Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka"riita" - mielipiteitä?

Vierailija
06.11.2013 |

Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...

No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä. 

Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...

Kommentit (156)

Vierailija
1/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:04"]

Allergiat ovat lisääntyneet monesta syystä. Tuo liiallinen steriiliys on liian yksinkertaistettu selitys. Allergioiden kasvuun on myötävaikuttanut mm. homealtistumisten ja antibioottien käytön lisääntyminen. Oikein pahoja hajusteallergioita ei voi todellakaan siedättää ja ne eivät parane.

[/quote]

niin, terveyskirjaston mukaan hajusteallergia on nimenomaan kosketusallergiaa. Silloin riittää, että itse ei käytä kosmetiikkaa, joissa näitä tiettyjä allergisoivia ainesosia on.

Ja sitten on tuoksuyliherkkyys, johon on tarjottu samaa lääkettä, mitä itse olen sanonut:

Itsehoito
•    Lääkärin tekemä allergia- ja muu terveystutkimus on paikallaan. Testein osoitettavaa allergiaa todetaan kuitenkin harvoin, jos tuoksuaineet aiheuttavat hengityselinoireita eivätkä kosketusihottumaa.
•    Kyseessä ei ole psyykkinen sairaus vaan yksilön poikkeavan voimakas reaktiotapa tuoksuun.
•    Poista kotoa kaikki turhat kemikaalit, mutta ympäristön täydellinen hajuttomuus on mahdottomuus. Karaise itseäsi luonnontuoksuilla, joita useimmat tuoksuyliherkät sietävät melko hyvin.
•    Ota ongelma avoimesti esiin niin kotona kuin työpaikalla. Useimmat ymmärtävät, kun kertoo, että heidän tuoksunsa ärsyttää. Moni parfyymin käyttäjä tottuu lempituoksuunsa niin, että laittaa sitä huomaamattaan koko ajan enemmän.
•    Älä eristäydy vaan koeta myös kestää hajuja, herkkyytesi hajuille vaihtelee ja karaisu auttaa
•    Lääkkeitä voi kokeilla. Joillakin auttaa antihistamiini, toisilla nenäsuihkeet. Niillä, ketkä saavat kovan päänsäryn tuoksuärsykkeestä, saattaa auttaa heti ärsykkeen havaittua otettu särkylääke. Oireita lievittävä hoito voi löytyä kokeilemalla. Suoranaista ”hajulääkettä” ei ole.

Vierailija
2/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 21:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 18:12"]

Töissä on yksi tälläinen tyyppi, joka koittaa nakertaa toisten itsetuntoa huomauttelemalla milloin mistäkin asiasta. Milloin ongelma on se, että ikkuna on auki ja tulee kylmä, milloin jokin muu. Kaikki tuntuu olevan aina jotenkin väärin ja huomauttamisen arvoista. Nyt viimeksi hän otti hajusteet asiakseen ja huomautti minun haisevan (juu) voimakkaalle tuoksulle - tämä oli aika jännää, kun mitään en ollut lisäillyt pesun jälkeen ja vaatteetkin olivat pesusta tulleet. Normihygieniaa en nyt kuitenkaan ala muuttelemaan kenenkään random tyypin tykkäyksien tai tykkäämättömyyden vuoksi.

Olen tullut siihen tulokseen, ettei ko tyyppi pidä minusta ja asenne heijastuu esim. siinä, että normaalihaju on minusta tulevana _paha haju_ . Vallankäyttöähän se tuollainenkin, sillä puuttuminen toisen hajuun on hyvin henkilökohtaiselta tuntuvaa ja loukkaavaa, saaden jopa epäilemään, ap:n tavoin, että haiseeko oikeasti epämiellyttävälle. Psykosomaattinen oireilu on toista kuin aidosti allergisuus/yliherkkyys.

Kyllähän sitä itsekin joutuu haistamaan toisia, ja esim. huonon hygienian, tupakansavun tai voimakkaan valkosipulin tuoksut eivät todellakaan ole miellyttäviä. Muttei tulisi mieleenikään mennä valittamaan, varsinkin kun nuo tuoksuhaitat ovat vain hetkellisiä.

[/quote]

Suosittelisin perehtymään asioihin. Hajusteallergioista kärsivälle tuoksuhaitat eivät ole vain hetkellisiä.

