Työpaikka"riita" - mielipiteitä?
Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...
No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä.
Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:25"]
Mä en rupeis kenenkään nobodyn vuoksi vaihtamaan shampoota, hoitoainetta, dödöä, pyykinpesuainetta enkä huuhteluainetta. Kuolkoon vaikka pois, jos ei kestä. Tosin pyykinpesuaineet onkin hajusteettomat, mutta muissa kyllä on tuoksua.
[/quote]
Kuolkoon pois, jos ei kestä? Mitä pahaa hajusteallergikot ja astmaatikot ovat tehneet sinulle?
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]
Kyllä se on muuten niin, että ne haisevat tyypit lähtee tasan ensin, jos lain kirjainta ja työehtosopimuksia katsotaan. Varsinkin, jos toisena osapuolena on hajuste allergiasta / astmasta kärsivä. Ettäs sen tiedät.
[/quote]
Taitaa olla kyllä työnantajan, eikä kenenkään av-provon päätettävissä miten asia käsitellään. Ei kukaan lähde töistä minnekään toisen allergian takia. Jos työnantaja puuttuu asiaan, työnantaja antaa ohjeet kuinka toimitaan sekä yliherkälle, että muille. Hajusteet voivat kuulua työpaikalle, jos on asiakastapaamisia tai muuten syytä pitää huoli itsestään. Yliherkälle työympäristö voi olla syy sairaslomille tai työkyvyttömyydelle.
Tuossa tapauksessa kuulostaa, että sillä hajusteyliherkällä ei työasiat paina liikaa. Tuollainen mitättömiin asioihin puuttuminen voidaan nähdä myös kiusaamisena, kun sitä jatkuvasti tuo esiin vain kollegalle, eikä ota omia yliherkkyyksiään puheeksi työnantajan kanssa. On työnantajan asia ratkaista ilmapiiriin liittyvät ongelmat ja tuo liittyy aivan selkeästi siihen. Nimenomaan henkiseen ilmapiiriin.
[/quote]
Mitättömiin asioihin puuttuminen? Jos ei ole itsellään terveysongemia tai jos ei omaa edes hyttysen empatiakykyä, niin saattavathan kyseiset asiat tuntua mitättömiltä. Kenenkään itsestään huolen pitäminen ei sitä paitsi ole kiinni hajusteista.
Huuhteluaineet haisee hirveältä. En jaksa ketjua lukea mutta ehkä ap:n vaatteet haisevat. Meillä miehen ex käyttää kamalan voimakasta (ja minusta pahanhajuista) huuhteluainetta, joten lapsilla menee heti vaatteet vaihtoon kun he tulevat meille. Riesakin tuo on, kun välillä pesussa haju tarttuu meidänkin vaatteisiin, vaikka laitan aina etikkaa joukkoon. Yök.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:32"]
Eli sinun mielestä kemikaalit ihmiseen kertyneenä eivät ole vaarallisia ja lapsesi eivät kärsi tässä ylihajustetussa maailmassa, eikä heistä kukaan herkisty näille hajuille.
Nythän on esim kielletty hiusten värjääminen alle 16v.
Koko ajan asioita tutkitaan lisää ja nämä kemikaalit lisäävät allergioita. Sinä olet siis valmis altistamaan oman lapsesi näille, kunhan saat uittaa itsesi eri kemikaaleissa ja hajusteissa.
Niinpä.
Joten edelleen ajattelen näin viestisi perusteella, että vähemmän lukeneet ja sivistymättömät ihmiset luulevat erilaisten hajusteiden olevan hienoa. Ympäristöstään huolissaan olevat ja tiedostavat ihmiset eivät kuvittelisi ikinä käyttävänsä näitä aineita.
Ihmisellä on vapaus valita ja jos kokee, että epämiellyttävälle haisevana olet hieno tyyppi, niin ihan vapaasti. Sitä et voi vaatia, että muut eivät katsoisi sinua kummeksuen ja hakeutuisi lähistöltäsi pois.
