ihmiset pärjää normaalielämässä? teatterissa? Bussissa? Ruokakaupassa? Maailma on täynnä hajuja, ja kovin erilaisia hajuja, millä vois tietää et yks työkaveri ei kestä mun suosikki pyykinhuuhteluainetta ja toinen taas ei hajuvettä? Miten tälläset ihmiset osallistuu MIHINKÄÄN tilaisuuteen missä on muita ihmisiä? Tai voi käydä töissä???

Vierailija
134/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

31: sano muuta. Jotkut kyllä vaativat esim. lääkäria, pankkivirkailija jne olemaan käyttämättä hajusteita/kosmetiikkaa sinä päiävänä kun heilla aika varattuna.

Vierailija
135/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:38"]

Hei oikeesti, millä ihmeellä noi hajuherkät ihmiset pärjää normaalielämässä? teatterissa? Bussissa? Ruokakaupassa? Maailma on täynnä hajuja, ja kovin erilaisia hajuja, millä vois tietää et yks työkaveri ei kestä mun suosikki pyykinhuuhteluainetta ja toinen taas ei hajuvettä? Miten tälläset ihmiset osallistuu MIHINKÄÄN tilaisuuteen missä on muita ihmisiä? Tai voi käydä töissä???

[/quote]

Sitä minäkin ihmettelen. Olin joskus hierojakurssilla ja siellä oli tällainen hajusteyliherkkä, hän pyyteli ettei me toiset kurssilaisetkaan käytettäisi mitään deodorantteja, hiuslakkoja, hajuvesiä.

Vähän kyllä ihmetytti että miten hän sitten aikoo pärjätä tulevassa ammatissaan. Että laittaako asiakkailleenkin samat ehdot ja jos laittaa, niin miten se käytännössä onnistuu? vai pakottaako heidät suihkuun ennen hierontaa?

Vierailija
136/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Pahimmin herkistyneet eivät pärjääkään. Viettävät suurimman osan ajastaan kotonaan. Jos heillä on käynyt tuuri, he ovat tulleet kouluttautuneeksi ammattiin, jossa voi tehdä etätöitä.

Pahimmillaan tämä vaiva on todella invalidisoiva. Ja uskokaa pois, jos joku haluaisi kerjätä huomiota tai heittäytyä laiskaksi, niin ei kannata keksiä itselleen tätä vaivaa. Kannattaa keksiä joku vähän yleisemmin hyväksytty, mieluummin sellainen, jonka perusteella on edes teoriassa mahdollista saada yhteiskunnan tukia.

Vierailija
137/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en rupeis kenenkään nobodyn vuoksi vaihtamaan shampoota, hoitoainetta, dödöä, pyykinpesuainetta enkä huuhteluainetta. Kuolkoon vaikka pois, jos ei kestä. Tosin pyykinpesuaineet onkin hajusteettomat, mutta muissa kyllä on tuoksua.

Vierailija
138/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:13"]

Kannattaa ehkä vielä yrittää sanoa, että olen ottanut hajuherkkyytesi huomioon ja en käytä muuta kuin dödöä, ettei se sinua häiritsisi. Voit sanoa, että sitä et jätä pois, että nyt on vain sopeuduttava.

Jos tilanne jatkuu piikittelynä, niin juttele esimiehelle. Ei kuitenkaan tällaiselle henkilölle kannata alkaa vittuilemaan. Tuollainen ihmistyyppi yleensä saa vain vettä myllyynsä. Itselle ainakin tulisi heti mieleen sanoa jotain, että kannattaa hommata pyykkipoika nenään jos noin ahdistaa :D

Eli ole kylmän asiallinen, ilmaise, että olet asiaan reagoinut omalla toiminnallasi, mutta loputtomiin et voi joustaa, eikä tämä henkilö voi kertoa sinulle, että dödöäkään et saisi käyttää!

[/quote]

Hyviä vinkkejä, mutta näiden lisäksi tarkistaisin tosiaan käyttämäsi pyykinpesuaineet, niissä on usein todella voimakas tuoksu, jota siihen tottunut ei itse lainkaan huomaa, mutta joka haisee todella pahasti ihan sellaisenkin henkilön nenään, jolla varsinaista hajuallergiaa ei ole. Jos käyttämäsi pesuaineet ovat hajusteettomia, jättäisin valituksen omaan arvoonsa ja ottaisin asian esille esimiehen kanssa, jos valitus vielä jatkuu.

Vierailija
139/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:02"]

[/quote]

Pahimmin herkistyneet eivät pärjääkään. Viettävät suurimman osan ajastaan kotonaan. Jos heillä on käynyt tuuri, he ovat tulleet kouluttautuneeksi ammattiin, jossa voi tehdä etätöitä.

Pahimmillaan tämä vaiva on todella invalidisoiva. Ja uskokaa pois, jos joku haluaisi kerjätä huomiota tai heittäytyä laiskaksi, niin ei kannata keksiä itselleen tätä vaivaa. Kannattaa keksiä joku vähän yleisemmin hyväksytty, mieluummin sellainen, jonka perusteella on edes teoriassa mahdollista saada yhteiskunnan tukia.

[/quote]

Ratkaisuna ehdotan monikäyttökorvatulppia: ääniherkät tunkee ne korviinsa ja hajuherkät tunkee ne sieraimiinsa. Problem solved.

Vierailija
140/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:25"]

Mä en rupeis kenenkään nobodyn vuoksi vaihtamaan shampoota, hoitoainetta, dödöä, pyykinpesuainetta enkä huuhteluainetta. Kuolkoon vaikka pois, jos ei kestä. Tosin pyykinpesuaineet onkin hajusteettomat, mutta muissa kyllä on tuoksua.

[/quote]

Minä voisin joustaa hyvin pitkällekin ja siirtyä jopa ihan hajusteettomiiin dödöihin ja pesuaineisiin, mikäli sitä pyydettäisiin asiallisesti, selitettäisiin miksi ja näinollen ilmeisesti tämä k.o henkilö olisi muutenkin mukava ja kykenevä järkevään kommunikointiin.

Jos se henkilö olisi tollainen paskiainen kuin alkup. kirjoittaja kuvailee ja käyttäytyisi noin idioottimaisesti, asenteeni olisi tasan sama kuin sinulla.