Onko se hoitovirhe, jos synnytyksessä ei saa asianmukaista kivunlievitystä?
Jos siis esim. pyytää epiduraalia, mutta ei saa koska lääkäri ei ehdi paikalle antamaan sitä? Voiko tuollaisessa tilanteessa tehdä valituksen jonnekin?
Kommentit (166)
Todennäköisesti synnytyksesi on ollut jo muutenkin pitkällä. Vai tuntejako se lääkäri oli jumissa jossain tuskinpa vain.
Minusta tuo ei kuulosta virheeltä. Tietysti voit silti laittaa palautteen klinikkaan, mutta mitään rahakompensaatiota tuosta ei saa.
Synnytä lapsesi kotona, et voi syyttää muita siitä että tulit raskaaksi.
Parhaansa ne siellä sairaalassa tekevät, mutta kun se nyt vaan sattuuu.
Oman mielenrauhan vuoksi voi asiasta kirjoittaa jonnekin vähintään palautteen. Olen synnyttänyt kaksi lasta hyvin kivuliaasti. Ensimmäinen synnytyksen jälkeen kävin pelkopoliklinikalla juttelemassa. Ilman sitä en olisi kyennyt raskautumaan toistamiseen.
Epiduraalia ei voi enää antaa siinä vaiheessa kun synnytys on jo edennyt tarpeeksi pitkälle. Itsekin pyysin viimeisimmässä raskaudessa tuskissani kipulääkettä, mutta kätilö sanoi että enää ei ehdi. Meni vartti ja lapsi oli syntynyt.
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Ei se ole, muutoinhan kaikki tilan pahenemiset saati kuolemaan johtaneet jouduttaisiin selvittämään ja korvaamaan valtion varoista.
Toki siitä voi antaa palautetta, mutta ei sitä ole tahallisesti tehty kiusaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Ei kai se noin voi mennä, että anestesialääkäreiden määrä on mitoitettu niin pieneksi että synnyttäjä saa hoitoa vain jos ei ole ketään "tärkeämpää" hoidettavaa ensin?
-ap
No mulle kävi niin, että lääkäri oli jumissa muualla kauan, ja siinä vaiheessa kun se tuli paikalle olin jo jonkin aikaa huutoitkenyt kipuani. Kätilö pahoitteli myöhemmin sitä, että meni liian kauan, mutta eihän ne voi tietenkään anestesialääkäriksi muuttua, jos lääkäri on vaikka jossain leikkauksessa kiinni. En ajatellut, että se oli hoitovirhe. Sivuhuomautuksena; vauva oli suuri, juuttui ensin poskista, sitten hartioista ja vielä lantiostakin kiinni, ja tietysti epiduraali vei supistukset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Ei ole mutta PITÄISI olla.
Tämä on ihan uskomatonta 2020-luvulla että naiset ei saa edes kunnollista kivunlievitystä synnytykseen. Kertoo jo siitä että osastolle ei edes oteta ennenkuin synnytys on jo käynnissä eikä silloin ehditä enää antamaan mitään.
Eihän sitä voi mitenkään täysin ennakoida, että kuinka paljon potilaita milläkin hetkellä on. On siis ymmärrettävää, että aina lääkäri ei ehdi paikalle silloin, kun pitäisi. Kärsimyksen kuitenkin ymmärrän. Se ikävä kokemus kannattaa purkaa jonnekin kunnolla, ettei asiaa jää vaivaamaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Synnyttäjältä ei ole henki lähdössä, synnytys on luonnollinen tapahtuma. Kolaripotilaan henki saattaa olla lähdössä. Tuskin millään sairaalalla on taloudellisia mahdollisuuksia pitää synnytysosastolla anestesialääkäriä istuskelemassa toimistossa ja odottamassa, jos joku haluaa epiduraalin.
nro11
Vierailija kirjoitti:
No mulle kävi niin, että lääkäri oli jumissa muualla kauan, ja siinä vaiheessa kun se tuli paikalle olin jo jonkin aikaa huutoitkenyt kipuani. Kätilö pahoitteli myöhemmin sitä, että meni liian kauan, mutta eihän ne voi tietenkään anestesialääkäriksi muuttua, jos lääkäri on vaikka jossain leikkauksessa kiinni. En ajatellut, että se oli hoitovirhe. Sivuhuomautuksena; vauva oli suuri, juuttui ensin poskista, sitten hartioista ja vielä lantiostakin kiinni, ja tietysti epiduraali vei supistukset.
Mitäs ihmettä? Jos synnytys on niin pitkällä että vauva jo juuttuu poskistaan kiinni (!), ei siinä vaiheessa voi epiduraalia enää antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sekä auton alle jäämisen jälkeen sairaalassa ja lekkauksissa että synnyttänyt kahdesti. Kyllä miinä ymmärrän hyvin tuon, että jos oikeasti olisi pakko valita kumpi saa anestesiologin palvelut, synnyttäjä vai se joka on viety hätäleikkaukseen jossa mm. luita sahaillaan ja ruuvaillaan takaisin yhteen. Sellaisen leikkauksen jälkeenkin muuten kivut oli monta kertaa synnytyksiä kovemmat, vaikka toki itse leikkaus meni mukavasti nukutettuna.
Ääriharvoin toki on kyse tuosta, että synnyttäjä ei saisi puudutuksia, koska anestesiologit on kaikki varattuina hätätoimenpiteisiin. Yleensä on kyse siitä, että synnytys on niin pitkälle ettei sitä epiduraalia kerta kaikkiaan voi enää antaa.
Ei ole. Epiduraalia ei voi ylipäätään antaa synnytyksen kaikissa vaiheissa, joten se ei ole verrattavissa kolaripotilaan tilanteeseen.
Monesti sairaalassa joudutaan laittamaan potilaita kiireellisyysjärjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni hyvä pointti. Jos kolaripotilas on rattijuoppo ja aiheutti onnettomuuden omalla juopottelullaa, pitäisikö siltikin hänen päästä jonossa ensin ohi?
Ei, synnytit liian nopeasti.