Lapsesi tuskin tulevat kiittämään, että ovat lapsuutensa saaneet hengittää näitä erilaisia kemikaaleja äitinsä toimesta
[/quote]
Sinun sisälukutaitosi menee aivan uskomattomiin sfääreihin: minä puhuin eri tuoksuista mielipidekysymyksenä ja se oli vastausta vähän näihin "hyivittu bioluvil döfää"-kommenteille.
Tottakai joku voi herkistyä näille, mutta miksi samaan syssyyn ei voisi siedättää itseään? Allergiat ovat lisääntyneet, kyllä, mutta se johtuu myös sillä käsidesillä lotraamisesta ja että muksujen ei anneta enää syödä tarpeeksi multaa ja muuta (kärjistystä). Eli liiasta steriiliydestä.
Ja taas teet ihme yleistyksiä hajusteita käyttävistä ihmisistä asenteella, koska minä olen näitä vastaan, niin niitä käyttävissä on oltava jotakin vikaa. Tottakai saat olla mitä mieltä tahansa, mutta kuten sanoin, tuoksujen kokeminen on subjektiivinen käsite. Ja turhja heittää faktana omaa yleistystäsi, että hajusteita käyttävät eivät olisi sivistyneitä/ympäristöstä kiinnostuneita/whatever. Kukaan ei voi vaatia aikuista ihmistä käyttäytymään aikuismaisesti. Se on yleensä oletuksena, mutta kaikkien kohdalla ei toteudu.
Ja minä en edes käytä mitään huuhteluainetta, mutta en ole haukkumassa niitä jotka käyttävät.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:18"]
Tuollaiset hajusteille yliherkät (ei kaikki) on yleensä niitä sähköallergikkoja, ääniallergikkoja yms.. Varo vaan, kohta saat luopua korkokenkien käytöstä kun kopina HÄIRITSEE ja värikkäät vaatteet ottaa silmään.
[/quote]Kyse on mielenterveysongelmista eikä allergioista.
[/quote]
Allergiat eivät todellakaan ole mielenterveysongelmia.
Ajatelkaas- täällä yksi joka rakastaa tuoksuja! Pesuaineita, huuhteluaineita, hajuvesiä, ihania suihkugeeliä. Siivouksenkin jälkeen kodin täytyy tuoksua tolulta! Hajusteettomat ihmiset haisevat nenääni inhottavilta..sellaisilta likaisilta, no, ihmiseltä!
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:12"]
Töissä on yksi tälläinen tyyppi, joka koittaa nakertaa toisten itsetuntoa huomauttelemalla milloin mistäkin asiasta. Milloin ongelma on se, että ikkuna on auki ja tulee kylmä, milloin jokin muu. Kaikki tuntuu olevan aina jotenkin väärin ja huomauttamisen arvoista. Nyt viimeksi hän otti hajusteet asiakseen ja huomautti minun haisevan (juu) voimakkaalle tuoksulle - tämä oli aika jännää, kun mitään en ollut lisäillyt pesun jälkeen ja vaatteetkin olivat pesusta tulleet. Normihygieniaa en nyt kuitenkaan ala muuttelemaan kenenkään random tyypin tykkäyksien tai tykkäämättömyyden vuoksi.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei ko tyyppi pidä minusta ja asenne heijastuu esim. siinä, että normaalihaju on minusta tulevana _paha haju_ . Vallankäyttöähän se tuollainenkin, sillä puuttuminen toisen hajuun on hyvin henkilökohtaiselta tuntuvaa ja loukkaavaa, saaden jopa epäilemään, ap:n tavoin, että haiseeko oikeasti epämiellyttävälle. Psykosomaattinen oireilu on toista kuin aidosti allergisuus/yliherkkyys.
Kyllähän sitä itsekin joutuu haistamaan toisia, ja esim. huonon hygienian, tupakansavun tai voimakkaan valkosipulin tuoksut eivät todellakaan ole miellyttäviä. Muttei tulisi mieleenikään mennä valittamaan, varsinkin kun nuo tuoksuhaitat ovat vain hetkellisiä.