[/quote]

Ja suosittelen sinulle sisälukutaitoa - ko valittaja-ihminen ei todellakaan ole allerginen tai yliherkkä vaan hakee huomiota ja valtaa valittamalla "tykkäämisjutuista". Tuollaisia mielensäpahoitajia ja tunteensa oireeksi heijastavia löytyy usko vain. Mielestäni eroitin tämän tyypin tyypit aidosti allergisista/yliherkistä...ehkä en sitten tarpeeksi selkeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan oksentaa aina, kun tapaan erään lähisukulaisen. Hän käyttää Comfortin huuhteluainetta, eikä tosiaankaan mitään hajusteetonta- makean imelä haju leijailee kaikkialle minne hän meneekin ja pidemmän päälle se alkaa oikeasti kuvottamaan pahasti.

MUTTA: nämä ovat asioita, joista en sanoisi ikinä kenellekään mitään. En sanonut tänään mitään puliakalle, joka haisi vanhalle pissalle, en myöskään teinille jonka vanilja-myskihajuvesi teki pahaa koko bussimatkan ajan. Katson olevani yliherkkä vähän kaikelle, mutta siihen en voi minäkään puuttua, miten toiset itsensä "hajustavat".

Vierailija
4/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemialliset aineet sisältävätsatoja syöpää aiheuttavaa ainetta Tapa itsesi ja lapsesi syöpään, mutta jätä meidät muut rauhaan.

Vierailija
5/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:17"]

Allergiat ovat lisääntyneet monesta syystä. Tuo liiallinen steriiliys on liian yksinkertaistettu selitys. Allergioiden kasvuun on myötävaikuttanut mm. homealtistumisten ja antibioottien käytön lisääntyminen. Oikein pahoja hajusteallergioita ei voi todellakaan siedättää ja ne eivät parane.

[/quote]

niin, terveyskirjaston mukaan hajusteallergia on nimenomaan kosketusallergiaa. Silloin riittää, että itse ei käytä kosmetiikkaa, joissa näitä tiettyjä allergisoivia ainesosia on.

Ja sitten on tuoksuyliherkkyys, johon on tarjottu samaa lääkettä, mitä itse olen sanonut:

Itsehoito
•    Lääkärin tekemä allergia- ja muu terveystutkimus on paikallaan. Testein osoitettavaa allergiaa todetaan kuitenkin harvoin, jos tuoksuaineet aiheuttavat hengityselinoireita eivätkä kosketusihottumaa.
•    Kyseessä ei ole psyykkinen sairaus vaan yksilön poikkeavan voimakas reaktiotapa tuoksuun.
•    Poista kotoa kaikki turhat kemikaalit, mutta ympäristön täydellinen hajuttomuus on mahdottomuus. Karaise itseäsi luonnontuoksuilla, joita useimmat tuoksuyliherkät sietävät melko hyvin.
•    Ota ongelma avoimesti esiin niin kotona kuin työpaikalla. Useimmat ymmärtävät, kun kertoo, että heidän tuoksunsa ärsyttää. Moni parfyymin käyttäjä tottuu lempituoksuunsa niin, että laittaa sitä huomaamattaan koko ajan enemmän.
•    Älä eristäydy vaan koeta myös kestää hajuja, herkkyytesi hajuille vaihtelee ja karaisu auttaa
•    Lääkkeitä voi kokeilla. Joillakin auttaa antihistamiini, toisilla nenäsuihkeet. Niillä, ketkä saavat kovan päänsäryn tuoksuärsykkeestä, saattaa auttaa heti ärsykkeen havaittua otettu särkylääke. Oireita lievittävä hoito voi löytyä kokeilemalla. Suoranaista ”hajulääkettä” ei ole.

[/quote]

Ei ole ainoastaan kosketusallergiaa.

Vierailija
6/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:35"]

Ei ole ainoastaan kosketusallergiaa.

[/quote]

Aijaa, kumma juttu kun niin monessa eri paikassa sanotaan.

ALLERGIAA HAJUSTEISTA

Hajusteallergia puolestaan on hajusteaineiden aiheuttamaa allergista kosketusihottumaa. Hajusteallergiasta kärsii 1-2% väestöstä. Hajusteaineiden aiheuttamaa ihottumaa esiintyy tavallisimmin kasvoissa, kaulalla ja kainaloissa, joissa hajustettuja tuotteita yleisesti käytetään ja joissa on ohut iho. Muista syistä johtuvan käsi-ihottuman huonon parantumisen taustalla voi myös olla hajusteallergiaa.

Hajusteallergia voidaan todeta allergiatestein ja hajusteallergialle on olemassa diagnoosi. Sen sijaan hajuste- tai tuoksuyliherkkyydelle ei ole vielä Suomessa olemassa diagnoosia, eikä sitä voida todeta objektiivisin testein.

Vierailija
7/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan kysyä ihan vilpittömästi kolme kysymystä:

Miksi esim. pyykin pitää haista keinotekoiselle kun se on puhdasta? Jos on ns. normaalit olosuhteet (eli ei asu missään tunkkaisessa hometalossa tmv.) niin puhdas pyykki tuoksuu hyvältä ja puhtaalta, vaikka se olisi pesty tuoksuttomalla pesuaineella.

Miksi moni pesee esim. vauvan vaatteet hellävaraisilla pesuaineilla, mutta sitten itse ja isommat lapset pukee pesu-/huuteluaineen kyllästyttämiin vaatteisiin? Tuossa on jännä ristiriita.

Miksi moni ei ymmärrä sitä, että jos haluaa ns. tuoksua hyvältä siihen riittää muutama juttu: puhtaat vaatteet (jotka eivät haise pesuaineelta) ja puhdas ihminen, lisäksi (jos haluaa) voi laittaa esim. hieman hajuvettä tai tuoksullista kosteusvoidetta tmv.

Jos vaikka mietitään J Karjalaisen biisin kohtaa "käsivoiteesi tuoksu", juuri tuollainen on ns. hyvä juttu jos erottaa sen YHDEN tuoksun, ei niin että housut haisevat pesuaineelta, villapaita huuhteluaineelta, käsissä on hamppurasvaa, varpaissa laventelin tuoksuista rasvaa, kroppa on pesty mansikanhajuisella saippualla, hiuksissa haisee Tigi shampoo ja hiuslakka, kainalossa on ruusuntuoksuista dödöä, ja kaiken kruunaa Chanell 5 hajuvesi =ihan kamalaa!

Vert. tuoksuttomat vaatteet, puhdas ihminen ja YKSI tuoksu, olkoon sitten vaikka aavistus liljan tuoksusta kylvyn jäljiltä, tai suihkausi hajuvettä, tai vaikka se kosteusvoide.

Minulla on pesuaineet tuoksuttomia, yleensä pesen itseni tuoksuttomalla saippualla, shampoissa ei juurikaan ole tuoksua (bonacure), mutta hajuvettä käytä hieman, tai joskus pesen itseni tuoksullisella saippualla, ja usein minulta kysytään mitä hajuvettä käytän :)

Vierailija
8/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän johtuu yksinkertaisimmillaan siitä syystä, että eri ihmiset pitävät eri tuoksuista. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua itsensä mielestä haista pahalle? Vähän samaan kategoriaanhan menee ne, jotka eivät käytä mitään pesuaineita/shampoita/saippuoita: lähetulkoon poikkeuksetta he pitävät itseään hyvän ja puhtaan tuoksuisina, mutta kanssaihmiset voivat olla eri mieltä (tällä en nyt todellakaan tarkoita sitä, että ilman hajusteita ei voi tuoksua kenenkään muun mielestä hyvältä, kuin itsensä!!). Eli tuoksujen arvottaminen on eri ihmisillä erilaista. Kun esim. minä olin pieni, kaverini tykkäsivät bensiinin hajusta, kun vanhemmat tankkasivat autoa, minusta se oli kuvottavaa.

Vierailija
9/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:51"]

Sehän johtuu yksinkertaisimmillaan siitä syystä, että eri ihmiset pitävät eri tuoksuista. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua itsensä mielestä haista pahalle? Vähän samaan kategoriaanhan menee ne, jotka eivät käytä mitään pesuaineita/shampoita/saippuoita: lähetulkoon poikkeuksetta he pitävät itseään hyvän ja puhtaan tuoksuisina, mutta kanssaihmiset voivat olla eri mieltä (tällä en nyt todellakaan tarkoita sitä, että ilman hajusteita ei voi tuoksua kenenkään muun mielestä hyvältä, kuin itsensä!!). Eli tuoksujen arvottaminen on eri ihmisillä erilaista. Kun esim. minä olin pieni, kaverini tykkäsivät bensiinin hajusta, kun vanhemmat tankkasivat autoa, minusta se oli kuvottavaa.

[/quote]  Puhtaalle haiseva ihmiinen haisee hyvälle. Ja jos miehen feromonit höyrähtää ja axe ei niitä peitä, on polvet vetelinä

Vierailija
10/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 22:17"]

[/quote]

Itsehoito

[/quote]

Ei kyllä tuossa sanota, että on nimenomaan kosketusallergiaa.

