Onko se hoitovirhe, jos synnytyksessä ei saa asianmukaista kivunlievitystä?
Jos siis esim. pyytää epiduraalia, mutta ei saa koska lääkäri ei ehdi paikalle antamaan sitä? Voiko tuollaisessa tilanteessa tehdä valituksen jonnekin?
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudendaalipuudutus synnytyksen loppupuolella eli ponnistusvaiheessa voisi auttaa.
Siihenkin tarvitaan lääkäri
Ei tarvita, erikoiskoulutuksen saanut kätilö antaa sen ainakin HUS:issa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Synnytys on luonnollinen tapahtuma, kolarivammat ei. Sukupuolella ei ole merkitystä. Ymmärrät varmaan itse, että jos sinulla on raaja irti, ei paljoa nappaa, että lääkäri on jumissa pelkosynnyttäjän kanssa. Toki kolariuhreja ja synnyttäjiä ei yleensä hoideta samassa sairaalassa.
Ei hoideta samassa sairaalassa? Tietenkin hoidetaan, mutta eri osastoilla.
Ei ainakaan pääkaupunkiseudulla. Meillä on erikseen tapaturmasairaala. Voin kertoa, että potilasmukavuudessa synnytyssairaala on 100% mukavampi paikka.
Suurin osa Suomea on kehä 3 pohjoispuolella.
Ap. Raskauden tutkimukset ja seulonnat kannattaa tehdä yksityisellä puolella. Synnytykset on hoidettava julkisella,ja hoito on todellisuudessa mitä sattuu.
Tietäjät tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. keskussairaalassa missä itse työskentelen leikkausosastolla, on vain yksi päivystävä anestesialääkäri. Hän tietysti pyrkii hoitamaan kaikki anestesialääkäriä vaativat tilanteet, mutta usein joutuu nimenomaan priorisoimaan. Anelääkäriä tarvitaan mm. ensiavussa, valvonnassa, teholla, leikkausosastolla ja synnytyssalissa. Valitettavasti se on niin, että synnytysepiduraalin laitto jää kiireellisyydessä aika monen muun tapauksen jälkeen. Hätäsektio ja kiireellinen sektio ovat tietysti asia erikseen.
Miksi on vain yksi anestesialääkäri, jos anestesiaa tarvitsevia potilaita on enemmän mitä yksi ehtii hoitamaan?
Paljonko haluat maksaa lisää veroja? -ohis
Vierailija kirjoitti:
Minulla siis ei ole lapsia, vaan vasta harkitsen niiden hankkimista.
Mutta jos ei oikeasti voi luottaa siihen että julkisella puolella saa kunnollista hoitoa ja kivunlievityksestä huolehditaan asianmukaisesti, niin kai sitä sitten pitää maksaa yksityiselle jos synnytys joskus tulee ajankohtaiseksi.
-ap
Suomessa ei ole varsinaisesti yksityistä synnytyssairaalaa. Kovilla maksuilla (yli 10 000 eur) synnyttävät ulkomaalaiset Hyvinkään sairaalassa tai jossain Itä-Suomen sairaalassa (olisiko ollut Mikkeli) halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ei oikeasti voi luottaa siihen että julkisella puolella saa kunnollista hoitoa ja kivunlievityksestä huolehditaan asianmukaisesti, niin kai sitä sitten pitää maksaa yksityiselle jos synnytys joskus tulee ajankohtaiseksi.
-ap
Kyllä synnytyksessä äidin- ja lapsen turvallisuuden kannalta ehdottoman tärkeitä ovat kokenut kätilö ja synnytyslääkäri. Itseasiassa itse valitsisin synnytyksen mieluummin heidän perusteella kuin anestesialääkärin perusteella.
Jännä, että ihmiset kuvittelevat vielä tänäkin päivänä saavansa parempaa ja laadukkaampaa hoitoa yksityisellä puolella. Itse leikkaussalisairaanhoitajana tiedän, että niin ei välttämättä suinkaan ole. Sen takia itse synnyttäisin ja olen synnyttänytkin julkisen terveydenhuollon piirissä.