[/quote]
Suosittelisin perehtymään asioihin. Hajusteallergioista kärsivälle tuoksuhaitat eivät ole vain hetkellisiä.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:25"]
Mä en rupeis kenenkään nobodyn vuoksi vaihtamaan shampoota, hoitoainetta, dödöä, pyykinpesuainetta enkä huuhteluainetta. Kuolkoon vaikka pois, jos ei kestä. Tosin pyykinpesuaineet onkin hajusteettomat, mutta muissa kyllä on tuoksua.
[/quote]
Kuolkoon pois, jos ei kestä? Mitä pahaa hajusteallergikot ja astmaatikot ovat tehneet sinulle?
[/quote]
Taidatte kyllä alapeukuttaa väärää viestiä...
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:32"]
Eli sinun mielestä kemikaalit ihmiseen kertyneenä eivät ole vaarallisia ja lapsesi eivät kärsi tässä ylihajustetussa maailmassa, eikä heistä kukaan herkisty näille hajuille.
Nythän on esim kielletty hiusten värjääminen alle 16v.
Koko ajan asioita tutkitaan lisää ja nämä kemikaalit lisäävät allergioita. Sinä olet siis valmis altistamaan oman lapsesi näille, kunhan saat uittaa itsesi eri kemikaaleissa ja hajusteissa.
Niinpä.
Joten edelleen ajattelen näin viestisi perusteella, että vähemmän lukeneet ja sivistymättömät ihmiset luulevat erilaisten hajusteiden olevan hienoa. Ympäristöstään huolissaan olevat ja tiedostavat ihmiset eivät kuvittelisi ikinä käyttävänsä näitä aineita.
Ihmisellä on vapaus valita ja jos kokee, että epämiellyttävälle haisevana olet hieno tyyppi, niin ihan vapaasti. Sitä et voi vaatia, että muut eivät katsoisi sinua kummeksuen ja hakeutuisi lähistöltäsi pois.
Lapsesi tuskin tulevat kiittämään, että ovat lapsuutensa saaneet hengittää näitä erilaisia kemikaaleja äitinsä toimesta
[/quote]
Sinun sisälukutaitosi menee aivan uskomattomiin sfääreihin: minä puhuin eri tuoksuista mielipidekysymyksenä ja se oli vastausta vähän näihin "hyivittu bioluvil döfää"-kommenteille.
Tottakai joku voi herkistyä näille, mutta miksi samaan syssyyn ei voisi siedättää itseään? Allergiat ovat lisääntyneet, kyllä, mutta se johtuu myös sillä käsidesillä lotraamisesta ja että muksujen ei anneta enää syödä tarpeeksi multaa ja muuta (kärjistystä). Eli liiasta steriiliydestä.
Ja taas teet ihme yleistyksiä hajusteita käyttävistä ihmisistä asenteella, koska minä olen näitä vastaan, niin niitä käyttävissä on oltava jotakin vikaa. Tottakai saat olla mitä mieltä tahansa, mutta kuten sanoin, tuoksujen kokeminen on subjektiivinen käsite. Ja turhja heittää faktana omaa yleistystäsi, että hajusteita käyttävät eivät olisi sivistyneitä/ympäristöstä kiinnostuneita/whatever. Kukaan ei voi vaatia aikuista ihmistä käyttäytymään aikuismaisesti. Se on yleensä oletuksena, mutta kaikkien kohdalla ei toteudu.
Ja minä en edes käytä mitään huuhteluainetta, mutta en ole haukkumassa niitä jotka käyttävät.
[/quote]
Allergiat ovat lisääntyneet monesta syystä. Tuo liiallinen steriiliys on liian yksinkertaistettu selitys. Allergioiden kasvuun on myötävaikuttanut mm. homealtistumisten ja antibioottien käytön lisääntyminen. Oikein pahoja hajusteallergioita ei voi todellakaan siedättää ja ne eivät parane.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 12:38"]
Hei oikeesti, millä ihmeellä noi hajuherkät ihmiset pärjää normaalielämässä? teatterissa? Bussissa? Ruokakaupassa? Maailma on täynnä hajuja, ja kovin erilaisia hajuja, millä vois tietää et yks työkaveri ei kestä mun suosikki pyykinhuuhteluainetta ja toinen taas ei hajuvettä? Miten tälläset ihmiset osallistuu MIHINKÄÄN tilaisuuteen missä on muita ihmisiä? Tai voi käydä töissä???
[/quote]
Töissä nyt vaan on pakko käydä. Työkyvyttömyyeläkkeelle ei helpolla pääse eikä työttömänä olo ole vaihtoehto. Ja kouluttautua ei voi eikä vaihtaa työpaikkaa, kun ymmärtämättömät ihmiset on se ongelma eikä työ.
En voi matkustaa bussilla, en käydä teatterissa, konserteissa, pikkujouluissa, työpaikan illanvietoissa, baareissa tai missään, minne mennään laittautuneena. Välttelen kauppoja ruuhka-aikaan. Onneksi minulla on oma auto ja kiitos VR:lle, että joissain junissa on jo allergiahyttejä.
Mielelläni menisin keuhkojensiirtoon, mutta sitä ei pelkän hankalan astman vuoksi saa. Hajusteet haittaavat elämääni paljon ja kyllä sillä on vaikutusta työkaveretteni elämään. Moni on onneksi jättänyt hajusteet pois, mutta jotkut eivät ole. Siksi joudun välillä menenään kesken päivän päivystykseen ja siitä jään sairaslomalle, joten työkaverit joutuvat tekemään minun työni.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:01"]
Töissä nyt vaan on pakko käydä. Työkyvyttömyyeläkkeelle ei helpolla pääse eikä työttömänä olo ole vaihtoehto. Ja kouluttautua ei voi eikä vaihtaa työpaikkaa, kun ymmärtämättömät ihmiset on se ongelma eikä työ.
En voi matkustaa bussilla, en käydä teatterissa, konserteissa, pikkujouluissa, työpaikan illanvietoissa, baareissa tai missään, minne mennään laittautuneena. Välttelen kauppoja ruuhka-aikaan. Onneksi minulla on oma auto ja kiitos VR:lle, että joissain junissa on jo allergiahyttejä.
Mielelläni menisin keuhkojensiirtoon, mutta sitä ei pelkän hankalan astman vuoksi saa. Hajusteet haittaavat elämääni paljon ja kyllä sillä on vaikutusta työkaveretteni elämään. Moni on onneksi jättänyt hajusteet pois, mutta jotkut eivät ole. Siksi joudun välillä menenään kesken päivän päivystykseen ja siitä jään sairaslomalle, joten työkaverit joutuvat tekemään minun työni.
[/quote]
Oletko hommannut näille työkavereille sellaisen kosmetiikan, jonka sinä kestät? Ja pesuaineet sun muut? Jos et, niin mikset?
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:01"]
[/quote]
Oletko hommannut näille työkavereille sellaisen kosmetiikan, jonka sinä kestät? Ja pesuaineet sun muut? Jos et, niin mikset?
[/quote]
En tietenkään. Hajustamattomat tuotteet maksavat saman verran kuin hajustetut. Kaikki kyllä tietävät yliherkkyydestäni. Välttelen näitä hajusteita käyttäviä ihmisiä parhaani mukaan enkä esimerkiksi mene neukkariin samoihin palavereihin heidän kanssaan. Oletan kyllä, että he puolestaan eivät tule minun lähelleni.
Minä en ole hajusteyliherkkä, mutta minulla on yliherkkä hajuaisti.
Kestän paremmin "pahoja" hajuja kuin hyviä. Esim. joku lehmänpaska tms. ei haittaa ollenkaan. Mutta sitten esim. bussissaa kuselle haiseva pappa tai mummo saa oksennusrefleksin päälle ja olen todella pulassa, jos en pääse kauemmas kohteesta vaivihkaa :(
Hajuvedet, partavedet yms. ovat ihan mukavia KOHTUULLISELLA annostuksella. Moni ihminen ei ymmärrä, että se sama hajuvesi tuoksuu yhtä tujakasti vaikka käytät samaa merkkiä vuosikaudet. Oma nenä tottuu siihen ja siksi juuri monet kaataa sitä päälleen.
Pahinta itselleni on nimenomaan huuhteluaineen käyttö. Se leijuva keinotekoinen lemu joka jää ilmaan ulkonakin pitkään esim. juuri lenkkipolulla. Se on niin teollista ja jotenkin kamalan voimakasta. Itse käytän hajustettua pesuainetta pitkin hampain, koska en ole hajusteettomista löytänyt yhtä hyvää. Annostelen kyllä ihan minimimäärän, hiukan ehkä allekin. Huuhteluainetta en edes voisi kuvitella käyttäväni. Edes hajusteetonta. En oikein ymmärrä muutenkaan, miksi sitä käytetään. Turhake.
Kokeile AP sitä, että palaat käyttämään ihan kaiken, mitä aluksikin olet käyttänyt, mutta lopeta sen kamalan huuhteluainelemun käyttö. Ei siksi, että työkaverisi olisi tyytyväinen, vaan siksi, että lemuat oikasti hirveälle, jos käytätä hajsutettua huuhteluainetta.
Mitäs jos huuhteluaineherkät alkaisivat käyttää näitä kamalia huuhteluaineita, niin eiköhän nenäkin siihen tottuisi? Helpompi totuttaa itsensä, kuin alkaa määräilemään, miten muiden pitää tehdä, koska itsellä on ongelma.
Tai sitten ne sieraintulpat käyttöön...
Mä olen myös allerginen hajusteilla ja kyllä ne miestenkin hajut ottavat välillä oikein vatsanpohjasta saakka pahalle. Joitakin hajuja kestän, vaikka tuoksuisivatkin voimakkaalle. Deodoranttikin voi aiheuttaa mulle pahojakin oireita, jos vain sattuu olemaan tietynlaista. Samoin pyykinpesuaineet.
Otti kyllä korvaan tuo kaatanut hajuvettä...
Itse en kehtaa kauheasti valittaa muiden hajuista, en edes silloin, kun joku tuoksuttaa koko meidän kodin.
En ole hajuherkkä, mutta siitä olen samaa mieltä, että hajustetut pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet haisevat todella paljon. Paljon enemmän ne ottavat nenään kuin hiuslakka ja hajuvesi sopivasti laitettuna.
Käytä ap hetken aikaa hajustamatonta pyykinpesuainetta, ja kokeile sen jälkeen taas hajustettua, huomaat varmasti eron itsekin.
Mielestäni vaatteet voivat olla hajustamattomia ja sitten itse voi laittaa hajuvettä, paljon parempi yhdistelmä.
Kysy muilta työkavereiltasi, käytätkö heidän mielestään paljon hajusteita. Jos vastaus on kieltävä etkä kenenkään mielestä haise erityisen paljon kemikaleille,
niin sano sille narisijalle, että pistää pyykkipojan nokkaansa ja tukkii turpansa.
Kyllä se on muuten niin, että ne haisevat tyypit lähtee tasan ensin, jos lain kirjainta ja työehtosopimuksia katsotaan. Varsinkin, jos toisena osapuolena on hajuste allergiasta / astmasta kärsivä. Ettäs sen tiedät.
No ei voi koko toimisto joustaa yhden ihmisen yliherkkyyden takia. Itse ainakin laitan hajustetta töihin - deal with it.
Kirjoitatko minusta? Valitettavasti on aivan totta, että minä ja monet muut kärsivät tietyistä hajuista.
Haistan jotkut hajut vahvempina kuin ne todellisuudessa ovatkaan, mutta sitten taas eräitä en havaitse ollenkaan. En tiedä, miksi näin on. Joku pesu- tai huuhteluaine erottuu todella jopa kadulla vastaan kävelevien vaatteista.
Työterveyshuolto voisi olla oikea paikka keskustella tästä asiasta. Siellä on aika realistinen käsitys siitä, millaisia terveyshaittoja hajut aiheuttavat. Toiseksi sinun kannattaisi keskustella työkaverisi kanssa, mitä hän todellisuudessa haistaa.
Käytetäänkö työpaikallanne hajustettuha siivousaineita? Minä löysin oman työpaikkani hajuhaitan siivouskomerosta: järkyttävän hajuisia tuoksutippoja!