Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka"riita" - mielipiteitä?

Vierailija
06.11.2013 |

Muutama kk sitten työkaverini ihan nätisti jutteli kanssani hajuveden käytöstä, hajusteet ärsyttävät kuulemma. Ainoa asia mikä siinä keskustelussa jäi vähän kaihertamaan oli että muuten nätin puheen joukossa sanoi mm. "kun olet kaatanut sitä hajuvettä päällesi...". No, niin en ole koskaan tehnyt, Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sitten vähän ajan päästä hän tuli puhumaan mahdollisesta hiuslakan ja muun käytöstä. Mulla on ihan lyhyt tukka, joten en juuri lakkaa käytä, lähinnä vahaa. Tässä välissäkin hän on käynyt istumassa välillä huoneessani ja puhumassa näistä hajuista, välillä pitänyt huoneensa ovea kiinni mielenosoituksellisesti...

No nyt maanantaina hän tuli huoneeseeni, ja avautui jälleen hajuhaitoista...oli kuulemma aamukokouksenkin aikan ollut niin vaikeaa olla kun tuoksuin niin voimakkaasti. Mutta kun mulla ei ollut mitään hajua, ei yhtään mitään! Suihkussa kävin aamulla ja laitoin dödöä (siis ihan rollonia) ja siinä se! Tässä kohdassa oikeesti jo loukkaannuin, sanoin että mitähän ihmettä haluaisit mun nyt tekevän? Kysyin että oletko kysynyt muilta työpaikan ihmisiltä (meitä on vain 5, muut miehiä) heidän hajusteistaan, mutta ei, eivät kuulemma ota hänen nenäänsä. 

Sitten mietin oikeesti että haisenko/tuoksunko jollekkin epämiellyttävälle, mikä on sekin aika epämiellyttävä ajatus, enkä kyllä keksi edellenkään mitään. Mietin että onko tällä tyypillä jotain ihan muuta mua vastaan vai miten tässä nyt pitäisi toimia? Alkaa tuntua että hän keksii kyllä jonkun jutun joka tapauksessa, joasta vaan pääsee mulle huomauttamaan...

Kommentit (156)

Vierailija
141/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:25"]

Mä en rupeis kenenkään nobodyn vuoksi vaihtamaan shampoota, hoitoainetta, dödöä, pyykinpesuainetta enkä huuhteluainetta. Kuolkoon vaikka pois, jos ei kestä. Tosin pyykinpesuaineet onkin hajusteettomat, mutta muissa kyllä on tuoksua.

[/quote]

Minä voisin joustaa hyvin pitkällekin ja siirtyä jopa ihan hajusteettomiiin dödöihin ja pesuaineisiin, mikäli sitä pyydettäisiin asiallisesti, selitettäisiin miksi ja näinollen ilmeisesti tämä k.o henkilö olisi muutenkin mukava ja kykenevä järkevään kommunikointiin.

Jos se henkilö olisi tollainen paskiainen kuin alkup. kirjoittaja kuvailee ja käyttäytyisi noin idioottimaisesti, asenteeni olisi tasan sama kuin sinulla.

Vierailija
142/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työpaikka ei voi hypätä yhden herkkiksen vuoksi. Pitää sitten pysyä kotona, ellei maailmaa kestä. Kukaan työnantaja ei voi tulla käskemään, mitä pesuainetta kotonaan saa käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:15"]

Pyykinpesuaine?! Pyykinhuunteluaine?!

[/quote]

Tähän on pakko kommentoida, että mulla ei ole mitään hajusteherkkyyttä, enkä koskaan ole asiasta kenellekään sanonut, MUTTA:

On olemassa jokin pesu- tai huuhteluaine, joka suorastaan polttaa mun nenässä. Naapuriltani saan lasten vaatteita, ja ne löyhkää ihan älyttömän paljon sille pesuaineelle, ja nyt kun mietin, mukana on sellainen kitkerä, pistävä haju. Saman hajun haistoin kerran kuntosalilla, kun yksi nuori tyttö tuli viereeni treenaamaan. Mun oli pakko vaihtaa laitetta, kun se haju oli niin tyrmäävä.

Ja mä tätä kirjoittaessani aloin miettiä, että haiseekohan noissa kamoissa mukana home? Koska sitä sellaista pistävyyttä en yleensä haista missään pesu- tai huuhteluaineissa... Tosin kyllä sellainen ylenpalttinen huuhteluaineella lotraaminenkin saa todella voimakkaan hajun jäämään vaatteisiin, jonka varmasti moni kokee todella epämiellyttäväksi.

[/quote]

kolme lasten kavereista haisee näille hajusteellisille pesuaineille.

Kun ovat olleet yökylässä, se kamala haju leijailee vielä seuraavana päivänä ja tarttuu vuodevaatteisiin. Lapsetkin sanovat, että nämä haisee aivan kamalan pahalle. Jos tällaisen lapsen takki on  naulakossa, alkaa muutkin vaatteet haisemaan.