Vierailija kirjoitti:
-ap
No sitten sun on lähdettävä ulkomaille synnyttämään, Suomessa ei ole yksityisiä sairaaloita joissa voisi synnyttää,
Kivunlievityksen antamatta jättäminen kokonaan VOI OLLA hoitovirhe, mutta siihen vaikuttavat monet tekijät, se että anestesiologi on kiinni kiireellisemmässä toimenpiteessä taas ei ole (resurssikysymys).
Hoitovirheitä ei käytännössä korvata mitenkään. Pahimmat tapaukset menevät oikeuteen ja nämä jutut ovat niin hirveitä että ne pidetään visusti salassa.
Se pitää oikeasti muistaa, että synnytyksestä ei saa kivutonta millään. Ensin kuitenkin ollaan niiden supistusten kanssa kotona pitkään, vasta sitten lähdetään sairaalaan. Epiduraalia ei voi antaa missä tahansa synnytyksen vaiheessa, ei siis liian aikaisin eikä liian myöhään. Pudendaalia taas ei anneta ensisynnyttäjille, koska se vaikeuttaa ponnistamista.
Pitää muistaa sekin, ettei epiduraali ole tae kivuttomuudesta. Mulle annettiin rutiininomaisesti (en siis pyytänyt) epiduraali ekassa synnytyksessä. Se ei vienyt supistuskipuja pois kokonaan, mutta sitoi minut sänkyyn pitkäksi aikaa (epiduraalin kanssa ei voi kävellä). Lopulta pääsin kävelemään, mutta sen verran epiduraali vaikutti, että en kunnolla tuntenut supistuksia ponnistusvaiheessa. Supistukset olivat tosi tehottomia, joten oli tärkeää, että ponnistan oikeaan aikaan, mutta ponnistaminen oli vaikeaa, kun en tuntenut supistusta ollenkaan. Muut kivut tuntuivat kyllä (vauva oli väärässä tarjonnassa, joten ponnistaminen oli kivuliasta). Seuraavan synnytyksen kohdalla kirjoitin synnytystoivelistaan "ei epiduraalia".
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemasi ei ole hoitovirhe. Synnytys pääsee joskus liian pitkälle ennen sairaalaan tuloa, jotta voitaisiin enää epiduraalia antaa. Hoitovirhe tässä tapauksessa olisi antaa puudutus liian myöhäisessä vaiheessa. Monille naisille käy kuten sinulle.
Ensin synnyttäjälle sanotaan, että älä tule, jos ei ole ihan pakko. Sitten kun tulee niin sanotaan ettei tässä nyt mitään kivunlievitystä enää anneta. Kaksi ystävääni on synnyttänyt vauvan kotiin, koska synnäriltä on sanottu ettei saa tulla. Toisen lapsi syntyi vielä niin, että oli juuri lopettanut puhelun kätilön kanssa ja päättänyt lähteä sairaalaan kiellosta huolimatta. Ei ehtinyt eteistä pidemmälle, kun vauva syntyi. Synnytyksen hoito Suomessa on aivan paskaa!
Itse lähtisin varmaan takaisin kotiin siinä vaiheessa jos sanottaisiin että kukaan ei nyt ehdi antaa epiduraalia. Sairaala on todella vastenmielinen ympäristö, ja jos joutuu kärsimään hirveistä kivuista niin mieluummin sitten kotona kuin turhan takia sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin varmaan takaisin kotiin siinä vaiheessa jos sanottaisiin että kukaan ei nyt ehdi antaa epiduraalia. Sairaala on todella vastenmielinen ympäristö, ja jos joutuu kärsimään hirveistä kivuista niin mieluummin sitten kotona kuin turhan takia sairaalassa.
Eli synnyttäisit siellä kotona sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan toki yrittää asiasta valittaa ja varmasti kokemus sinulle on ollut kamala.
Haluaisin kuitenkin kysyä sulta itse että jos itse olisit kuolemassa ja leikkauksessa, niin olisiko sinulle ok, että lääkäri kuitenkin lähtisi pois ja ei nukuttaisi ja puuduttaisi sinua, koska hänen täytyy mennä puuduttamaan synnyttäjää? Tai sisään on lapannut juuri monta kolarissa olijaa? Varmaan ymmärrät kyllä mitä haen takaa...
Miksi kolaripotilaan kipu menisi synnyttäjän kipujen edelle, siksikö kun se kolaripotilas saattaa olla mies ja synnyttäjä taas on pelkkä nainen jonka kuuluukin kärsiä.. Vai mitä ajat takaa?
Synnytys on luonnollinen tapahtuma, kolarivammat ei. Sukupuolella ei ole merkitystä. Ymmärrät varmaan itse, että jos sinulla on raaja irti, ei paljoa nappaa, että lääkäri on jumissa pelkosynnyttäjän kanssa. Toki kolariuhreja ja synnyttäjiä ei yleensä hoideta samassa sairaalassa.
Kolarivammatkin ovat luonnollisia. On ihan luonnollista joutua tapaturmaan tai onnettomuuteen kuten kolari, se on ihan luonnollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos ei saa kipulääkettä, niin turha siellä sairaalassa on olla vain muodon vuoksi. Koti on paljon mukavampi ympäristö, joten mieluummin synnyttäisin siellä kuin sairaalassa ventovieraiden ympäröimänä, jotka eivät edes yritä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos ei saa kipulääkettä, niin turha siellä sairaalassa on olla vain muodon vuoksi. Koti on paljon mukavampi ympäristö, joten mieluummin synnyttäisin siellä kuin sairaalassa ventovieraiden ympäröimänä, jotka eivät edes yritä auttaa.
No jos meinaat kotona synnyttää, niin sun pitää valmistautua siihen etukäteen, hankkia tarvittavat välineet ja kätilö sinne. Ei se niin toimi, että teet lennosta päätöksen synnyttää kotona vailla minkäänlaista valmistautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudendaalipuudutus synnytyksen loppupuolella eli ponnistusvaiheessa voisi auttaa.
Siihenkin tarvitaan lääkäri
Joo mutta se on synnytyslääkäri, joka ei välttämättä ole jumissa sen kolaripotilaan hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos meinaat kotona synnyttää, niin sun pitää valmistautua siihen etukäteen, hankkia tarvittavat välineet ja kätilö sinne. Ei se niin toimi, että teet lennosta päätöksen synnyttää kotona vailla minkäänlaista valmistautumista.
Suomessa syntyy paljon vauvoja kotiin, koska synnytyssairaaloihin on pitkä matka ja niihin ei edes oteta sisään ennen kuin alkaa olla jo myöhäistä. Harvalla kotisynnyttäjällä on mitään välineitä tai kätilöä apunaan, vaan yksin joutuvat ponnistamaan vauvan ulos kylppärissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvailemasi ei ole hoitovirhe. Synnytys pääsee joskus liian pitkälle ennen sairaalaan tuloa, jotta voitaisiin enää epiduraalia antaa. Hoitovirhe tässä tapauksessa olisi antaa puudutus liian myöhäisessä vaiheessa. Monille naisille käy kuten sinulle.
Ensin synnyttäjälle sanotaan, että älä tule, jos ei ole ihan pakko. Sitten kun tulee niin sanotaan ettei tässä nyt mitään kivunlievitystä enää anneta. Kaksi ystävääni on synnyttänyt vauvan kotiin, koska synnäriltä on sanottu ettei saa tulla. Toisen lapsi syntyi vielä niin, että oli juuri lopettanut puhelun kätilön kanssa ja päättänyt lähteä sairaalaan kiellosta huolimatta. Ei ehtinyt eteistä pidemmälle, kun vauva syntyi. Synnytyksen hoito Suomessa on aivan paskaa!
Ok. Niin paskaa, että vastasyntyneiden kuolleisuus Suomessa on maailman alhaisin. Suomessa kuolee yksi vastasyntynyt tuhatta synnytystä kohden, kun taas koko maailmassa kuolee keskimäärin 17 vastasyntynyttä tuhatta synnytystä kohden.
Miksi on vain yksi anestesialääkäri, jos anestesiaa tarvitsevia potilaita on enemmän mitä yksi ehtii hoitamaan?