Vierailija
11/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:09"]

[/quote]

Tuo itsehoito-kohta oli nimenomaan tuoksuyliherkkyyteen, johon ei ole diagnoosia eikä testiä (toisin kuin hajusteallergiaan, joka on kosketusallergiaa ja siihen on allergiatestit, kts. viesti 104)

Eli itsehoidossakin tuoksuyliherkkyyteen (=hajut haittaavat) kannustetaan karaisuun (=siedätykseen)

Vierailija
12/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on tuoksuyliherkkä, eikä tosiaan voi käydä elokuvissa, teatterissa tai matkustaa pidempiä kuin muutaman 

minuutin matkoja samassa autossa tuoksuvan ihmisen kanssa. Tavaratalojen meikkiosastot jäävät välistä myös.

Meillä oli kotona hajuton pyykinpesuaine ja huuhteluainetta ei käytetty ollenkaan.

Kyllähän tuo elämää rajoittaa ja paljonkin. Herkkyys koskee vain kemiallisia hajuja, ruoan tuoksu, lehmänpaska tai pelkkä hiki ei oireita aiheuta, kun taas kemikaaleista äitini saa astmakohtauksen, yskänpuuuskia, kipua keuhkoputkiin ja vinkuvan hengityksen.

Itse reagoin vain todella voimakkaaseen tuoksuun. Kerran junassa joku oli hölvännyt itsensä niin, että sain migreenikohtauksen. Se ei ole kivaa, eikä häivy hajuhaitan kadotessa, vaan olen toimintakyvytön lopun päivää.

Kyllähän liikuntavammaisillekin turvataan rampit ja parkit, matalat kynnykset ja omat vessat. Ei vammaa itse valita, tuoksuallergioissakaan.

Harva kuitenkaan liian hyvälle haisee. Työssäni asiakaspalvelussa joudun ehkä vain viikoittain kohtaamaan ihmisen, jonka haistaa metrien päähän. Silloin pidätän hengitystä, otan pinnallisia henkäyksiä ja poistun mahdollisimman pian tilanteesta, työkaverin avulla jos mahdollista.

Vierailija
13/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:09"]

[/quote]

Tuo itsehoito-kohta oli nimenomaan tuoksuyliherkkyyteen, johon ei ole diagnoosia eikä testiä (toisin kuin hajusteallergiaan, joka on kosketusallergiaa ja siihen on allergiatestit, kts. viesti 104)

Eli itsehoidossakin tuoksuyliherkkyyteen (=hajut haittaavat) kannustetaan karaisuun (=siedätykseen)

[/quote]

Juu, kannattaahan se, jos henkitorvi turpoaa lähes umpeen ja joutuu sairaalaan.

Vierailija
14/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasiko 111 ihan anafylaktista shokkia, HAJUSTEISTA? :DDDDDDD

Ihan loukkaa tollanen hysteria. nimimerkillä OIKEASTI ALLERGINEN

Vierailija
15/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:33"]

[/quote]

En. Jos joutuu allergisen reaktion takia sairaalahoitoon, kyse ei ole todellakaan hysteriasta eikä siinä ole mitään huvittavaa. Nimimerkillä todellakin oikeasti allerginen.

Vierailija
16/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:41"]

[/quote]

En. Jos joutuu allergisen reaktion takia sairaalahoitoon, kyse ei ole todellakaan hysteriasta eikä siinä ole mitään huvittavaa. Nimimerkillä todellakin oikeasti allerginen.

[/quote]

No jos kurkku turpoaa umpeen niin se johtuu anafylaktisesta shokista joka ei TODELLAKAAN johdu hajusteista! Häpeäisit nyt vähän.

Vierailija
17/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:43"]

[/quote]

[/quote]

No jos kurkku turpoaa umpeen niin se johtuu anafylaktisesta shokista joka ei TODELLAKAAN johdu hajusteista! Häpeäisit nyt vähän.

[/quote]

Häpeäisit itse.

Vierailija
18/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Häpeäisit itse.

[/quote]

Omaperäistä. Mitä voikaan odottaa hysteeriseltä ihmiseltä.

Vierailija
19/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Häpeäisit itse.

[/quote]

Omaperäistä. Mitä voikaan odottaa hysteeriseltä ihmiseltä.

[/quote]

Olisihan se mukavaa, jos kaikki pahat allergiani olisivatkin hysteriaa.

Taidat itse olla hysteerikko, kun muita syyttelet.

Vierailija
20/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 23:52"]

Olisihan se mukavaa, jos kaikki pahat allergiani olisivatkin hysteriaa.

Taidat itse olla hysteerikko, kun muita syyttelet.

[/quote]

Sinulle on siis tehty ihan iho-testit? Mille olet allerginen?