En mielellään päästä heitä enää kylään. Eräs toinen äiti sanoi samaa, että hänellä alkaa kirvellä silmiä, kun tällaien ariel/omo-lapsi tulee kylään

Vierailija
144/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:40"]

Kyllä se on muuten niin, että ne haisevat tyypit lähtee tasan ensin, jos lain kirjainta ja työehtosopimuksia katsotaan. Varsinkin, jos toisena osapuolena on hajuste allergiasta / astmasta kärsivä. Ettäs sen tiedät.

[/quote]

Taitaa olla kyllä työnantajan, eikä kenenkään av-provon päätettävissä miten asia käsitellään. Ei kukaan lähde töistä minnekään toisen allergian takia. Jos työnantaja puuttuu asiaan, työnantaja antaa ohjeet kuinka toimitaan sekä yliherkälle, että muille. Hajusteet voivat kuulua työpaikalle, jos on asiakastapaamisia tai muuten syytä pitää huoli itsestään. Yliherkälle työympäristö voi olla syy sairaslomille tai työkyvyttömyydelle.

Tuossa tapauksessa kuulostaa, että sillä hajusteyliherkällä ei työasiat paina liikaa. Tuollainen mitättömiin asioihin puuttuminen voidaan nähdä myös kiusaamisena, kun sitä jatkuvasti tuo esiin vain kollegalle, eikä ota omia yliherkkyyksiään puheeksi työnantajan kanssa. On työnantajan asia ratkaista ilmapiiriin liittyvät ongelmat ja tuo liittyy aivan selkeästi siihen. Nimenomaan henkiseen ilmapiiriin.

Vierailija
145/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo hiusvahat, hasusteelliset dödöt, shampoot, suihkusaippuat, hoitoaineet, meikit, vartalovoiteet, kasvovoiteet ym. sisältävät kyllä monet hajusteita.

Miettisin edellisiä. Sitten tarkistaisin, että mitä pyykinpesutuotteita käytän. Ovatko hajusteettomia vai ei. Hajusteelliset haisevat kauas, todella kauas.

Miesten hajusteet ovat yleensä vähemmän haisevia. Lisäksi miehet yleensä käyttävät jotain saippuaa/suhkusaippuaa, shampoota ja dödöä. Siinä se.

Vierailija
146/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 11:10"]

Miesten hajusteet ovat yleensä vähemmän haisevia. Lisäksi miehet yleensä käyttävät jotain saippuaa/suhkusaippuaa, shampoota ja dödöä. Siinä se.

[/quote]

Mulla on melkeinpä päinvastainen kokemus. Moni miesten partavesi tuoksuu paljon voimakkaammin (tai laittavat sitä niin paljon, että tuoksuu voimakkaammin) kuin naisten hajuvedet.

Vierailija
147/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä vielä yrittää sanoa, että olen ottanut hajuherkkyytesi huomioon ja en käytä muuta kuin dödöä, ettei se sinua häiritsisi. Voit sanoa, että sitä et jätä pois, että nyt on vain sopeuduttava.

Jos tilanne jatkuu piikittelynä, niin juttele esimiehelle. Ei kuitenkaan tällaiselle henkilölle kannata alkaa vittuilemaan. Tuollainen ihmistyyppi yleensä saa vain vettä myllyynsä. Itselle ainakin tulisi heti mieleen sanoa jotain, että kannattaa hommata pyykkipoika nenään jos noin ahdistaa :D

Eli ole kylmän asiallinen, ilmaise, että olet asiaan reagoinut omalla toiminnallasi, mutta loputtomiin et voi joustaa, eikä tämä henkilö voi kertoa sinulle, että dödöäkään et saisi käyttää!

Vierailija
148/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehee, meinasin kysyä oletko meillä töissä, sillä myös minulle pari kk sitten kertoi että hänella kova allergia ja toivoi, että jos olen "kaatanut päälleni hajuvettä" (mitä en tod. tee), niin jättäisin oven auki jälkeeni kun olen käynyt hänen huoneessaan. Mutta ei taida ollakaan sama työpaikka, kun sinulla on nuo mies-työtoverit =).

Lopetin hetkeksi hajusteiden käytön kokonaan (hiusaineita en käytä muutenkaan), mutta nyt olen taas laittanut hajuvettä, yksi ruiskaus aamulla. En käy hänen huoneessaan kuin kerran päivässä, ja jätän oven auki.

Vierailija
149/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine?! Pyykinhuunteluaine?!

Vierailija
150/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesten hajusteetko muka vähemmän haisevia? :D mieti nyt hyvä ihminen mille joku spray-axe haisee..tai kuinka voimakkaita partavedet on, tai suihkusaippuat.

Vierailija
151/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus mitä narisijoita ihmiset on!!! "Minä minä sitä ja tätä, mut ku minä ja minä!!".

Vierailija
152/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset työkaverit kuten sulle valittava työkaverisi on niin niitä pahempia.

On ihan normaalia saada käyttää DÖDÖÄ ja PESUAINEITA vaatteissa. Et todellakaan ala nyt muuttelemaan elämääsi ja tapojasi radikaalisti yhden valittajan takia.

Tuollaiset hajusteille yliherkät (ei kaikki) on yleensä niitä sähköallergikkoja, ääniallergikkoja yms.. Varo vaan, kohta saat luopua korkokenkien käytöstä kun kopina HÄIRITSEE ja värikkäät vaatteet ottaa silmään.

Vierailija
153/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hajuallerginen ja mun mielestä kyllä miesten hajusteet ovat huomattavasti vahvempia ja päällekäyvämpiä kuin naisten. Ne aiheuttavat päänsärkyä, migreeniä ja hengenahdistusta. Naisilla sen sijaan on usein "jännittävä" sekamelska erilaisia hajuja juuri erilaisista shampoista, saippuoista, kolmesta eri sorttisesta perus- kosteus- ja päivävoiteesta, muotovaahdosta ja huislakasta jne. Yhdistelmä voi olla herkkänenäiselle kuvottava, vaikka se ei olekaan varsinaisesti voimakas tai hyökkäävä tai pistävä, eikä niin migreeniälaukova.

Tästä huolimatta minä olen sitä mieltä, että jos aapee ei tosiaan kaada päälleen hajuvettä eikä käytä paljoa hiuslakkaa (noi on ne kaksi helpoimmin haittoja aiheuttavaa) aapee voi ihan rauhassa käyttää juuri sitä shampoota ja sitä kosteusvoidetta joka omalle tukalle ja iholle sopii ja juuri sitä pyykinpesuainettakin, jota huvittaa. Jos allerginen ihminen ylipäänsä voi käydä töissä, hän voi myös tulla toimeen näiden kanssa - muuten ei pääse töihin bussissa eikä pysty tapaamaan asiakkaitakaan - ja tosiaan vetää sen huoneensa oven kiinni, jotta saa taukoa. Minä ainakin osaan.

Vierailija
154/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö hajustettuja huuhteluaineita? Niihin tottuu oma nenä eikä silloin tajua, kuinka järkyttävältä ne haisevat oikeasti.

Vierailija
155/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse olla käyttämättä normaaleja kosmeettisia ja hygieniatuotteita sen vuoksi, että jollakulla on jokin yliherkkyys tai allergia. Jos joku oireilee toisten työntekijöiden normaaleista hajuista, hän on selkeästi työkyvytön ainakin siihen työhönsä, missä nyt oirehtii. Vaihtakoon työpaikkaa tai ammattia tai hankkiutukoon sairaseläkkeelle. Jos tyyppi vielä valittaa, niin sano, että hakeutuu työterveyshuoltoon asiassaan ja kerro esimiehellesi, että kollegallasi taitaa olla hieman ongelmia, joihin johdon on syytä puuttua. Jos saatte työterveyshuollosta käskyn olla käyttämättä mitään hajusteita, niin sitten voi olla keskustelun paikka ja silloinkin tuon allergikon tulee olla se väistyvä osapuoli. Vaikka sitten eristetty koppi sille tyypille johonkin nurkkaan.

Ei mitään syytä alkaa vaihtaa tavallisesti käyttämiäsi tuotteita tuollaisen narisijan vuoksi. Muuttakoon maalle ja erakoitukoon jos ei normaalia elämää kestä.

Ei tuollaisia haahkoja ole sitäpaitsi kuin Suomessa, muualla heitä pidettäisiin vain takakireinä sekopäinä.

Vierailija
156/156 |
06.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ttässä, kiitos mielipiteistä. Oon just tota miettinyt mitä joku kirjoitti et mahtaako tämä herkkyys jatkua ihan muihinkin juttuihin, kuten vaikkapa niihin korkojen kopinoihin...kun siltä tuntuu, kun joka keskustelun jälkeen olen jotastainluopunut, ja kuitenkaan mikään ei riitä hänelle. Ei siis ole käynyt miesten luona puhumassa tästä asiasta ollenkaan, vain minun tuoksuni/hajuni/joku minussa ärsyttää hänen nenäänsä. 

Käytän kyllä hajustetuja huuhteluaineita, mutta liekö sitten olen tottunut niihin, minun nenääni tuoksuvat puhtailta, eivät järkyttäviltä. Mutta summa summarum, olen jo antanut periksi hajuveden ja sen todella vähäisen hiuslakan kanssa, muiden aisoiden kanssa työkaverini vaan täytyy elää. Käytän siis jatkosakin dödöä ja pesen vaatteeni ihan millä haluan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi